روايات

رواية أضيئي ليلي الفصل الخامس 5 بقلم F.M

رواية أضيئي ليلي الفصل الخامس 5 بقلم F.M

رواية أضيئي ليلي البارت الخامس

رواية أضيئي ليلي الجزء الخامس

رواية أضيئي ليلي
رواية أضيئي ليلي

رواية أضيئي ليلي الحلقة الخامسة

الاهي يا اصلي يابنت ام اصلي تضربي اراجل حقنة غلط وتتاخدي ولفو بيكي على لقسام ملقي لكي قسم وممممم
كانت اصلي تضع يدها على فمه
اصلي:بس يابومة اخرس انا نا قصة تفويل انا اصلا متوترة مش ناقصة دعويك الي زي وشك
اسلم :امسك يدها متخفيش يا بنتي انتي اشطر ممرضة بشهادة كل ادكاترة وحتعدي اشغلانة دي على خير بس اهدي كدة وثقي في نفسك
اصلي بضحك :ايوة قول كدة من الاول مش تعد تدعي علية
اسلام :اي خدمة
اصلي:يلا ننزل بقا
نزل كل من اسلام واصلي ودخلو المنزل
اسلام :واو انا من نهردة اعتبريني متبري منك ومن عيلتك
اصلي:اه يا واطي ياندل دنتا ملحقتش تكمل نص ساعة هنا وتبريت من العيلة كلها عومال لوقعد اسبوع حتعمل ايه
اسلام:حتجوز البت المزة الي هناك
كان يشير على ايثار
اصلي :اسكت يهبل احسن متسمعنا ونطرد
ايثار:سبيه انا بحب الكلام الحلو الي زي ده

 

 

 

اسلام:سمعتي
اصلي ضربة اسلام على كتفه ليسكة
اسلام وهو يدعك كتفه ماشي يا بنتي انا سكت اهه
اصلي:انا حضرتك الممرضة الي طلبتوها
ايثار :اه الله يصبرك ادهم طبع صعب جدا دا مطفش ممرضات كثير
ادهم وهو ينزل من على السلم
ادهم:محدش قلك تعمليلي تحليل شخصية يا ايثار ياريت تتفضلي وتسبيني مع الانسة ونظر
لتقول :اصلي يا باشة
ادهم :ومين ده انتي جايبة اخوكي معاكي
قالها بسخرية
اصلي:ادكتور مروان قال لحضرتك اني حجيب ابن عمي معاية وانتا وافقة
ادهم تذكر انه وفق على ذالك
ادهم:ماشي اشغل عندي بشروط
اولا:انا مبحبش حد يدخل قضتي من غير اذني
ثانيا :انا مبحبش اصضاع وصوت العلي فياريت الفوضا الي كنتي عملاها انتي وابن عمك متتكررش تاني
ثالثا ودا الاهم انك تسمعي اوامري تماما وغير مسموح انك تعترضي على اي امر اوجه ليكي
اصلي:في سرها حد قلك اني الخدامة الفلبينية الي جبتها
اصلي بصوت واضح حاضر يا باشا
ادهم:والمرتب حولي ١٠.٠٠٠في اشهر
اصلي بصدمة ١٠.٠٠٠
ادهم بضحكة ايه قليل
اصلي:لا يا باشا داتمام وزيادة
ادهم :ok هاجر يا هاجر
جائة هاجر نعم يا بيه
ادهم:خدي انسة اصلي واستاذ مراد على قوضهم عشان يحطو حاجتهم
هاجر:حاضر يا باشا
اخذت هاجر كل من اصلي واسلام على غرفهم كانت كل من الغرفتين بجانب بعضهما
كانت غرفة اصلي مطلية بالون الرمادي والاسود ويتوسطها سرير كبير من الخشب بجانبه كمودينو صغير بدرجين ودولاب
اما غرفة اسلام فكانت بنفس الشكل
اسلام :يا سلام حيخلوني اتعود على عشت العز حقوم احط هدومي واطلع اتفسح شوية
اصلي وضعت هي الاخرا اشيا ئها وصلة الظهر واتجهت لغرفة ادهم لتراه اذا احتاج لشيء ما
اما اسلام فنزل الى القصر ستفحصه من بعدها الحديقة كان يتمشا وينظر حوله بانبها حتا احس بجسد ما يرتطم به

الفتاة :بص لناس الي قدامك وانتا ماشي مش ماشي خبط فيهم كدة هو انتا بس عشان غني ده يديك الحق انك متبصش قدماك
اسلام:حضرتك الي طبشتي فيا
افتاة بثوران طبشتي فيا طب ايه فيدتها حضرتك
اسلام:هوانتي بدوري على سبب عشان تفشي غلك فيا بس
الفتاة كادت تتحدث لاكنها وجدت ذالك العجوز القذر كماتنعته يلحق بها
الفتاة :كلمنا لسة مخلصش
وتركته وجرة
اسلام :ايه ناس المجنونة الي بتتحدف علينا استغر الله العلي عظيم وضرب يديه بغضب ودخل مجددا
عند اصلي دخلة اصلي الى غرفة ادهم من فرط التوتر نسية قرع الباب
ادهم :مين
اصلي :انا اصلي يا باشا جيت اديك ادويتك
ادهم:هو انا مش قلت مش يحي حد يخش من غير مايخبط
اصلي بتوتر:انا اسفة حضرتك مش حتتكرر تاني
تدهم:اتمنى كدة لانها لو تكررت حتطردي ري ٧الى قبلكز

 

 

 

اصلي :مد ايدك يا باشا
مد ادهم يده لتضع اصلي جهاز الدغط
اصلي:ضغطك عالي ياباشا مش حينفع اديك الادوية دي بلوقتي لانها اساسا هي بترفع ادغط
ادهم :ادهالي هي مفرقتاصلي بس ياباشا
لم يدعها تكمل لانه اخذ الحبة من صندوق الدوية وتناولها
(العلبة مكتوب عليها بلغة العميان)
اصلي:لومش عايز تتبع تعليماتي جيبني ليه
ادهم:ببساطة عشان انا عايز حد يقصلي ادغط واسكر بالاضافة انها تفكرني بمعاد الادوية
اصلي:مهو ده ليكنت بعمله من شوية
ادهمانا قلتلك بكره اصوت العا

تقى: يله بسرعة المحضرة حتبدا
اسماء يله
تقى:عارفة دكتر معتز الي بيدينا
تقى صديقة اسماء تتمتع ببشرة قمحية ووجه دائيري محجبة لديها انف صغير وفم صغير وعيون خضراء وشعر اسود طويل ومجعد
اسماء:”اه
تقى:بيقولو انو تغير وجابو مكانو دكتور جديد اسمه مراد شمس دين تقريبا
احسة اسماء انها سمعة الاسم من قبل لاكنها لم تعر الامر اهتماما
دخلة اسماء لتجد الصدمة انه نفس الشخص الاعما الذي ضربها بسيارته
اسماء :بصوت عالي انته
مراد، بنفس الصدمة :انتي
مراد اخفا ابتسامته :اتفضلي يا انسة ققعدي عشان نبدء المحاضرة
جلسة اسماء او بالاحرا لم تجلس لانه امضا الحصة كلها يسالها عن المنهج يريدها ان تخطئ
لاكن اسماء لم تعطه الفرصة لاذلالها بل اجابة على كل الاسالة بشكل صحيح انتهت المحاضرة وكادت اسماء ان تخرج ليقول مراد فجاة
مراد:استنو شوية لو سمحتو انا عايز ققول حجة
جلس الطلاب مجددا
مراد :انا قررت ان امتحنكم الحصة الجاية عن درس انهردة ولي يجي في المرتبة الاولى
حيشتغل سكرتير لاحد مدراء مجموعة شمس الدين للاعمار
واضاف وانتو طبعا عارفين ان شركة مابتقبلش اي حد وسلام لانها من اكبر شركات المقاولات في مصرٍ
اسماء وجدتها فرصة لا تعوض اي نعم انها تمقت مراد لاكن من يدري ربما تعمل مع مدراء اخرين
(وهي مش عارفة ان مراد اساسا كان عيز يشغلها سكرتيرة ليه ويوريها الويل وحط موضوع الامتحانده بس عذر عشان يشغلها معاه من غير محد يشك)
عند اصلي
اصلي:ايه الي كنت حتستفيدو لو متت
ادهم :انا لو متت انتي حتتسجني طول عمرك
اصلي :انتا مريض
ادهم :تطاول تاني مش عايز كلمة تانية وحطردكظمن غير رجعة وبقي وريني مين حيشغلك بعدها
اومات اصلي واغلقة وقالة نعم واغلقة الباب وذهبة لغرفتها وخرجة صندوقا حديديا مطليا باللون الذهبي
اخرجة منه سلسلة على شكل الشمس
اصلي:انتا فين يانجم انتا لوكنت هنا كنت هونت عليا الي انا فيه من وقت مارحت وانا مستنية اشوفك تاني يا ترا تعالجة ولا لسة زي ما انت يريت نلتقي قريب عارف ماما واساماء وبابا كلهم مستنيينك وانا اكثر وحدة فيهم مستنياك وبعدظالايام وليالي عشان ترجع
وادخلة القلادة في السندوق مجدادا ووضعته في دولاب
دخل اسلام ووجده تحم ذالك الصندوق وتدخله الخزانة
اسلام:هو انتي لسة محتفظة بالسلسلة
اصلي:اومات بحزن
اسلام:اسلام انشاء الله حيرجع وقريب انا حاسس وحيرجع يضربني كل مايلقيني قاعد

 

 

 

اسلام:ويضربني لما بيلاقيني جنبك
عند ادهم
كان يجلس ويحمل في ده مصفا صغيرا يحمله بمنديل لانه يحس بنفسه نجسا لحمله بشكل مباشر لذالك يحمله بمنديل
ادهم:رحتي فين ياشمسي انتي الي كنتي منورة حياتي
من يوم مارحتي وانا بقيت شخص تاني اسوء شخص ممكن تتوقعي اني اكونو حتا اصلاة الي عمتيهالي بطلة اصليها وحياتي كلها بقة ذنوب
ليعود بذاكرته الى ذالك اليوم الذي جائت فيه نجات الدادة واخذته معها لانه رفض العودة للمنزل بعد ذالك الحادث فاقنعة انعام والده ان تاخذه معها الى ان تهدا نفسيته ادخلته نجات الى المنزل معها
نجات :اصلي اسماء
جائت اصلي من الغرفة بينما اسماء كانت تشاهد التلفاز
الثنتان معا نعم يا ماما
نجات:دا ادهم حيقعد معانا الفترة دي عايزاكم تعاملوه كويس
ذهبة اسماء ومدة يدها
اسماء:انا اسمي اسماء
مد ادهم يده في النحاية الاخرا بعيدة قليلا عن يد اسماء
اسماء:انتا اعمى بص ايدي فين وانت ايدك فين
نجات :اسمااء اسكتي ادهم عمل حادثة وفقد بصره والكلام ده بيزعله
اسماء:بصدمة هو فعلا مابيشفش انا اسفة مكنتش ققصد
ادهم بحزن:ممكن تاخذيني لغرفتي
نجات :اصلي خذي ادهم على قوضتكم عشان حينام هناك اومات اصلي
اصلي:تعالة وسحبته من يده للغرفة
ادخلته على الغرفة واجلسته على السرير ولم تفلت يده بل وضعت يدها الاخرا عليها كان عمر ادهم حينها ١٠ سنوات واصلي واسماء ١٠ سنوات
اصلي:اسمعني انتا المفروض تفرح عشان اللي انتا فيه ابتلاء من ربنا وهو بيمتحنك لو انت زعلت وبكيت ربنا حيزعل منك اما لو صليت وشكرته على نعمه حيزيدك
ادهم:اصلي زاي ومين ربنا
اصلي:بصدمة انتا متعرفش ربنا ازاي امال اهلك علموك ايه
ادهم:امي انا مبحتكش بيها في العادة عشان بحس مرات انها بتكرهني اما بابا هو ملحد
اصلي ماشي تعالة معايا وانا حعلمك
ادخلته اصلي الحمام وبدات تملي عليه مايفعله وبعدما خرجا املت عليه كيف يصلي الظهر وبعد ان انتها
اصلي :حرما
ادهم لم يعرف بيما يرد
اصلي:قول جمعا لما حد يقولك حرما قولو جمعا
اوما ادهم وقال جمعا
اصلي :حاسس بايه بلوئتي
ادهم:حاسس اني مرتاح شكرا
اصلي :لا شكر على واجب بلوقتي روح قول لماما حتفرح اوي
ادهم خديني عند ماما نجات
اخذته اصلي عند نجات
نجات:خير يا ابني
ادهم بفرحة:اصلي علمتني ازاي اتوضى وعلمتني ازاي اصلي الظهر
نجات :نظرة لا صلي بفخر واخرجة جنيها من جيبها واعطته لها ودي هديتك يا اصلي وانتا بردو خد هديتك واعطته جنيها
ادهم :سعد جدا بالجنيه شكرا يا ماما نجات
دخل والد اصلي ووجد ادهم يجلس مع نجات في المطبخ
عبد لله :خنتيني يا نجات دي اخرة العشرة وكمان جايبة ابنك يعيش معانا في البيت
نجات بضحك كفاية خضيت الولد
لينظر الى ادهم الذي ينظر الى مصد الصوت بتعجب
نجات:ده ابن شمس الدين باشا وقاعد معاية الفترة دي واخفضة صوتها كي لا ليسمعها ادهم الواد ياعيني حصلتلو حادثة وفقد بصره وبسبب تعلقو الشديد بيا رفض يروح بيته واصر انو يجي معاية
عبدالله :ربنا يشفيه
وذهب لادهم وجلس بجاواره :واتا يا بطل اسمك ايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أضيئي ليلي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى