روايات

رواية من عالم آخر الفصل الثاني 2 بقلم ندى هلالي

رواية من عالم آخر الفصل الثاني 2 بقلم ندى هلالي

رواية من عالم آخر الجزء الثاني

رواية من عالم آخر البارت الثاني

رواية من عالم آخر الحلقة الثانية

دلفت وهي تتحرك علي طراطيف ا صابعها
مجهول / خلصي اللي قلتلك عليه ياعبير بسرعه
عبير وهي ترتعش برعب وتعبث في المكتب باحثه عن تلك الورقه التي ماهي الا ثفقه ققد مضي عليها وبها بنود ان ث خلال في ولو صغير في تلك البنود سيتم الغاء الثفقه
وسيخصر صاحبها الملاين
عبير وهي تضرب المكتب بغضب /اعمل ايه انا قلبت عليها المكتب ومش لاقياها مؤمن بيه لو شم خبير هينسف خبري
مجهول بغضب /علشان مشغل معايا شويه اغبيه الورقه لو مابقتش علي مكتب خلال اربع ساعات انا اللي هنسف خبرك ياعبير انت فاهمه
ليغلق الخط في وجهها تاركها في حيرتها لاتعلم ماذا ينبغي عليها ان تفعل
رن هاتفها اجابت برعب
/عبير مؤمن بيه وصل
عبير توترت بشده في حين ضربات قلبها تسمع الماره من شده رعبها تحركت سريعا خارج المكتب
لتجلس بحركه سريعه علي مكتبها
(عبير المنير: سكرتيره مؤمن ومديره اعماله خريج: اداره اعمال عمرها 23 ذات بشره امحويه متوسطه القامه عيونها بنيه بها غمزات ساحره جسمها منتفخ بعض الشئ ولكن يناسبها)
صوت دقات جزمته. فقط من تصدر في اركان الشركه
يرتدي نظاره شمس يخفي خلفها عينه السوداء بذات الرموش الطويله الحاده وبشرته الامحويه تميل الي البياض
جسده رياضي وبشده طويل القامه
/مؤمن الاسود !!!
توقف مكانه بدون ان يلتفت
في حين جاء اليه مهرولا… لينطق بساعده
/ اخيرا شوفتك ياصديق
مؤمن برفع حاجب لينطق بدهشه مره واحده / خالد العيان !!!!!
___________♡______♡_______♡_______
/ ياربي يا ممريم ده المحل رقم عشروميت الف ندخله
مريم نظرت عليها بحزن لتقول بتعب
/ماهو يامكه مش هينفع نقابل الضيوف بأي لبس وخلاص
ده كان مروان د. بحنا
مكه بغضب وهي تلقي تلك الشنط التي تحملها
/هموت وافهم مين ضيوف مروان اللي ظهروا فجأه دول
وبعدين هي مش منه رجعت من عند بيت اهلها مايستقبلهم مروان في بيته اوف
مريم ببعض الغضب /في ايه يامكه ده بيت بابا وبعدين مروان اخونا الكبير وماينفعش نرفض ليه طلب وبعدين مالك كده مش طايقه الضيوف ولاكأنك عرفاهم
مكه حمحمت بحرج /والله مااقصد يا مريم انا بس
اوقفتها مريم التي نطقت بصرامه /خلاص خلاص تعالي نشوف الفستان ده شكله شيك ولونه رقيق
مكه في سرها /محسساني انه اسود اي لو ن غير الااسود يبقا مش شيك اوف
بينما سلمت امرها واتجهت خلفها وهي تشعر بقبضه في قلبها لاتعلم من اين تأتي!!:
________♡________♡_________♡_____♡____
/اوووووووف اصحي بقا
وضع الوساد علي واذنه ليقول بصوت يغلبه النعاس والغضب
/مها اختفي من وشي بدال والله ما هطلع عليكي نهار
مها ب وهي تهز فيه /كريم بقا انت وعدتني انك هتذكرلي فيزياء اصحي علشان خاطري انا ماصدقت مالقيت ليك يوم اجازه ياكرررررررررررررررررريم
انتفض كريم من نومته ليبحث حوله بعين يمين ويسار
في حين مها سفقت بسعاده شديده
/ايوه كده ياكيمو اصح
ولم تكمل حديثها حتي كان موضع الشبشب وجهها تماما
مها وهي تدعي الاغماء /نشلت يافالح
في حين نهض كريم بغضب وهي ردد
/ربنا يصبرني علي ماابتلاني
بعد مرور دقائق كانت مها تجلس وكريم امامها وطاوله امامهم عليها فطارهم وكتب الفيزياء وبعض الاوراق والاقلام التي بدا كريم بالشرح بجد في حين مها تشرد كل حين والاخر في حدقتيه لتشعر بضربات قلبها علي وشك الخروج من بين اضلعتها
قاطعهم رنه هاتف كريم ليبتسم لااراديا اجاب بلهفه
/ماري وحشتيني
مها رفعت حاجبها بستنكار وشعرت بشئ غريب يرافقها لاتعلم ماهذا الشعور فهو مزعج للغايه يحرق قلبها ويمزق به شئ لاتعلم من اين جاء هذا الاختناق وكأن احد منع عنها الااكسجين
في حين كان كريم يضحك عاليا ليأخذ نفسه في وله في الحديقه وهو يتحدث بهيام
مرت اقل من ربع ساعه ومها لاتستطيع ان تخرج من حالتها تلك الي ان جاء وهز يضحك رفع حاجبه علي منظرها
ضربها برفق باصبع الابهام والسبابه (وكأنه يلعب ب بليه 😂)
فاقت مها من شرودهت وحالتها تلك نطقت بدون تردد
/مين دي ياكريم؟!
كريم ببسمه / زوجه ابن عمك المستقبليه وحبيبتي
مهما همت واقفه كالتي الدغها عقرب /زوجه ابن عمي مين؟؛
كريم غمز لها /انا طبعاً مش مؤمن اكيد يعني ماهو مؤمن ده معقد ومش هيتجوز في حياته و….
توقف بل لجم لسانه تماما … مع قولها الذي ملأ اركان المكان
وها هنا ينتشر صوت انكسار قلبها 💔
/وانا ياكريم ده انا ماحبتش غيرك!!!!!!!!!!!!!
_________♡______♡________♡__________
كان يجلس علي المكتب وخالد يجلس امامه يتذكرون معا ايام شبابهم في الكليه ويضحكون كثيرا علي ذكراهم
مؤمن من وسط ضحكه /لسه بخيل زي ماانت ياابو الخلود
خالد وهو يزفر /مابلاش ابو الخلود دي كل مااسمعها بفتكر مكه
مؤمن برفع حاجب /دي الاكس ولا ايه؟؟!
خالد ضحك عاليا / لأ دي اختي الصغيره بس اجارك الله ابليس بيرتاح من العمل لما تكون هي موجوده
مؤمن ببسمه رقيقه /ربنا يباركلك فيها قلتلي بقا انت جي تقدم علي شغل
خالد وهز يضع قدم علي الاخري /كنت.. دلوقتي انا صاحب الشركه دي
ضحك مؤمن عاليا ليشاركه خالد الضحك
مؤمن بتأكيد /ططبعا طبعا ياابو الخلود الشركه وصاحب الشركه تحت امرك
مؤمن بجد وهو يهم واقفا ويتجه نحو خزانه ليفتحها بهدوء ثم يعود اليه ويتث بجد
/ وده اول مشروع عاوزين نشتغل عليه ياهندسه
خالد رفع حاجبه ليسحب الورق وينظر ففيه
تحدث بصدمه /دي صفقه بخمسه مليار 😲
مؤمن اعاد يجلس علي كرسي مكتبه بهدوء
ليمسك بقلم واعاد بظهره للخلف وزل يضرب علي سطح المكتب بهدوء
/الصفقه دي لو كسبناها هنبقي في حته عشره ولو خسرتها هيتخسف بينا الارض وانا اماي في ربنا كبير ان ربنا مش هيضيع تعب السنين دي كلها والحمدلله اول خطوه نجاح ان ربنا بعتك ليا ياخالد
خالد شارد شعر بثقل المسؤليه ليعيد المبلغ بينه وبين نفسه
/صفقه بخمسه مليااااااار😲
دقت الباب… مؤمن بهدوء لا يليق الابه /ادخل
دلفت تحمل بعض الاوراق وتحدثت بلطف
/الورق اللي حضرتك طلبت ان اجهزه يابشمهندس
مؤمن اشار علي سطح المكتب… وفي حين عبير تتقدم نحو المكتب لتضع عليه الاوراق
وفي حين خالد شارد بذهنه مد قدمه للامام بإرتياح عائدا بظهره ليلتسق بظهر الكرسي بينما لم يلاحظ تلك التي تخطو
ليكعبلها فتسقط عبير بين يديه وهي تصرخ برعب لتستقر علي قدمه
في حين مؤمناخفي وجهه بين كفيه بصدمه
في حين افاق خالد علي ذاته لينهض سريعا وهو يوقفها
/اسف اسف مااخذتش بالي والله انا اسف
عبير لملت نفسها لتعدل خمارها قالت بخجل تشكل علي خدودها التي اصتبغت باللون الاحمر
/ح. ح. حصل خير
وضعت الاوراق لتفر هاربه من امامهم… في حين خالد لايقل عنها خجلا بل يزيد
مؤمن نظر عليه خالد رفع اصبع السبابه
/ اقسم بالله شقاوه الكليه بطلتها من زمان افهمني صح
هز مؤمن رأسه بياس لينطق بجد /خلينا نشتغل
________♡________♡_________♡________
تجلس في جمع من افراد العائله تنظر بضم عين لذلك التجمع الغير مرغوب فيه بالنسه لها
في حين مروان يتحدث بجد مع ذلك الذي يغتلس النظرات لها من حين لآخر
/قلتيلي يامكه انت كليه ايه؟؟!
في حين مكه شردت لتذهب منها ذكري جعلتها ترسم شفتاها بسمه لااراديه
فلاااااااااااش♡
/ايه ده؟؟!
زين بغمزه قرب كفها من فمه ليقبلها برفق
/ ده خاتم مؤمقت علشان الكلي يعرف ان تسكني قلب الزين وبس
مكه ضحكت بشده / وامتي بقي الخاتم ده هيبقا قدام العالم
زين بجد / اكيد مش دلوقتي يامكه انت سنه اولي وانا سنه تانيه ده انا لو روحت لأخوكي هيطردني وهيفرج عليا الشارع وهيبقا عنده حق
مكه وهي تبتسم برفق /ولا يهمك يازين انا كده كده هفضلك مستنياك لو هستناك العمر كله انا بتاعت زين العويدي وبس
زين ضحك عاليا.. ليغمز لهت بمشاكسه /انا مش عارف ايه الخير اللي انا عملته علشان ربنا يكافأني بقمر زيك
باااااااك ♡
فاقت من شرودها علي تكرر السؤال
/ مكه انت في كليه ايه؟!
مكه حركت رأسه /ها.. انا في علوم صحيه ان شاء الله
رانيا ببسمه / ربنا يوفقكك يارب
مكه بادلتها نفس البسمه /يارب
اوقفهم هو الذي قاطع حديثه مع مروان ليقول بهدوء
/ انا مش هلف وادور اكتر من كده يامروان
انت صديقي من زمان ومش قادر اخبي عليك اكتر من كده
مريم رفعت حاجبها وهذا مافعلته مكه ايضا
في حين ضحك مروان وتحدث بجد / ايوه كده انا من الصبح مستني افهم ايه الللي يخلي مالك الجمال بنفسه يجي لزيارتي وفي البيت
مروان بضحك /ياراجل!!!!
قاطعتهم رانيا التي قالت بجد / بصي بقا يامكه انا من كام شهر كانت خطوبتي وبصراحه بقا بابا موقف جوازتي علي جوازه مالك
علشام كده انا بترجاكي توافقي انا هموت واتجوزه يانااااس
مكه ضمت حاجبها لتقول بعلامه استفهام كبيره تشكلت علي ملامحمها/حضرتك تقصدي ايه؟!
في حين مريم رسمت علي وجهها بسمه سعاده كبيره وهي تفهمت الامر وكذلك مروان الذي كانت الفرحه لم تسعه
في حين قاطعهم مالك الذي تحدث ببسمه حيث كان بملامح رقيقه وبشره بيضاء عين عسلي جسد رياضي ومنحوت بشده شعره بني ملحوظ كثيف كان يرتدي تيشؤت ابيض وبنطلون جينز اسود وهناك ساعه تزين رصغه
/بصراحه بقا ومن غير لف ودوران اكتر من كده انا طالب ايدك يادكتوره مكه قلتي ايه؟؟!
مكه همت واقفه بصدمه وكان احد ثقب عليه دلو ماء بارد
ارتعش بل انتفض قلبها لتجيب سريعا وبدون ادني تفكير
/ لأ طبعا انا مش موافقه و……..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من عالم آخر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى