رواية ابن الجيران الفصل السابع والعشرون 27 بقلم منى عبدالعزيز سليمان
رواية ابن الجيران الجزء السابع والعشرون
رواية ابن الجيران البارت السابع والعشرون
رواية ابن الجيران الحلقة السابعة والعشرون
اتصل شريفةعلي ادهم أخبرة بما حدث كله وبما
فعل هشام وكيل النيابه .
ادهم … اغلق الهاتف معه بعصبيه . توجه الي ما فوق السراحه واسقطه أرضا بعصبيه شديد و
صرخ بصوت مكتوم ليييييييه
نظر الي نفسه في المراءة والي صدره العاري ضرب قلبه.. انت جبان الكل بيعبر لرقيه عن حبه ، الكل اشجع منك، حببتك هتروح من بين ايديك اشار الي قلبه بيده ظل يضربه بقسوة كبيرة ليه ليه عاوز تفضل تعذب نفسك ليه متعترفش علي ال جواك ليه هتفضل قافل عليه ، احكلها علي ال جواك خد خطوة جريئة مرة حتي الاتصال بها محولتش تكلمها مرة
اخذ منفضه السجائر وضربها بالمراءه وهو يصرخ بعلوا صوته جبااااااان .
احدثت دوي في الغرفه ، سمعته امه التي تجلس بالخارج فزعت من ذالك الصوت ومن صرخة ابنها .
جريت علي غرفته كادت ان تسقط بعد ان تعثرت قدمها في حافه السجاده لولا اسناد نفسها علي تللك العمود بجوارها حتي تمالكت نفسها وتوازنها
فتحت باب الغرفه زهلت مما راءت من فوضه
ومن زجاج المراءة المتناثر فوق الارض.
شاهقه عاليه خرجت منها وهي تنظر الي ابنها الذي يقف عاري الصدر وهناك قطع من الزجاج راشقه علي جسده وكثير من ال شظايا الصغيرة تملؤ صدره العاري وبعض قطرات الدماء التي تتساقط منه وهو ينظر الي وجهه في في المراءه المهشمه ويري انعكاس صورته متقطعه ويشير باصابعه انت اخرك كده انسان ضعيف متهشم من جواك ل مليون حته
دايما قراراتك غلط دايما تهرب من المواحهة رقيه عندها حق انت اخترت الاسهل ما حولتش انك تجرب محاولتش انك تخيرها .
امه لما تتمالك نفسها قلبها هيقف من حال ابنها وتوجهت الي ابنها ودموعها تسيل علي خدها تبكي على حال ابنها وما راته قلبها يكاد يقف من كلماته التي ينهر لها نفسه . وضعت يدها علي ظهره ربطت عليه التف لها ادهم ارتم في حضنها …متحدثا ، رقيهةخلاص يا امي هتروح تاني مني بعد ما لقتها مرة تانيه انا قلبي هيقف من ال بيحصلي .
ام ادهم… اخرجته من حضنها رفعت يدها تجفف تللك الدموع علي وجنت ابنها .
امسكت يده وذهبت الي السرير رفعت المفرش من عليه بعد ان رات سظايا زجاج عليه.
اجلسته وهي امامها احكيلي ال حصل خرج ال جواك .
احضرت قطعه قماش تجفف الدم الذي يسيل علي صدره وتخرج تللك الشظايا ودموعها تسيل بغزارة حتي انعدمت الرؤيه رفعت يدها تزيلها .
احكي يا حبيبي احكي خرج ال جواك .
ادهم.. رقيه يا امي هتروح مني ، قلبي هيقف من ال حصل .
امه طب قولي. ونسوف مع بعض الحل .
ادهم قص لها ما حكاة شريف له وعلي وكيل النيابه وما فعله لشريف وتهديده الصريح بالابتعاد عن رقيه
وعلي طوابير العرسان
سالمين بارتيتح …. ياقلب امك يا بني انت بريئ اوي
بالرغم من سنك الةان جواك طفل في تفكيرة .
هسالك كام سؤال ….وبعدها انت تقرر هتعمل ايه .
