روايات

رواية ابن الجيران الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم منى عبدالعزيز سليمان

رواية ابن الجيران الجزء الثالث والعشرون

رواية ابن الجيران البارت الثالث والعشرون

رواية ابن الجيران الحلقة الثالثة والعشرون

حماده ظل مختفي في الشقه الذي يقضي بها أوقاته
المحرمه…. أصبح كالمجنون ، من عدم الخروج ومن
الصداع الذي ينهش به يمسك رأسه بالم شديد .
يدخل الحمام يضع الماء علي رأسه ليفيق دون جدوى ….تناول الكثير من كاسات القهوة ولم يذهب الصداع الذي تمكن منه منذ ايام ….من آخر زيارة لصديقه حين اعطاة حبه للصداع .
اخرج هاتفه…يتصل على صديقه …اتصل اكتر من مرة، بعد مده طويله رد عليه .
حمادة…فينك يا مجدي بتصل عليك بقالي يومين ، وانت مطنشني …تعال بسرعه دماغي هينفجر .
مجدي بابتسامه ماكرة للجالس بجوارة… أنا عمري مطنشك يا صاحبي دا لو تعرف ال حصلي هتزعل عشاني اووووي.
حمادة … تعالي بسرعه. احكيلي ال حصل وجبلي
حاجه للصداع دماغي هتنفجر .
مجدي … ياريت يا حمادة. ينفع اخوك ضربه السلك
والدنيا واقفه والحاله مقشفرة .
حمادة … اصرف يامجدي وانا هديك أل انت عوزة
بس متتاخرش هات حبايتن تلاته .
مجدي … خلاص يا صحبي مسافه السكه ، هميل علي زيكا ولا حليم واتصرف واجبلك البرشام .
حمادة ..متتاخرش وقول لحليم ،علي الخطه وخليه يراقب رقيه وخده معاك وشاور ليه علي رقيه ويقطرها عشان ننفذ ال قلت عليه.
حمادة .. تمام يا مجدي .. خالي بالك ال حد يقطرك من أهل الحارة.
اغلق مجدي الهاتف معه ونظر الواقف أمامه .
حليم …في لقمه عيش انما ايه ووضع يده علي فمه وكأنه يقبلها لوز .
حليم …قول يا كبير ايه هي ،
مجدي… هتقطر بنت انما ايه تقول القمر قوم وانا اقعد مكانك ،بنت المعلم جعفر الجزار .اول ما تكون لوحدها هب تخطفها ، ونوديها للواد حمادة ،ووقتها يسلملي لو قدر يبصلها .
انهي مجدي حديثه وخرج لحمادة الذي اول ما سمع صوت جرس الباب اسرع يفتح بلهفه شديده ..
حماده….مجدي اخيرا جيت جبت البرشام دماغي هينفجر.
مجدي….يدوب رحت لحليم اتفقت معاه ، واخدت قرشين وجبتلك الحاجه والأكل وجيت. علي طوالي.
حماده …ح
جزب البرشام من يده ، اكل ايه بس ، أنا دماغي هتنفجر.،تناول حبه وجلس أرضا .
بعد قليل ارتخي جسده ، بإرتيتح اخيرا الصداع راح
اخرج حافظه نقوده ، واعطي مجدي نقود ، خد ال انت عوذه ،والمرة الجايه تجيب شرطين تلاته .
مجدي… ايه دول يا صاحبي ، دول ما يجوش تمن
القرص ال اخدته ، الشريط بقد ده خمس مرات .
يعني ٥٠٠ خمسمائة جنيه .
حمادة …. ليه ده دهب ولا الماظ.
مجدي… احسن من كل دول ، ولا دماغك فاقت نسيت الوجع. والصداع.
حمادة … عندك حق ثواني عبال ما تفرد الاكل ، وتحضر المزة هيكون الواد سيكا جاب الايراد وجه .
مجدي … هواءه والأكل يكون جاهز ، نستني ياعم
اتفقت مع حليم ، ومن بكرة هيقطر ،بنت جعفر .
حمادة … كويس اوي كدة نبداء نجهز الشقه لاستقبال العروسه ولا ايه .
مجدي…. بنظر وابتسامه ماكرة … ايو. جهز علي كيف كيفك ، واول ما نلاقي فرصه ، هنخطفها وتكون بعدها حرم ،حمادة خردة علي سن ورمح.
____اللهم_____استرنا ____فوق_____ الارض ____وتحت _____الارض _____ويوم العرض عليك.__مني عبدالعزيز موووني 💕
رقيه عادت مع امها لبيتها ….بعد اسرار فودة بصعود احمد ابنه يحمل الأغراض التي تحملها انعام بيده.
بالفعل صعد احمد ووضع الاغراض أمام باب الشقه وسلم احمد عليهم ، ورحل هو وولدة .
رقيه … وهي تشعل الضؤ وتاخد نفس عميق .
بارتياح ريحه بتنا وحشتني اوي اوي .
انعام … بدموع في عينها ، كل جدران البيت وحشتيها يا قلب امك البيت والحارة والدنيا كلها
وحشه من غيرك .
رقيه محتضناها …ربنا ما يحرمني منك يا نعناعه ، يا ست الكل .
انعام … ادخلي خدي حمام روقي نفسك كده وفوقي، عبال ما احضر لك لقمه تتقوتي بيها …ونحكي سوي لحد ما نام زي زمان من غير ما نحس .
رقيه .. .. تمام يا نعناعه يامجنن الكل انتي ياعسل.
انعام . … كده يا رقئه .ماشي يابنت جعفر .
رقيه … هههههههههههه بقيت بت جعفر ماشي ماشي يانعناعه.
دخلت رقيه واحضرت ملابسها وتوجهت الي الحمام وأخذت شور دافئ أراح جسدها من تعب اليومين الماضيين .
خرجت تجفف شعرها الطويل بالمنشفه وجدت انعام وضعت الطعام علي الطاولة .
رقيه … تسلم ايدك يا ست الكل ، عارفه يا ماما اول مرة احس بالظلم ، وانا في الحبس ، لما بطني قرصتني من الجوع ، والأكل قدامي بس ماليش نفس اكل ، ودماغي مشغول ليه يحصل لي كده
عملت ايه عشان يحصل معايا ،بالشكل ده …وجع فظيع ، بس لم نمت وانا بفكر ولقيت نفس الشخص اخد بيدي والضلمه بقت قليله والحفرة ضاقت شويه بس لسه عميقه شويه ، بس أيده ما سبتنبش ولا لحظه وابتسامته علي وشه بس ملمحه مش قادرة
احقق منها.
انعام .. ووضعت يدها علي قلبها ، بوجع ربنا يستر يا بنتي وبعدين ال جاي علي خير .
تناولا الطعام وبعد قليل حملت رقيه الاطباق الفرغه المطبخ وخرجت .
رقيه .. نعناعه هستغلك وتسرحيلي شعري زي زمان.
انعام أشارت بيدها ، اهو المشط بأيدي تعالي ندخل نقعد علي سريرك واسرحلك انتي كبرتي لونمتي مني
مش هقدر اشيلك زي زمان.
رقيه… هههههههههههه أنا كبرت شويه صغنتين انتي ال كبرتي وعجزتي يا نعناعه.
انعام…. هههههههههههه تعالي اقعدي يا رقئه .
رقيه … ايه حكايه رقئه دي يا ست نعناعه ، من وقتنا رجعنا من المستشفي وانتي مسكاها .
انعام … عادي بحب انادي عليكي ،برقئه …ولا ااقولك يا رقئه قلبي زي ناس.
رقيه ….أغمضت عينها ، مش مستريحالك يا نعناعه …احكيلي ايه فكرك بالكلام ده ، وعرفتي منين رقئه قلبي دي ، أنا ما قلتلكيش عليها .
انعام …. ولا اي حد قالي عليها ، دا انا سمعتها بوداني كل ما تجي سيرتك يتقال رقئه قلبي.
رقيه …اعتدلت ووالتفتت الي امها ،بتقولي ايه ياماما ،امته حصل ده.
انعام …من كام ساعه بس وانتي عند ابوكي بالعنايه …كان واقف ، بيبص عليكي وانتي بحضن ابوكي من الشباك الاقزاز وانا شفته ، بس معرفتش ، اصله احلو شويتين كده.
رقيه .. بفرحه بتقولي ايه امته وانا لم خرجت مالقتهوش معاكي.
انعام ،قصت كل ما قاله ادهم لها .
رقيه… عارفه ياماما ، الحاجه ال كانت مطمناني في الحبس ، بعد ايماني بربنا وبعدالته ، وجود ادهم بالقضيه ، علي قد ما زعلت من تجهله ليا ، ال أنه نظرات عنيه كانت بطمني ، لهفتها ،كانت محيراني بس الحمد لله، حسيت الظلم ال اظلمته ، عشان ارجع ااقابله من تاني .
انعام…. بس باين عليه لسه بيحبك ، بيحبك ايه ده عدي .
رقيه….لا خلاص انا حرمت ، الحب ده صعب وجروحه كتير ، أنا مش هنسي ال حصلي من
ادهم ولا عمران مع أن عمران ده مش حب ده وهم والحمد لله علي ال حصل عشان افوق من ال جوايا كنت بهرب من وجعي من ادهم …لقيت نفسي بنجزب لكلام زينب فكرت في عمران بس ما حستهوش …صوته ما شدنيش زي صوت ادهم .
ادهم … من اول يوم شفته فيها وانا قلبي دق بطريقه غريبه جدا .
ادهم يحكي لامه … رقيه دي النسمه الحلوة الي دخلت حياتي في وقت كانت كل حاجه فيها سوده
رقيه تحكي لامها …ادهم يوم ما شفته كان شعاع نور ال نور حياتي لما تعبت اوي في الاعدادي وكنت كره الحياة…وجدوا اخدني معاه ازور جدوا محمود صحبه وفضلنا كام يوم في بيته .
ادهم…. كنت راجع من مأمورية ، وغضب الدنيا كله قدام عيني ، فجاءة وانا بركن عربيتي والقي بنت في الجنينه بتغني … صوتها شدني من غير ما ادري بنفسي مشيت بشويش وانا بسمع اجمل صوت تسمعيه بودانك ، اثرني فضلت واقف وهي بتغني وماسكه ورده باديها .كانت بتغني
رقيه… كنت واقفه في الجنينه فجاءة لقيت ورده جميله جدا اسمها صدفه استغربت الاسم اوي المكتوب علي حوض الورد .شدني الفضول ليها قربت منها مسكت واحده وقربتها مني رحتها جميله لقيت نفسي بغني .
يا وردة الحب الصافي
ياوردة الحب الصافى
تسلم إيدين اللى سقاكى
ياهل ترى ايه انكتب للفؤاد!
شوك الضنى ولا عبير الوداد
منيتى قلبى بالامل والقلب لو طال الأجل
ايه رح ينوبه وياكى
ياهل ترى إيه انكتب للفؤاد
شوك الضنى ولا عبير الوداد
هب النسيم من بهاكِ
عطر بحسن الأمانى
ياريت يدوم لى بهاكِ
واقطف زهور الأماني
ادهم… قلبي انخطف من رقئة صوتها .
لقيتها قطفت وردة وبتشم فيها وبتضحك وتقول ايه الراحه وهدوء النفس معاكي يا اجمل صدفه وبتغني تاني اغنيه
رقيه … الوردة رحتها غريبه تجزبك وتريح نفسيتك واسمها غريب اوي صدفه غنيت ليها اغنيه .
صدف كان يوم حبك أجمل صدفة، لما قابلتك مرة صدفة
كان يوم حبك أجمل صدفة، لما قابلتك مرة صدفة
يا اللي جمالك أجمل صدفة، يا اللي جمالك أجمل صدفة كان يوم حبك صدفة
صدفة قابلتك ولا على بالي، شفت ساعتها جمال الدنيا
صدفة لقيتني إتغير حالي، وإتبدلت لوحدي في ثانية
صدفة قابلتك ولا على بالي، شفت ساعتها جمال الدنيا
صدفة لقيتني إتغير حالي، وإتبدلت لوحدي في ثانية
خذني جمال الروح والخفة، خذني جمال الروح والخفة
كان يوم حبك أجمل صدفة، لما قابلتك مرة صدفة
كان يوم حبك أجمل صدفة، لما قابلتك مرة صدفة
يا اللي جمالك أجمل صدفة، يا اللي جمالك أجمل صدفة كان يوم حبك صدفة
إوعى تفكر يوم تخاصمني، أو تهجرني ولو بالصدفة
وإن صادفت يوم إبقى صالحني، ما تفتنيش أستنى الصدفة
إوعى تفكر يوم تخاصمني، أو تهجرني ولو بالصدفة
وإن صادفت يوم إبقى صالحني، ما تفتنيش أستنى الصدفة
وإرحمني من الشوق واللهفة، إرحمني من الشوق واللهفة
كان يوم حبك أجمل صدفة، لما قابلتك مرة صدفة
كان يوم حبك أجمل صدفة، لما قابلتك مرة صدفة
يا اللي جمالك أجمل صدفة، يا اللي جمالك أجمل صدفة كان يوم حبك صدفة
ادهم … قلبي انخطف لقيتني بدون وعي واقف قدمها رفعت وشها لفوق وعنيا جات علي اجمل عيون في الدنيا ، حاسيت بنفسي في عالم تاني
أنا لو حد كان وصفلي الاحساس ال كنت فيه كنت هقول ده فيلم من افلام زمان …حاسيت اني منعزل عن العالم كله ، جسمي سخن نار وبنفس الوقت رعشه بتهزني من جوة .
رقيه… قلبي دق بسرعه غريبه اول ما عيني جات في عينه حاسيت برعشه غريبه بجسمي عنيا في عنيه
بس بترفع لفوق رجليه مش لمسه الأرض اصوات من بعيد سمعاها… بس مش قادرة اميزها .مافيش حد غيرة ال حاسه بيه .
ادهم .. لساني مش قادر ينطق بحاول اخرج الكلام مش عارف هقول ايه.لقيت نفسي ماسك اديها ونازل أاقعد علي الارض جنب حوض ورد صدفه .وعنيا مش بتترفع من علي عينيها
رقيه….كل ما اجي اكلم القي الكلام مش بيخرج .
فجاءة مد أيده ومسك ايدي واقعدنا علي الارض وكل ده عنينا علي عيون بعض….مافيش حد كلم كلمه واحدة .
ادهم مديت ايدي علي ورده ةقطفتها ومديت ايدي وشمتها اوي وقربتها منها وحطتها جنب ودنها تحت الحجاب ال لبساه …وكل ده من غير ما نكلم كلمه واحدة معرفش فضلنا قد ايه عنيا مش بتنزل من علي عنيها .
رقيه … قطف وردة وقربها منه شمها وبعدين دخلها من تحت الطرحه جنب بودني وابتسم وشاور بعنيه اي افضل سيباها مكانها .
ادهم لوقلتلك اليوم ده انا اتولدت من جديد , هو الذكرى الحلوة ال عايش عليها أول يوم ماقدرتش انام كل ما انام طفها يجي ىقدامي صوتها. يرن في وداني كنت هجنن واخبط علي باب أوضتها واخدها في حضني ااقفل عليها جوة قلبي كانت ليله طويله عليا خرجت بره الاوضه مشيت بالجنينه وقعت عنيه علي حوريه من الجنه وقفه تغني للنجوم مشيت مغيب لحد ما وقفت قريب منها حسيت قلبي هيفق لو ما ضمتهاش لحضني لولا خوفي عليها من نفسي بعدت عنها ورميت نفسي في حمام السباحه أطفئ النار ال جوه قلبي …خمس ايام ، كانوا اجمل ايام عمري ، الايام دي ال رقيه وجدوا عتمان فضلوا معانا بالفيلا. ،،عشان جدوا محمود وقتها كان تعبان شويه .
رقيه… اول ليله كانت صعبه بشكل عليا النوم جفاني وطيفه ال مش بيفارق خيالي صوته رحته وبرفانه ال بشمهم في أيدي والواردة ال مسكها بإديه وحطها جنب ودني كل شويه المسها بايدي وقلب يدق وابتسامه علي وشي كل ما ارفعها واشمها نزلت اتمشي بالجنينه وانا بكلم النجوم والقمر حاسيت بيه قريب مني شميت رحته ال مش فرقتني قلب بقي يدق بسرعه كنت اتمني القيه واقف ويضمني بس فوقت علي صوت حاجه وقعت في الميه لقيته هو بيسبح بهدومه وينزل تحت الميه كأنه بيهرب من حاجه … خمس ايام فضلنا قاعدين مع جدوا محمود وهو تعبان … بالرغم من زعلي عشانه الا أنهم كانوا اجمل ايام عمري.
ادهم… بس للاسف بابا وقتها تعب جدا ودخل المستشفي … وحكي ليا عن حبكم وجوازكم والحادثه وسبب طلقكم .ووصاني علي اخواتي
والشركه ، ومشروع عمرة .
خفت علي رقيه من نفسي ، الا يحصل بنا زي ما حصل بينك وبين بابا وان تقريبا ، سن رقيه كان نفس سنك لما حبيتي بابا ..خفت اجرحها، مع اني كنت بحلم باليوم ال هتكون مراتي ..اغمض عينه وهو بيفتكر .
جيت من عند بابا مصمم انهي كل شي ، قبل رقيه ما تتعلق بيا أكتر بعد ما كانت بخطط ازاي أقنع الكل واجوزها ..بقيت بفكر في ازاي اخليها تبعد عني .
ومتتعلقش بيا .
لقتها واقفه في مكانا ال اتعودنا عليه الايام ال فاتت عند ورد صدفه .
اول ما عيني جات عليها ضعفت فترة ، بس حنيني ليكي ووجعي علي ال حصل من بابا وجرحه ليكي لما حسيت أن ممكن رقيه تعيش جرح زي ده .
قلتلها كلام جارح اوي ,أنها صغيرة وفرحت اني ضابط وجميل ضحكت معاها وكلمتها افتكرت أنه ببحبها .
كنت بقلها الكلام وانا بموت ألف مرة .
رقيه بدموع وصوت مرتعش…جرحني اوي يا امي جرحني وهني وقال إني طفله ومراهقه وفكرت أنه بيحبني زي بنات كتير لما شاب حلو وشيك وكمان ضابط ضحك معاها ،افتكرت أنه بيحبها.
ادهم …. أنا كنت اسي عليها لما كلمتها ،بس قلبي كان بيبكي وبيتقطع مليون حته.
رقيه …. لما بصيت في عيونه وشفت الوجع فيهم ،كنت حاسه بوجعه ، حاسه أنه بيكذب في حاجه ااقوي منه ، هي ال بتخليه يعمل كده .
رقيه حاست أنها شايفه ادهم قدمها رحته قريبه منها حاسه بيه
وقفت رقيه ناسيه امها ليه يا ادهم عملت كده.. ليه تجرحني وتدبحنيى بسكينه تلمه ، ليه تكسرني وتخلي جوايا شرخ كنت عاوزه ادويه باي شكل ،
بقيت ضعيفه من جوايا بطلع ضعفي بكلامي الدبش
وأظهر قوة مش موجودة أصلا جوه مني … ليه تدوس علي قلبي وانت ساكن فيه مش بتخرج منه
ليه تخليني بتمنى أقبلك وفي نفس الوقت بخاف من المقابله دي .. تجرحني تاني وتهين من كرمتي وتكسر قلبي ما هو ال عملها مرة يقدر يعدها تاني .
ضربت بيدها علي قلبها انت السبب في كل ال بيجرالي. اعمل فيك ايه ، خرجه بره منك مش حمل جرح مرة تانيه .
وقف ادهم حاسس برقيه بتكلمه شايفها قدامه بتعتبه سامع كلامها في ودانه حاسس بدموعها .قلبه هيجنن عشانها …
غصب عني يا رئقه القلب غصب عني خفت عليكي مني خفت اجرحك ، خفت عليكي تعيش حزينه وانا جنبك مش عارف افرحك ، ماهو فاقد الشئ هيعطيه
ازاي إن كنت أنا اتحرمت منه ، أنا قبل ما اجرحك جرحت نفسي ،دبحت نفسي بنفس السكينه ، طول عمري لوحدي من وانا طفل صغير امي وابويا كل واحد فيهم فكر في نفسه ، هو افتكر أنه لما ياخدني منها هي هتضعف ،وتوافق ترجع ليه ، وامي هربت وضعفت وسبتني ، لوحدي سنين كل كام يوم اتصال تطمن عليا ولا هديه حلوة فكرة كده بتعوضني حنانها
اب بقي سلبي في كل حاجه ، كل همه أنه يوري حبيته ال خانها فيوم وتجوز عليها انها خسرت كتير لما صممت وبعدت عنه …سامحيني يارقيه خفت اكون طالع لحد فيهم أكسرك وتكوني محطمه ولا اطلع ضعيف واهرب من المواجهه واسيبك انتي تواجهي الالم والحزن لوحدك
ليه تفكر كده كنت قولي خد راي شاورني مش ممكن اكون قد المسئوليه ، ليه تحكم عليا ااقدر أواجه ولا لا ،لكن انت اختارت اسهل حل بالنسبالك انت
لا ماخترتش الحل السهل ، بالعكس ده كان صعب جدا لو تعرفي قد ايه اتمنيت الموت قد ايه راميت نفسي للموت برجلي في كل عمليه اشترك فيها
شوفي جسمي كام رصاصه معلمه مكانها ، كل مرة كنت اتمني تجي في قلبي ، ال مش قادر ينسي يوم جرحك وبعده عنك ، وانتي كنت اجمل صدفه في حياته .
ام ادهم … بدموع وشهقات وقلب موجوع ادهم يابني سامحني ارحم امك وعذابها طول السنين ال فاتت
آفاق ادهم وجد أمه ودموعها تنزل بغزارة وصوتها متحشرج من البكاء … مقدرش يستحمل هيئتها ارتمي مرة أخري في حضن ،امه، هو ليه انا من دون الناس مش مكتوب لي افرح ، من وانا صغير
لما بعدتي عني وبابا اخدني اعيش معاه عند جدتي
وبعد وفاتها اخدني عند مراته ، ال كانت بتغير من حب بابا ليكي حتي بعد سنين ، كانت بطلع الكره ده فيا أنا .
ام ادهم سامحني يابني أنا ظلمتك قبل ما اظلم نفسي بس جرحي كان ااقوي مني الكل هني وجرحني مافيش حد وقف جنبي أنا ضعيفه هربت وما قدرتش أواجه وكل ماكنت بضعف وخلاص هنزل عشانك أخاف أحن لحب. عمري وارجع الشوق يكون ااقوي مني سامحني ومتئساش عليا دانا جوايا شوق وحب ليك يفيض سنين بعدي عنك انت اول فرحه ليا سامحني يابني ومتحرمتيش منك … واستغفر ربنا يا حبيبي ، الحمد لله أنا رجعت تاني اعيش معاك ، وقريب اوي رقيه هتنور
بيتك وتعيشوا مع بعض اجمل ايام عمركم.
ادهم ….يارب يا امي يسمع من بقك ربنا .
ام ادهم …. تعال ناكل مع بعض ، وبكرة أن شاء الله هقولك. هنعمل ايه باذن الله.
انعام جزبت رقيه لحضنها يا قلب امك يا بنتي كل ده عشتيه لوحدك وانا مش دريانه بيكي سامحني يا نن عيني وبقلك ما تأسيش علي نفسك وعليه اسمعيه مرة واحده واديله فرصه ثانيه بس لما تحسي إن قلبك حن عليه ، عشان تسمعيه بقلب صافي وربنا
يجمعكم مع بعض لو ليكم نصيب وقدركم تكونوا لبعض .. وقالتهالك قبل كده وعسي أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسي أن تحبوا شيئا وهو شر لكم.
ذهب ادهم ووالدته للأكل والتفكير في طريقه تجعل رقيه توافق علي الارتباط بادهم.
وانعام اخدةةرقيه بحضنها نايمتها بعد مده نامت رقيه قبلت انعام جبنها ودموعها نزلها علي خدها
وتدعوا ربها بصلاح حال بنتها .
💕سبحان 💕 الله💕 وبحمده💕 سبحان💕الله 💕العظيم💕مني💕 عبدالعزيز💕 مووووني💕
صباحا فاقت رقيه من نومها وبعد صلاتها رقيه لامها
رقيه ….أنا مش هفكر غير في مستقبلي ، وازاي ارجع اذاكر واعوض ال فتني ، واحقق كل ال حلمت بيه .
وان شاء الله ااقدر احقق حلمي اني امسك محلات الجزارة جنب دراستي ، واكون امتداد لعائله عتمان الشناوي ويفضل اسم جدي عتمان مرفوع لفوق .
ام رقيه ….ربنا يناولك ال في باللك ،وتحققي كل احلامك يا رقيه يابنت قلبي يارب العالمين.
رقيه … يارب يا ماما يارب .
انعام …. ناميلك شويه عشان تقومي فايقه ونروح لابوكي المستشفي لسه بدري علي معاد الزيارة.
بس قبل ما انسي لازم تسمعي مني الكلمتين .دول
متعمليش زي ، وتكتمي حبك جوة قلبك وماتعبريش عنه أو تحسسي ال بيحبك بالجفاء ، زي ما عملت مع ابوكي ،فضلت كتمه حبه جوة قلبي ، وانتي شفتي نتيجه ال حصل … بس الحمد لله خرجت ال جوايا هو صحيح جه متاخر بس احسن من كتمته جوابا.
رقيه …. ضمت امها بشده ، أن شاء الله الا ربنا عوزة هيكون..
💕الله 💕اكبر 💕ولله 💕الحمد💕مني عبدالعزيز موووني 💕
عبير اتفقت مع ذالك الشاب وحولت الشقه الي نادي ليلي يتجمع فيه راغبي المتعه الحرام .
احضر الشاب ملابس مثيرة لعبير لارتدائها لبدء اول حفلاتها الماجنه مع أحد الأشخاص الأثرياء .
بعد مده خرجت عبير بكامل أناقتها وملابسها الكاشفه جسدها باغراء كبير .
تشعر بصداع براسها .. أشارت للشاب وأخبرته بالصداع .
الشاب .. ثواني هديكي حاجه تعدل دماغك …هتدعيلي عليها يا اجمل عبير في الدنيا.
عبير….قلتلك رقيه اسمي بقي رقيه.
الشاب .. تحت امرك يارقيه هانم .اتفضلي خدي البرشامه دي … وبسرعه الزبون مستعجل يقابل القمر.
عبير تناولت الحبه وارتشفت بعض مشروب مما أصبحت تتناوله بكثرة .
دخلت الغرفه الذي بها الشخص صدمت مما رأت .
شخص كبير في السن عيون حاحظه ملامح حاده
ثمين .
أشار لها الشخص أن تقترب منه وعيونه علي جسدها ..تلتهمها …اقتربت عبير منه وهي تشمئز منه
اخرج من جيبه عقد الماس .. تبدلت خالت عبير فور رؤيه العقد اقتربت منه جزبها اليه .
الشخص…. اهلا اهلا يا برنسيسه … حلويات زي الواد كيموا ما قال عليكي.
عبير … اهلا بيك ياباشا تحت امرك .
الشخص ألبسها العقد وحزبها مرة أخري
ناحيه السرير لقضاء ابشع وقت لعبير من تعذيب جسدي ونفسي وأفعال قذرة يمارسها عليها ذلك الخنزير بصورة انسان .
بعد ليله مريرة مرت عليها من أنواع التعذيب التي مارسها علي جسدها . تركها راحلا بعد رمي كميه كبيرة من النقود علي جسدها العاري .
قامت عبير تلملم حالها وترمي النقود علي الارض وتبكي بحرقه …صممت اكتر علي الانتقام من رقيه
بعد قليل قامت تلم النقود وليست ملابسها مرة أخري تخفي النقود والعقد بين ملابسها .
خرجت وجدت الشاب يعد نقود كثيرة في يده
الشاب … اشطا عليكي يا ببروا الراجل مبسوط منك اوي …. وناوي يجي .. علطول هو وكام واحد معاه .
اخرج كميه نقود وأعطاهم لها دول بقي نصيبك النهارده … غير بقي نصيبك بتاع اخر الشهر .
عبير… اخذت منه النقود وذهبت الي غرفتها أخفت النقود والعقد وتوجهت الي الحمام تغسل نفسها من
القذارة التي أوقعت حالها بها …وهي تتوعد رقيه
بمصيبه قريبه جدا.
——————
عند جميل الذي ذهب الي المستشفي التي بها سميه زوجته وجدها تصرخ من الألم وكلمات أحدي النساء لها التي تسبها وتلقي عليها ابشع العبارات .
دخل جميل وهو سعيد لما وجد عليه سميه .
صمتت المراءة عن السباب فور رؤيه جميل .
سميه … جميل الحمد لله انك جيت ، تعال خرجني من هنا هيموتوني ، وخصوصي عدلات ال بتقول عبير بنتي حاولت تقتلها من كام يوم.
توجه جميل من عدلات ..
جميل…. انتي بتقولي ايه ازاي عبير تعمل كده وليه .
عدلات . . … عشان كتير اوي أولها ما فضحهاش في الحارة واقول انها عمله عمليه تكون فيها بنت بعد ماحمادة اخد كل حاجه منها .
واتفقئها معايا هي وامها ، علي فضيحه رقيه بنت المعلم جعفر ، واقول في كل بيت أنها علي علاقه مع حمادة وببتقبلوا تحت سلم البيت ، بس ربنا بقي نجا رقيه ، وبنت ال اتحولت فيها وحمادة اخدوكل حاجه
من البنت وامها في ليله واحده .
سميه … اخرسي انتي كذابه ، الكلام ده ماحصلش .
عدلات … بضحكه رقيعه ههههي حصل يا عنيا ، إذا صاحب الشائن نفسه ، هو ال قال بعضمه لسانه .
سميه … بزهول مين ال قال الكلام ده ، وأمته وازاي حصل لا عبير لا يمكن تعمل كده.
جميل …. انطقي قولي مين ال قال الكلام ده وأمته وازاي،حصل.
عدلات …. حماده بنفسه هو ال قال ، وهو معايا ، قال إنه هلاكان وتعبان ، من البنت وامها بالنهار الام وباليل البنت … سالته مين قالي سميه وبنتها عبير .
وأمته يوم الصور ال اتصورتيها معاه عشان تقولي إن رقيه هي ال في الصورة .
جميل توجه إلي سميه ظل يضرب بها حتي تجمع امن المشفي وأبعدها عنها .
جميل … ذهب الي استقبال المشفي ، وانهي إجراءات خروج سميه ، وهو بتوعدها بعذاب لا ينتهي .
عاد الي عدلات وقال لها حسابك معايا لسه ما خلصش.
اخذ سميه علي كرسي متحرك الي أحدي الشقق الذي استاجرها بمكان بعيد عن الحارة ، بعد تركه الي شقه جعفر وأخذ اشياؤه منها .
وصلوا الشقه وادخلها وهو يجزيها من يدها لاتقوي علي الوقوف علي قدم واحده .
جميل … هتعيشي هنا زي الكلبه ، هتخدميني أنا ومراتي الجديده ، واياك تشتكي منك هيكون اسود يوم بعمرك .
تركها لتسقط أرضا وأشار لها الي المطبخ تدخل زاحفه علي قدمها ، لتجد سجاده باليه علي الارض ووساده باليه ومفرش قديم .
جميل … دول فرشتك ال هتنامي عليها ….من هنا ورايح ..ومن هنا لحد العروسه ما تجي اياكي تهملي في شغل البيت .
تركها تبكي علي حالها وتندب حظها …. وتنادي علي ابنتها عبير تنجدها من الزل الذي أوقعت حالها به .
جميل تركها وذهب الي اقرب قسم يطلب زواج من امراءة تريد التوبه والزواج والبعد عما تعيش به .
بالفعل تم زواجه من فتاة عشرينية جميله ، كانت تعمل باحدي الحانات .
اخذها جميل معه الشقه ، وفور دخولها …أخبرها بوجود سميه وأنه يريد منها أن تزلها وتهينها .
ياتري ماذا سيحدث لسميه ؟,
عبير،هتحقق انتقاما ؟,
حماده ورفاقه هبنجحوا في خطتهم،؟,
رقيه وادهم ؟,

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى