رواية عشقته فدمر حياتي الفصل التاسع عشر 19 بقلم مي أحمد
رواية عشقته فدمر حياتي الجزء التاسع عشر
رواية عشقته فدمر حياتي البارت التاسع عشر
رواية عشقته فدمر حياتي الحلقة التاسعة عشر
كلهم جريوا عليها بسرعه
جد صلاح بلهفه خدها في حضنه اهدي يا حبيبه جدك ايه اللي حصل لكل ده ما تخافيش جواد ما حصلوش حاجه وهيبقى كويس
مايا وهي منهارة في العياط لا يا جدي
جواد سيبني يا جدي وخرج هو قال مش هيسيبني ليه عمل كده
معقول مش بيحبني زي ما انا بحبه ليه يجرح قلبي تاني ليه يخلف في وعده تاني
قل له يرجع يا جدي
جدي خدها في حضنه اكتر وطبطب عليهاوت اتكلام
بحنيه/
اهدي يا حبيبه جدك ما فيش حاجه من اللي بتقوليها دي حصلت جواد كويس وشويه كده ويفوق ويبقى وصطنا بس انت خليكي قويه كده حفيدت للي ان انا عارفها
مايا🥺🥺
يعني هو مش هيسيبني زي ماما وبابا ماسابوني
الجد صلاح بس فوق راسها بحب
لا يا حبيبه جدك مش هيسيبك بس انت ارتاحي عشان البيبي ما تنسيش انك حمله روح جواكي ملهاش اي ذنب باللي بيحصل يلا ارتاحي انت
مايا/ انا عايزه اشوفه يا جدي ممكن
جده صلاح بص ناحيه فارس وناديه وعبد الله والدكتور اللي دخل معاهم شاور له انه ينفع
صلاح خلاح/
خلاص يا حبيبه جدك قومي يلا معايا عشان تشوفيه
ناديه وهي شايفه خوفها على ابنها اللي ما شافتهوش في عين الندى هنا حا ست بالذنب بيقتلها من اللي
هي عملته في اتنين بيحبوا بعض بالشكل ده كان الغل والحقد عامي عيونها لدرجه ما شافتش اي حاجه ما شافتش مين يستاهل ابنها فعلا ومين اللي ما يستاهلهوش وما يستاهلش حاجه خالص
وهنا اتاكد قرارها ان هي لازم تصحح كل حاجه عملتها غلط
الجدي صلاح وعبد الله سندوا مايا ودخلوها عشان تطمن على جواد بعد ما لبسوها الجوانتي ولبس التمريض واعقامها ودخلت غرفه العنايه المركزه عشان تطمن عليه جابت كرسي وقاعده جنبه السرير بتاعه وبصيت ناحيه
جدها ممكن يا جدي تسيبني اقعد معاه لوحدي شويه
جد صلاح/
طيب يا قلبي هاجي لك بعد شويه يلا بينا يا عبد الله خرجوا عشان يسيبوها شويه معاه
جواد هم عارفين قد ايه هي بتحبه وعارفين ان هي متعلقه بيه من وهي صغيره هو اللي مربيها متعلقه بيه اكثر من اي حد في العيله من بعد موت اهلها كانت شايفاه هو اهلها واللي حصل له ده ما اثر فيها كتير عشان كده سابوها معاه
كانت بصاله وشايفه الاجهزه موصله في جسمه وعينيها بتنزل دموع بغزاره على حبيبها اللي بين الحياه والموت بصت على علامات الضرب اللي في جسمه والجرح اللي في ايده الملتهب
مايا بوجع
ارجوك يا جواد فوق حتى بعد اللي حصل بينا كله لسه مش قادره اشوفك بالحاله دي في ناس هتقول عني غبيه حتى جدي اكيد بيقول عني ما عنديش كرامه ومحمد ممكن يقول عني اني خاينه
عشان بفكر وواحد غير جوزي لكن ده مش بايدي قلبي غصب عني بيحبك انت حتى بعد كل اللي حصل بينا مش قادر يشوف حد غيرك انت قلت لي انك مظلوم
كان نفسي اصدقك وارمي نفسي في حضنك
وافضل معاك على طول
وما اسيبكش
بس للاسف ما ينفعش امشي ورا قلبي
واسيب عقلي اللي بيقول لي كل حاجه باينه قدمك
اخترت امشي وراء عقلي
وانت عشان تجرحني
رحت جبت ندى وخطبتها
وانت متاكد انك بتحبني
انا كنت فاكر ان الموضوع ده
هيكرهني فيك لكن للاسف ما قدرتش اكرهك
اول ما تعبت لقيت اللهفه والخوف في عينيك
زي ما هو طب انت
ازاي تسيبني وانا محتاجاك وفي نفس الوقت الخوف واللهفه اللي انا شايفاهم في عينيك انت عارف انا ليه بقول لك ده كله ؟
عشان انا فعلا تعبت وعشان انت كمان مش هتقاطعني بالكلام ولا حتى تواجهني
هتسمعني بس هتسمع قلبي اللي بينادي بحبك هتسمع قلبي اللي بيتحرق بالغيره وانا شايفاك مع واحده غيري
عارف لما ضربوك بالنار قدام عيني كان قلبي ضغطوا عليه بسكين من كتر خوف عليك
عارف لما انت حاطط ايدك على بطني وقلت لي خلي بالك من ابنك حسيت كانك بتودعني اخر وداع وكانك عارف ان الولد اللي في بطني ابنك انت
مسكت ايده وحطيتها على بطنها اسمع دقاته يا جواد بتنادي عليك بتقول لك يا بابا ما تسيبناش
ارجوك ما تسيبش ماما لوحديها ما تسيبنيش وانا لسه ما شفتكش يا بابا جواد
لو انت سامعني دلوقتي فوق عشان ابنك فوق وانا اوعدك اني هقول لك مش هحرمك من ابنك مش هبقى انانيه و ححسبك على حاجه مش بايدنا احنا الاثنين
مسكت ايده اللي معلقين ليها محلول وبسيتها بحنيه ارجوك فوق بقى عشان خاطري 😭😭🥺🥺😥😢😓 انت وعدتني مش هيحصل لك حاجه خليك وفي المره دي اوفي بوعدك ليا في اللحظه دي جواد ابتدى يحرك ايديه كانه سامع الكلام اللي بتقوله له وصوابعه بتتحرك بين ايديها مايا فتحت عليها بحب
مايا فرحه جواد انت فوقت انا هخرج ابلغ الدكتور فورا
خرجت خرجت عشان تنزل دكتور يشوف جواد ويطمنها عليه
دخل دخل الدكتور ومعاه جدو عبد الله اللي فرحوا اول ما بلغتهم معايا
الدكتور ابتدى يفحص جواد بعنايه بعد ما اخلص الفحص بصلهم وابتسم الحمد لله الاستاذ جواد ابتدى يستعيد وعيه يعني شويه وقت وتلاقيه فاق خالص هو ممكن يكون لسه ما فقش عشان اثار البنج والعمليه وكده بس الحمد لله طالما حرك ايديه يبقى يبقى استعاد وعيه
مايا بفرحه /الحمد لله احمدك واشكرك يا رب
جدي صلاح/ دي نعمه من عند ربنا ولازم نشكره عليها يلا بينا يا عبد الله نروح الجامع اللي في المستشفى نصلي ركعتين شكر لله عشان ربنا استجاب لي دعواتنا
عبد الله /بحب معك حق يا ابويا يلا بينا خلي بالك منه يا مايا
مايا/
طيب حب حاضر يا عمي
خرجوا عشان يصلوا ومايه قعدت بحب ماسك الجواد
وبتتامل في ملامحه وبتدعي ربنا ان هو يستعد وعيه
بسرعه عشان تقول له ان الولد اللي هي حامل فيه منه هو وتدي له فرصه ان هم يرجعوا لبعض
ويا ربوا ابنهم سوا وان الحياه مش مستاهله ان هم يفضلوا طول متزعلين ومتخاصمين
/////////////////////////////
في بيت محمد في مرسى مطروح
كان محمد نايم وسهر نايمه في حضنه وبتحكي له عن كل حاجه هي بتحبها
محمد /كل ده بتحبيه يا بنتي انت بتحبي كل حاجه ايه الحاجات اللي ما بتحبهاش اصلا
سهر بحب/ اعرف انا بحب حاجات كتير بس اكثر حاجه بحبها
محمد بمشاكسه/
لا والله تصدقي ان انت ثبتيني على كده يا بت
جايه تلعبي عليا انا اللعبه دي اشحلي ان انت اعطيني ورقه مليانه بالاسماء الحاجات اللي انت بتحبيها وجايه تقولي لي انا اكثر حاجه بتحبيها ما صدقش بصراحه!
سهر قربت منه وبسته جنب شفايفه مين قال بس اني بكذب عليك انت اكثر حاجه بحبها في الكون كله واكتر حاجه اتمنيتها وربنا حققها لي انت اهم حاجه في حياتي يا محمد
محمد بص لها بحب حس بصدق المشاعر
اللي بتحسها تجاهه شدها ليه وقربها اكثر
وتكلم
وانت اكثر حاجه حلوه حصلت لي في حياتي يا سهر ربنا يقدرني واسعدك ووعد مني اني في اقرب وقت هعلن جوازنا قدام الكل لان ما اقدرش استغنى عنك وعن حبك اللي بيجري في قلبي
سهر وهي نايمه في حضنه احنا مش لازم نطمن على جواد ده مهما كان اخوك حتى لو هو خد قلب مايا بس هو اخوك لازم يكون عندك خوف وحب لاخوك انت عارف ان الاخ عمره ما يتعوض اي حاجه في الدنيا ممكن تتعوض ايه اللي هو انت عارف
انا بحب اخويا قد ايه بحبه اكثر من حياتي وخايفه لا يعرض علاقتنا مش عارفه اعمل ايه وقتها
محمد حس بخوفها فحب يطمنها
انا عارف اني مقصر في علاقتي انا وجواد وان شاء الله هحاول اصلحها واذا كان على علاقتي انا وانت فما تخافيش اخوك عمره هيرفضها طالما شايف اني بحبك وخايف عليك وانا هثبت لهم الناس إني استحقاق يا سهر انت النور اللي نور حياتي يا قلبي ربنا يخليك ليا
وشدها وخدها العالم والخاص على ما فيهوش غير سهر ومحمد
وتسكت شهرزاد عن الكلام غير المباح ونسيبهم مع بعض شويه
*”*******************
في المستشفي عند فارس كان واقف بره مستني يشوف الدكتور قال ايه على حاله فريد الاسيوطي والحراس
الدكتور في كم واحد من الرجاله اللي انت جبتهم عايشين لكن للاسف فريد الاسيوطي اتوفى لانه تعرض لكميه انفجار كبيره سببت في وفاته فورا عشان كده انت اصلا جايبه ميت اسف ما قدرناش ننقذه
فارس انا اليه واليه راجعون تمام يا دكتور جهز كل حاجه لدفن الجثث
فارس طلع تليفونه وكلم والده وبلغه بكل حاجه حصلت
للواء ورفعت /
تمام وبلغني باي حاجه جديده لما يفوق جواد هنفهم كل حاجه ايه اللي حصل وايه سبب الانفجار خليك لغايه تطمن على حاله جواد وانا هبلغ ندى ومامتك عشان يروح عندكم في المستشفى سلام وقفل التليفون
ناديه كانت قاعده حزينه قرب عليها فارس
فارس بحزن على خالته/
مالك يا حبيبتي انا عارف ان ابنك في حاله يعني مش كويسه بس الدكتور بلغنا ان هو هيبقى كويس ليه شايفه عينيك الحزن ده كله حاولي تتمسكي عشان تقوي جوزك وعمك وتقوي مايا
انت الام عصب البيت
لازم تبقي ايه قويه اقوى من كده ماشي يا خالتي
بصت له وهزت راسب معنى ايوه
فارس بحب طيب تعالي اغسل وشك عشان تفوقي
ناديه حاضر يا يلا بينا
خدها وراحوا يغسل لها وشها في الحمام عشان كان شكلها منهار جدا
///////*************////////*****★***///
في غرفه جواد كانت مايا نامت من كتر التعب على الكرسي جواد فتح عيني بتعب شديد والم في كل جسمه بيفتح عينيه تدريجيا اول معنيه لمحتها كانت نايمه قباله بص لها بحب
حاول يتعدل عشان يقعد بس ما اعرفش وطلعت
اه منه غصب عنه من كتر الالم في اللحظه دي
مايا فتحت عينيها وصحيت على صوت اللم اللي طلعه جريت عليه بسرعه
وسألته بلهفه “”
“انت كويس عايز حاجه اعملها لك”
جواد بالم ممكن تعدلني لاني عايزه اقعد
اه اه اه
جسمي كله بيوجعني ممكن تساعديني يا مايا
مايا كانت عينيها مدمعه وهي شايفه
بالضعف ده اللي عمرها ما شفته بيه
دايما بتشوفه بيكابر
وبيداري ضعفوا
قربت منه و عدلت المخده ورا ظهره
وبصيت له بحب” عايز حاجه مني ثاني يا جواد اعملها لك”
جواد بتعب /ممكن تجيبي لي ميه
مايا بحب /حاضر
خرجت مايا عشان تجيب مايا لجواد وهو
قعد بتعب شديد الجسمي كله وجعه
من اثر الانفجار اللي تعرض له بيسسب الاشتباك للي بينه وبين فريد
وهنا خطر سؤال في دماغه يا ترى ايه اللي حصل لفريد معقول يكون مات ولا عايش؟
كان يفكر في حاجات كتير بتخص الشغل والقضيه الخطيره اللي ماسكها
وهنا قطع حبل افكاره دخول مايا وهي جايبه الميه معاها
مايا بحب/ اتفضل الميه يا جواد
قربت منه وعدلته وشربته كوبايه الميه وحطيتها جنبه على الكومودينو
مسكت ايديه بحب
انت كويسه يا جواد في حاجه وجعاك
جواد بالم/ ايه السؤال ده يا مايا اكيد في حاجات بتوجعني مش حاجه واحده مش حمل غبائك دلوقتي انا فيا للي مكفيني اه
كانت لسه هترد عليه بحدها
بس اول ما شافت
التعب والالم مرسومين على وشه
اتراجعت وبريرات له موقفه ان هو تعبان
ومش حمل اي اسئله دلوقتي
مايا /خلاص اسيبك دلوقتي اكيد تعبان وعايز ترتاح
جواد بحب مسك ايدها قبل ما تقوم وقعدها تاني
(” مين قال لك اني ببقى كويس وانت بعيد عني انا راحتي معاكي وبين ايديك يا مايا”)
مايا براءه وحب /
بجد يا جواد يعني انا لسه في مكاني في قلبك ليا
جواد بتعب
غبيه وهتفضلي طول عمرك غبيه طول عمرك بتحبي تسمعي مش بتحسي باللي انا بقوله
ماهما هقول لك مش هيوصف الشعور اللي انا بحسه تجاهك كلمه بحبك قليله على اللي انا بحسه معاكي اه اه
مايا بلهفه
في حاجه بتوجعك خلاص ما تتكلمش انت باين عليك تعبان قوي انا هطلع ابلغ الدكتور
جواد بتعب
ماشي بعدين نبقى نكمل كلامنا لان فعلا تعبان
خرجت وهي حزينه على الحاله اللي فيها جواد
الدكتور جه مع مايا وفحصه
الدكتور
الحمد لله الحاله مستقره وان شاء الله هتقعد معانا يومين ثلاثه وتبقى كويس خالص يا استاذ جواد
انا هدي لك دلوقتي حقنه مهدئ عشان الالم اللي ممكن تحس بيه بالليل
بعد ما يروح اثار البنق الف حمد لله على السلامه يا استاذ جواد
جواد بتعب/
الله يخليك يا دكتور تعبتك معايا
خرج الدكتور وكتب شويه ادويه عشان يجيبوها من الصيدليه تحت مايه شكرته
وهو مشى
في الوقت ده دخل فارس وصالح وعبد الله بعد ما صلوا
صلاح قرب عليه/ الحمد لله على السلامه يا قلبي جدك كده تقلنقنا عليك يا راجل عايز تختبر غلاوتك عندنا
عبد الله /
معاك حق يا بابا هو باين ما يعرفش غلاوته عندنا ايه
جواد بحب/ ربنا يخليكم ليا وما يحرمنيش منكم ابدا
فارس /انا عارف ان الوقت مش وقته وانك تعبان بس احنا لازم نقفل القضيه دي يا جواد بعد اذنكم يا جماعه عايزه اتكلم مع جواد
ناديه بحزن قربت من ابنها/
مش وقته يا فارس انت مش شايف حالته عامله زي ده ما بيقدرش يتكلم كلمتين على بعض خليها في وقت ثاني وقربت عليه
ولمست وشه بحنيه
جواد بص لها بوجع على اللي عملته فيه بس مهما كانت هي امه والنظر اللي شايفه في عينيها من
خوف وقلق تثبت له ان هي بتحبه فعلا
ما قدرش يقسى عليها
وفي نفس الوقت ما قدرش يسامحها
جواد
معلش يا ماما خليني اتكلم معاه عشان نقفل القضيه خالص
ناديه فرحت جدا لانه قال لها ماما
وهنا حسمت قرارها ان بعد ما يفوق
ويشد حاله لازم تقول له الحقيقه
ناديه بحب/ طيب يا حبيبي انا هخرج دلوقتي
خرجت العيله كلها لكن فارس اصر مايا تبقى موجوده عشان تحكي اللي حصل بالظبط برده وازاي هي ا اتخطفت وراحت المكان ده
جواد بعد ما خرجت من الكوخ اللي كانت فيه مايا لقيت الحراس مستنين هناك وكانوا عايزين يدخلوا في الكوخ بس انا منعتهم وقلت لهم ان هو عايزني انا بس وفعلا واحد من الحراس بلغوا وهو وافق لانه كده كده مش هيستفيد.من مايا
ورجع بذكرياته فلاش باك
فريد الاسيوطي بشر/
اهلا بيك يا برنس كده تهرب وتسيبني انت ما تعرفش اني بحبك قد ايه
يا جوجو
تزعلني منك وتسيبني
يلا ملحوقه
انا عايزه اقول لك ان البنت اللي انت بتحبها دي صاروخ ايه ده يا عم
هو كل البنات علتيكم حلوه كده
ابقى جوزني واحده منهم.
جواد بغضب لانه بيجيب سيره مايا
ما حسش بنفسه غير و
هو بيدي له بالبوكس في وشه
فريد بشر/ انا بقى هوريك هعمل فيك ايه والاثنين ابتدو يضربوا في بعض
وفريد منع الحراس ان هم يدخلوا بينهم
واتكلم بفحيح
انا هتعامل واحدي ماش يا جواد وهوريك مين فينا الراجل
جواد /انت انسان حقير وعمرك ما هتغير انا هكون مشرف ان ابوك يتحبس ويتعاقب على كل جرام اللي بيعملها
فريد /مين قال لك انك هتطلع عيش من هنا انا محضر لك مفاجاه ومفاجاه من كل اللي عيار
ثقيل
جواد
مفاجاه هو ده وشي يجيب منه مفاجات وراح ضربوا بالبوكس وقع على الارض
ايه اللي استفدته انك تعمل كل ده
يعني ما لقيتش غير في يوم خطوبه صاحب
ي وتعمل فيها الحركه الزباله دي
فريد زي ما انت عملت بالظبط سبت يوم فرحك عشان تقبض عليا لكن للاسف ابويا ضحى في حياته عشاني وانا مش هسيب تضحيته تروح على الفاضي ابدا وهنتقم منك يا جواد
وهندمك على كل اللي بتعمله جواد مع كل كلمه بيقولها فريد كان بيضربها وهو
وفريد بيرد له الضرب لكن فجاه
فريد زقه وداس على جرح جواد
جواد كان بيتالم جامد وبص في عينيه فريد اللي مليانه حقد
واتكلم بوجع يعني انت بتستفيد ايه لو موتني او حصل لي حاجه
فريد
انت عارف انا جبتك هنا ليه وعملت كل ده ليه؟
جواد ودمه بيتصفى ليه قول لي ليه؟
فريد لاني /انا ابن عمك
جواد بصدمه ايه😨😱
ايوه ابن عمك ابويا يبقى عمك يا جواداللي انت راميه في السجن وعشان انت الوحيد الفالح في العيله دي واللي كلهم بيتفخروا بيك
انا هحرق قلبهم زي ما حرقوا قلبي على ابويا وراموا في السجن وتبروا منه
واطلع من ايدي قنبله واشغلها
جواد ‘انت غبي انت ممكن تموت معانا”
فريد /
عارف مش هبقى خسران حاجه انك هتموت معايا يا ابن عمي على الاقل
لما اموت هموت وانا مرتاح
احسن بكون عايش وانا شايفكم قدام عيني
وانتم بتتقدمو
و وانا اتسجن وهتحاسب على واحد زيك يا جواد لكن لما نموت احنا الاثنين هنرتاح انا ما عنديش حاجه ابقى عليها حتى مراتي سابتني ومشيت ما فيش حاجه تستاهل اني اعيش عشانها
يبقى لازم اموت وانت تموت معايا
وهنا انتهى فتره القنبله وانفجرت وفريد كان ماسكها
عوده من الفلاش باك
فارس بصدمه ده مجنون موت نفسه كان عايز يموتك علشان هبل في دماغه انت مصدقه ان هو ممكن يكون ابن عمك
في اللحظه دي كان جد صلاح و عبد الله كانوا داخلين عشان يطمنوا على جواد ويمشوا
صلاح بصدمه عمك
ستوب يتابع رايكم وتوقعاتكم تفتكروا ايه علاقه فريده الاسيوطي بجواد المنوفي كل ده هجيبه الفصل الجاي وازاي يبقى عمو ويا ترى شريف اخو سهر هيتقبل العلاقه ولا لا كل ده هنشوفوه الفصل الجاي دمتم في امان الله مي احمد
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقته فدمر حياتي)