رواية عشقت زير نساء الفصل الخامس 5 بقلم منة محمد
رواية عشقت زير نساء الجزء الخامس
رواية عشقت زير نساء البارت الخامس
رواية عشقت زير نساء الحلقة الخامسة
احمد :بتحبيني
منه :لاء
احمد شد علي ايدها لما حسيتها بتنكسر :ليه في حد تاني في حياتك وانا معنديش علم
منه بتتالم : لا والله بس لسه ماعرفتكش كويس عشان اقدر اقول بحبك تقدر تقول اني معجبه ومتعلقه بيك
احمد خفف من قبضته على ايدها :يعني بدئتي تحبيني
منه بخوف :اه
احمد:اها
منه :احمد ممكن اسالك سؤال
احمد:اسالي
منه :انت ليه مش حابب اني اروح بيت جدي ورافض اكلم بنت خالتي ليه؟
احمد بتنهيده:اولا لاني مش عاوزك تكوني بمكان يتواجد فيه عادل ابن خالتك ،ثانيا مش عاوز اخبارك توصله
منه اتفجات ازاي عرف ان عادل بيحبها .
احمد بصلها:عرفتي دلوقت ليه انتي كنتي بتحبيه
منه بسرعه: لاء
احمد بنظرات شك :متاكده
منه بلعت ريقها بصعوبه: ايوه
احمد قرب منها :يعني اطمن واضمن اني اول شخص تحبيه
منه بخجل :اه
احمد حاوطها من وسطها وقربها منه : منه
منه : نعم
احمد :ارفعي راسك وبصيلي
منه رفعت نظرها له واتعلقت بعيونه وتاهت فيهم اول مره تحس بالنوع ده من الاهتمام حاسه بالدفا في حضنه
صحيح جواها شكوك وليها مخاوف الا انها مش بتنكر انها بتحب تكون جوه حضنه بتحب كلامه واسلوبه
قطع عليهم اللحظه عبود يبكي قامت بسرعه له بس اتفجات بيه بيسحبها بقوة وقال بحده :لما تكوني معايا ماتقوميش الا بأمري سامعه
منه بخوف : بس عبودي
احمد بعصبيه : لا بس ولا غيره ان شا الله حد من اهلك يمـ وت ماتقوميش الا بامري سامعه
منه بتحاول تمسك نفسها انها متعيطش :حاضر حاضر
احمد ساب ايدها : دلوقت اتفضلي قومي له
قامت لعبود وخدته جوه حضنها وسكت بعدها قام احمد واخده وودعها بطريقته الخاصه الي دايما تجمدها مكانها
وطلع وسابها بمخوفها وحيرتها الي كل مادا تزيد لما تكون معاه
قدمت وقف قيد وبدئت تجهز لزواجها لانه مابقاش عليه الا شهر ونص عليه واحمد كل خميس يكون عندها
من الساعة تسعه لحد الساعة واحده ودايما يحرجها بتصرفاته وجرائته
……….
ع التليفون
منه :اهلا اسماء
اسماء : هلا بيك ياقمر اخبارك
منه : تمام وانتي
اسماء : انا بس زعلانه منك
منه : ليه
اسماء: ولا بتتصلي بيا ولا حتي بتسالي ابدا
منه : سوري سامحيني دايما اكون بره في الشوبنج اشتري التزماتي وارجع هلكانه تعرفي مافيش وقت خالص
اسماء: الله يكون في عونك
منه : صح ماسالتكيش انتي امتى فرحك
اسماء بحزن :لسه ابن عمي ماتكرمش
منه : اسفه ماكانش قصدي اتطفل
اسماء : لا عادي المهم جهزي نفسك كدا علي المغرب هاعدي عليكي انا واحمد
منه بخوف : ليه
اسماء : ابدا قال نفسه يتسوق معاكي وقبل ماتقولي لـ ابوك احمد قاله وقال اذا جات معاه واحده من اخواته مش هيقول حاجه
منه اتطمنت شوي ان اسماء معاهم: اوكي
اسماء : يلا باي
منه : باي
دقايق الا واحمد بيرن وهي ردت :مساء الخير
احمد: كنتي بتكلمي مين
منه اتعجبت من امره ماله كل حاجه استجواب:اختك اسماء متصله
احمد: اها اخبارك
منه : تمام
احمد: قالت لك عن الخروجه اليوم
منه : اه
احمد:خلاص المغرب هفوت اشوفك جاهزة مش تتاخري انا موتي وسمي الانتظار اجي اشوفك على الباب
منه بملل : ان شاءالله
احمد:يلا يا قلبي اسيبك دلوقت لاني مشغول
منه : طيب
طلعت وكانت متوقعه ان اسماء بتكون راكبه قدام بس اتفجات انها قاعده ورى ركبت منه جنبه
منه متوترة : السلام عليكم
اسماء واحمد:وعليكم السلام
كانت طول الطريق متوترة وهو مع اسماء يتكلموا ومنه تشاركهم باي كلام لحد ما وصلوا المول ونزلو من العربيه وراحت تمشي جنب اسماء بس احمد سحبها من ايدها وخلاها جانبه ومسك ايدها
واسماء احيانا تكون وراهم او قدمهم دخلو كذا محل واحمد أي حاجه تعجبه ياخدها حتى لو كانت مش عاجبها يقول اهم حاجه تعجبه هو واكتر الي خدهم موديلاتهم خليعه جدا
بعدها راحوا لكوفي وقعدوا فيه وطلب لاسماء عصير وقال لها تقعد تنتظرهم ولف علي منه و قالها تمشي وهي ساكته وصلوا لمحل لانجري ووشها قلب ميه لون من الاحراج
احمد:ليه وقفتي ادخلي
منه وهي ميته خجل : لا مش عاوزه
احمد وبضحكه مرسومه على شفايفه :ياربي على الي بيتكسفوا يلا بس تعالي
منه شدته من دهره:احمد مش لازم ندخله
احمد : ليه مش لازم
منه:مش ضروري تعال نشوف المحلات التانيه احسن
احمد سحابها للداخل : مش ضروري قال ده الضروري والاهم
دخلو وهي في قمة الاحراج والكابتن الوضع عنده ايزي كأنه داخل محل ملابس عاديه مش محل قمصان نوم
منه في سرها”مش هاخدهم وكل الي خدهم ولا يستروا وجودهم زي قلتهم والي احرجها انه واقف يتفرج ويفصص واتمنت الارض تنشق وتبلعها مختار قميص نوم لليله الفرح كان لونه احمر حرير قصير لنص الفخد وفيه فتحات على الجنب …. اما عند الصدر شفاف وحملات ويقولها عاوزك تلبسيه مش تقوليلي اتكسف وعيب يا احمد ادبحك سامعه
اول ما طلعوا من المحل حسيت براحه مابعدها راحه راحوا لاسماء بالكوفي وقعدوا وطلبو مشاريب
فات الوقت حلو عليهم بس عكر عليهم مجموعه من الشباب قاعدوا قصادهم وفي واحد منهم حاول انه يكلمها بس حاولت قد ما تقدر تتجاهله ومش تظهر لـ احمد حاجه بس للاسف انتبهه للشاب وهو بيقولها رقمه وع طول بصلها بنظره وقف قلبها واتكلم بحده :نزلي عيونك
منه بسرعه نزلت عيونها ووقف وقال : يالا امشو
منه قامت هي واسماء بس الي قهرها انه ماقالش
لاسماء نزلي عيونك ايه بقي المعنى
احمد مشي بخطوات سريعه وحاولت تحصله بس مش قادره هو اسرع منها فكرت انها تاهت منه بس اتفاجات بيه بيمسكها من دراعها لدرجه حست انه هيخلعه من مكانه بصت في عيونه خوفتها جدا لقت طالع منهم شرار وزعق : انت بتستهبلي ولا ايه نظامك
منه بخوف: لا والله
احمد بغضب جحيمي: ليه مش ماشيه معانا ليه بطئتي عشان تضيعنا ويخلي لك الجو
منه لئلئت الدموع : والله العظيم مش كدا انت مشيت بسرعه وماقدرتش احصلك بس مش اكتر
احمد مسكها من ايدها ومشى معاها ركبو العربيه وكل واحد فيهم ملتزم الصمت لحد ماوصلت لبيتهم
ونزلت من غير ما تقول حاجه حسيت لو اتكلمت ممكن تعيط على طول دخلت البيت سلمت عليهم
وطلعت غرفتها على طول وارتمت على سريرها ودخلت بنوبة بكاء قطع علي صوت تلفونها
“ياربي لايكون ناوي يكمل عليا والله ما ناقصة واخاف مااردش تكبر الحكايه” سميت بالله وردت:الو
احمد حس بصوتها وبكل حنان : منه انتي بتعيطي
منه ماقدرتش تمسك نفسها وفتحت في العياط :ووالله العظيم ماكنت اقصد
احمد بعطف: خلاص ياقلبي صدقتك
منه بصوت عياط :والله
احمد: اسفه اعذريني حبيبتي بس مااستحملتش نظراتهم ليكي
منه ببرائه : يعني مش زعلان مني
احمد: لا ياقلبي مش زعلان قومي فورا اغسلي وشك وارجعي كلميني هستناكي
منه : طيب
قفلت معاه ورحت الحمام وغسلت وشها بعد ماهديت اتصلت بيه وقعدوا يحكوا ويضحكوا واغلب الوقت هو الي يتكلم وهي مستمعه باسلوبه ….. وطول الوقت حساه انه بيستجوبها يسالها شكل علاقتها مع اولاد خوالها وخالتها ولو كانت بتخرج فلوحدها او بتزور صحباتها ومين اكتر حد بتكلمه في اليوم وامتي بتصحا وامتي بتنام حسته عاوز يسيطر على كل صغيرة وكبيرة بحياتها هل هي غيره او حب تملك وبس …بس هي هتحاول تأقلم نفسها علي طبعه الصعب ………………….
في التلفون
منه : خلاص ياريهام حرفيا مش قادره افهمه بحس انه فري مع اخواته بس معايا لاء حتي لو خرجنا بحسه طول الوقت بيراقبني وبيراقب تصرفتي
ريهام: اتحملي ياقلبي
منه : صدقا لما قالوا البني ادم ما يحمدش على النعمه الي هو فيها فاكره لما كنت اقولك انه اهلي يتحكموا فينا وتطهقي منهم اهو جالي زوج اكتر منهم تحكم الحقي نفسك ياريهام ومتفضليش تشتكي منهم
ريهام:هههههههههههه للدرجه
منه : واكتر
ريهام : الا تعالي هنا حماده مش حاول
منه : حاول ايه
ريهام : انتي عارفه
منه استوعبت الي تقصده : لا تصدقي ولا حتى لمح لي عنه
ريهام : غريبه بس الحمدالله معني كدا انه مش بيلعب عليكي
منه : مشعارفه بقي بس ربك يستر
ريهام : امين
منه : بس في شئ محيرني ليه بيتصرف معايا كدا وهل ده طبعه ولا بس معايا انا
ريهام : طيب ماتساليه
منه : ناويه على نفسي
ريهام : ليه ماتساليش اسماء طيب
منه : اه اسماء ممكن لكن احمد لا
ريهام : خلاص رني عليها واساليها
منه : ده فعلا الي هيحصل يلا طيري انتي اكلمك بعدين لما اخلص معاها باي
ريهام : باي
قفلت معاها وعلى طول اتصلت على اسماء فضلواا يسالو عن احوال بعض واتكلمو كلام عادي
وبعدها منه سالتها :اسماء كنت عاوز اعرف اخوك ازاي كان تعامله مع مراته هل هو زي تعامله معايا
اسماء : الصراحه لا وكان مش بيهتم ابدا بس لاحظته معاك متشدد كتير
منه بحزن: واكتر مما تتخيلي ليه كدا
اسماء : علمي علمك بجد مش عارفه وانا زيك محتارة من تصرفاته
منه : طيب ممكن اعرف هي ازاي ماتت
اسماء : ماتت في حادثه هي واخوها جوز سهام الله يرحمهم
منه : الله يرحمهم
اسماء : كانت جايه من فرنسا وحصلت الحادثه
منه : طيب كان بيحبها
اسماء : معتقدش لانها كانت مفروضه عليه مش اختياره
منه بفضول: ازاي وضحي ممكن
اسماء : لانها بنت عمه
منه : اها طيب ليه مافكرش يتجوز بعدها
اسماء : والله مش عارفه والكل عارف انه مش ماكانش اصلا بيحبها للدرجه انه يفضل ع ذكراها يعني الي كان بينهم مجرد تعود على بعض لا اكتر ولا اقل
منه : اها
اسماء : طيب ليه ماسالتهوش هو
منه : الصراحه معنديش الجرئه وغير كدا خايفه من ردة فعله فقلت اسالك انتي احسن
اسماء : اها
منه : تعرفي يمكن نروح البحر الاربعاء ده تعالوا معانا خلونا ننبسط مع بعض
اسماء : والله فكره هقول لبابا وان شاءالله يوافق
منه : اقنعيه خلينا نتجمع مع بعض
اسماء : ولا يهمك هحاول معاه وانتي قولي لـ احمد عشان يقنعه كمان
منه : خلاص هقوله يلا باي
اسماء : باي
………………………….
في بيت احمد العرفي
احمد: دنيا
دنيا : نعم حبيبي
احمد: اعمليلي قهوه
دنيا : حاضر ياعمري
احمد رن تلفونه ورد:اهلا يا عمري عامله ايه
منه : اهلا بيك تمام وانت
احمد: بخير طالما سمعت صوتك ياقلبي
منه :احمد اقدر اطلب منك طلب
احمد: امري
منه : احنا رايحين البحر مع اهلي في الشاليه وهنبات هناك وكنت عاوزاك تيجي معنا انت والعايله عندك
احمد: وامتى ناوين تروحوا
منه : الاربعاء
احمد: ومين رايح معاكم
منه”عارفه يقصد مين بالسؤال ده “:كل خالاتي وخوالي
احمد: لازم تروحي
منه”لا ياربي لايقول ماتروحيش اوف “:اه اهلي كلهم رايحين لانهم بيقعدوا للجمعه
احمد: اها اوكي امتى هتمشوا
منه : بعد صلاة العصر على طول
احمد: اوكي نتقابل هناك وهجيب اسماء واهلي معايا
منه بفرحه: والله
احمد بضحكه ع اسلوبها: والله ها مبسوطه دلوقت
منه : اه ميرسي كتير يا احمد
احمد بملل: ميرسي،،،هـ موت و اعرف انتي ليه بخيله
منه : انا
احمد: أيوه انتي يعني ولامرة سمعت منك كلمه حلوه وحتى ولو بالغلط
منه وشها احمر وسكتت
احمد :الوووووو انتي نمتي
منه : معاك
احمد: يابنتي انا بتجنن منك هتموتيني بكسوفك طيب بصي بقي مفيش مرواح للبحر لحد مااسمع منك كلمه حلوه
منه : احممد
احمد: خلصيني
منه بخجل وصوت مقارب للهمس:طيب باي حبيبي
احمد ببتسامه : تعالي تعالي باي ايه تعالي ماسمعتش عيديها
منه بدلع عفوي : احمممممد
احمد حس بشعور غريب من صوتها ودلعها : عيونه وروح احمد
منه : يلا باي
احمد بضحكه : هفوتهالك بس الوعد فالبحر مش ههدا لحد مااسمعها باي
قفلت معاه وحس احساس جديد بدء يتملكه اتجهاها بس هو مش اتجوزها عشان بيحبها هو اتجوزها عشان يصعب عليها حياتها ويكسر نفسها وبس …بس ليه بيتعامل معاها كدا وبيراقب تصرفاتها ومكلماتها مع انه عمره ما اهتم كدا مع الباقي
يمكن لانها صغيرة ولسه بادئه تتفتح على الدنيا أه هي صغيرة وبسهوله يعلمها وبعدين هي ملكه…. ايوه ملكه ومش بيحب اي حد يبصلها او يكلمها …احساس حلو بيحسه معاها عمره ماحسه من قبل مع غيرها برائتها حلوه وحيائها يجذبه ….ومبقاش قادر يتحكم بنفسه معاها من اول يوم اسرته بجمالها اسرته بعيونها الي مستحيل يقدر ينساها ابدا…. اما شكلها لعبه بالنسبه لحجمه يالله كل شئ فيها صغير طولها ايديها رجليها ناعمه بكل حاجه احيانا بيخاف انه يفعصها وهي في حضنه
دنيا : احمد ..احمد
احمد:كان شارد في تفاصيل منه
دنيا تهز كتفه : حبيبي القهوه
احمد: ها ..ايه
دنيا : حبيبي ايه الي شاغل بالك
احمد لعب في شعرها: وهو في غيرك يا حبعمري
دنيا بدلع : حبيبي انتا
احمد قام واتجهه للغرفه ودنيا راحت وراه وقفلوا الباب ………………………
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت زير نساء)