رواية حكاية حب الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نسمة أحمد
رواية حكاية حب الجزء الثامن والعشرون
رواية حكاية حب البارت الثامن والعشرون
رواية حكاية حب الحلقة الثامنة والعشرون
فلاش باك ايضا
وقفنا البرت الي فات علي مها لما طلبت مازن
مها:بحزن وزعل مازن انا عايزه تخلي بالك من مهاب اوعدني.
مازن:اوعدك بس انتي لية بتقوليلي كده ياماما.
مها : عايزه تعرف انت واخوك اني بحبكم اوي اوي وعايزاكم تسمحوني علي اي حاجه وحشه او اي زعل انا زعلتكم في قبل كده.
مازن :قلبه انقبض ماما هو انتي ليه بتقولي كده ماما انتي بتقلقيني عليكي كده.
مها : لا يا حبيبي بس انا بعرفك مهما يحصل خليك جنب اخوك اوعا تسيبه يامازن خلي بالك منه وخلي بالك من نفسك ومن اية ومن رعد ومن محمود ومن نسمة.
مازن :بدموع ماما انتي كويسة صح.
مها : هش ماشفش دموعك تاني وله انت وله اخوك فاهم
مازن : فاهم ياماما بس قوليلي مالك ياغالية اي الي مزعلك كده. مها : مافيش عندي شويه برد.
مازن : قرب من امه ونام في حضنها انا بحبك اوي ياماما
مها: وانا بحبك ياقلب ماما.
مها :في سرها هتوحشوني اوي ياعيالي .
مها :مازن روح نادي علي مهاب عايزه اتكلم معاه.
مازن: حاضر وقام باس ايد امه بس علي فكره هرجع تاني
مها :ماشي ياحبيبي.
وراح مازن لمهاب الاوضه وخبط علي الباب وفتح مهاب بستغراب.
مهاب :مازن خير في حاجه في حد يجي في الوقت ده لحد. مازن : اه انا وبطل لماضه ماما عايزه تتكلم معاك.
مهاب :حاضر جاي وقال لنسمة وطلع لي امه.
مهاب:بمرح خير ياست مها عايزه مني اي في الوقت المتاخر ده في حد يفزع حد كده
مها بصتله وعنيها دمعت جامد واتكلمت بصوت مخنوق مهاب حبيبي عايزاك تخلي بالك من نفسك مهاب ابني انت عارف اني بحبك صح.
مهاب”مازن بصو لبعض بي استغراب
(انا مسكين ميعرفوش انها مش هتشفهم تاني وبتودعهم😭 )
مهاب :بجديه ماما مالك في اي اول مره اشوفك كده انتي كويسه يا حبيبتي طيب قوليلي حد مزعلك في حاجه وقرب منها حضنها.
مها :انا كويسه بس اوعدوني انتو الاتنين متسبوش بعد مهما حصل اوعدوني.
مهاب “مازن : نوعدك بس انتي لية بتقولي الكلام ده دلوقتي. مها :علشان هتوحشوني اوي بحبكم تعالو.
مازن “مهاب :بصو لبعض بستغراب بردو وحضنو امهم جامد وفضلو جنبها كتير ومها فضلت تدعلهم كتير.
( مسكين ميعرفوش انو الحضن الاخير ) وكل واحد راح الاوضه بتعته
عند مازن واية
اية :في اي يامازن مالك سرحان في اي.
مازن :بشرود مش عارف بس ماما النهارده كانت غريبه اوي وبتقول كلام غريب زي ما يكون بتودعنا.
اية :حبيبي متحطش في دماغك اكيد هي تعبانه.
مازن :ممكن رعد نام.
اية :ايوه لسه نايم دلوقتي.
مازن :طيب انا هنام دلوقتي علشان ورايا اجتماع بكرة مهم صحيني بدري ونام مازن باله مشغول مع امه.
عند مهاب ونسمة
نسمة :في سرها بي خوف يارب ندي وعمتو ميعملوش حاجه يارب احفظلي ماما مها وخاليلي مهاب اقول لمهاب وله لا.
مهاب: نسمة .
نسمة مردتش.
مهاب :نسمة.
نسمة : بعد ما انتبهت بي برائه وتلقائيه ووقفت لا مش انا معملتش حاجه.
مهاب :بستغراب معملتيش وهو في حد كلمك في موضوع الفلوس ده تاني.
نسمة: بكسوف لا بس مهاب انت مصدق ان انا اعمل كده .
مهاب : لا مصدقتش وعمري ما اصدق عليكي حاجه وحشه يا حبيبتي.
نسمة : مهاب اوعدني انك مش هتسبني خالص مهما يحصل خليك جنبي ممكن.
مهاب :بحب ممكن طبعا وعد مني اني هفضل ديما بحبك و انك هتكوني البنت الوحيده الي حبتها في حياتي دي كلها والي هفضل عايش علشانها.
نسمة :ولو جي اليوم الي هتبعد عني في اعمل اي ساعتها انا مليش غيرك انت وله ليا غير اية والعائله هنا.
مهاب : مش هيحصل ومش هايجي اليوم ده خالص انتي النفس الي بتنفسه اصلا انا بحبك يا عمري ومستحيل اسيبك في حياتي.
نسمة : ودي اول مره تقوله بحبك .
نسمة :وانا كمان بحبك.
(انا وشكلها هتكون الاخيرة الله واعلم؟)
مهاب :بفرحه واخيرا يانسمة ده انا كنت قربت اخلل جنبك وقرب منها باسها وسكتت شهرازات عن الكلام المباح
صباحاً
كل واحد راح الشغل واية راحت الجامعه وندي وسعاد طلعو علي الجنينة زي ما اتفقو وفضلت نسمة ومها لوحدهم
نسمة :كانت صاحيه وفي الاوضه ومش بتعمل اي حاجه وكانت عطشانه
في نفس الوقت جي رساله لكل واحد فيهم مهاب “مازن “اية “محمود “سعاد “ندي زي ما اتفقو.
(مضمون الرساله)
(من موبيل مجهول بسرعه الحقو مها ) طبعا الكل شاف الرسالة طلعو يجرو علي البيت )
نرجع البيت
نسمة: شافت اصعب مشهد في حياتها ندي وسعاد مسكين مسدس علي بداية السلم من فوق ومتوجه علي مها وضربوها عند موضع قلبها وونسمة جريت علشان تلحقها مقدرتش وطبعا ندي هي الي ضربت الرصاصه ورمت المسدس علي نسمة الي فضلت مصدومه ونسمة مسكته زي ما يكون هي الي ضربت الرصاصه ووصل الكل وطبعا ندي وسعاد عملو نفسهم لسه جين زيهم ومع وقوع مها من فوق ونزلت عند رجل مهاب ومازن ومحمود
واية كانت من بعيد شويه.
نسمة :من فوق كانت باصه علي مهاب الي بيبص عليها شويه وعلي مها شويه وبيهز دماغه لا.
مهاب :بصدمه عمر وصوت حزين لية
وكان اول واحد يفوق من الصدمه هو وشال امه وبص علي نسمة.
مهاب :بي صوت عالي لو ماما حصلها حاجه مش هيكفيني موتك سامعه
وجري بي امه علي العربيه والكل جري وراء ونسمة نزلت تجري وركبت مع اية ومازن العربية بس الكل كان ساكت واية بصالها ومصدومه ونسمة كل الي عليها تهز راسها بي لا ووصلو علي المستشفي.
مهاب :بصوت عالي بسرعه حد يسعدني ماما بضيع مني و مافيش نبض دخلوها اوضة العمليات وفضلو وقفين كتير وطلع الدكتور خالد : باسف انا اسف انتو جيتو متاخر البقاء لله.
محمود “مازن “مهاب”اية ” نسمة : ماتت .
خالد : شدو حيلكم ياجماعه الاعمار بي يد الله عن ازنكم.
سعاد : بتمثيل وحزن مزيف لاحوله وله قوه اله بالله ازي مها لا وعملت نفسها اغمي عليها شالوها ودوها اوضه الكشف وفوقوها مهاب بشر بص لنسمة مش قولتلك لو ماما حصلها حاجه مش هيكفيني موتك وقرب منها خنقها.
محمود” مازن :مهاب سابها.
محمود :سابها يابني احنا في اي وله اي دلوقتي
وبص لنسمة بس انتي حسابك لسه مجاش اصبري عليا وانا هعرفك مقامك.
نسمة :بخوف بس انا انا معملتش حاجه انا مظلومه. مازن :مظلومه تصدقي ديما كنا شايفين انك بريئه ومالكيش في اي حاجه خالص يانسمة شيلي القناع الي انتي لبساه انتي انكشفتي خلاص وحده كل همها الفلوس طيب مكنتيش قاتلتي ماما كنا اديناكي فلوس اكتر من الي كنتي عايزه لية ماما عملتلك اي دي كانت بتحبك ورحها فيكي انتي اي ياشيخه انا بكرهك.
اية :بصدمه وعياط انتي يانسمة انتي تعملي كده طيب ليه اي الي غيرك كده انتي مش صحبتي واختي الي اعرفها انا بكرهك ماما مها عملت اي غير كانت بتديكي الحب والحنان وانتي ادتيها اي في المقابل موتيها.
ندي : بتمثيل دي طنط مها عمراها ما اذت حد انتي ليه عاملتي كده حسبي الله فيكي.
نسمة : بخوف وصدمه من الكلام الي بيتقال عليها
انا انا معملتش حاجه انتي ومامتك الي عاملته كده انا معملتش حاجه بصت لمهاب انت مصدقني صح يامهاب.
مهاب :بصلها بصدمه لا مش مصدق غير الي شفته بي عيني انتي يانسمة طيب لية ماما عمرها مكلمتك حته وحش في مره وديما بتيجي عليا لما كنا بنزعل من بعض ليه يانسمة خلتيني افقد الامل فيكي خلتيي اكرهك شيلي بقا القناع الي رسما علينا كلنا معدش ينفع يا اكتر واحده كدابة قابلتها في حياتي ومش وسابها .
وطلعو مها علشان يدفنوها ووصلو المقابر وندفنت مها .
( ماتت مها ماتت الام الحنونه الطيبه الام الي عمرها ما فضلت واحد من عيالها علي التاني ماتت الزوجه الحبيبة ماتت مها وراحت لمكان تاني وراحت البهجه من علي وشوش الكل وكل الي فكرين مشهد واحد بس نسمة هي الي قتلت مها).
بعد مرور شهرين
مهاب علشان يغيظ نسمة اتقدم لندي ووفقت و النهارده كتب كتبهم ونسمة وقفة قدامه ومش عايزه ينزل.
نسمة:بحزن ليه مش عايز تسمعني انا معملتش حاجه انا بردو مش مصدقة ان ماما مها ماتت انا مكونتش السبب يامهاب انت مصدقني صح مهاب بلاش تتجوز ندي علشان خاطري انت مش وعدتني انك مش هتسبني خالص مهاب بلاش تعمل كده فيا مهاب:بجمود قولت حاسبي من وشي ولا يانسمة انا خلاص هتجوز دلوقتي وهنساكي يانسمة ومتفكريش اني هسيبك علي الي عاملتي في امي لا مش هسيبك يا انا يا انتي يانسمة وزقها ونزل .
وهي نزلت تجري وراء وتجري لاغايت ما وصلت وسمعت الجمله الي كسرتهاعلي الاخر.
المازون: بارك الله لكما وبارك عليكم وجمع بينكم في خير
وبصت لي اية نسمة:بصوت حزين وانتي كمان مش مصدقاني اية: انا من اللحظه الي ماتت فيها ماما مها وانا مبقتش عايزه اعرفك وسابتهاومشيت
نسمه فضلت تبعد وتبعد لاغايت ما طلع من البيت وفضلت تجري جامد وتجري ومش عارفه هتروح فين بقت وحيدة ومحدش معاها وفضلت تجري تجري لاغايت ما وصلت لي القطار وبصت بصة اخير علي وراها
نسمة : بكرة لما تعرفو الحقيقه هيكون كل جزاء من نسمة انتو حطمتو ومبقاش في حاجه هنا تستحمل اني اكمل علشانها وركبت القطار ومشي لي المجهول بنسبالها
(انا مشيت نسمة مكسورة من الكل وحزينة وخلف مهاب وعدو ليها واي الي هيحصل لما يعرف انها ملهاش زنب هنشوف انا زعلانه اوي علي نسمة مبتلحقش تفرح)
ونزلت في اخر محطة مكسوره وحزينة
نسمة: بحزن وانكسار ياترا اي الي فضل ليا علشان ابقا عايشه علشانه طيب انا ليه جيت هنا لية منتحرتش زي يوم ما ماتت ماما لية مش حاسه بي اي حاجه خالص انا انا وفضلت تعيط جامد وقامت وفضلت ماشيه في المدينة متعرفش فيها حد وله تعرفها ووقفت في نص الشارع وفضلت تصرخ جامد
نسمة: انا بكرهكم كلكم انا مش بحب حد انا مش عايزه حد معايا يارب سعدني يارب انا ماليش غيرك ووقعت اغمي عليها ومن حسن حظها ودعوتها ربنا استجاب وبعتلها فتحية
فتحية: كانت مشيه وشافت حاجه وقعة علي الارض راحت نحيتها وفضل تصحيها ياحبيبتي يابنتي دي قطعت النفس خالص .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)