روايات

رواية ابن الجيران الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الجزء الثامن والعشرون

رواية ابن الجيران البارت الثامن والعشرون

رواية ابن الجيران الحلقة الثامنة والعشرون

في منزل علي زينب تبكي. بهستريا ..انا السبب ، في ال حصل ياريتني موت قبل ما بابا يحصله كده.
انا استهل الموت استحق القتل توقفت عن الكلام
جريت. علي المطبخ ، امسكت سكين حاد تود قتل نفسها .
امسكتها رقيه من يدها جزبت منها السكين وبقوة رفعت يدها ونزلت علي وجه زينب ضربتها ضربه قويه .
وضعت زينب يدها علي خدها بالم. من شده الضربه.
رقيه … خلاص اتجننتي عاوزة تموتي منتحرة بتسلمي نفسك مرة تانيه للشيطان خلاص الشطان اتمكن منك ، بتكفري بقضاء ربنا برحمته الواسعه ال سمه بيها نفسه ، ايه خلاص ابوكي ال مرمي في المستشفى مش باقيه علي سمعته .
لما تموتي نفسك والكل يجيب في سيرتك ، ويقولوا
موتت نفسها عشان بيها وبيها ، ويجيبوا سيرت. ابوكي بالعاطل .بترتكبي كبيرة من الكبائر ،دا الانتحار أشد من القتل عند ربنا وعقابه اصعب
المنتحر لا يغسل ولا يصل عليه .
بتخسري اخرتك كمان ده ال منتحر معروف عقابه وربنا بشرة بنار جهنم عذابه.
( اللهم ما قنا عذابك يوم ان تبعث عبادك )
ربنا قال في كتابه العزيز .
بسم الله الرحمن الرحيم.
)
:{ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ}
:{وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً}
:{وَلا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ}
المنتحر ربنا وعده بالنار ليوم القيامه يتعذب فيها بنفس طريقة انتحارة .
عن النبي صلى الله عليه وسلم قال
( من تردى من جبل فقتل نفسه، فهو في نار جهنم يتردى فيه خالداً مخلداً فيها أبداً، ومن تحسَّى سماً فقتل نفسه، فسمه في يده يتحساه في نار جهنم خالداً مخلداً فيها أبداً، ومن قتل نفسه بحديدة فحديدته في يده يجأ بها في بطنه في نار جهنم خالداً مخلداً فيها أبداً)
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم.
زينب … جست علي الارض ، غصب عني انا. عارفه اني غلطت واستحق العقاب ،بس ابويا يجرالوا كده
وخواتي لسه صغيرين .، عاوزين مصاريف. كتير ورقدته بالشكل ده،هتقتلني كل يوم .
رقيه … وموتك هيحل ده ، ولا هيرجع لابوكي صحته ولا هيعلم خواتك ويوفرلهم مصارفهم ..
انتي بعملتك دي بتكسريهم بتموتي جواهم
الايمان ، بتوديهم للانهزام انهم يطاطوا راسهم .
لل يسوا ولل ما يسواش.
خليل ..اخو زينب ، جايه بعد ايه تندمي ، بعد ما ضيعتي نفسك ، وضيعتينا معاكي كل واحد هيجيب
في سيرتك من هيدافع عنك ويقول ما حصلش .
رقيه … انت اخوها لازم تكون واثق فيها ، لازم تبق
سندها تقف لاي حد يجيب سيرتها باي كلمه ، تقف تحط صوابعك العشرة في عنيه .
صاحب الحق عينه قويه مش ينهزم من كلمتين .
زينب …اقتربت من اخيها ، وحيات بابا يا خليل ، ما عملت حاجه غلط ، غير بس واثقت في انسان قذر.
خليل … اقترب منها بعد ما نظرت رقيه له بعنيها نظرة قويه ،ضم زينب وربط علي كتفها . انا جانبك وفي ضهرك وما يهمكيش حد .
رقيه … عوزة تكفري علي ال عملتيه انك ترجعي لربنا
وتوبي وتستغفري وتصلي فرضك وتقري وردك .
وتدعي ليل ونهار بعزة ربنا وجلاله واسمه الواحد القهار يشفي ابوكي ويرجعه ليكم ، بالسلامه .
