روايات

رواية احببتها دون وعي الفصل الأول 1 بقلم حبيبة مصطفى

موقع كتابك في سطور

رواية احببتها دون وعي الفصل الأول 1 بقلم حبيبة مصطفى

رواية احببتها دون وعي الجزء الأول

رواية احببتها دون وعي البارت الأول

احببتها دون وعي
احببتها دون وعي

رواية احببتها دون وعي الحلقة الأولى

دخلت الداده سميحة علي بطلنا ليستيقظ
سميحة؛ اصحي يا استاذ سليم يلا هتتأخر علي الشغل
سليم؛ حاضر يا داده قايم اهو
سليم المنشاوي ذات العيون الخضراء ولون البشره القمحي وجسم رياضي وروموشه الكثيفة الذي تجعله في غايه الجمال يبلغ من العمر 27 عام
استيقظ سليم من النوم وذهب الي المرحاض اخد حمامه المنعش وبدل ملابسه ولبس قميص من اللون الابيض وبنطالون الرصاصي وكوتش ابيض ثم اتجه الي الاسفل
سليم؛ صباح الخير يا حموكشة
محمد والد سليم؛ مش هنبطل قله ادب في حد يقول لابوه حموكشه
سليم؛ انا يا حموكشة بحب اقولك كدا عندك مانع
محمد؛ لا معنديش يا حيوان
سليم؛ انا رايح علي الشركه هتحتاج حاجه
محمد؛ اهه عايزك في موضوع اقعود
سليم جلس امام والده
محمد؛ امك نفسها تشوفك يا سليم
سليم بوجه غاضب؛ قولها ابنك مات وخليها تنساني خالص وياريت يا بابا بلاش الموضوع ده يتفتح تاني عشان هسبلك البيت وامشي
محمد؛ عايز تسبني يا سليم
سليم وهو يقوم من مكانه ويقبل راس ابوه
سليم؛ اسف يا بابا انا مقدرش اسيبك انا بس اتنرفزت
محمد؛ فكر يا سليم ديه امك برضو
حبيبه مصطفى
سليم؛ انا ماشي عشان متأخرش سلام
وتركه وخر وركب عربيته وتذكر ما حد له في الماضي
Flash back
سليم كان يبلغ من العمر عشر اعوام
سليم وهو يضق علي غرفه امه
سليم؛ ماما افتحي
الام وفاء؛ ايه عايز ايه
سليم؛ جعان ينفع تعمليلي اكل
الام؛ انت موقرف انا زهقت منك انا مطلقه من ابوك عشان تطلعلي انت
سليم؛ اسف يا ماما مش هضيقك تاني
الام رزعت باب الغرفه في وجهه
سليم ذهب الي المطبخ يأكل اي شئ انه جعان للغايه
فتح سليم التلاجه اخرج منها بيضاتين وجاء ان يفتح البوتجاز لكي يطهي الطعام امسكت النار بملابسه
خرجت الام من غرفتها الي صوت سليم حتي صدمت مما رأت وقامت بمسك بطانيه وقامت بأتفائه
ثم امسكت بهاتفها واتصلت بمحمد المنشاوي
وفاء؛ تعالي خد ابنك النار مسكت فيه وانا طفايته
محمد؛ ايههه انا جي حالا اطلبي الاسعاف عقبال ما اجي
وفاء؛ هو رصيد هستهلكه وخلاص طيب يا خويا كله بحسابه
محمد؛ هديكي اللي انت عايزاه بس اللحقي ابني
وفاء؛ طيب
واتصلت بالاسعاف وذهبت بيه الي المستشفي
في المستشفى
محمد وهو يبكي علي ابنه
محمد؛ ابني كويس يا دكتور
الدكتور؛ الحمدلله الحروق سطحيه وكويس انها في جسمه بس مفيش حاجه جت في وشه ولما نعالجه من الحروق وبعد كدا يعملولو عمليه تجميل تخفو بيها اثار الحرق عشان ده هيأثر علي نفسيته
محمد؛ حاضر يا دكتور
بعد راحيل الدكتور
محمد وهو يوجه كلامه لوفاء؛ انتي استحاله تكوني ام استحاله
وفاء؛ انت اللي سبته معايا
محمد؛ انتي اللي طلبتيه وانا مردتش احرم الولد من امه عشان كدا سبته انما مفيش حاجه اغلي من ابني ولا اقدر استغني عنه ومن انهارده ملكيش دعوه بيا انا وهو خالص ولما يسألني عنك هقولو غارت في ستين داهيه ماتت
وفاء؛ ايدك علي فلوس اللي انت قولتلي عليها
محمد؛ غوري من وشي لحسن احبسك غوووووري
back
نزل سليم من العربيه وذهب الي الشركه بتاعته شركه السياحه كانت ملك لابوه وتولي العمل سليم مكانه بسبب كبر سن والده
دخل سليم مكتبه دخل عليه صديقه احمد
احمد بصوت انسوي؛ وحشتني يا سي سليم ليك وحشه يا راجل مبقتش تجيلي يا وحش ايه نسيت ننوسه حببتك
سليم بعصبيه؛ اتعدل ياض انت اتجننت ولا ايه
احمد بمزاح؛ كدا توعدني وتخلي بيه لا طلعت وحش وحش وحش يا سولي
حبيبه مصطفى
سليم؛ اظبط يلا لو حد دخل هيفهمنا غلط اظبط
احمد؛ طب والواد اللي في بطني هيقول بابي لمين
سليم؛ يا ابني بس بطل هزارك ده
احمد؛ الحقني يا سي سليم بولد بولد بولدد ونام فوق المكتب
دخلت علياء السكرتيره عليهم
علياء صمتت قليلا؛ ااحممم الورق اللي حضرتك طلبته
احمد؛ وبس يا سليم هو ده بقيه الموضوع اللي انت محضرتهوش مع الوليه الحامل
حبيبه مصطفى
سليم؛ سيبي الورق علي المكتب واخروجي
احمد بجديه؛ مالك يا سولم مقفل ليه كدا شكلك مضايق
سليم؛ انا كويس يا احمد اهم حاجه انجز في الشغل مش عايزين مرقعه
احمد؛ طيب ايه مش هنسهر انهارده في النيل كلاب
سليم؛ زهقت من النسوان اللي هناك تعالي نطلع علي الساحل لما نخلص شغل
احمد؛ هو ده الكلام يا ابو الصحاب هخلص الشغل سريع سريع ونروح علي الساحل
احمد عبد الرحمن ذات العيون الرماديه وبشره قمحيه وجسد رياضي يبلغ من العمر 26 عام
بعد انتهاء العمل
احمد؛ انا خلصت الشغل يلا يا سليم انجز
سليم؛ طيب يا خويا يلا
وركبو العربيه وذهبو الي الساحل الشمالي
احمد؛ انا محضرلك مفجأه
سليم؛ ربنا يستور
احمد؛ الشله كلها جايه انهارده
سليم؛ كويس اهم حاجه رنيت علي البت سماح
احمد؛ عيب عليك يا سولم ديه زمانها في الشاليه جوا
سليم؛ طيب يا خويا
ولسه هيدخولو الشاليه حتي سمعو صوت صريخ
سليم كان يبحث علي مصدر الصوت حتي رأي فتاه تغرق في المياه جري سليم عليها وقفز في المياه وقام بانقاذها
سليم؛ انتي كويسه
الفتاه كانت ترتعش من البرد وتبكي
سليم حملها واتجه بها الي الشاليه واخرج لها ملابس من الدولاب
سليم ديه بيچامه من بتوعي اسف معييش هدوم حريمي غيري هدومك عقبال ما ابعت حد يجبلك هدوم
وتركها ورحل
سليم؛ احمد روح اشتري للبنت اللي جوا ديه لبس عشان تعرف تروح
احمد؛ البت فرسه يا واد يا سليم
سليم؛ احمددد البت شكلها بنت ناس ومحترمه روح هتلها هدوم عشان نعرف نوديها لأهلها
احمد؛ حاضر
سليم دق الباب علي الفتاه وهيا سمحت له بالدخول
سليم؛ اسمك ايه وايه اللي خلاكي تغرقي في الميه
الفتاه؛ اسمي نوران وساكنه في الشاليه اللي جمبكو ونزلت اعوم شويه فا كنت هغرق
سليم؛ طيب يا نوران انا بعت حد يجبلك هدوم تبقي تغيري هدومك وتمشي
نوران؛ انا اسفه لازم امشي دلوقتي مش هينفع اقعود اكتر من كدا
سليم؛ هتخرجي بالبيچامه الرجالي قدام الناس
نوران بخجل؛ احمم لا يا استاذ اا هو حضرتك اسمك ايه
سليم؛ اسمي سليم
نوران؛ اسفه يا استاذ سليم ان انا تعبتك
سليم؛ ولا تعب ولا حاجه كملي جميلك بقي وانزلي اتغدي معايا عشان انا مش بحب اكول لوحدي
نوران؛ اسفه مش هقدر انا مش جعانه
سليم؛ ارجوكي مترفوضيش طلبي
نوران بخجل؛ حاضر
وذهبت معه وقام سليم بطهي الطعام
نوران ياسر صاحبه العيون الزرقاء مثل السماء والوجه الابيض مثل الثلج والجسم الكيرڤي والرموش الكثيفه والشعر الاشقر الناعم للغايه الذي يصل الي منتصف ضهرها
وحطه علي السفره
وفي نفس الوقت جاء احمد بالملابس
احمد؛ ايه الروايح الجامده ديه مين بيعمل اكل
سليم؛ اقعود كول من غير صداع
احمد؛ اتفضلي يا انسه اللبس اهو
ودخلت نوران الغرفه غيرت ملابسها
نوران؛ انا لازم امشي بعد اذن حضرتك
سليم؛ استني هوصلك
نوران؛ مش عايزه اتعب حضرتك انا هروح لوحدي
سليم؛ لا مش هتعب يلا بينا وذهب معاها الي الخارج
بعد خرجهم من الشاليه
سليم؛ انتي عايشه لوحدك هنا بقي
نوران؛ اهه باجي هنا كل فتره اغير جو
سليم؛ مش بتييجي ليه مع اهلك
نوران؛ بابا وماما متوفيين وعندي اخت واحده متجوزه انا اصلا من القاهره وباجي هنا كل فتره
سليم؛ طيب خلي بالك من نفسك ولو احتاجتي اي حاجه انا في الشاليه اللي جمبك
نوران؛ شكرا لحضرتك اوي بعد اذنك
وتركته وذهب الي الشاليه الخاص بها وسليم ايضا دخل الشاليه الخاص بيه
احمد؛ ايه يا ابني الاحترام ولاخلاق اللي نازله عليك ديه البت سماح علي وصول
سليم؛ خليها متجيش انهارده عشان انا عايز اطلع ارتاح
احمد؛ طيب يا صاحبي
دخل سليم غرفته وارتدي بيچامته ونام نوم عميك وحلم بنوران
كانت نوران هتقع من علي جبل وسليم متمسك بياديها
نوران؛ متسبنيش انا محتاجالك
سليم؛ مش هسيبك انا هفضل معاكي
ثم شدها سليم الي الاعلي ووقفت بجانبه علي الجبل
نوران؛ متسبنيش متسبنيش يا سليم
وفاق سليم من نومه مستغرب هذا الحلم
نزل سليم لاحمد ولاكن كانت شله سليم موجوده كريم ومحمود وطارق و يوسف و خالد
سليم؛ عاملين ايه يا شباب
الجميع في نفس واحد؛ زي الفل يا صحبي
يوسف؛ ليه خليت سماح متجيش هنفضل قعدين كدا
سليم؛ مليش نفس حاسس مخنوق منها
طارق؛ كنا جبنا سونيا بتاعت المقطم اهي دمها خفيف وبتضحكنا
حبيبه مصطفى
سليم؛ خلي الخروجه ديه من غير نسوان لان كلها بكره وهنرجع القاهره
كريم؛ خلاص يلا ننزل الميه
وبالفعل جهزو الجميع لنزول الميه
امام الشاطئ
احمد؛ مش هتنزل معانا الميه يا سليم
سليم؛ شويه ونازل
احمد؛ طيب يا سولم وتركه ونزل الميه مع اصحابه
كان يقعود سليم علي الميه وسرحان ثم خبطت برقه علي كتفه فتاه نظر اليها سليم
سليم؛ نوران
نوران بأبتسامه؛ قاعد لوحدك ليه
سليم وهو يتأمل لون عيناها الذي يتجه نحوهم الشمس لون عيناها تضئ اكثر
نوران؛ استاذ سليم انت كويس
سليم وهو يخروج من شروده؛ هااا اه انا كويس ايه كنتي بتعملي ايه
نوران؛ كنت قاعده برسم علي البحر فا لقياك قاعد لوحدك جتلك
سليم؛ ايه رايك لو اتمشينا شويه علي البحر
نوران؛ مفيش مشكله
سليم بجديه؛ بس عندي شرط
نوران بأستغراب؛ شرط ايه
سليم؛ تقوليلي سليم من غير استاذ ينفع
نوران بأبتسامه؛ ينفع
كانت تتمشي نوران مع سليم علي البحر
نوران؛ انت عندك اخوات
سليم؛ لاء معنديش عايش انا وبابا لوحدنا
نوران؛ ومامتك
سليم؛ ميته
نوران برقه؛ ربنا يرحمها
سليم بصوت غير مسموع؛ ربنا يحرقها
نوران؛ بتقول حاجه
سليم؛ ابدا بقول بقي انتي ليه عايشه هنا لوحدك
نوران؛ لاء عايشه مع اختي بس جوزها راجل غني واحنا من عيله متوسطه بطلب منو مفتاح الشاليه بيدهوني وباجي هنا كل فتره اريح اعصابي
سليم؛ مينفعش قعدتك هنا لوحدك عشان انتي بنت جميله اوي قصدي يعني مينفعش عشان محدش يضيقك
نوران؛ اه طبعا عندك حق
سليم؛ بقولك انا جعان يلا نروح ناكول
نوران؛ لاء شكرا انا مش
سليم بمقاطعه كلامها؛ مفيش يلا هناكول سوا ومش مستني رايك هتييجي معايا
نوران؛ انت عنيد اوي علي فكره
سليم؛ مش هتلاقي اعند مني يلا بينا
نوران باستسلام؛ يلا
وذهبو الي مطعم من احسن وافخم المطاعم
سليم؛ تحبي تاكلي ايه
نوران؛ اي حاجه
سليم؛ انا عايز اكول علي زوقك ينفع
نوران بأبتسامه زادتها جمال؛ ينفع
سليم ناده علي الجرسون وبالفعل نوران هيا اللي طلبت الاكل
سليم؛ احنا بقي هنتقابل في القاهرة ولا هتنسيني ده احنا عشره من الصبح
نوران بضحك؛ هاهاهاها فعلا عشره من الصبح اكيد هنتقابل
سليم؛ انتي بتشتغلي
نوران؛ اهه بشتغل في شركه سياحه
سليم؛ ومبسوطه هناك
نوران؛ اهه الحمدلله
سليم؛ طيب لما تحبي تسيبي الشغل ده الكرت بتاعي اتصلي بيا هشغلك
نوران بضحك؛ انت غريب اوي علي فكره
سليم؛ وديه حاجه حلوه ولا وحشه
نوران؛ لا حلوه طبعا احمم يلا عشان اروح عشان انا راجعه القاهره بليل
سليم؛ يلا
بعد وصول سليم الي اصدقائه
احمد؛ كنت فين يا نمس
سليم؛ كنت بتمشي شويه
احمد بمكر؛ لوحدك
سليم؛ لاء مش لوحدي
احمد؛ ما انا شفتك مع المزه بتاعت الصبح
سليم بعصبيه؛ متقولش مزه واحترم نفسك
احمد؛ شكلك وقعت علي جدور رقبتك
سليم لا يعرف سبب هذا الشعور؛ ملكش دعوه ومتتكلمش عليها بطريقه ديه تاني انا ماشي وتركه ورحل
جاء المساء وجهزو الشباب للذهاب الي القاهره
احمد؛ مخلتش حد فيهم يركب معانا العربيه ليه
سليم؛ مش عايز دوشه
وفي الطريق سمع احمد صوت صريخ انسه
احمد؛ سامع اللي انا سامعه
سليم وقف بالعربيه؛ تعالي نشوف في ايه
نزل سليم ومعه احمد واتجه ناحيه الصوت
احمد بصدمه؛ احيه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببتها دون وعي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى