روايات

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم ريتاج محمد

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الجزء الرابع والثلاثون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني البارت الرابع والثلاثون

رواية قسوة الحياة الجزء الثاني الحلقة الرابعة والعشرون

عند بدر…
صحيت الصبح بدري وحست بحاجة مكلبشة فيها جامد
قالت ف سرها :يارب ميكونش الي فبالي صح…
فتحت عنيها براحة لقت وش يزن ف وشها
بدر بصراخ:عااااااااااا وراحت زقتة جامد وقع عالارض
..يزن بدهشة وفزع:اي في اي..اي الي حصل مالك ..في حد مات
بدر بعصبية:حد مات اي ياحيوان…انت مين سمحلك تنام جنبي ..
يزن بصلها بدهشة لثواني يستوعب بس وبعدين قال :كُل الي انتي عملتية دا عشان نمت جنبك…؟!
بدر بعصبية:اة…. يحيوان يزبالة ..انت ازاي اصلا تسمح لنفسك بحاجة زي كدة …
يزن بضحك:حببتي…لو مش واخدة بالك يعني فأنا فمقام جوزك والله ….دا بيتي ونتي مراتي يعني انام ف الحتة الي تريحني ان شاء الله انام ف الحمام
بدر بعصبية:جوز مين يزبالة يعرة انت
انت تخرس خالص ..عشان انا مش طيقاك
يزن قام وهو بيضحك وضرب كف على كف وهو بيقول :ياحول الله يارب …وكان ماشة من جنبها فطبط على كتفها وهو بيقول :ربنا يهديكي يابنتي
ومشي دخل الحمام عشان ياخد شاور عالسريع عشان ينزل يروح مشوار
اما بدر فكانت قاعدة ولا طايقة يزن ولا طاية نفسها
قامت وبدأت تطبق اللحاف ودخلتة اوضة النوم
ونضفت الكنبة كويل ورجعتها لطبيعيتها
ودخلت المخدات وودت المواعين ف المطبخ وغسلتهم ورصتهم
وجابت المكنسة وبدأت تكنس السجادة وفتحت الستاير
وجابت البتاعة الي بينفضوا بيها وبدأت تفضل الجيبسمبورد وخلصت ودخلت المطبخ وبدأت تعمل فطار….
وخرجت حطتة عالسفرة كان يزن خارج وهو لابس بدلة ومتشيك ومرجع شعرة على ورا وبيقفل ساعة ايدة ..
بدر شافتة كدة بصتلة وهي بتغمض فعنيها بغموض وقالتلة :اقعد كُل …
يزن قعد وقال :ومن امتى الطريقة الحسنة دي …أما حاسس انك هتهببي مصيبة ولسة هيتكلم …لقاها مسكت شعرة باديها الاتنين
ونعكشتة كله
يزن بعصبية:لييييه…انا لسة عاملة
بدر ببرود:كدة …غتاتة ..
يزن :طيب…هقوم اعملة تاني عادي …سهلة
بدر وهي مسألة سكينة كانت عالسفرة:طب لو مش باقي على حياتك ادخل واعمل شعرك تاني …
متقوم يلا…مستني اي يلااا …مقومتش لية
يزن ببلعة ريق وخوف مصتنع:لا وعلى أي بقى خلاص
انا عاجبني شعري كدة وأمري لله
بدر :حلو. …انت رايح فين بقى على كدة
يزن:رايح مشوار كدة
بدر :ايوة اي هو المشوار الكدة يعني ..
يزن:ونتي مالك ياستي ..متخليكي ف حالك
بدر:اخليني فحالي اممم..!!
يزن:اي في اي انتي بتبصيلي كدة لية ..انتي هتاكليني
ولا اي
بدر بشر:لا ابدا
انجز بقى عشان عايزة اشيل الاكل
يزن :تشيلية اية انتي لسة حطاه
بدر:كيفي كدة بقى ..؟!
واستنت لحد ما يزن كل وشالت الاكل
يزن:طب انتي مش هتاكلي
بدر:مش جعانة
يزن :ابقى كلي ..يلا انا ماشي عايزة حاجة
بدر:شكرا
يزن قبل ما يمشي قرب عليها وباسها من خدها وقال :انا رايح عند يحيى قبل ما يسافر
بدر بتذمر:مكنتش عايزة اعرف اصلا يابارد
يزن ضحك:طفلة والله العظيم انا متجوز طفلة
ونزل وقفل الباب وراة
وركب عربيتة وانطلق على المطار
___________________
عند يحيى لبس هدومة وخد شنطة سفرة الي كان مجهزها من امبارح
وخرج من البيت وهو بيبص علية بن رة وداع
وكان يتمنى لو الزمن يتعاد ومكنش عمل الي عملة .
ركب تاكسي وخلاص يودية على المطار
ووصل هنا ودخل
لقى واحد جاي ولابس كاب ومنزلة بحيث وشة ميبقاش باين
وقالة:هات يافندم الشنط
يحيى وهو بيألف على الصوت بس محطش فدماغة:تمام اتفضل ..
الشاب خد الشنط وطلع يجري برة المطار وهو بيقول بصوت هالي:ابقى تعالى خدهم بقى
وجري
يحيى اتخض وجري وراة بعصبية لحد ما مسكة من قفاة
وكانوا بعدوا عن المطار بحبة حلوين
يحيى شال الكاب من على وش الشاب بعصبية ولسة هيمد ايدة يضربة بوكس اتفاجئ وقال بدهشة:يزن!!!
يزن:هاااي
يحيى سابة بسرعة وقال باسف:ا انا اسف مكنتش اعرف انة انت
ولسة هيمشي
يزن شدة علية وقالة:متمشيش
يحيى بدموع:مش هينفع الطيارة قربت تطلع
يزن :مش مهم ..بس متمشيش
يحيى:وانا ابقى لية ..مفيش حاجة ابقى عشانها
يزن:لا فية …انا ..
يحيى:بس انت معُدتش صاحبي ..وبقيت بتكرهني
يزن:مين ابن الحمارة الي قالك كدة
يحيى:محدش قالي بس دة الطبيعي بعد الي انا عملتة معاك
يزن:غور يلا…انا لو بكرهك زي مابتقول ومش عايزك صاحبي …كان زماني من ساعت ما بدأت تكذب على ابويا قاطعتك بس سبتك عشان بحبك ..انت اخويا. يلا
يحيى:بس مش هتعرف تسامحني
يزن:لا علفكرة انا مسامحك… لمج؟د انك اعترفت بغلطك دا خلاني اسامحك
يحيى:بس حتى لو انت سامحتني انا مش هسامح نفسي
يزن ضربة بوكس وقال:اما انت عيل غتيت صح ..هو انت بتعقدهالك من كل ناحية وخلاص
يحيى:بجد انا مكسوف من نفسي اوي ..ومش طايقني
يزن :يعم عن امك ما طقتها انا طايقك
دا مش كفاية
يحيى:لا كفاية وقرب علية وحضنة جامد وهو بيحط راسة على كتفة وبيعيط جامد …
يزن:اي يلا دة …هو في رجالة بتعيط…اوعي يلا
وبعدة ….يلعن ابو شكلك ..انت بربرت على تيشرتي
يحيى بضحك وسط دموعة:لا
يزن ضحك:ايوة كدا ..انا بناغشك ..وبعدين يلا انت مفكر لو انت كنت بربرت على تيشرتي كنت حليتك
كان زماني قاتلك
يحيى :فدايا
يزن:نينيني
يزن:يلا بقى عشان نرجع
يحيى بحزن:بس ابوك وتيم !!
يزن:ملكش دعوة بيهم انا عارف هتصرف معاهم
ازاي
يحيى:بجد انت اجدع اخ وصاحب ف الدنيا
يزن:عارف
يحيى ضحك
ويزن ركبة عربيتة وراحوا يصيعوا
بقى ملناش دعوة بيهم..
______________________
عند عدي وهو بيكلم تيم:تيم …
تيم:نعم يبابا ..
عدي:انا عايز اعرف مكان يزن لو تحت الارض
تيم:حاضر
عدي:ف أقرب وقت …عشان الي انا عملتة معاة كان غلط …بجد انا مش عارف ازاي في بنادمين زي يحيى دة
تيم:ونبي متفكرنيش بية …اهو زمانو غار ف داهية تاخدة.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة الحياة الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى