رواية نصيبي الحلو الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم سلمى
رواية نصيبي الحلو الجزء التاسع والثلاثون
رواية نصيبي الحلو البارت التاسع والثلاثون
رواية نصيبي الحلو الحلقة التاسعة والعشرون
(الحلقه الاخيره)
في فيلا سليم
كانت حور جالسه في الحديقه بمفردها كالعاده وتبتسم بخفوت عندما تتذكر الايام الجميله التي قضتها برفقه حبيبها سليم ليقطع شرودها صوت الهاتف لتنظر له وترد
حور: الو….. ازيك ي ماما عامله ايه
الام صفا: انا الحمدلله ي حبيبتي قوليلي انتي كويسه وبتاكلي كويس
حور بابتسامه: متخفيش ي قمر انا تمام وباكل كويس
الام:ايوا كدا انا عايزه حفيدي يكون قوي زي ابوه
حور: ان شاءالله ي ماما
الام: حور انا عايزكي تكلمي سليم علي العمليه تاني ي بنتي
حور بتردد: بس ي ماما انتي عارفه سليم بيتعصب من الموضوع دا
الام: معلش ي حبيبتي حولي….. زين النهارده كلم دكتور الماني مشهور وقال ان عمليه سليم سهله قوي بس لازم تتعمل بسرعه عشان ميكنش فيه مضاعفات
حور: حاضر ي ماما هكلمه النهارده
الام بطمئنان: ماشي ي حبيبتي ربنا معاكي….. سلام
لتغلق معها وهي تفكر بقلق كيف تفتح معه هذا الموضوع من دون ان يغضب
*************
في غرفه ملك
كانت بمركز التجميل تتحضر فاليوم هو احد اهم ايام حياتها فهذا اليوم سوف تجتمع مع حبيب طفولتها اخيرا،لتاتي والدتها وتعطيها هاتفها وتخبرها ان مازن يريد التحدث معها
ملك بمشاغبه: مممم مينفعش العريس يكلم عروسته يوم فرحهم
مازن:ليه بقي ي ست ملك
ملك:عشان توحشه
مازن:بس انتي بتوحشيني وانتي معايا
ملك:مازن
مازن:ي عيون مازن
ملك بابتسامه:بحبك
مازن بابتسامه:وانا كمان…..والنهارده عايز عروستي تكون زي القمر اوعدك انك مش هتنسي اليوم دا ابدا
ملك بمرح:تحت امرك ي فندم هنفز كل تعلمات سيدتك
مازن:ماشي ي قلبي باي
ملك بحالميه:باي ي عمري ..
في فيلا الشرقاوي
كانوا جميع افراد العائله مجتمعين معا عدا رهف فهي مازالت بشهر العسل مع زوجهها عمار
الام:انا كلمت حور وحكتلها عن الدكتور اللي هيعمل العمليه لسليم، وهي هتكلمه النهارده ي رب يوافق
الاب:ان شاء الله هيوافق
الجد بياس:سليم عنيد جدا وحور مش هتقدر تقنعه بسهوله
اياد:معاك حق ي جدو بس ممكن بردو يسمع منها يعني هي مراته وام ابنه اللي جاي ان شاء الله
زين:المهم ان العمليه تتعمل بسرعه عشان اي تاخير مش هيبقي في صلحنا ابدا
الجد بصرامه:انا مش هسمحله يرفض حتي لو هيعمل العمليه غصب عنه
زين: معاك حق ي جدو
ليرن هاتف زين في هذه اللحظه ليجد ان سليم هو من يتصل به
زين بدهشه: ايه دا سليم بيتصل بيه
الام بامل: رد عليه بسرعه يمكن وافق علي العمليه
ليرد عليه ليسمع صراخ اخيه وهو يقول
_انا محتاجك ي زين تعالي بسرعه……
لينقض زين من مكانه عندما سمع عن الذي صار، ليركض باتجاه باب الفيلا ويحاول ان يتجه الي اخيه فأسرع وقت
الاب بخوف: هو ايه اللي حصل…..هو سليم حصله حاجه
الجد: اتصلوا بيه بسرعه
ليحاولوا لكن لم يجدوا رد،ليتجهوا جميعا الي فيلا سليم ليروا ما الذي حدث……ليشاهدوا ما جعلهم ينصدموا
قبل قليل في فيلا سليم
flash back
كانت حور تجلس بجانب سليم وهو يقرا كتاب ومتجهلها تماما،لتحاول ان تفتح له موضوع العمليه لكنه تخاف من رده فعله لتاخذ نفس عميق وتحاول مره اخري
حور بتردد:سليم
سليم ببرود:بقالك ساعه كل شويه تقولي سليم وتسكتي فيه ايه
حور بسرعه:انتا لازم تعمل العمليه بسرعه
ليحمر وجهه سليم من الغضب ويصرخ بها ..
