رواية حكاية حب الفصل العشرون 20 بقلم نسمة أحمد
رواية حكاية حب الجزء العشرون
رواية حكاية حب البارت العشرون
رواية حكاية حب الحلقة العشرون
وقفنا البارت الي فات علي مازن لما طلب من اية الجواز تعالو نشوف اية هتعمل اي المهم
اية : بصدمه متكلمتش 😲.
مازن : انا مش عايز اسمع قرارك دلوقتي يا اية هسيبك يومين بظبط وهسمع ردك عن ازنك .
وسبها ومشي وكله امل انها توافق الاول علشانه التاني علشان اهله .
اية : بحيره اعمل اي واتصرف ازي .
و بعدها فضلت بتفكر لاغايت بالليل و دخلت لنسمة وبصت لقت مهاب قاعد لسه بيتكلم معاها وماسك اديها .
اية : ممكن يامهاب تسبني شويه اقعد مع نسمة .
مهاب : قام وقف اه اكيد انا كنت ماشي هروح البيت وهاجي تاني ان شاء الله .
اية : بشرود ماشي .
ومشي مهاب
وفضلت اية مع نسمة .
اية : نسمة انا بجد مش عارفه اتصرف ازي في الموقف ده من نحيت اني معجبه بي ومن نحيت انو هو كمان معجب بيا بس هو عايز يتجوزني علشان اهلو انا بجد محتاره ومش عارفه اعمل اي واتصرف ازي فوقي وقوليلي اعمل اي نسمة انا محتاجه انك تكوني جنبي دلوقتي بجد فوقي .
نسمة : ….. وشويه والجهاز زمر وقف القلب .
اية : بخضه نسمة لا فوقي.
وطلعت بسرعه وفضلت تجري في الممر بتاع المستشفي وبتنادي الدكتور وهنا سمعها مهاب الي كان واقف مع الدكتور وقرب منها بسرعه .
مهاب : اية في اي .
اية : بعياط وكلام مقطع ومش مفهوم ا ل ج ه ا ز ا ل ق ل ب و ق ف ن س م ة .( الجهاز القلب وقف نسمة ) .
مهاب : اي انا مش فاهم بس نسمة فيها حاجه صح .
اية : بصتلو بدموع😭 ا ه و ق ف ا ل ق ل ب ن س م ة م ا ت ت ( اه وقف القلب نسمة ماتت ) .
مهاب : بخضه😮 اي لا لا اكيد في غلط .
وجري بسرعه علي الاوضه وجريت واية وراه وصل مهاب الاوضه ولقي الاجهاز القلب بيزمر قرب بسرعه من السرير مهاب : بدموع نسمة ونبي لا ونبي متعملي فينا كده فوقي الله يخليكي انا محتاج انك تكوني جنبي فوقي وحياتي عندك .
دخلو الدكاتره بسرعه وطلعو مهاب الي فضلو يطلعو فيه بالعافيه واية الي منهاره عياط وفي الوقت ده جي احمد ومرفت وشافو اية ومهاب الي عمال يزعق ويرايح جي في الممر ومش بيقول غير مستحيل و اكيد في حاجه غلط وبيقول يارب .
احمد : قرب منهم بسرعه في اي يا اية حصل اي حد يفهمني . اية : اول ما شافت ابوها اترمت في حضنو وفضلت تعيط جامد اوي وبكلام مقطع ب ا ب ا ن س م ة م ا ت ت ا ل ج ه ا ز ا ل ق ل ب و ق ف .( بابا نسمة ماتت الجهاز القلب وقف ) .
مرفت : قربت من بنتها اول ما سمعت كده وطلعتها من حضن ابوها وحضنتها وفضلت تتطمن فيها والدموع غرقت عنيها وفضلت تتدعي لنسمة ان يكون كلام اية غلط عده شويه وقت والدكاتره لسه جوه ومحدش خارج.
مهاب : بعصبيه 😡 خبط جامد علي الباب حد يفتح حد يطمن اهلينا افتحو حد يدخلني ليها اكيد هي خايفه دلوقتي .
احمد لما شاف كده قرب منو وفضل يبعدو من عند الباب ومهاب فضل معند ويزيد في خبط الباب اكتر ً
احمد : بس يابني اهدي الله يخليك ان شاء الله خير استهدا بالله انت بس .
مهاب : لا ابعد خاليني اخش هي خايفه انا عارف ابعد عني .
وفضل يكسر في الكراسي الي محطوطه قدام العمليات وفي الوقت ده موبيل مهاب رن واتر احمد ياخد الموبيل ويرد وكان محمود فتح عليه علشان حاله مهاب نروح عند محمود وسعاد وندي الي قعدين يقومو في محمود علي مهاب
محمود : بعصبيه😠 مهاب فينك كل ده .
احمد : انا مش مهاب بس بتمنا حضرتك تيجي علشان مهاب في حاله صعبه اوي .
محمود : بخضه😲 اي طيب انت فين فهميني ابني مالو حصل لي ابني اي احكي .
وفي الوقت ده كان مازن نازل من السلالم وسمع كلام ابو ومها الي كانت طلعه من المطبخ بردو سمعت كده اتخضت وفضل تعيط نزل مازن بسرعه وقرب من ابوه
مازن : بابا مهاب مالو فاهمني في اي .
محمود : لحظه يامازن ياستاذ فاهمني ابني فين وحصلو اي . احمد : لا اهدي بس ابنك كويس بس هو متعصب اوي وعمال يزعق جامد في المستشفي وشغال يكسر في الكراسي بتاعت المستشفي .
محمود : ليه اي الي حصل طيب انا جاي انهي مستشفي .
وطبعا مها سمعت كلمة مستشفي اغمه عليها وقعت في الارض جامد سمع مازن الدب الي علي الارض وبص لاقه امه وقرب منها وشلها ومحمود اتخض وراح وراهم وجاب مياه ورش علي وشها وفاقت و اول لما فتحت فضلت تعيط وتقول عايزه ابني ومحمود طمنها وقالها ان مهاب كويس بس هو متعصب وبيكسر في كراسي المستشفي .
مازن : بستغراب بس مهاب عمر متعصب كده يا بابا اكيد في حاجه اكيد نسمة فيها حاجه .
سعاد : وتطلع مين نسمة دي الي قالب المستشفي عليها .
بصلها مازن وكان هاين عليه يضربها بسبب حقدها بس اتكلم باحترام
( وانا كمان عايزه اتضرب الوليه دي🤜🏻😡 )
مازن : نسمة تكون البنت الي عايزها ياعمتو وهي اكيد حصلها حاجه سببت بعصبية مهاب وبص لي امه وقالها يا له نروح ياماما .
وطبعا كلهم راحو ندي وسعاد ومحمود ومازن ومها
واول لما وصلو ودخلو المستشفي وطلعو لقه مازن عصبية اخوه وانو الامن مسكينو وبيتخنقو مع بعض علشان مهاب كسر الباب كان هيخش
مازن : بعصبيه انتو مسكينو كده ليه سيبوه .
الامن : يافندم هو الي غلطان هو كسر الباب وكان هيتهجم علي الدكتور .
مهاب : بعصبيه قلت سبني ابعد انت وهو هي محتجاني سبوني بقا .
محمود : بعصبيه اكبر مهاب انت واعي للي بتعملو فوق كده واعرف بتعمل اي وله تصرفي مش هيعجبك انت فاهم .
مازن : اهدي يابابا هو اكيد ميقصدش وبص لمهاب وقال
مهاب حبيبي تعاله معايا تعالي نصلي ركعتين انا وانت عقبال لما الدكتور يطلع ياله تعاله معايا .
مهاب : بصلو وبضعف قال مش تقدر يامازن قلبها وقف يامازن انا بس عايز اطمن عليها .
مازن : بحزن عليه وعلي نسمة متخافش يا حبيبي ان شاء الله خير تعاله نصلي ركعتين مع بعض .
وشد اخوه وراحو صلو ورجعو ومهاب هدي عن الاول
قربت سعاد من مرفت وبصتلها بقرف
سعاد : بخبث هو مش انتي بردو الي اتسجنتي قبل كده .
مرفت : بحراج وكسوف اه انا بس الحمد الله وطلعت منها علشان مظلومه .
سعاد : بستعباط هو انتي ام البنت الي جوه دي .
مرفت : اتكلمت بحب لا مش امها بس هي يعتبر متربيه علي ايدي ومامتها الله يرحمها كانت اكتر من اخت ليا .
سعاد : بخبث وهو علي كده البنت انتحرت ليه ليكون يعني
مرفت : قاطعة كلام سعاد وقالت لا نسمة اشرف من الي انتي بتقوليه البنت دي متربيه احسن تربيه ومتعملش الي انتي بتفكري فيه هي كانت من مدرستها لي البيت من البيت للمدرسه وعن ازنك انا هروح اشوف بنتي . ومشت مرفت مسبتها .
سعاد : بعصبيه ده انتو عائله **** وشكلكو هتتعبوني معاكم .
وبعد فتره مشيو سعاد ومحمود وندي .
طلع الدكتور واول حد يشوفو كان مهاب .
مهاب : طمني يا دكتور هي كويسه صح .
الدكتور : ……. )
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية حب)