رواية احببت فلاح الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم زينب غوالي
رواية احببت فلاح الجزء الحادي والثلاثون
رواية احببت فلاح البارت الحادي والثلاثون
رواية احببت فلاح الحلقة الحادية والثلاثون
بدءت زينه الدراسة في المعهد ولحسن الحظ امانى اتقبلت معاها اتقابلو الاتنين قدام المعهد سلمو على بعض امانى قالت ل زينه مش مصدقه اخيرا هانحقق حلمنا يا زينه ردت زينه لا وايه كمان هانتدرب ونطلع ع الشغل على طول وهانبقا سيدات اعمال ردت امانى ان شاء الله يازينه انتى اصلا مبدعه ف التصميم والتفصيل ردت زينه وانتى يا امانى رقم واحد ف الماتريال والخامات احنا الاتنين بنكمل بعض وعد يا امانى اننا نبقا ديما سوا ردت امانى وعد ان شاء الله يا زينه ياحبيبتى
دخلو الاتنين المعهد وبدءو المحضرات
علي اخد التراخيص وبدء يكلم المصانع على المكن اللي هايكون موجود في المصنع الملحق في الشركة
خلص لف على الشغل والاوراق ودخل عربيته ياخد نفسه شويه مسك تليفونه عايز يكلم زينه قرر يكلمها بحجة الورق عشان يقابلها اتصل بيها زينه شافت اسمه علي شاشة الفون جسمها اتنفض
ردت عليه الو ايوا ياعلي خير ان شاء الله
رد عليها قولي علي كده تانى
اتكسف زينه بس عايزة تبين ل علي انها جامدة قالتله اقول ايه قالها اسمي قالتله ليه مش عارفه قالها اصل محدش بيقول علي حلو كده زيك ردت زينه سبحان الله اللى يشوفك وانت بتتكلم مايشوفكش وانت بتتعامل مع الناس التانيه رد علي ماقولتلك ياقمري انى بضعف قدامك انتى بس زينه بكسوف انجز ياعلي في ايه انا مش فاضيه قالها انه خلص الاوراق المهم وانه محتاجها تروح معاه عشان يشوفو كذا محل السمسار جبهم ليه عشان يكونو محلات للتسويق ردت زينه بكسوف طيب ها استاذن من بابا واشوف رد علي تمام فرح علي ان زينه هاتروح معاه تشوف المحلات كلمت زينه ابوها وسمح ليها اتصلت ب علي وقالتله انها قدام المعهد مستنياه علي بفرحة مش سيعااه راح ليه اول ما وصل علي لاقي زينه ونزل ليها سلم عليها وفتح لها باب العربية زينه بشقاوة لحظه ياعلي رد علي ليه قالتله وهيا بتبص علي امانى وهيا جايه خلاص امانى جات اهو يلا بينا علي امانى مين وايه وفين قالتله زينه بضحكه مكتومه ما امانى هاتكون معانا ان. شاء الله على بغيظ ليه ردت زينه جايه تدينى رايها بص علي ل امانى بغيظ وقالها اتفضلي ياست امانى ضحكت امانى وزينه ع علي ..
ركبو العربية وعلي متغاظ من وجود امانى معاهم
نزلو وشافو المحلات وعلي بيتكلم مع زينه وعينه علي شفايفها وهيا بتتكلم وفي دنيا تانيه وزينه عماله تشرح ليه افكارها ف المحلات علي بص ل اماني وقالها نسيت اوراق مهمه ف العربية ممكن تنزلي تجبيها يا امانى لو سمحتى اماني فهمت ان علي بيوزعها ضحكتله وغمزت وقالتله بص ها انزل اجيبهم ف ربع ساعة تكون خلصت الكلام اللى عندك بصلها علي وقالها ماشي وفي دماغة بيقول نفس غلاسة سارة بنت عمي ..نزلت اماني
مشي علي خطوات ل زينه وكانت بتصور المحل
اخدت بالها ان علي بيقرب ليها وقفت تصوير وسئلته فين اماني قالها بتجيب ورق من العربية علي مسك ايد زينه وقالها وحشتيني اتخضت زينه لانها مش متعودة من شخصية علي ع الكلام ده ردت زينه ايه ؟
علي قالها انا مبحبش اكرر كلامي مرتين بس ها اقولك تاني وحشتيني زينه وشها جاب الوان وقالتله انا لسه ما قولتش ليك على اجابتى اذا كنت سامحتك او لاء انا لسه بفكر رد علي بس انا متاكد انك بتحبيني زي ما بحبك وانك ها تسامحيني عشان عرفتي الحقيقة وكده كده انا قولتلك من زمان انك مش هاتكوني لحد غيري ذوق او عافية انا مستحيل اخسرك او اسيبك ل غيري عشان تبقي فاهمه زينه قلبها ها ينط من بين ضلوعها
قالتله دا انت واثق كمان قالها بكل ثقة اه كمان عشان تبقي عارفه ان الحاج حمد والحاجة امال اختاروكي ليا وانتي عارفه ان الحاج حمد كلامه سيف على رقبة الكل ضحكت زينه و قالتله لا طالما الحاج حمد يبقا خلاص اتجوز الحاج حمد بصتله وطلعتله لسانه بتغيظه وساعتها مش هاتقدر تعمل حاجه وشدت ايديها من ايديه علي مسك ايديها تاني وشدها عليه بقت عنيها ف عنيه قالها ولا الحاج حمد ولا غيره يقدر ياخدك مني وهمس في ودنها انتي عارفه ليه عشان انتي مكتوية ليا انا وبس …
زينه وشها احمر اكتر وبقت متكتفه زقت علي وقالتله ممكن نمشي عشان ما اتاخرش
رد علي وقالها يلا ياست زينه نمشي نزل علي وزينه واماني كانت مستنياهم تحت ركبو العربية وعلي راح يوصلهم البيت ف العربية علي قال ل زينه عايزين نشد حيلنا عشان نخلص المحلات قبل الافتتاح عشان نبدء على طول يوم الحد ها اعدي عليكي ونروح ل مهندس الديكورات عشان يشتغل ف المحلات على طول هزت زينه راسها ب الموافقه
تاني يوم كانت هدي مستنيه مصطفي في المكان اللى كانت قايلاله عليه ومصطفي راح عشان عايز يعرف مين دي ويرضي فضوله شافته هدي كانت عارفاه من الصور اللى مروة كانت بتبعتها ليها شاورت ليه وقعدو الاتنين يتكلمو مصطفي انتي مين وتعرفي اللى حصل منين قالتله مش مهم تعرف عرفت منين قالتله انا زي زيك علي وزينه ليا عندهم حق ولازم اخده وانت ليك زيك لو تحب تاخد حقك منهم على الضرب اللى اخدته يبقا تحط ايديك ف ايدي ونتفق مصطفي عجبه الكلام
علي علم عليه واهانه ولازم ياخد حقه منه .
اتفق مصطفي مع هدي انهم ينتقمو سوا منهم
هدي قالت ل مصطفي اول حاجة ها تعملها هاتروح ل زينه المعهد وتحاول تحنن قلبها عليك عشان تسامحك لو نفع ها يساعدنا في الموضوع ده جدا ما نفعش او هاتخاف من وجودك حواليها وهاتشتتها مصطفي عجبه كلام زينه جدا قالها تمام اسبوع كده على ما اخف واظبط الدنيا ها اروح لها اتفقو الاتنين وقامو مشيو ….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت فلاح)