_هو انا مش قولتلك ميه مره متفتحيش الموضوع دا…….انتي ليه مش بتفهمني
حور بخوف شديد:اصل…اصل زين كلم دكتور كبير وقال انك لما تأجل العمليه فرصه نجاحها هتقل واضرارها هتزيد
سليم بغضب:انا مش هعملها ابدا ارتاحتي لو مش عجبك امشي
ليتلاش خوف حور في هذه اللحظه وهي تراه بذلك الياس
حور بشجاعه وصوت عالي
_مهو مش بمزاجك ان تعملها ولا لا انا كمان من حقي اقرر انا مراتك مش هقدر اشوفك كدا خلي في علمك ان قرارك مبقاش يهمني انتا هتعمل العمليه انا مش هخلي ابني يجي علي الدنيا ويشوف ابوه واحد جبان ويأس من الدنيا كدا…..
لم تنهي كلامها لتشعر بالم علي وجنتها شديد…..نعم فسليم قد صفعها لتنظر له بصدمه لتقول والدموع تلمع في عينيها
_انتا بتضربني ي سليم
سليم بغضب شديد:واقتلك كمان انا محدش يتجرا يقولي كدا انتي مين اصلا دا انتي لا ليكي اهل ولا تعرفي اي حاجه عن شخصيتك، متنشيش اصلك انا جيبك من الشارع يعني لو انا مكنتش اتجوزتك كنتي زمانك بتشحتي في الشارع انتي ملقيش قيمه انتي فاهمه…..غوري من وشي
حور والدموع تسقط من عينيها بصمت
_معاك حق انا مليش قيمه ي سليم بيه وبما انك جبتني من الشارع فانا هرجعله تاني مهو دا أصلي
لتتجه نحو الباب وسليم ينظر لها بوجع استتركه حقا ليشعر بالم في قلبه وكانه يحترق،لتقف حور قليلا وهي تمسك معدتها بشده لتشعر بشي يتسرب من بين قدميها لتنظر وتجد انها دماء ابنها لتنفصل عن الواقع كليا وتسقط بالارض تحت انظار الصدمه من سليم وهو يراها بالارض والدماء تتدفق منها
سليم بصدمه:حورررررررررر
ليتجه نحوها بكرسيه ليحاول الوصول لها ليفشل ويقع بالارض ليزحف بيده نحوها ليصل لها ويضرب وجنتها بخفه
_حور حور فوقي عشان خاطري انا مكنش قصدي اني اقول كدا عشان خاطري قومي……حورررررر
لتنزل دموعه وهو يراهها كالجثه بدون روح ليمسك بهاتفه ويده ترتجف ليتصل باخيه
_ انا محتاجلك ي زين تعالى بسرعه…. حور بتموت ..
في القاعه كانت ملك جالسه علي طاوله كتب الكتاب ووالدها واخيها وبجانبهم الموذن وكان تفرك يديها بقلق، لينظر لها اخيها زياد بابتسامه وهو يتامل جمالها في فستان الزفاف الذي كان باكمام من الدنتيل الرقيق، وطويل ومنثور عليه لولو صناعي ووضعت طرحه طويله وكانت جميله للغايه
ملك بقلق: هو مازن لسه مجاش ليه
عمها بابتسامه: متخفيش ي حبيبتي تلقيه لسه بيجهز
ملك: معاك حق ي عمو
لتمر ساعتين ومازال لم ياتي مازن حتي الان، وانتشر في القاعه الهمسات والكلمات الجارحه عن اختفاء العريس، لتدمع عين ملك وهي تسمعهم يسخرون منها
زياد بانفعال: مبيردش عن الموبيل ليه
العم عمر: اهدي ي زياد….. روح شوف ي ادهم فين اخوك
ادهم: حاضر ي بابا
ليشرع في الذهاب لكنه يجد مازن يدخل القاعه وهو في كامل اناقته، ليتوقفوا الحاضرون عن سخريتهم ويهدي زياد
العم: كنت فين كل دا ي مازن
مازن بابتسامه:معلشي ي عمي العربيه وقفت في الطريق مني واضطريت اخد تاكسي
العم:ولا يهمك ي مازن طالما انتا بخير ي ابني…..يلا عشان نكتب الكتاب الماذون عايز يمشي
مازن:يلا ي عمي
ليسير مازن مع عمه ويجلس علي الطاوله بجانب الماذون،لينظر مازن الي ملك ويبتسم لها لتراه ملك وتحرك شفتيها بكلمه (احبك) ليضحك مازن بصمت وتبدا مراسم كتب الكتاب…. ليسمعوا بعد قليل كلمه بارك الله لكما بارك عليكما وجمع بينكما في خير،لتبدا الزغاريد وتمر ساعه علي احتفالهم ثم ياخذ مازن عروسته ويرقصا قليلا
مازن بابتسامه: فرحانه ي ملك
ملك بحب: كلمه فرحانه متوصفش السعاده اللي انا فيها ي سيف
مازن: انا اسف ي ملك ارجوكي سامحني
ملك بحب: لو علي التاخير مش لازم تعتزر مني كفايه انك بقيت معايا
ليبتسم لها بوهن ويهمس باذنها
_انا عملك مفاجه
ملك: بجد ايه هيه ي مازن
مازن بعيون لامعه: هتعرفي دلوقتي
ليتركها ويتجه نحو منسق الاغاني ويطلب منه الميكرفون،لينتبهوا له الحاضرون واهله وتبتسم الام علي سعاده ابنها ..
_ انا النهارده فرحي علي حبيبه قلبي ملك اللي بقت مراتي وكل حياتي وانا النهارده عايز اقولها اني بحبها وبموت فيها كمان…….دا اللي عايزين تسمعوا مني صح بس لا النهارده مفاجتي هتكون مختلفه لدرجه الصدمه
لينظروا له كل من بالقاعه والاخص اهله باستغراب واندهاش،ليبتسم بخبث شديد
_ملك انا عايز اقولك ان كل لحظه قضتها معاكي…… كانت بتخليني اكره نفسي بس كنت بستحمل عشان يجي اليوم دا ودلوقتي انا عايز اقولك اني ميشرفنيش اني ترتبط بواحده زايك انتي طالق ي حبيبتي طالق
لتصمت ملك وكان احد ضرب قلبيها بسكين وهي تسمعه كلامه الذي يعبر عن كرهه الشديد لها لم تلاحظ حتي اخيها الذي انقض يكيل له اللكمات
زياد بانفعال: ي حقير انتا ازاي تعمل في اختي كدا
مازن وهو يضحك بسخريه
_زي ما انتا عملت مع اختي وتوام روحي اكتر من كدا….. تعرف كنت عايز اتجوز واحده اقدام اختك واشوف وهي بتتزل وبتنكسر قدامي
وينظر لهايدي بكره شديد
_بس مالقتش واحده زباله وحقيره زي مراتك ي ابن عمي
زياد بغضب: مااااازن
ليضربه بغل شديد لياتي ادهم وسيف ويحاولون ابعاد زياد عن مازن….لينجحا بصعوبه،لياتي الاب ويضرب مازن علي وجنته
الاب بغضب:انتا ازاي تعمل كدا مع بنت عمك ي حقير
مازن بسخريه:تو تو بجد انتا اللي بتقول كدا زعلت علي بنت اخوك طب ما كان الاحق انك تزعل علي بنتك
الاب بضعف:مازن ي…..
مازن بغضب وصوت عالي
_بس بقي انا سكت كل الوقت دا عشان يجي اليوم دا واخلي كل واحد يعرف هو عمل ايه في اختي واحب اقولكوا اني مش ندمان ابدا علي عملته في ملك……انا فعلا ميشرفنيش اتجوز من العيله دي وخصوصا لو فيها الاشكال دي
(وهو يشير علي هايدي)ودلوقتي اتمنلكم سهره سعيده سلام
ليهم في الذهاب لكنه يعود مره اخري الي ملك الواقفه بصدمه،ويخلع دبلته من يديه ويلقيها في وجهها وهو يبتسم بسخريه……ليغادر من القاعه تحت صدمتهم وبعد ثواني يراوا ملك تنهار علي الارض
زياد بصراخ:مللللللك
اب بدموع:بنتي
ليهرع زياد اليها ويحاول ان يفيقها لتاتي هايدي بكوب الماء وتبلل يديها قليل ولتشرع في لمس وجنتها ليمسك زياد يديها بقوه وينظر لها بغضب شديد
_اياكي تلمسي اختي روحي من وشي
لتنظر له هايدي بصدمه…..نعم فالان انتهت حياتها قبل ان تبدا …
*النهـــــــــــــــــــ❤ـــــاية*
————————————–
———————
*☆يتبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع الجزء الثاني ☆☆*
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيبي الحلو)