روايات

رواية أضيئي ليلي الفصل الرابع 4 بقلم F.M

رواية أضيئي ليلي الفصل الرابع 4 بقلم F.M

رواية أضيئي ليلي البارت الرابع

رواية أضيئي ليلي الجزء الرابع

رواية أضيئي ليلي
رواية أضيئي ليلي

رواية أضيئي ليلي الحلقة الرابعة

اتجهةالى سرير الشيخ اسامة كان رجل كبيرايعاني من فشل كلوي
اصلي :صباح الخير يا شيخ اسامة عمل ايه
الشيخ :تمام الحمد لله حفظتي الي اتفقنا عليه
اصلي ايوة حفظت الجزء الاول من سورة البقرة اسمعه
الشيخ:اومال انا بسالك ليه
وبدات اصلي تتلو عليه حتا انتهت
الشيخ:تمام ماشاء الله عليك
اصلي :انشاء الله قبل ماتطلع من هنا حنكون ختمنا المصحف
الشيخ انشاء الله
اصلي
التفتت لترى من ينادي
د. مروان العمر٣٠سنة يعمل جراح عيون وهو يحب اصلي باعتبارها تلميذة نجيبة
اصلي:نعم
د. مروان:انا جيبلك شغلانة بمرتب عالي غند راجل مليونير اعمى محتاج ممرضة معاه وبحكم انك بتدرسي طب عيون وانك محتاجة فلوس فانا اقترحتك عشان اشغلانة دي وبالمرة تكتسبي خبرة
اصلي:عرضك حلو يادكتر المشكلة الوحيدة انو بابا مبيسمحش بشغل في البيوت
مروان :روحي حاولي معاه لانها فرصة متتعوضش
اومات اصلي براسها ودخلة لاكمال عملها
انتهت اصلي اخيرا من العمل واتجهت الى الكلية لتبدا يومها الدراسي
مايا :كنتي فين اتاخرنا على المحاضرة

 

 

 

اصلي:معلش كان ورايا شغل كثير انهردة
مايا:صديقة اصلي لبنانية لاكنها تعيش مع ابيها وامها بمصر وتتكلم المصرية بطلاقة لانها ولدة بمصر امها جراحة دماغ ووالدها جراح قلب وبحكم ذالك قررت عائلتها انها ستصبح طبيبة تتمتع بعيون زيتونية وشعر اسود طويل الى اسفل ظهرها ووجه بيضاوي وانف صغير وشفاه منتكزة)
مايا :المهم يله قبل مدكتور يجي يله
عند اسماء كانت عائدة من الكلية وهي غاضة كالعادة من شمس وحرارت الطقس وزحمة السير
وفجاة وهي تعبر الشارع بدون ان تنتبه كادت احدا السيارات ان تضربها لكنها توقفة في اخر لحظ
السائق :هاي مبتشفيش كنت حتلبسيني بلوة
اسماء:بغضب انت الى مبتشفش ماشي تخبط في خلق الله احمد ربنا اني مستعجلة ولا كنت قدمت فيك بلاغ
السائق:اتكلمي معاية بحترام احسلك
اسماء :ليه بكلم الرئيس ولا وزير ادخلية مثلا
السائق:بغرور اكثر
اسماء:يلهوي على توضع حتكون ميمن بسلمتك
السائق:رغم انك متستهليش اني ارد عليكي لاكن يله انا شخص متواضع
السائق بابتسامت غرور :انا مراد شمس الدين صاحب شركات شمس الدين للمقاولات ومصانع الصلب في مصر
اسماء :ابو هشيمة يعني
مراد بغل ابعدي يابت بدال مخبطك جد وقام بتشغيل اسيرة وذهب
اسماء :بصو عديم زوق ولا عتذر
اتجهت الى المنزل
عند اصلي انتهت حوالي السعة ٦مسائا واتجهت الى المنزل
اصلي:مسا مسا يجماعة
الام:مسا مسا عناس الكويسا
الاب:انتي يابت دي طرقة تمسي بيها وامال امسي زاي بصي احتضن امها ثم قبلها من خدها كدا تمسي
نجات لو سمحت عندي است فسار بسيط هي الى مست انا مالي
الاب:مش بنتك
نجات:ايوة

 

 

 

الاب:يبقا امسي عليكي انتي عشان خلفتيها
نجات:رغم اني مش فاهمة وجهت نظرك لكن ماشي
نجات:مفيش وجهت نظر ياماما بابا بيدور على فرصة عشان يعاكسك
نجات :ماانا ملاحظة الموضوع ده ممك تبعد لو سمحت
ابتعد عبد الله ضاحكا في ايه يا نجات هو انا مش جوزك ولا ايه
اصلي :سيبك منها ياحج تعالة معاية عيزاك في موضوع

الاب:قولي يابنتي
حكة له اصلي ماقاله لها الدكتر مروان
الاب:انا حوافق بشرط
اصلي:قول
الاب:تاخدي ابن عمك اسلام معاكي
اصلي :انا موافقة
(اسلام العمر٢١ يتمتع ببشرة قمحية وعيون خضراء وشعر اشقر اخو اصلي بالرضاعة )
جاء الصباح وذهبت اصلي الى عملها واخبرة الدكتر مروان انها موافقة بشرط ان يذهب ابن عمها معها
مروان حتصل بسيد ادهم اسالو الاول اتصل مروان بادهم
ادهم:استيقظ من انوم وتناول هاتفه
ادهم:الو
مروان :انا لقيت ليك ممرضة
ادهم :مين معيا
مروان :انا الدكتر مروان

 

 

 

ادهم:كمل
مروان:لقيت دكتورة بس عندها شرط
ادهم:انت بتطول الكلام ليه لخص
مروان:عيلتها عيلة محافظة سمحتلها تجي بشرط تجيب ابن عمها معاها
ادهم:ماشي انا موفق في شي تاني
مروان :لا
اقفل ادهم الخط وعاد ليكمل نومه
مروان:الف مبروك يا اصلي تقدري تبدي شغل من بكرة
اصلي:الحمد لله
نزلة اصلي الى عند المرضى وادة مهمتها لم يكن اي حدث مهم يذكر بستثناء انها قامة بمساعدة الدكتورة ايمان في توليد سيدة وقد انجبة تواما اسمتهما اصلي وايمان تقديرا لهما
عادة اصلي الى المنزل
اصلي مسا الخير
الام والاب :مساء النور
اسماء لم ترد عليها كل عادة
اصلي لم تعرها اهتماما كي لا تتطور الامور وتقوم نفس الشجارات المعتادة
اصلي:بابا اناحبتدي شغل من بكرة
الاب٪بتوفيق يابنتي قومي حضري شنطتك
قبلة اصلي اباها وصدت لتجهز اشيا ئها بفرحة طبعا اسماء لن تفوت هذه الفرصة لتزعجها
صعدة اسماء خلفها
اسماء:انا بابا مستحيل يسمحلي ابات لوحدي فمكان غريب عشان انا حلوة وشكلي ملفت فطبعا حيخاف علية اما انتي فشبه عبدو موته بالتالي الواحد يشوفك يتخض من حسن حظك انك شغالة عند واحد اعمى لانه لو كان شتف وشك كان زمانه اتعمى من الخضة وضحكة بصوت مستفز وخرجة وتركة اصلي تبكي خلفها
اصلي:ايش معنى انا لطالعة وحشة مش شبه ماما انا تعبت من تريقة اناس على شكلي بتمنا ارجع البيت عشان اخلص من كلامهم الاقي اختي بتتكلم عني هنا
ثم عادة وقالت مجددا استغفر الله طب انا عندي شكلي بس الي مش حلو في ناس معندهاش ولا اكل ولاشر وفي ناس معاقة وفي ناس فقيرة وحمدة ربها الحمد لله يارب على انعم الي دتهالي واسفة اني قلة على خلقك وحش انتا كل حاجة بتخلقها في ادنيا حلوة
انا حقوم بلواتي اصلي واستغف علي قلته
نهضة اصلي وتوضئة وصلة العشاء والشفع والوتر واقامة الليل بعدها صلة الفجر ونامت لتستيقظ الساعة العاشرة على صوت

استيقظة اصلي على صوت تعرفه جيدا فنهضة اصلي بسرعة وارتدة ازدالها ونزلة
اصلي :بصوت عالي دبدووب
اسلام بغضب:قلتلك متندليش دبدوب
اصلي معلش خلي روحك رياضية عاش من شافك

 

 

 

اسلام :اعمل ايه بس من كثرة الماتمرات والاتفاقيات الي شركتي بتعملها مش فاضي احك شعر راصي
اصلي:شركة ايه يمعفن يا ابو شبشب بجنيه ونص دانتا من كتر ما انتا فاضي بتك جسمك كله مش شعرك بس لاكن نقول ايه مش ليك غير الفشخرة الكدابة
اسلام بدموع مزيفة شفتي يا انطي بنتك بتهني ازاي هو الفقير ميقدرش يعيش في الدنيادي الى لما يداس ويتهان
اصلي:بتسفيق برافو برافو انا كان فاضل حبة وديك خمسين جنيي صدقة
اسلام وهويمسك الوسادة ويقذفها بها حد طلب منك فلوس يامعفنة يام الاربعة والاربعين
اصلي وهي تتفادا الوسادة اربعة واربعين عفريت لما يركبوك لم نفسك بقا
الاب والام معا بااااااس
الام:هو كل ماتقابلتو لازم خناقة
الاب:لا وبص قلة الاحترام تلعبو بالمخدات منغيري وامسك وسادتا رماها عليهم ليدبدا الجميع بالتقاذف باوسائد حتا تعبو وجلسو جميعا
الام:يارب احفظ العيلة الهبلة الي رزقتني بيها
الكل معا امين
عند ادهم
دخل مراد القصر وهو ينادي
Brother where are you
ادهم:i’m here
ذهب مراد واحتضنه بشدة
مراد :وحشتني يا زميل بقالي ١٢سنة مشفتكش
ادهم:ايه الكدب ده دا انا كن عندك الاسبوع الى فات
مراد:اعمل ايه بتوحشني يا جدع
ادهم بابتسامة وحشك الجدع ولا فلوس الجدع
مراد:الاثنين واحد
ايثار :اهلا بل بلوة اتانية الي بتليت بيها
مراد بغضب بلوة لما تاخذك وتريحنا منك
(مراد عارف حقيقة ايثار من وقت ما ابوه مات وبيكرها جدا من ساعتها)
ايثار:عيب ياميرو تكلم ممتك. كده احترمني شوية
مراد:الاحترام بيروح الي بيستحقه وانا لوجاتني فرصة اخلص منك ومن وساختك كنت ستغليتها
ايثار:بغرور خليك بتحلم نجوم اسما قفرب لك مني سوائا انتا او اخوك الاعمى قالتها عن عمد لتستفز ادهم
لاكن ادهم ضحك بطريقة اغاظتها جدا فصعدت لغرفتها وتركتهم
مراد :حنخلص امتا بقى من ست دي

 

 

 

ادهم :لما نجيب دليل على قصة حبها هي وصاحب ابويا ونجيب دليل على جريمة القتل الى عملتها
مراد :اتمنى من كل قلبي ليوم ده ييجي
عند اصلي ركبة مع اسلام بعد ان ودعت امها
اصلي:انا متحمسة جدا
اسلام:اهدي كدة وستهدي بالله لمن كتر الحماسة تضربي الراجل بحقنة غلط وضيعي عمرهظ
اصلي:اسكت يابوما وبلاش تفول
اسلام انا بفول طبماش اليهي يا اصلي يابنت ام اصل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أضيئي ليلي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى