رواية ابن الجيران الفصل الثالث 3 بقلم منى عبدالعزيز سليمان
رواية ابن الجيران الجزء الثالث
رواية ابن الجيران البارت الثالث
رواية ابن الجيران الحلقة الثالثة
أحببت الحب بشدةلانه منك
عشقت ذلك الشعوربرفقتك
أحببت تلك النبضةحين يرتجف قلبي شوقاًلك
كنت تلمس روحي بكلماتك
حين كنت تمسح على حزني بطيفك
حين كنت تباغت وجعي بإحتضانك
حين كنت تقتحم حصوني بصوتك
حين تجعلني أبتسم لحديثك
لأحيا لذةالشعور بقربك
ومن لايستحقُّ، وتقعُ في مشاكل لاحصر لها!
ولازالت. بينا مسافات لا مفر منها
باقي أنواع الحب
✴النوع السّابع..
هو من يطيلُ الانتظار أمام بوابة أحلامك
وإذا سمحت له بالدُّخول عاث في مدينة أحلامك الخراب، وشوه أجمل الأشياء بقلبك، وتركك فريسة ندم لحظة فتحت فيها مُدنك له.
✴النوع الثّامن
هو من يدخل حياتك بلا استئذان، يقدم لك الحبّ فوق أوراق الورد، يحملك إلى عالم الأحلام يحوّلُ حياتك إلى عالم الخرافات والأساطير، يُشعرُك بمسؤليته تجاهك، يُعلّمك الصّدق والحبّ والإخلاص يحوّلُ سوادك إلى بياض وليلك إلى نهار وظلمتك إلى شمسٍ، يصبح قلبك الذي تعشق به، وعينيك إلى ترى بها، هذا الإنسان إذا ضاع بحق نبكيه بحرقه..
في بيت علي ابو زينب .
صدحت اصوات الزغاريت ترن اصداح الحارة
بتسال الجميع عن سر هذا الز غاريت
فتحت ام زينب البلكونه تصدح بالزغاريد وينهال عليها المباركات .مني عبدالعزيز موووني 💥
ام سعاد …. لولولولولوي عقبال عندكم يا حبايب زينب بنتي اتقري فتحتها علي الاستاذ سراج بن الحاج غانم .
جميع الجيران …. مبروك يا ام زينب عقبال الفرح .
ام زينبء عقبال عندكم جميعا ياحبايب .
في الد اخل. مني عبدالعزيز موووني 💕
تجلس .زينب وسراج لوحدهم في غرفه الصالون .
سراج … مبروك يا زينب ..متعرفيش فرحتي بالخطوبه قد ايه متتوصفش.
زينب بخجل وتفرق يديها في بعضها .
الله يبارك فيك.يامستر .
سراج …مقتربا منها هههههههههههه مستر ايه دا انا خطيبك.يعني تقوليلي ياسراج .
زينب …. اصل اكسف أاقول كده انا متعوده ااقلك يامستر . مني عبدالعزيز موووني 💥
سراج خلاص قدام الطالبه والمدرسين تقولي يامستر …لكن لما نكون سوي تقولي سراج.
ها سمعيني كده هتقولي ايه
زينب …. بلعت ريقها س س سراج .
سراج …. اول مرة اسمع اسمي بالحلاوة دي.
___________موووني مني عبدالعزيز 💕
في بيت جعفر .
رقيه رغم بكائها علي ما حدث لها …إلا أنها عندما سمعت بخطوبه صديقتها الوحيدة ومخزن اسرارها
سعدت واتت تفتح الشيباك تهنيها وجدت ابيها مغلق الشباك من الداخل بالافقال.مني عبدالعزيز موووني
رمت نفسها علي سريرها تبكي بحرقه على حالها .
جعفر … نائما علي السرير دموعه تنزل علي جنبي عيونه ..
اه. في نفس الوقت اتقري فتحه بنتك وزينب …شفتي الز غاريت عندهم والفرحه …وانا وانتي قعدين نتحصر علي ال حصل هم عندهم فرح واحنا فرح بس فراحهم هيصه واشهار واحنا
بندعي ربنا أننا منتفضحش في الحارة .
انعام… مسحت دموعها التي تسيل علي وجنتيه وقبلت مكانها.
انت طول عمرك وانت ماشي بما يرضي الله وعمرك ما ظلمت حد فبلاش تظلم بنتك ….اقف جنبها وأقطع لسان ال ينطق بكلمه في حقها .
جعفر …. اقسم بالله العظيم لولا بس حلفت لابراهيم ما امد ايدي عليها كنت قمت قتلتها …من النهاردة لا هي بنتي ولا اعرفها تجوز وتبعد عن البيت ده
ورجليها ما تخطيه تاني كل هذا تحت أسماع رقيه
التي تبكي علي حالها ..دخلت الحمام وتوضاءت
وظلت تصلي لله وتدعوه أن يظهر الحق .
أمسكت مصحفها تولوا ايات الذكر الحكيم ..ودموعها تسيل علي وجنتيها …. قراءت وظلت تدعوا بدعاء سيدنا ايوب (ربي اني قد مسني الضر وانت ارحم الراحمين)
نامت راءت في منها طريق طويل مظلم ظلت تمشي به وتتعثر سقطت أرضا أكثر من مرة بعد
ذلك راءت نور يتسرب في الظلام ويد تناسبها وتقول لها لايضيع حق وراءه مطالب وبعد الصبر جبر
اوقفي وخاليكي قويه اوعك تنهزمي اوقفي وخدي حقك بايدك ….دايما خالي بالك من صلاتك وربك قصاد عينك حقك هتاخديه بايدك وفرحتك قصاد عينك.
فاقت من نومها تبكي وتدعوا الله أن يقرب الفرج .
——————مني عبدالعزيز موووني 💥
اللهم صلي وسلم على سيدنا محمد 🌸
في مكان للمجون يجلس حمادة بزهو. ويحتسي مشروبات محرمه تتراقص أما م مخيلته رقيه بجمالها …ورقتها يتفنن في افكار ه القذرة
فجاءة عالت ضحكاته. ضحك الجالسون مع
ما ضحكنا معاك يا حمو ….ايه وصلت معاك تضحك
من غير سبب هو الصنف عالي ولا ايه … انت وصلت معاك لفوق فوق .
حمادة ….. هههههههههههه لسه بدري عليكوا لما توصلوا لفوق…داانا حماده ابو دماغ هبا فوق .
اقترب منه صديقه المقرب ايه الحكايه. اللعب ابتداء ولا لسه .
حمادة … من بكرة الصبح هتلاقي الحارة بتشغي
امبارح البنت بيروا. ولعت اول الشعله ومن بكرة هنضرب الحديد وهوسخن …. ونتقل علي الرز لما يستوي …ام خليت جعفر الكلب يركع قصادي عشان اجوز بنته واستر عليها وساعتها بقي هعرف اربيها
علي اللاقلم ال عطتهولي. والشباشب. ال ياما نزلت علي راسي .
فلاش .
حمادة تسحب وصعد إلي سطح بيت المعلم جعفر
ليري رقيه فقد فتن بجمالها ورشاقتها من اول يوم
رائها في فرح أخته عندما كان يراقب الفتيات من فتحه صغيرة بالغرفه كان يتلصص بها علي شقيقته
وزبائنها فاخته. تعمل في محل كبير بيعمل كافه مستلزمات السيدات. من مسكات وتدليك للجسم
وهناك عرائس يحضرون عندها. لمساعدتهم علي تجهيزهم قبل زفافهم من كافه التجهيزات يومين بالاسبوع ايام عطلتها
عندما وقع نظرة عليها فهي الفتاة الوحيده. التي لم تقم من مكانها تجلس علي كرسي تصفق وتغني بصوتها الذي اثره ….فجميع الفتيات يتمايلون ويتراقصون معظهم رفعوا حجابهم من علي رأسهم
معاد هي …. أثر الفتيات عليها الرقص…رفضت مدعيه. عدم معرفتها ….وافقت علي الغناء بصوتها العذب الذي أثره. وهي تغني بعض الاغاني الشعبيه
والاغاني الطربيه.
دندن مع نفسه وهو يتحسس صدرة بلهفه وجسد مشتعل من الرغبه كلمات أحدي أالاغنيات التي
تغنت بها رقيه .
الحنه ياحنه ياحنه يا قطر الندا
يا شباك حبيبي ياعيني جلاب الهوا
لا لا لا الصبر ده حاجة محاله
يا أروح له يا أقوله تعالا
لو يطلب مني العين
راح أقوله خد الاتنين
وتحني الليالي فرحتنا سوا
وأفرش له ضفايري ياعيني على شط الهوا
يا قمرنا ياهاجرنا الحب يا جارنا امرنا
تخاصمنا ونصالحك ونكمل سوا مشوارنا
وان بعدت بينا بلاد نخلق للحب معاد
ونقول لليالي ضمينا سوا
وأخبيك فى عيني ياعيني من نسمة هوا
أستنى وأستنى لما تفوت على بستاننا
وتصبح و تمسي تطلب مفتاح الجنه
وأهديك شال الافراح
مليان ورد وتفاح
والفرحه الكبيره نقسمها سوا
و أتوه بين حبيبي ياعيني والليل و الهوا
الحنة يا حنه ياحنه يا قطر الندا
يا شباك حبيبي يا عيني جلاب الهوا
ظل يينظر لها بإعجاب لم لم تفعل مثل باقي الفتيات
فهن قاموا بالرقص باحترافيه عاليه …هي لم تفعل
ظل طوال الليل يدندن باغنيتها .
بعد عدة أيام قرر الاعتراف لها بمشاعرة.
تسحب وصعد إلى السطح لتقع عينه عليها .
اقترب منها وهي تضع الحبوب الي صغار العصافير والطيور علي السطح .
حماده … يسعد صباحك ياست الحارة كلها .
رقيه بخضه التفتت له ….واضعه يدها علي صدرها من الخضه.
رقيه …. يخرب بيتك انت ازاي تطلع هنا يا موكوس
انت عارف لو حد شافك هنا هيقول ايه .
حمادة … بجراءه …. هموت واشوفك واسمع صوتك حبك لغا كل تفكيري .. وافقي انت بس … خالينا نكلم ونخرج نقول الكلمتين وشوفي هعمل معاكي ايه انول الرضا منك واتقدم لابوكي. بس أضمن انك
تقفي جنبي وتوافقي عليا … وتحبني زي ما بحبك
رقيه … حبك برص. يابعيد. .. هو البعيد جبله كام مرة ااقولك يا تور. انت لو اخر راجل في الدنيا
لا يمكن افكر فيك. ولا ابوصلك .
حمادة …. اقترب منها محاول امساك يدها …. بسرعه
رقيه بعدت للخلف وانحنت وخلعت. ما ترتديه في قدمها … وظلت تضربه علي رأسه وجسده وتسبه .
يا جبله يا قيحه ياتلقيحه بقي بنت المعلم جعفر علي سن ورومح تبص ليك يا معفن … الا ما في حاجه حلوة فيك … مشي يا مقاشف إياك اشوف وشك تاني الا قسما بربي. اعملك فرجه قدام الحارة كلها .
فاق علي هو صاحبه له مالك يا حمو فيك ايه يا جدع ايه قلب وشك كده … ايه رحت فين .
حمادة … ولا حاجه. بقلك عندي مكنه ايه امان. مفيش مزه تجي تشهيصنا هناك بدل الخلق العفشه دي .
صاحبه … رزقك في رجليك. تعالي في بنت جديدة. بتشتغل عند سعاد. انما ايه ولعه الطلب عليها نار .
خلاص احنا نمشي وروح المكنه وتجيب البت وتجي .
اوم صاحبه وابتعد عن الجالسون واتصل علي الفتاة
واتفق معها علي مكان المقابله . موووني مني عبدالعزيز 💥
بعد قليل حضرت الفتاة وهي تلبس ملابس
مثيرة وتضع مكياج بطريقه جاذبة … نظر إليها
حمادة …ورحب بها بعد وقت من الرقص والمشروبات المحرمه …. جزبها اليه لتسقط علي قدميه. ظل يقبلها قبلات محرمه ..ثم قام بحملها وسط ضحكات سافله من الفتاة …
دخل بها الغرفه والقاها علي سريره وخلع عنه ملابسه وانقض عليها يلتهم جسدها متخيل إياها رقيه يتاوة باسمها وسط قبلاته للفتاة
بعد وقت رمي نفسه علي السرير نائما بجوار الفتاة .
بعد قضاء الوقت فيما حرمه الله
…………………استغفر الله العظيم رب العرش العظيم و اتوب اليه.
في بيت ابراهيم ..
ابراهيم قص لابنه ما حدث برقيه وأنه طلب يدها من المعلم جعفر .
عمران….. ليه ليه يا حج تعمل كده من غير ما تشرني
من قالك اني هوافق اتجوز بالطريقه دي وكمان بعد ال قلته وال سمعته عاوزني اتجوزها .
ابراهيم …… لو أنا شاكك واحد في الميه أن رقيه يحصل منها كدة كنت قلت يحقلك ال بتقوله بس يابني سيبك من كل ده افتكر قول الله من ستر مؤمن في الدنيا سترة الله يوم القيامة.
عمران …. ليه بس نورتني وتورت نفسك ابوها نفسه
مصدق وازاي أنا اوافق عليها. والناس تقول عليه ايه
معنديش نخوة .
ابراهيم بصرامه …. اعمل حسابك لانت ابني ولا اعرفك لو صغرتني قدام الراجل ال تعشم فيا وفيك .
عمران…. حاضر ياحج هعمل كل ال تؤمر بيه بس متزعلش مني انا هجوزها فترة وبس وبعد كدة
هطلقها يا اتجوز وحده. تانيه تكون محترمة .
ابراهيم … اعمل ال تعمله المهم بكرة باذن الله هنكتب الكتاب وبعدها بكام شهر هنعمل الفرح.
اوم عمران بالموافقه وترك والده ودخل غرفته يجوب بها ذهابا وإيابا يود قتل ذلك المكانيكي
ورقيه لتفريتها في عرضها ….كما أخبرته ذلك الحيه عبير.
___________اللهم يا حي يا قيوم برحمتك تستغيث .مني عبدالعزيز موووني 💥
صباحا في الحارة .
ذهب المعلم جعفر الي محل عمله محني الرأس مما يسمع من همهمات جيرانه وأصحاب المحلات .
دخل الي محله وجد العمال يتحدثون في فور رؤيته
قطعوا الحديث
تقدم منه مساعده ابو لمعه … يحكي له ما يقوله أهل الحارة بعد زيادة منه كالعادة .
اشتعلت النيران في قلبه ود لو يري حمادة ويقتله .
بعد قليل سمع اصوات بالخارج .
خرج وجد المعلم ابراهيم يوزع مشروبات غازية ويخبر الجميع بقراءة فاتحه ابنه علي رقيه بنت المعلم جعفر .
نظر له وشكرو بعينيه ووضع يده علي رأسه بمعني جميلك علي راسي .
ارسل أحد عماله الي البقال وأحضر. مجموعه من صناديق المياة الغازيه والطوفي وقام بتوزيعها علي الحارة. مع همز ولمز الجميع .
عند عبير وامها الذين علموا بما حدث وإن عمران
خطب رقيه وهن يكيدون مكيده أخري لفضحها
حمادة الذي ترك الحارة واقفل هاتفه حتي يجعل. جعفر يبحث عنه ويترجاه للزواج من ابنته كما خيل له خياله المريض.
مساءا في الحارة وقت عقد القران وقف الجميع فجاءة بعد سماع أصوات شجار في الخارج.
ياتري ماذا سيحدث .
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن الجيران)