🌸(((((())))))🌸((((())))🌸((((())))🌸
جعفر وانعام علموا بما حدث لعلي وذهابه للمستشفي
توجهت انعام حامله اطباق الطعام ، لبيت علي ، وجعفر ذهب للمستشفي .
عادت سعاد بعد اصرار عمران عليها حتي لاتترك زينب والصغار لوحدهم في المنزل .
فور دخولها للشقه وجدت انعام تطعم ، ابنائها ، الصغار بيدها .
ورقيه … تطعم زينب وتحنوا عليها .
سعاد .. بدموع الحسرة ، اقتربت من انعام انحت علي يدها تقبلها ،سحب انعام يدها وقفت وقامت باحتضانها ، اجهشت سعاد بالبكاء وعالي صوت نحبها .
سعاد … سامحيني يا ست انعام؛ انا محقوقالك انتي ورقيه .
انعام … عيب عليكي يا سعاد؛ احنا اخوات ومابنتناش كده. .
سعاد … طول عمرك كريمه حتي في ال بيسؤليكي..ربنا يبارك في عمرك ويفرحك برقيه .
جالسوا جميعا مع بعض ،ورقيه بالقرب من زينب تراقبها خوفا من تأثير الصدمه عليها .
🌸اللهم لاترفع كرمك وسترك وعفوك عنا يا كريم
وتوفنا وانت راضا عنا وامتنا علي الشهاده وقولا لا اله الا الله محمد رسول الله . مني عبدالعزيز مووووني 💕
🌸((((()))))🌸((((())))🌸((((())))🌸
جعفر وصل المشفي استقبله عمران.
عمران .. اهلا يا معلم جعفر شرفتنا بزيارتك.
حعفر ..اهلا بيك يا عمران افندي .. ممكن ادخل لعلي افندي.
عمران اشار له بان يتفضل
حعفر … ممكن تسبني وياه لوحدي في كلمتين ماحبش حد يسمعهم غيره.
اوم عمران بتفهم وخرج يفكر فيما اتفق مع سعيد صديق عمه.
جعفر … السلام عليكم ورحمه الله ، شد حيلك يا علي يا خويا ، انت قدها وقدود وياما دقت علي الراس طبول وعاديت منها .
علي… بصوت ضعيف متقطع وفمه معوج … عل يكم ال س لا م يا م ع لم جع ف ف ر .
جعفر … بلاش تكلم لو الكلام هيتعبك… . مع ان الكلام اكبر علاج ليك لما تخرج ال جواك صدقني وعن تجربه
علي … انا تعبان اوووي يا مم ع لم ،قلبي ح زيين علي ال ح ح ص ل لل بب ن ت ي، وال جا ر ا لها
وعلي حااا لي وث قت فيها ، وهي خازلتني .
صحيح ده غصب عنها ، بس اا. نه ا ، تروح معاه
برج ل ي ها ،. مفكرتش ان ه ي ك و ن خا س ي س
جعفر : استغفر. ربك. يا علي يا خويا …. لو علمتم الغيب لا ختارتم الواقع .
ربنا بيخفف علينا حجات كتير ، بتبق جايه كبيرة
وبرحمه ربنا ، علينا بينزلها رحمه لينا ، بترفع بلاء ..
بتنجينا من صدمه أكبر ، انت تحمد ربنا فاكرك
ايام مشكله رقيه انت جيت قلتلي ايه!
قلت لو الدنيا كلها قالت علي بنتي انها غلط وشافوها
بعنهم؛أنا لا يمكن اصدق ان بنتي تعمل كده ، لان دي تربيه إيديه ،لو أنا صدقت عليها يبق مين هيبق سندها وضهرها … هتنعدم ثقتها في كل حاجه ..إيمانها ب كل حاجه هينعدم .
أنا بقلك حال بنتك. ما فرقش عن حال رقيه؛ رقيه
ابتليت بكلام طلع عليها؛ وزينب ابتليت بكلام
اتقال ليها؛ وهي لسه صغيرة ،، وطلعه من صدمة فشكله خطوبتها ،عاوزة تحس انها مرغوبه ،ان
واحد راح ففي غيرة وأغن منه عوزنها وبيتمنوا
رضاها .
علي :بس أنا أنا .
جعفر : ما بسش! انت شد. حايلك وقوم وإن شاء الله
ربنا هيعديها وكانها ما كانت!
ظل جعفر يكلم علي الي أن هداء علي واقتنع بقضاء
الله وقال سبحان الله فعلا وعسي ان تحبوا شيئا وهو شر لكم؛ وعسي أن تكرهوا شيئا. وهو خير لكم.
خرج جعفر من عند علي وجد عمران جالس شارد
جلس جوارة؛ ما تفكرش كتير؛ اعقلها وتوكل.
عمران : هي ايه دي!
جعفر : ال شاغل بالك ومخليك متوتر ،يابني ربنا
بيد العبد علي قد شلته؛ يعني بيحطك في الحته ال تقدر تسد فيها ، طالما في ايدك؛ اعقلها وتوكل.
يلا سلام عليكم وأي حاجه تحتاجها ولا تنقصك
تلفون وهتلاقيني عندك.
اوم عمران سارحا بكلمات جعفر ؛ فهو دون أن يعرف ما يفكر به! وضع رجله علي الخطوه السليمة.
🌸سبحان الله عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته. 🌸
صباحا صمم علي العودة الي بيته حتي يمنع ،حديث اي شخص يخوض في مرضه وان ابنته السبب .
استحسن كلمات جعفر واراد أن يقف بجوار ابنته
فهو من ضمن اسبب كسرتها وجعلها تلجاء الي من يسمعها ، معسول الكلام ويمتدح جمالها! بعد أن فقدت ثقتها من كلامه وكلام سراج ، وكلمات أمها
الهادمه لشخصيتها.
عاد علي المنزل وليلا .
حضر سعيد ومعه عمران كما اتفقا .
بالفعل طالب سعيد زينب لعمران ، فرح علي جدا .
علي… الحمد لله يا عمران يا بني ، انا لو مت هكون مطمن ان ولادي في أمان أنك سندهم وحاميهم .
عمران .. مقبل يده ربنا يديك طولت العمر يا عمي
انا تحت أمرك ومكنتش انا احاجي علي شرف بنت عمي
لحمي ودمي يبق أنا ماليش لازمه .
سعيد .. ربنا يكملك بعقلك يا عمران يابني ..
بينا نقري الفاتحه .
تم قراءة الفاتحه ، وزينب لم تقوي علي الرفص او الموافقه ، اتفقوا علي كتب الكتاب والدخله بعد اسبوعين يكون عمران جهز منزله .
🌸((((()))🌸(((())))🌸(((())))🌸(((())))🌸
مباحث الاداب
تأكد معتصم من معلومات البيت المشبوه وان رقيه جعفر هي من تديره ،ومعها شاب مشهور بكيمو .
جهز الخطه واستخرج اذن النيابه ،للقبض علي
رقيه جعفر ، والوكر الذي تدير.ة .
معتصم في مكتبه يناقش ، تفاصيل الخطه ات اليه اتصال من أخته ياسمين .
معتصم : السلام عليكم ورحمه الله
ياسمين : السلام عليكم السلام طمني يا ابيه وصلت لمكان رقيه نفسي اشفها واكلمها ، وحشتني اووي .
معتصم : ياسمين انسي البنت دي ، دي طلعت انسانه
مشبوها والتقرير ال قدامي ، تؤكد بكده .
ياسمين ، بتقول إيه ياابيه رقيه ، دي طيبه اوي
ورقيقه ،أكيد وحده تانيه .
معتصم.: دي معلومات من الشرطه نفسها ، مع انها اسرار عمل ، الا انا هقلك ،عشان تبطلي زن وتسالي عليها… دي أتهمت بشروع في قتل ، غير انها كانت علي علاقها مع شاب ، وتزوجت بأخر وبعد كام يوم
أطلقت ، وفي نفس الاسبوع كونت شبكه مشبوها
ولقبها الملكه رقيه.
يأسمين : بزهول رقيه ال بنت الرقيقه ، ال مكنتش بتكلم حتي المدرسين ،تطلع بالشكل ده ،لا لا يمكن اصدق في حاجه غلط .
معتصم : دي معلومات قدامي أهي ، ده فيها بلاوي
غير القبض علي مجموعه شباب اتخنقوا عليها مين
خبط الباب
معتصم : إتفضل ، معتصم يا سمين إقفلي دلوقت عندي شغل يلا سلام .
المخبر: تمام يأ فندم كل ال طلبته موجود هنا .
معتصم : قول ال عندك ما فيش وقت أقري ، القوة حاهزة برة .
المخبر : لايثبت إنه دقيق في عمله ،
رقيه جعفر ياباشا طلعت ،بنت خطر .
دي بتقف في محل جزارة وكل زباينها رجاله . بيقفوا طابور عشان يأخدوا دور يشتروا فيه اللحمه ،
وأنا أتأكدت ان دول زباين ليها وانها بتديهم مواعيد
لمقابلتهم كل واحد وليه معاد ويوم.
معتصم بزهول انت بتقول إيه.
المخبر: غير كده دي طالبه في كليه الطب ، إيه علاقة الطب بالجزارة وعدد الشباب ال بيقف في الطابور ، حتي عامله جماعه في الكليه. كلها طالبه
رجاله ، وكام بنت .
معتصم : اتصل علي المخبر علي أتاكد من دخول حد الوكر .
علي …رد علي معتصم ، واخبرة ان الجميع موجودين
وان هناك بعض الشخصيات العامه متواجده .
معتصم : رقيه موجوده .
علي : معرفش يا فندم ؛ مدخلتش جوة الشقه ، دول بيتفقوا مع زباينهم بالطلب ، محدش يدخل غير بمعاد من الملكه رقيه بنفسها .
معتصم تأكد من كلام المخبر الاخر وان تلك الطاوبير
ما هي ال واجهه لتغطيه ما تقوم به من أعمال منافيه
للاداب .
المخبر : يا باشا رقيه أكيد مش في الوكر ، دي لسه
راجعه بيت والدها من نص ساعه بس .
معتصم اتصل علي احد الضباط وطلبه ان يذهب للنيابه واستخراج أمر بالقبض علي رقيه جعفر .
..والقبض عليها .
وذهب هو والقوة الي الشقه المشبوها ، والقبض علي جميع من فيها في حاله تلبس .
وصل معتصم امام مبني مبير في حي راقي جدا لا يسكن فيه ال عاليه القوم تم القبض علي الامن المتواجد في مدهل المبني .
اسرع بالصعود الي الطابق المنشود .
دق جرس الباب علي اساس انه عامل توصيل طالبات
بالصدفه وجده يقف امام الشقه بيده مجموعه من الاكياس لها زجاحات مشروب.
فتح سهص الباب بعد التاكد من هويه من بالباب
صدم الشخص من ذالك السلاح علي جبينه .
معتصم مش عاوز اسمع صوت ،لو حاولت تتنفس هتلاقي ده متفرغ في دماغك .
تم القبض علي اول المتواجدين بالشقه .
معتصم اشار لبعض افراد القوة ، ان يهحموا علي الغرف و الباقي يفتش المطبخ والحمام وبعض منهم يقفون علي الباب ومخارج الشقه والعمارة .
حتي لا يتثنا لاحد الهرب.
هجم علي الغرف وجد في احدي الغرف شخص مشهور من الصفوة عاري تمام وبيده سوط طويل يعذب به تللك التي تجسوا علي ركبتيها ويدها وتصرخ بصوت مكتوم من ذالك الشريط الازق علي فمها .
الشخص اسرع يغطي نفسه بالملائه علي السرير .
معتصم جزب اخري ورمها علي الفتاه العاريه تماما وبيدها كلابشات حديد.
في غرفه اخري وجدوا شخص وفتاة بوضع حميمي
تم القبض عليهم بالجرم المشهود .
في احد الغرف … مكتوب علي بابها الملكه وجدوا شخص معروف وذو نفوذ يجلس علي قدميه. يقبل قدم فتاة تلبس ملابس مثيرة وتضحك ضحكه خليعه
انتفض من مكانه يسب في الموجودين ويتوعدهم
ويهددهم بالفصل والتحقيق معهم علي ما فعلوة
معتصم مستهذا اعلي ما في خيلك اركبه كل حاجه متوثقه بالأدلة والتسجيلات .
نجح بالفعل بالقبض علي الجميع واسطحبهم الي مقر مباحث الاداب باوضاع مخله منهم شخصيات مرموقه بالدوله .
في بيت جعفر خبط بصورة مرعبه فتح جعفر دخل الظابط ومن معه ،
حعفر: خير يا حضرة الضابط في ايه .
الضابط فين رقيه جعفر .
رقيه : انا رقيه .
الضابظ: بزهول ينظر اليها شارد قليلا معقوله الجمال ده كله تبق شمال كده .ديه تبق شمال ازاي.
رقيه: أيوة حضرتك أنا رقيه جعفر .
الضابط: معانا امر بالقبض عليكي .
جعفر: ايه امر بالقبض عليها ليه ،عملت ايه عشان يتقبض عليها.
الضابط : تقدر تحصلنا علي مباحث الاداب تعرف كل حاجه.
أنعام … مباحث الادب ،ليه وعشان إيه بنتي عملت ايه لمباحث الاداب بنتي اشرف من الشرف .
الضابط … بعد اذنك يا مدام انا بنفذ شغلي ،كل ال اقدر عليه انكم توكلوا ليها محامي ، القضيه مش سهله .
جعفر : اخرج هاتفه ، اتصل علي فودة
وقبل ان يلقى السلام فودة بسرعه حصلنا علي مباحث الاداب …اغلق سريعا دون أن يكمل كلامه
والضابط يمسك يد رقيه التي لم تصدر اي ردة فعل
خرجت رقيه معهم وهي مشتته مصدومه مما حصل لها . لم تفق بعد من الصدمه، قدمها أصبحت لا تحملها رخوه ، تتشبث في يد ابيها يقترب منها يصع يده حولها يضمها اليه بحنان بالغ يربط علي كتفها
يطمئنها … بوجودة ،جوارها.
وصلت ومعها والدها الذي رفض ان يتركها ، مما اضطر الضابط بالموافقه علي قدومه معهم
وصلا مباحث الاداب بعد وصول معتصم ومن
معه .
اخبرة الضابط بالقبض علي رقيه جعفر .
الضابط : تمام يا فندم قبضنا علي المدعوة رقيه
جعفر .
معتصم : دخلها بسرعه عاوز احقق معاها الاول؛ وقف مزهولا مما يري .فتاة جميله ترتدي اسدال صلاة وجهها عليه هاله غريبه. لايمكن ان يصدق ان هذة
هي نفسها الملكه رقيه .
الضابط : المتهمه رقيه جعفر يا معتصم باشا .
معتصم مغيب في تلك الجميله امامه ،
الضابط : معتصم معتصم مالك سرحان في ايه.
معتصم: فاق من شرودة احم احم لا مش سرحان ولا حاجه كنت بتقول ايه .
الضابط : المتهمه رقيه جعفر .
معتصم : تمام بلغ النيابه للتحقيق في القضيه وان جميع المقبوض عليهم متلبسين بالجرم ومصورين صوت وصورة .
رقيه: هنا فاقت رقيه علي ذالك الصوت رفعت عينها للحظه اتت تنادي علي الواقف امامها ولكن توقفت كيف تخبرة انها صديقه شقيقته قطعت كلماتها وبعد نفاذ صبر ها تحدثت ببعض الحدة ، ممكن اعرف ايه تهمتي ومقبوض عليا ليه .
معتصم : ضاحكا هههههههههههه بقي مش عارفه ليه يا ملكه رقيه ، يا ملكه الليل واخرة .
رقيه :, نعم ملكه ايه ملكه الليل واخرة حضرتك جايبني هنا تهزر.
خارج غرفه التحقيق ، يجلس جعفر امام الغرفه قلبه ينغزة بشدة ، من يضمر لابنته كل هذا الشر .
رفع راسه علي صوت فودة يسال احد العساكر الموجودين م عن رقيه جعفر.
وقف جعفر سريعا ،
جعفر : فودة الحق رقيه قبصوا عليها واحنا مش عارفين السبب وكل ما أسال يقولي دي قضيه كبيرة
أوي.
فودة وهو يتجه الي الباب ، متقلقش يا جعفر هدخل اشوف في ايه وارجعلك علي طول .
توجه فودة لغرفه التحقيق.
خبط الباب دخل شخص.
فودة المحمدي: المحامي ، عن رقيه جعفر عتمان.
الضابط : اهلا يا استاذ فوده .اتفضل .
فودة : ممكن اعرف ا يه تهمت موكلتي ، رقيه جعفر
الضابط : لو علي التهمه هي مش تهمه واحده دول مجموعه تهم .
معتصم : ممارسه افعال مخله بالاداب، ادارة منزل مشبوة .
فودة : مزهول .. وهو بشير الي رقيه حضرتك هل يعقل ان فتاة لم تصل للعشرين عاما من عمرها ، تتهم بتلك الجريمه الشنعاء .
معتصم:. انا قدامي اتهامات وادله وتحريات. والسن. مش عائق .
فودة : حضرتك قبصت عليها متلبسه بتلك الافعال .
معتصم: تم القبض عليها بالمنزل ،.
فودة: اولا القانون واضح وصريح ، لابد من وقوع الفعل التي بنيت علي اساسه تلك الاتهامات
هل قبض علي موكلتي وهي تمارس الرزيله .ام قبض عليها في منزل والدها وهي تؤدي فرضها.
معتصم: الاتهام صريح ، ادارة منزل مشبوة.
فودة : ما هو دليل حضرتك .
معتصم : دي ادله مش دليل .
فودة: دليل واحد يكفيني .
معتصم : ذكر الطابور الذي يقف امام محل الحزارة من شباب يريدون المتعه المحرمه وتحدد لهم موعد بنفسها ..
رقيه بزهول مما يقول ،
رقيه : طابور ايه ومواعيد أيه ، أنا بقالي شهر ما رحتش محل الجزارة ، وما شفتش طابور ولا عطيت مواعيد لحد ،
فودة : سمعت حضرتك ، انها لا تعلم شئ علي تلك الاتهامات.
ثانيا :هل قبض عليها؟ وهي تعطي لاحد موعد ،هل قبض عليها وهي تتفق علي ممارسة البغاء؟
معتصم : متلجلجا ظل يقول اتهامات فودة بتصد له بالادله والبراهين .
رقيه واقفه تفكر في امر . فجاءة ، تحدثت .
حاضرت الضابط ، اكيد بما اني معروفه في الوسط
ده اي شخص من المقبوض عليهم هيتعرف عليا
فور دخوله .
معتصم : اكيد مش ممكن ينكروا بالاتفاق معاك ولا تكوني مهدداه بشئ .
رقيه : ببتسامه ، طيب حضرتك تختار اي حد من الموجودين وتعمل مواجهه بنا .
فودة : أكيد اي شخص هيدخل الغرفه فور رؤيته لرقيه هيصدر منه ردة فعل .
معتصم : أشار الي زميله ان يحضر المتهمين واحد تلو الاخر .
بعد قليل .دخل احد المتهمين يتمسك بملائه يلفها حول جسدة العاري .
نظر الي الموجودين لم يصدر ، اي ردة فعل عندما راي رقيه .
معتصم فتح التحقيق الرسمي حتي يتم العرض علي النيابه .
بعد الاسئله والمواجهه بينه وبين رقيه أكد الشخص ، انه اول مرة يري رقيه .
دخل جميع الرجال وعددهم سابعه فيهم ذالك المدعو كيمو شريك عبير .
الذي دخل : ياباشا انا مقبوض عليا بتهمت إيه .
معتصم : ادارة منزل مشبوه والمساعدة علي نشر الفاحشه .
كيموا : أنا واحد بيشتغل طباخ يا باشا ، ماليش في الكلام ده ، البيت بديرة الملكه بنفسها .
معتصم : وهو ينظر. لفودة تارة ورقيه تارة أخري
والملكه دي موجودة هنا معانا .
كيموا : معانا فين لمؤاخذة ، دي مقبوض عليها يا باشا برة .
زهل معتصم. وابتلع لعابه بجوفه بصعوبه من كلمات كيمو فهو قطع الشك باليقين
بان رقيه بريئه من تلك الاتهامات نهائيا .
طلب معتصم دخول الفتيات واحده تلو الأخري ،
كيموا :, دول بنات ماليش فيهم ، دول الزباين
جايبنهم معاهم لمؤاخذة ، بيق محتاجين ،مكان
والملكة بتأجر ليهم الشقة.
دخلت الفتيات وتم أخذ أقوالهم .
دخلت أخر واحدة تتمسك بتلك الملائه تلف جسدها به
رقيه بزهول وصدمه وصوت حزين واقفت تنظر لها واشارت انتي ياعبير إنتي الملكة الةبيقولوا عنها عملت ليكي إيه تعملي كل ال عملتيه فيا
معقوله الشر يتمكن منك انك تشوهي سمعتي
بالشكل ده ،مش كفايه تلفيق تهمه ،القتل لعادلات ولا اتفاقك مع حمادة عليا .
عبير : بحقد ونار تكاد تخرج من عيونها لو اطول اقتلك كنت قتلتك من زمان
أنا بكرهك بكرهك كلمه الكره ما تحيش حاجه من ال جوات قلبي منك .
رقيه: عملت فيكي إيه يخليكي تكراهيني كده ، عمري ما كلمتك كلمتين علي بعض ، عمري ما جت جنبك .
عببر :, لا عملتي كتير أوي ، فيكي ايه زياده عني ، الكل. بيحبك حتي الشخص الوحيد ال حبيته ، حبك انتي بالرغم كل ال تقال عليكي الا انه اختارك انتي .
كل ال في الحارة رقيه قالت رقيه عملت مهما عملت ، انتي ال ظاهرة ، انتي ال الكل يتمنا رضاها .
بكرهك بكرهك حتي اليوم ال قلت خلاص الدنيا ضحكتلي ، وهبتدء من جديد وقعت علي واحد
زباله اخد كل حاجه وهرب وسبني للصاحبه نهشوا جسمي ، وانتي بعد قضيه القتل قلت هرتاح منك في الاخر ، طلعتي انتي براءة والكل احتفل بيكي ساعتها بس صممت ان لازم انتقم منك انتي السبب في ال جرارلي لازم اخد اسمك اعيش بيه انتي اخدتي مني كل حاجه .
معتصم مزهول مما سمع من عبير .
حاله من الهستريا اصابت عبير اتهجمت علي رقيه
حاولت تخنقها ، اسرع معتصم وبعدها عنها .
ظلت تصرخ وتسب في رقيه وتهددها بالقتل
ابعدها الضابط وادخلها الحبس وهي تصرخ باسم رقيه وتوعدها بالقتل .
فودة :أظن حضرتك كده أتاكدت من براءة موكلتي
من التهم المنسوبه ليها.
معتصم : وعيونه علي رقيه التي تقف ترتجف من ال حصل وكلمات عبير لها … أكيد طبعا وهننهي التحقيق علي كده معها وهتخرج مع حضرتك علي طول.
رقيه: استاذ فودة لو سمحت ارفع قضيه علي الضابط معتصم والدخليه ،اناعوزة اعتزار رسمي
ورد شرف .
فودة : ان شاء الله فورا هنرفع قضيه رد شرف .
واعتزار رسمي من الوزير نفسه.
معتصم : إقترب من رقيه ، رقيه أنا أسف الادله والتحريات غصب عني صدقتهم.
رقيه : دكتورة رقيه لو سمحت ، تخربات ايه ال
تدمر بيها بنت ، تحرياتك ناقصه ، انت اخدت بالظاهر ما حاولتش تتأكد من التحريات دي
بعد اذنك يا استاذ فودة فبل ما اخرج من هنا
لازم تتاكد ان اسمي انشال من القضيه ككل .
اصل تحريات الباشا فشنك ومش بعيد يغير حاجه تعزز وضعه في القضية .
رقيه قالت كلماتها ونظرة الي معتصم نظرة كلها. اتهام واحتقار لشخصه.
خرجت رقيه وجدت والدها يقف ووجه شاحب بعد سماعه كلمات عبير ،
رقيه :, بابا وارتمت بحضنه. تبكي بشدة بوجع وقهر تتمسك بملابسه. من الخلف وتدفن راسها في صدرة ودموعها تنزل علي ملابسه .
جعفر:. ودموعه تنهمر علي حال ابنته ، ربط علي ظهرها لحنان ، الحمد لله يا حبيبي الحقيقة ظهرت
وما معتش قالق وربنا جابلك حقك.
رقيه :الحمد لله قدر الله وما شاء فعل .
جعفر : ونعم بالله العلي العظيم .
خرج فودة : مبروك يا رقيه البرائه …. بسم الله ما شاء بنت جعفر بحق ،وخده النحس من أبوكي .
رقيه: بضحكه خفيفه من كلمات فودة الذي اقترب منها بحنان ، حماله اسيه يا بنتي ربنا يحميكي ويكملك بقعلقك في سنك ده اتحملتي ال رجال كبار ميقدروش عليه .
جعفر : ايه يا فودة الحنان ده لا مش واخد عليك
كده.
فودة: شوفي يارقيه انا مستحملةابومي عشان خطرك انتي بس .
رقيه: ببتسامه فهي تعلم انهم يريدون أن يخرجوها
مما عي فيه .
يلا بينا نخرج من هنا انا اتعقدت من المكان ده
فودة : يلا بينا هتودينا المرة الجايه فين دخلتي جنايات واداب المرة الجايه شكلك هتودبنا سياسه .
جعفر : فال الله ولا فالك .
اللهم صلي وسلم وبارك علي سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام.
🌸(((())))) 🌸(((((()))))🌸(((((())))🌸
عادت رقيه ووالدها. وفوده الي الحارة وجدوا اهل الحارة منتظرونهم بزفه فور اتصالهم بجعفر لمعرفه منه ما حدث واخبره عن اي خدمه يقدموها له او مساعده .
صعدت رقيه الي بيتها بعد شكر ها لاهل الحارة .
وجدت انعام امها تقف تستقبلها امام الشقه .
ارتمت في حضنها تبكي بمرارة .
انا تعبت اوي يا امي ليه الدنيا مستكتره عليا ، افرح
ليه الحقد ال في الناس ده .
انعام:, ببكاء علي حال بنتها ، معلش يا قلب امك الحمد لله ربنا جاب العواقب سليمه و كشف الحقيقه
رقيه : الحمد لله علي كل حال
الصول حمدان : حمد الله علي السلامه يابنتي
رقيه: التفت له رقيه الله يسلمك يا عم حمدان ،
بناته اقتربوامنها يضمونها ، حمد الله علي السلامه
رقيه ببتسامه الله يسلمكم ، انا متشكر ة اوي ليكم
الصول حمدان والله انا اول معرفت جريت علي
القسم لما رحت وملقتكيش اتصلت علي المعلم قالي انتم. خرجتم .
رقيه : ربنا يبارك فيك يا راجل يا طيب .
حمدان : ال زيك يا بنتي.ميتكررش وجميلك فوق دماغي من فوق.
جعفر : اتفضلوا باجماعه بلاش الوقفه دي ندخل جوة نقعد برحتنا .
استاذن حمدان وبناته وزوجته ودخل جعفر ورقيه لبيتهم
اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض
عليك.
🌸((((())))🌸(((((())))🌸((((()))🌸(((()))🌸
صباحا
حمادة: يتصل علي عبير لم ترد عليه ، ظفر بضيق .
مجدي مالك يابني بتنفخ ليه .
حمادة : عبير بنت المضايقه ، بتصل بيها كول الليل
مش بترد عليا.
مجدي: براحه ياعم كلها ساعات وهتجي تتحايل
عليك عشان الفديوهات .
حمادة : عندك حق كلها ساعات والحلو يدخل القفص ، الواد حليم لسه ما تصلش .
مجدي :اتصل وقال ان العروسه في الجامعه .
استعد بقي يا عريس .
ماذا يحدث

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!