رقيه … ايه بالنسبه ليك.
ادهم …. دي النفس ال بتنفسه … الضحكه الحلوة ال بتخرج من جوي مني
ابتسمت امه من وصفه.
طيب اول ما بتجي عنيها في عنيك بتحس بعين رقيه بتقولك ايه .
بحس بشوق كبير وعتاب وبفرحه اللقاء .
وانت ايه شعورك وقتها .
ببق عاوز اخدها في حضني اخفيها عن الدنيا كلها انا وهي بس بحس اني معزول عن العالم. بغرق في سحر عنيها .
سالمين ببتسامه … طب يوم المقابر ال الا حاسيته فيه.
معرفش شعور غريب كنت بفكر في حاجه عاوز أنقذها نسيت كل ال خطتت ليه اول ما عنيا وقعت عليها .
سالمين … لما رقيه اتصلت بيك وقالتلك علي معاد السنويه محستش ان ده دعوة ليك ماحستش انها بترتب معاد عاوزاك تاخد خطوة مهمه في مستقبلكم سوي .
انا وقتها كنت مش قادر أسيطر علي مشاعر الفرحه
وانا سامع صوتها في وداني .
فجاءة وقف توجه الي احد الإدراج. اخرج منه عليه
اخرج الساعه قراء تللك الاحرف المنحوطه علي ظهرها وجدها منحوت رقئه القلب ، رجع لامه .
انا ها غير بسرعه وهروح اتقدم لرقيه مش هضيعها من ايديا مرة تانيه .
اومت الام بفرحه شديده وخرجت تاركه له بعض الخصوصيه .
اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض
عليك.
🌸((((((((()))))))🌸(((((((()))))🌸(((((((())🌸
وصل علي وعمران الي القسم وهو يتصبب عرقا
رجليه أشبه بالهلام من الافكار التي تدور في خلده
مما حدث لابنته .
داخل غرفه التحقيق تجلس رقيه محتضنه زينب المنهارةمن البكاء تتمسك في ملابسها ، برعب
خوفا من تركها وحيده ، تعيد شريط ذكريتها مع رقيه
تقارن نفسها ماذا فعلت مع رقيه وقت ازمتها وكلماتها عليها وحقدها وغيرتها التي ظهرته
واهانتها بكلماتها البذيئه لها .
وعلي موقف رقيه معها ووقفها بجوارها. لم تتركها
وتعاملها بالمثل. او تؤنبها او تقارن افعلها او ترمي علي اذنها اي كلمه جارحه بالعكس. …دي أنقذتها من مصير مجهول … تشتد باحتضانها تربط علي ظهرها
بحنان تطمئنها بمساندتها لها .
دخل العسكري الي غرفه التحقيق يخبر الضابط بقدوم والد زينب لاستلمها .
زينب تمسكت برقيه اكتر وتهز راسها بخوف من ردت فعل والدها بعد ما يعرف ال حصل…لها .
علي … جري علي زينب اول ما وقعت عينه عليها
في ايه يا …..صمت وهو ينظر الي ملابسها الممزقه
ودموعها وصوت شهقاتها ، علي بصوت مهتز ورجفه في جسده ، قولي ايه حصلك ومين ال عمل فيكي كده.
وقف الضابط مشفق عليه ، فهو اب في النهايه ،احس
بما اصاب علي .
الضابط … أستاذ علي بعد اذنك ممكن. .. تتفضل هنا عندي .
علي … التف اليه ، اشا ر الي زينب ،بنتي ااي ه ح ص ل ل ي ه ا … خرجت كلماته متقطعه .
توجه الي الضابط الذي اشار له بالجلوس وقص عليه
كل شئ تحت اسماع عمران ..الذي نظر لرقيه بانبهار .
فجاءة دخلت سعاد التي تلهث من الجري فهي فور اخبار ابنها لها ما سمعه في الحارة يقدوم عسكري يخبر والده باستلام زينب . لم تتمالك نفسها وجريت علي القسم تري ما حدث لابنتها .
شاهقه عاليه دوت في المكان وهي تري ابنتها تختص رقيه وتبكي في خضنها .
سعاد … ايه ال حصل وتشير علي رقيه وبتعمل ايه مع بنتي.
علي اشار لها ان تاتي بالقرب منه وطلب من الضابط ان يحكي لها ماحدث .
فور انتهاء الضابط من كلامه .
سعاد … اتوجهت لرقيه … عملتيها في بنتي
وعمله حنينه ولتنقذيها … التفت للضابط ، هي ال اتفقت مع العيال دول … انهم يعملوا كده في بنتي
وتجي هيا في الاخر. وتطلع البطله. ال تنقذها ..والكل يشكر فيها ويقول رقيه جدعه لولا هي ال انقذت صاحبتها من الفضيحه .
زهل الجميع مما سمع. وقف فوده يمنع احمد ابنه من الكلام … فور وقوف زينب لامها .
زينب … بس بقي حرام عليكي ، ده بدل ما تشكريها
علي ال عملته معايا … لولا هي لعد ربنا كان زماني. ضعت … هي تعرفهم منين دول معايا في الجامعه ،
ده زميله انا اتعرفت عليه في الكليه انبهرت بكلامه ليا. واعجابه بجمالي. ، ضحك عليا وفهمني ان اخته وضعه وهروح نبارك ليها حتي جابلي الهديه ال هتهالها .
رقيه … كانت تعرف منين ال حصل ولا انها هتتفق مع ابن واحد غني وتتفق معاه علي انه يعمل معايا كده هتستفاد ايه وهي اصلا مش محتاجه حد يشكر فيها ما هو الكل بيحترمها وبيشكروا فيها وفي اخلاقها .
مفروض تشكريها وتبوسي علي ادها انها انقذت شرفي .
نظرت الي رقيه التي تبكي علي صحبتها. سامحيني يا رقيه انا مستهلش ال انتي عملتيه عشاني..
انا صحبه خاينه موقفتش جنبك وقت ال احتاحتني فيه.ارتمت زينب باحضان رقيه وامسكت يده رقيه ترفعها لفمها تريد تقبيلها .
رقيه .. سحبت يدها وقبلت زينب من جبينها انتي اختي يا هبله مافيش بنا الكلام ده .
جلس احمد ونظر الي فودة اوم له بابتسامه علي كلمات زينب لامها .
ورد فعل رقيه الرزين واذداد اعجاب بها.
وقف فودة وتوجه الي الضابط. وانهي معه اجراءات خروج زينب وتسلمها لولي امرها.
عاد ا جميعا الي الحارة يجرون ازيال الخيبه والمرارة .
فور صعودهم لشقه علي
لم يتمالك علي نفسه جزب ابنته وظل يضربها بيده
فهو انجرح وانطعن في ظهرة من ابنته. مرتين مرة من كلمات غانم ابو سراج عن تربيته وانحلال بنته
وهي بعملتها دي ثبتت لغانم كلامه .
فجاءة صرخت سعاد وهي تري علي مرة واحده ممسك بقلله وار تمي علي الارض فاقد الوعي لا يتحرك.
بسرعه حمله عمران ونزل يجري خارج البيت ، متوجها به الي اقرب مستشفي .ادخله الاستقبال طلب من الطبيب الخروج من الغرفه حتي انمام الكشف عليه.
بعد قليل خرج من عنده. الطبيب الذي علي وجهه علامات الحزن …
عمران وسعاد الجالسه جانبه تبكي علي ما اصاب زوجها .
عمران واقف متوجها الي الطبيب عمي ماله يا دكتور حصله ايه .
الدكتور … لااسف عنده حالته اثرت علي القلب والمخ اصابته بشلل في ايده ورجله وكلامه هيكون تقيل …بس لو قدرتم تخرجو.ه من الصدمه ال وقعت عليه ممكن حالته واحده واحده تتحسن هو مش هيرحع طبيعي بس هتديه امل في الحياة.
سعاد .. تصق وجهها وتبكي علي ما قاله الطبيب
طلبت الدخول لزوجها للاطمئنان عليه.
وافق الطبيب بشرط ال تبكي امامه ولا تتحدث بشي يذكرة بما حدث.
سبحان الله عدد ما كان سبحانه عدد ما يكون وسبحان عد الحركات والسكون .
🌸(((()))))🌸(((((()))))🌸(((((())))))🌸
رجع جعفر الي بيته
جعفر … دخل الب بيته السلام عليكم. يا ال جعفر .
انعام … بابتسامه وعليكم السلام ورحمه الله وبركته حمد الله علي سلامه .
جغفر .. اقترب منها مقبلا حبنها ..يبحث في ارجاء المنزل بعينيه علي رقيه ….امال رقيه فين .
انعام … تعال استريح من المشوار تكون رجعت من عند فودة .
لم تنهي كلامها حتي دق حرس الباب .
انعام .. ابن الحلال عن ذكره. بيبان .. اهي رجعت اهي .
توجهت انعام لفتح الباب وجدت شخص يعطيها ظهرة .
انعام … اتفضل مين خضرتك .
التف الواقف .
انا ادهم يا طنط انعام .
انعام … بابتسامه ابتعدت عن الباب …اتفضل يا بني ادخل عمك جعفر جوه .
دخل ادهم وجد جعفر يقف يستقبله بحفاوة .
جعفر …اهلا اهلا بريحت الحبايب .
ادهم … اهلا بحصرتك … كنت محتاج اكلم معاك في موضوع مهم روحت لحضرتك المحل ، واحد من العمال قال ان حضرتك في البيت …اسف اني جيت من غير معاد .
جعفر.. طب خد نفسك الاول ، وتعال استريح ..
ده بيتك تجيه في اي وقت من غير معاد انت حفيد. الغالي رحمه ونور عليه.
ادهم بابتسامه … جلس .
جعفر…. انعام حضرنا الغداء عبال رقيه مترجع .
انعام ….من عنيا ثواني والسفرة هتحهز.
ادهم ..بسرعه ,لو سمحتي يا طنط ياريت ناجل كل حاجه لحد ما اخلص كلامي .
ادهم .. محمحما يحلي صوته ، عمي جعفر من غير كلام كتير ومقدمات مالهاش اي لزمه انا جاي اتقدم
واطلب ايد رقيه من حضرتك .
انعام نظرت بفرحه لزوجها …جعفر استغرب تلك الفرحه التي ظهرت عليها .
جعفر … احمم احمم والله يابني ، انا معنديش اي مانع وخصوصي عارف انت مين وابن مين وبنا عشرة سنين .. ان عليا انا موافق وكمان شايف. موافقه امها عليك ، بس الراي الاول والاخير لرقيه .
ادهم … بفرحه وهو يشكر انعام بعنيه وتاكد ان رقيه. أخبرت امها علي علاقتها بيه ، عم جعفر
انا سعيد بكلام حضرتك واكيد راي رقيه الاهم
بس موافقة حضرتك بالنسبالي مهمة وبعد اذن حضرتك ممكن ااقابل رقيه انا اكلمها .
جعفر … ماشيى يا بني ال انت تشيفه بس لازم تعرف ان رقيه كانت.
ادهم … قطعه انا عارف كل ال حصل وجوازها ، انا مش فارق معايا كل ده ، انا رقيه بس هيال تهمني
واليوم ال هتكون علي اسمي هو ده اسعد يوم بعمري .وان شاء الله هعملها اكبر فرح حصل في البلد كلها بس هي توافق عليا.
انعام … ودموع الفرحه مغرقه وجهها ، ان شاء. الله
يابني ، هتوافق ،متقلقش .
جعفر … مستغربا ثقه انعام من موافقه رقيه .
انعام من امته بخيله. مقدمتيش حاجه لادهم ،يقول علينا ايه خدناه في الكلام ومعزمناش حتي بكوبايه مايه.
انعام… بضحكه. منحق يا ادهم انا بخيله .
ادهم … حضرتك. الكرم كله بس صدقيني انا فرحتي بكلامك مخلاياني مش عاوز اكل ولا اشرب لسنه.
ذهبت انعام لا بعد كلام عمك جعفر لازم تتغدا معانا ودوق عمايل ايديه ،
ادهم … انا عارف حلاوت اكلك يا طنط انعام. تسلم ايدك مقدما .بس فعلا مش هقدر استنه ، اخويا اتصل بيا وانا في الطريق بس انا محبتش ااجل الموضوع اكتر من كده بعد اذنكم لازم امشي لان في مشكله في الشركه لازم اروح انا احلها بنفسي ، وبعد اذن حضرتك اليومين الجاين هتقدم رسمي انا وامي واخواتي ، بس بعد ما ااقبل رقيه واخد موفقتها.
خرج ادهم بعد سلامه علي جعفر وانعام صعد سيارته وذهب الي الشركه لانهاء المشكله .
رجع ادهم بذكرته . لكام شهر بعد خروج رقيه والصول حمدان واحمد وشريف ، جلس مكان رقيه وامسك الطبق مكانها ورفعه امام عينه بابتسم وامسك بالمعلقه التي كانت تاكل بها وتناول الطعام
مكانها يتلذذ وفرحه انه اكل من نفس المعلقه التي لمست شفتاها .
وصل الشركه وجد اخيه الاصغر يخبرة بضرورة، السفر لخارج البلد بنفسه لمقابله الشريك الاجنبي
وانهاء اجراءات المشروع الجديد معه .
ادهم … ايه ال جد ما كنا متفقين. ان انت ال هتسافر وتخلص كل حاجه ومعاك كارت بلانش بكافه الصالحيات …بموحب التوكيل لمامتك واخواتك عملينه .
امجد … شقيقه ، ال جد اني انا رفضت التوكيل ده وعملت ليك انت توكيل بالادارة وليك كافه الصلحيات في ادارة نصيب والدتي واخواتي .
ادهم … ضم اخوه بحب ، كنت مراهن عليك فعلا ما خيبتش ظني . بس انت لازم تسافر لان مشغول جدا الفترة دي …ان شاء الله اول ما ترجع تسمع خبر يفرحك اوي .
امجد شقيقه .. للاسف انت لازم تسافر لان ده شرط الشريك ان رئيس مجلس الادارة المسئول هو ال بتفق معاهم .
ادهم بقله حيله خلاص هقدم علي أجازة يومين من الشغل …هو السفر امته ولمده كام يوم .
امجد … السفر النهاردة في طيارة الساعه سته وهم يومين يوم الاتفاق ويوم التعاقد والاحتفال.
🌸((((((())))))🌸(((((())))))🌸(((((())))))🌸
في مباحث الاداب
تمام يافندم في معلومه جات لينا عن شبكه دعارة
كبيرة تدرها بنت اسمهما الملكه رقيه جعفر .
وبتردد عليها كبار الشخصيات في البلد ورجال اعمال مهمين .
الضابط .. انت بتقول اسم البنت ايه .
المخبر … اسمها الملكه رقيه جعفر يا .معتصم باشا.
معتصم … عاوزك تعملي تحربات عن البنت دي .
وتخلي علي عينه علي بيت الدعارة لحد ما نقبض عليهم متلبسين .
معتصم اخرج هاتفه .اجرب اتصال .
معتصم بوجه عابث .. الو ياسمينا , هو اسمك صحبتك. ال كنتي طلبا مني اجبلك عنوانها ايه بالظبط .,
ياسمينا… اسمها رقيه جعفر .
اغمص معتصم عينيه بشده ، تمام اقفلي ،عندي شغل مهم . وعرفي ماما اني اتصلت ، وخالي بالك منها وانا كام يوم. وهاجي اطمن عليكي في البلد
بس انهي القضيه. ال في اديه .
اغلق معتصم الاتصال مع سقيقته واغمض عينيه
يتذكر اول مرة قابل رقيه ,عندما اثرت سقيقته وداعها والسلام عليها ، قبل رحيلهم عائدون الي بلدتهم في الصعيد ، لمرض. جدتهم ولمكوث هناك
وانتقالها ااحدي المدارس هناك .
تذكر. جمالها وعيونها التي اثرته ، برائتها. أيعقل. فتاة في عمرها تمارس الرزيله ، وتلقب في نفسها
بالملكه دليل علي توغلها في ذاك المجال .
طلب من الواقف أمامه ان يذهب ، ويأتي له بمعلومات عن صحبه الاسم …
تركه المخبر متوجها الي عمله ومعتصم شاردا حزين .يؤنب نفسه علي التفكير بها طوال المده الماضيه .
صغط علي قلم يمسكه بيده الي ان كسرة في يده من شده المه وحزنه .
🌸(((()))))🌸((((()))🌸(((())))🌸((٠((()))))🌸
عمران دخل علي عمه الغرفه حزن علي ما اصاب عمه
وهو يتكلم بقهر وكلماته غير مفهومه وينظر يعينيه علي نقطه لا برفعها عنها .
خرج يبكي علي ما اصاب عمه من ياس .
خرج يتمشي خارج المشفي وجد لفيف من اهل الحارة من بينهم صديق. قديم لوالده. وعمه .
اقترب منه يسال علي حاله عمه وعلي صحة الكلام
الذي يقال عن زينب ابنه.
عمران … متشكرين علي الزيارة ياجماعه ،بس للاسف
ممنوع الزيارة الفترة دي لحد. حالت عمي ما تستقر .
اهل الحارة … الف لا باس عليه ،شدة وتزول ان شاء الله ، كفايه نطمن منك عليه ، علي افندي ده اخ مش جار .
رحل اهل الحارة …وظل صديق والده .
عمران… اتفضل نقعد با عم سعيد … شكل في كلام مهم عاوز تكلم. فيه.
سعيد … فعلا يا ابني .. انت عارف ان والدك وعمك مش بس صحابي دول اخواتي ، وال يحزنهم يحزني قبل منهم .
عمران … اكيد يا عم سعيد ، انا عارف غلاوت عمي ووالدي عندك .
سعيد … احكي يابني ايه ال وصل عمك لكده ،والكلام ال علي زينب صحيح.
عمران …كلام ايه ، ال ببتقال علي زينب بنت عمي.
سعيد … ان زينب اتقبض عليها وهي مع واحد بالعربيه .
عمران … مين ال قال الكلام ده … زينب في شاب
حاول يخطفها ولولا صرخت والنا س اتلمت عليها
كانت لاقدر الله ضاعت .
سعيد … وعمك ايه وصله لكده .
عمران … عمي تعب من كام يوم زي ما انت عارف
بس ضغطه ارتفع. لما العسكري. قاله ان زينب في القسم ولازم يجي يستلمها … عني فكر لاقدر الله
حصلت لها حادثه ولا حاجه .
.
سعيد … كلامك مش مظبوط يا بني قول الحقيقه متخبيش عليا ،
عمران … قص علي سعيد كل شي ، حتي وقوع عمه وما اخبره الطبيب به .
سعيد … لا حول الله يارب …. الله يكون في عونك با علي با خويا … عمران با بني انت في ايدك ، ان عمك يخف .
عمران … انا طيب. ازاي وانا ماتاخرش عنه.
سعيد . انك تجوز زينب بنته وتحسسه انك سنده
وسند ولاده الصغيرين ، وان عرضه ، وشرفه. في ايد امينه .
عمران … انا اجوز زينب .
سعيد … دي قبل اي حاجه عرضك وشرفك .
اسمع مني يابني ، ده واجب عليك من غير ما حد يقلك، مفروض انك من نفسك تعملها ، وتطمن عمك
انه في راجل هيشيله هو وعالته .
عمران… بتفكير وحاميه ، عندك حق يا عم سعيد
ممكن بعد اذنك. ، اول ما عمي يخرج ونرجع البيت
تطلبلي ايد زينب من عمي.
سعيد … اكيد . يابني ربنا يتمم بخير
ويشفيك يا علي ويرجعك بيتك ألف سلامة.
ياتري ايه ال هبخصل لرقيه
علي والد زينب
زينب وعمار .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)