روايات

رواية قلبي ومفتاحه الفصل الثاني 2 بقلم روز أمين

رواية قلبي ومفتاحه الفصل الثاني 2 بقلم روز أمين

رواية قلبي ومفتاحه الجزء الثاني

رواية قلبي ومفتاحه البارت الثاني

رواية قلبي ومفتاحه الحلقة الثانية

🔹️ البارت الثاني🔹️
خرج أدهم من قاعة المحاضرات بعد إنتهائه بإلقاء محاضرته علي طلابه،، نظر بعيناه
وجدها تجلس مثل فراشه وسط الزهور بألوان زاهيه تجذب كل من ينظر لها بسحر ♡
🎶🎶 وتدندن وكأن شيء لم يكن 🎶🎶
نظر لها بكبرياء،، وإستشاط غضبا من تلك المستهتره المستفزه الغير مباليه بغضبه،،ولا لطردها وإهانتها أمام أصدقائها !!!
ثم تجاهلها وصعد إلي مكتبه ليتابع يومه الدراسي !!!
بعد خروجهم من المحاضره ٠٠ ذهبتا إليها صديقتيها أريج وأيه ليطمئنا علي صديقتهم،، بعد جدالها الذي أصبح معتادآ عند عودتها من أجازتها !!!!
أيه بإستغراب ودعابه٠٠٠أيه يبت البرود إللي إنتي فيه ده؟؟
قاعده مشغله ميوزك وبتغني ولا كأنك مطروده من المحاضره زي خيبتهم !!!
نظرت لها مها بإبتسامه ورفعت كتفيها ومطت شفاها بحركة لامبالاه !!!
أريج بحب وقلق علي صديقتها ٠٠٠٠بطلي رخامه بقا يا أيه،، ثم جلست بجانبها ووضعت يدها ع خد مها !!
وتحدثت بحنان ٠٠٠٠قوليلي يا قلبي إنتي كويسه؟؟
مها بقلة حيله وشجن بصوتها٠٠٠٠الحمد لله يا ريجا أنا تمام،، بحاول أهدي نفسي شويه ،،البني آدم اللي إسمه أدهم ده مستفز ومتكبر ومغرور بدرجه تخنق !!!
وأنا بصراحه مابقتش طايقاه،،
وتحدثت بأسي٠٠٠معرفش ليه دكتور عادل سابنا وسافر،، يعني ماكانش قادر يتحمل سنه كمان علي مانخلص،، وبعدها كان سافر براحته،، وماكناش شفنا جمال طلة دكتور ،،أينشتاين،، سابق عصره وأوانه ده كمان !!!
أريج بضحك٠٠٠٠بس ماتنكريش يا ماهي إن شرحه ممتاز،، صدقيني أنا عمري ما فهمت مادة المحاسبات إلا منه !!
مها بجديه وإنصاف٠٠٠ بصراحه هو شرحه ممتاز ،،وده شيئ طبعآ أنا ماأقدرش أنكره،، وكمان رائع ومتمكن في إنه يقدر يخليكي تندمجي وتفهمي شرحه بطريقه سلسه جدآ ،،
وأكملت بإقتضاب٠٠٠ بس مغرور وجد بطريقه تخنق أوي !!!
ومابيعديش ولا غلطه،،وأنا كل مشكلتي معاه هو يوم السبت وبس !!!!
وأكملت بحزن٠٠٠٠ والله يا بنات أنا بخرج من البيت الساعه 5,5علشان أوصل هنا 8 قبل محاضرته،،لكن أعمل إيه،، يوم السبت ده بيبقي مواصلاته ممله وصعبه جدآ !!!
أيه بلا مبالاه٠٠٠٠هدي نفسك وإنسي يا مها،،ويلا تعالو ناكل أي حاجه ف الكافيتريا،، أنا جعانه جدا !!!!
مها بإستسلام٠٠٠٠٠أوك،، أنا كمان جعانه ،،بس علي شرط،، هاتشرحولي كل اللي فهمتوه من المحاضره وإحنا بناكل قبل ما تنسوه !!!
أريج بحب٠٠٠٠أوك يا قلبي !!!!
أيه ب عمليه ٠٠٠تمام إتفقنا !!!!
أريج ٠٠٠فتاه جميله،، ذات شعر مجعد( كيرلي)
متحرره في ثيابها،، جمعها ب مها طيبة قلبهما وصفائهما النقي !!!
تقطن ف فيلا مع عائلتها،، ووالدتها تحب مها كثيرا وتحترمها وتجمعها علاقه طيبه مع والدة مها !!!
والد أريج ،، شريف مهران،،سفير في إحدي الدول الخارجيه وله شأن وسط المجتمع !!!
ووالدتها ٠٠٠السيده مني إمرأه راقيه وجميله،، تسافر لزوجها من الحين للآخر،، وتقتسم وقتها بين السفر لزوجها وبين المكوث مع أولادها،، وأم زوجها المقيمه معهم للحفاظ علي أريج وأخيها أحمد،، الذي يصغرها بأربعة أعوام !!!!
لا تحبذ أريج السفر كثيرا لأبيها هي وأخيها،،
فهم يفضلون المكوث في مصر بين أصدقائهم وأقربائهم،،
ومن الحين للآخر تذهب إلي مها مسكنها لتجلس معها ولمذاكرة دروسهما معا،،، وأحيانا المبيت معها هي وأيه،،
أما أيه٠٠٠فتاه جميله أيضآ ،،لكنها عمليه جدآ وتحركها المصالح،، طويله ممشوقة القوام،، بيضاء اللون ذات شعر بني ،،
غير محجبه من محافظه الشرقيه،، وتقطن بغرفة مشتركه مع مها منذ أربعة سنوات،، جمعتهم الصدفه حيث تعرفت أيه علي مها منذ دخولها الفرقه الأولي بالجامعه،،
وبالصدفه أخبرت أيه مها أنها تبحث عن سكن لها،، ورشحت لها مها السكن معها بفيلا نور ،،ومن هنا توتدت علاقتهما ببعض وصداقتهم القويه،،، ولكن أيه تحبذ دائمآ مصلحتها الشخصيه علي مصالح الأخرون !!!
إنتهت مها من يومها الدراسي،، وذهبت إلي مسكنهما برفقة أيه فهما تسكنان ف فيلا جميله تبعد عن جامعتهم بشارعين فقط !!
فيلا ملك لسيده تدعي نور،، إمرأه تعشق الماده ،،إستغلت فيلتها الكبيره وحولتها لسكن للبنات المغتربات الثريات ،،
فهي تتحصل من عائلاتهم علي مبلغآ كبيرآ من المال مقابل سكن راقي،،
كل فتاتين تسكنان داخل غرفه فخمه،،بها حمامها الخاص،، ويوجد بالفيلا مطبخ كبير،،
إستغلته السيدة٠٠نور٠٠ ف تحضير الأطعمه فيه عن طريق الطاهيه الموجوده لديها
وبيع هذه الأكلات للفتيات بأسعار عاليه ،،مضافه إلي المبلغ الشهري،،
وهي بنفس التوقيت إمرأه حازمه جدا مع الفتيات،، وتحافظ عليهن وتضع لهن قوانين ومواعيد للخروج والطعام وكل ما يلزم لتجعلهن ملتزمات !!!!
ولولا هذا ما كان والد مها سمح لها بمغادرة منزله خوفا عليها ♡♡
ذهبتا إلي المسكن وجدتا نور ف حديقة المنزل ،،
نور مرحبتآ بهما بوجه بشوش٠٠٠حمدالله على السلامه يا بنات،، وحشتوني جدإ،، أخباركم أيه ؟؟
البنات٠٠٠الحمدلله تمام !!!
نور ببشاشه ٠٠٠ماهي وحشتيني،،أخبارك أيه يا روحي،، وماما أخبارها أيه ؟؟
مها بإبتسامه عذبه٠٠٠إنتي كمان وحشتيني مدام نور،،ماما الحمدلله كويسه،، وكمان بتسلم عليكي كتير !!!
نور ببشاشه ٠٠٠الله يسلمها يا روحي،،طب يلا يا بنات أدخلو علشان تطلعو تغيرو هدومكم ، وتنزلو تتغدو مع زميلاتكم !!!
دلفت الفتاتان للداخل،، وصعدتا إلي غرفتهما توضأتا وصلو صلاتهم ،،ونزلو للغداء وبعدها صعدتا لغرفتهما من جديد لمذاكرت دروسهما !!!!!
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
في صباح اليوم التاني ٠٠٠
ذهبت أريج بسيارتها الفارهه إلي مسكن مها وأيه،، لتذهبن كلهن إلي الجامعه !!
ذهبن سويآ في غضون دقائق،، فافيلا نور تبتعد عن الجامعه بشارعين فقط،، وصلن ودخلن إلي قاعة المحاضرات وجلسن بأماكنهن بإنتظار بدأ المخاضره
كانت المحاضره لدكتور ،،عماد علي،،حبيب مها السابق، وله معها قصه كبيره،، سنتعرف عليها خلال الأحداث !!!!
دلف عماد للقاعه يبحث بعيون متلهفه ومشتاقه ،،علي معشوقة عيناه،، مها♡ الجالسه تضحك هي وأريج ضحكتها الساحره التي تسحره وتذيب قلبه وتفتنه ♡
عماد بإبتسامه ووجه بشوش ناظرآ عليها٠٠٠ صباح الخير يا شباب !!!!
إنتبهت مها علي صوته ونظرت وردت ببسمه وعمليه٠٠٠٠٠ صباح الخير يا باشمهندش !!!
عماد٠٠٠٠ مهندس إلكترونيات متميز وذكي للغايه في مجاله،،أخذ شهادة الهندسه من أكبر جامعات العالم،، جامعة (كامبريدج ) البريطانية،، يعمل مهندسآ بشركته مع عمه،،يبلغ من العمر 29 عامآ،،، شاب لعوب يعشق الفتيات وله معهن قصص بعدد شعر رأسه !!!
شاب وسيم وذو طله تشبه نجوم السينما،،طويل ذو بشره بيضاء وشعر أسود ناعم يمتلك عينان خضرواتان ساحرتان !!!
دخل مجال التدريس عن طريق المحسوبية،، عله يكون قريبا من الفتيات،، ويأثر قلوب الكثير منهن بوسامته !!!
لكن حظه العثر أوقعه في حب مها مدللته،، بل عشقها حد الجنون ♡ وأبتعد عن كل فتياته لأجل عيناها الساحره !!!
ينتمي إلي عائله ثريه للغايه،،ومع الذكر هو من نفس محافظة مها ،،ولكن يسكنون هو وعائلته
ف كمبوند شهير بالتجمع الخامس،، هو ووالدته ولديه من الاخوات إتثنتين ،،مروة ،،وريهام ،،،وكلتاهما متزوجتان ولديهما أطفال،، والده متوفي منذ أن كان بعمر العاشره ،،،
وعمه حسين وزوجته حنان ،،وأولاده عاصم وأمجد وزوجتيهما،، يقنطون في فيلا ملتصقه بهم،، وتربطهم نفس الحديقه الفاخره !!!!
ومع الذكر فا ليلي والدة أدهم ،،تكون أيضآ عمة عماد ،،وعماد يعشقها لحبها له،، وحنينها له !!!!
كان عماد يواصل شرح محاضرته،، وعيونه علي تلك المتجاوبه معه في المحاضره بإهتمام،، فهي متفوقه وتحب دراستها جدآ !!!
وكانت مها في وقت من الأوقات تعشق عماد،،ولكن حدثت أشياء جعلتها تبتعد عنه وأخرجته من عقلها وقلبها
ليس كليا،، ولكن تجاوزت جرح قلبها 💔
بعد إنتهاء المحاضرة ٠٠٠
كانت مها تلملم أشياءها لتخرج وتذهب مع صديقتيها للكفيتريا لإحتساء مشروب،، ولكن أوقفها صوت عماد !!
عماد بحنان وعيون عاشقه٠٠٠مها من فضلك،، عاوز أتكلم معاكي شويه !!!
نظرت مها لصديقتيها اللتان إنسحبتا للخارج ليتركا لهما المجال للحديث بأريحيه !!!!
مها بجديه٠٠٠٠أفندم يا باشمهندس،، خير،، حضرتك عاوزني في أيه ؟؟
عماد بنظره ممزوجه بالحزن والإشتياق معآ٠٠٠لحد إمتي يا مها هانفضل كده،،لحد أمتي هاتفضلي تعامليني علي إني حد غريب عنك !!!!
معاملتلك دي بتقتلني ومش قادر أتقبلها،،أنا تعبت ومش قادر أكمل وإنتي بعيده عني بالشكل ده !!
أنا من يوم ما سبتيني وأنا مش عايش يا مها
مها بجديه ٠٠٠ من فضلك يا عماد،،حكايتنا خلصت وإنتهت من زمان ،،من يوم ما غشيتني وروحت خطبت واحده غيري،،بالنسبالي خلاص،، الحكايه كلها كأن ماكانش ليها أي وجود من الأساس !!!
ونظرت له بإستغراب٠٠٠ وأنا بجد مستغرباك أوي يا عماد ،، إزاي بتطلب مني نرجع تاني بعد كل اللي حصل ده ؟؟
عماد بإيضاح ٠٠٠يا مها الخطوبه دي إنتي عارفه ظروفها كويس،،
عمي حطني قدام الأمر الواقع وخطبلي بنت شريكه
وأنا شهرين كده وأخلع منها بشياكه،،بعد ما تكون الصفقه اللي بين عمي وبين بباها تمت،،
علشان أكون صبرت للآخر على عمي ومابوظتلوش شغله ،،وقتها مافيش مخلوق في الدنيا هايقدر يقف في طريقي للوصول ليكي يا حبيبتي !!!
مها بأسي ٠٠٠أاااه ،،يعني حضرتك كمان عاوزني أشاركك ف جرح بنت ملهاش أي ذنب غير إنها حبتك ووثقت فيك !!!
وتحدثت برفض وقوه٠٠٠٠لا ،،سوري يا عماد باشا ،،أنا اسفه،،،وحتي لو فسخت خطوبتك لأي سبب من الأسباب،،
مستحيل نرجع لبعض تاني ،،عارف ليه يا عماد ؟؟
مها بعيون مغيمه بالدموع ٠٠٠٠٠علشان للأسف خلاص،،مش هاقدر أحس معاك بالأمان
وأكملت بتأكيد٠٠٠٠علي فكره،، أنا عارفه إنك بتحبني،، وجدآ كمان
ومش بس أنا اللي عارفه ده،، كل الجامعه عارفه إنك بتحبني،،
وطول عمرهم كلهم بيحسدوني عليك ،،وبيقولولي يابختك،،
الباشمهندس عماد فتي أحلام كل البنات بيحبك وبيموت فيكي،،
وكمان بطل يصاحب بنات من يوم ما حبك !!!
مها بجديه٠٠بس تصور يا عماد،، أنا خلاص،، مابقتش بفرح بكلامهم ده زي ما كنت بفرح بيه زمان ،،عارف ليه ؟؟
وتحدثت بعيون مغيمه بالدموع ٠٠٠٠علشان أنا للأسف خلاص،، فقدت ثقتي فيك،، ودي معناها عندي كبير أوي يا عماد !!!!
عماد بترجي ٠٠٠مها أرجوكي إسمعيني،، أنا بحبك ومش متخيل حياتي من غيرك ،،
وتحدث بتوعد٠٠٠أوعي تفتكري إني ممكن أسيبك تكوني لحد غيري !!!!
أنا أموت فيها يا مها،، أوعي تعملي فيا كده أرجوكي !!!!
مها ٠٠٠أرجوك إنت يا عماد خلااااص،،،موضوعنا إنتهي وبدون رجوع ،،وياريت ترحمني وترحم نفسك بقا،، وما تفتحش معايا الموضوع ده تاني !!!!
بعد إذنك يا باشمهندس !!!
وذهبت مها بحزن وأخذت معها قلبه وروحه التي يعشقها بهما حد الجنون،،
ظل ينظر علي أثرها بتألم،، علي حب عمره الضائع،، ولكنه أقسم بداخله أنه سيرجعها لقلبه من جديد،، ليحيا معها بقصة عشقهما ،،وقريبآ جدآ سيمتلك قلبها وروحها مجددآ !!!
إنتهي البارت
قلبي ومفتاحه
روز آمين
🌸بسم الله الرحمن الرحيم🌸
🌸 لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين🌸
رواية قلبي ومفتاحه
بقلمي روز آمين
🔹️ البارت الثالث🔹️
في اليوم التالي !!!
بعد إنتهائه من محاضراته،، خرج أدهم من الجامعه علي مسكنه في منطقة المعادي !!!!
دلف إلي مسكنه،،شقه فاخره،، ذات مساحه كبيره للغايه ومنظمة،، تحتوي علي أثاث فاخر،،ذات ذوق رفيع،،
مسكن يليق بإبن سليم رضوان حقآ !!
كان أدهم قد طلب وجبة من الطعام من إحدي المطاعم الفاخره،،وهو في طريقه للعوده،،
رن جرس الباب،، ذهب ليري من الطارق،، وجده عامل توصيل الطلبات (الدليفري ) قد أتي له بطعامه،، أخذه منه ودفع له أجره وأغلق بابه،،
دلف للداخل أزال عنه ثيابه،،وأخد حماما دافئآ ليريح به جسده بعد يومِ عملا شاق ،، إرتدي ملابس بيتيه مريحه وجلس وبدأ بتناول طعامه،،
بعدها دلف لغرفة نومه وغفي في ثباتٍ عميقْ مدة ساعتان،، حتي يريح جسده وعقله ليستفيق من جديد،، ويستطيع إكمال يومه،، وإنهاء أعمال مكتبه الخاص بالمحاسبات !!!
آفاق علي جرس الباب قبل إنطلاق منبهه ببضعة ثواني،، جلس علي سريره وأسند ظهره وملس علي شعره،، حتي إستفاق ثم تحرك وذهب إلي الباب وفتحه،،وجده حارس البنايه ( البواب )
قد أتي لإيقاظه
حارس البنايه جمال بوجه بشوش٠٠٠٠سلامو عليكم يا دكتور أدهم !!!
أدهم بخمول وتعب٠٠٠٠وعليكم السلام ،،
وأشار له بيده للداخل٠٠٠ إدخل يا جمال !!
دخل جمال وأغلق أدهم الباب خلفه !!!!
وأكمل بتعب٠٠٠٠من فضلك يا جمال،،علي ما أدخل أغير هدومي ،، ياريت تدخل تنضفلي المطبخ بسرعه،،
وخد الأكل ده كمان معاك وأنت نازل،، والتلاجه فيها فاكهه وأكل نزله كله ونظفها كويس ،، مش عاوز فيها أي حاجه،،
علشان جايلي زياره من البلد بكره عايز التلاجه فاضيه نهائيآ،، تمام يا جمال !!!
جمال بفرحه ٠٠٠٠٠حاضر يا دكتور أدهم،، ربنا يكتر عليك الخير إنت والحاج سليم،، زي محضرتك مكتره عليا وعلي بيتي !!!
أدهم متعجلآ٠٠٠٠يلا بسرعه يا جمال ماتضيعليش وقتي،،لو وقفنا نرغي مع بعض لا هالحق أروح شغلي،، ولا حتي هاتحرك من مكاني ده !!
جمال علي عجل وإيماء٠٠٠حالآ يا باشا وكله هيبقا زي الفل !!!
بعد مده نظف جمال المطبخ وأخذ معه الأشياء ونزل !!!
إرتدي أدهم بدلته السودا وصفف شعره بعنايه ووضع معطره الرجولي،، كان أشبه بنجوم السينما،،
خرج وقاد سيارته وتوجه بها إلي مكتب المحاسبات الخاص به !!!!
دلف إلي المكتب،، وجد أيمن صديقه ،،وبنفس الوقت شريكه في المكتب،، وبعض العملاء وإسراء السكرتيره الخاصه بالمكتب !!!!
أدهم ب عمليه وهيبه٠٠ السلآم عليكم ورحمة الله وبركاته !!!
رد الحاضرين من العملاء الجالسين ومعهم أيمن السلآم٠
توجه أدهم إلي مكتبه في خطوات واثقه !!!
دلفت خلفه سكرتيرته الجميله إسراء،، بلباسها المغري وجسدها الفاتن وثياب تظهر مفاتن جسدها بإغراء،،
تحركت نحوه وهي تتغنج بدلال ودلع وتحدثت ٠٠٠٠حمدالله على السلامه يا دكتور أدهم !!
وأكملت إسراء بدلال٠٠٠٠ حضرتك إتأخرت كده ليه ؟؟
صوب عليها عيناه بتحذير،، ونظر إليها نظره ألجمتها وكادت أن تحرقها ،،،
إبتلعت ما تبقي في جوفها من حديث وأرتعبت بوقفتها !!!
فا من صفات أدهم أنه لا يسمح لأي أحدآ مهمآ كان أن يتدخل في شؤنه الخاصه،، ولا يتعدي معه خطوته الحمراء التي وضعها لنفسه !!!
أدهم بوجه صارم وجديه٠٠٠٠ شوفي أول عميل ودخليه يا أنسه،، وهاتيلي قهوتي حالآ !!!
أولته ظهرها بعد أن تحدثت بإحترام٠٠٠٠تحت أمرك يا أفندم !!!
أدهم بإشمئزاز ٠٠٠٠٠ آه،، بالمناسبة يا أنسه !!!
نظرت له إسراء بلهفه ولمحة أمل بعيناها !!!
أكمل هو بضيق٠٠٠ أنا نبهتك كام مره ولفت نظرك لطريقة لبسك دي ؟؟
أدهم مفسرآ ٠٠٠٠ أنا طبعآ مابتدخلش ف حياتك،، إنتي حره ،،إلبسي اللي إنتي عاوزاه كله،،
بس بره المكتب ده !!
وتحدث بأمر ٠٠٠٠طول ما إنتي في مكتبي،،ما أشفكيش بالمنظر ده تاني ،،فاهمه !!!!
إجابته إسراء بخيبة أمل وطاعه٠٠٠٠ تحت أمر حضرتك ياأفندم،،بعد إذنك !!!!
وخرجت تجر أزيال خيبتها من جديد !!!
إسراء٠٠٠٠فتاه جميله ذات جسد مغري لأي رجل إلا أدهم بالتأكيد،، معجبه با أدهم وتعشقه،، وتحاول جاهده طوال الوقت أن تغريه وتلفت إنتباهه لها ،،ولكن دون جدوي،، فكل محاولاتها للأن بائت بالفشل الذريع !!!
فا أدهم يكشف ألاعيبها عليه جيدآ،،فهو ليس بالغبي،، ولكنه يتركها في وظيفتها،،
لأنه لايريد أن يكون سببآ في قطع مصدر رزقها،، سواءآ هي أو غيرها !!
فهي حقآ تحتاج للعمل معه لتأمن مستقبلها، ويكتفي بمعاملته الجافه لها وصدها،،علها تستفيق مما تفعله وتخرجه من رأسها !!!!
خرجت وأدخلت أول عميل لأدهم بمكتبه !!!
وبعد فترة كبيره من الوقت،، إنتها من عملهما هو وأيمن وجلسا سويآ في مكتب أدهم يتسامرون !!!!
أيمن٠٠٠٠٠شاب مكافح،،صديق أدهم من أيام دراستهم بنفس الجامعه،، تخرجا كلاهما بإمتياز ،،
وتشاركا سويآ في هذا المكتب،،ساهم أدهم ب 75% من تكاليف هذا المكتب،،،
وهذا كي يعطي فرصه لصديقه أن يكون شريكآ له،، وأن لا يشعر أنه يعمل لدي صديقه بل شريكه بكل عزه وكرامه ،،مرتبط رسميآ بفتاه جميله ،،يحب أدهم كثيرآ ومخلص له إلي أبعد الحدود ،،ويمتلك روح مرحه جدآ،،
علي عكس أدهم تمامآ بشخصيته الجديه،،،ومع ذلك أدهم يحبه كثيرآ وعلي توافق معه !!!
أيمن بأريحيه ورضي٠٠٠٠٠الحمد لله يا أدهم ،،الشغل ماشي زي الفل،، وشغلنا بدأ يكبر،، ويتوسع كل يوم عن اليوم اللي قبله ،،وكل يوم بنكتسب عملا جداد وشركات تقيله !!!
أدهم برضي٠٠٠٠الحمد لله يا أيمن ،،إحنا بنراعي ربنا ف شغلنا وبنراعي ضميرنا ،،علشان كده ربنا كارمنا وواقف معانا ،،
وإن شاء الله مع الصبر هنبقا من أكبر مكاتب المحاسبة في البلد كلها،، وبكره أفكرك !!!
أيمن ٠٠٠٠إن شاء الله !!!
ثم أكمل بضحك وهو يغمز بعينه ٠٠٠٠أيه يا عم التقيل،، مش ناوي بقا تريح إسراء وتتجوزها ،،البت يا حرام خلاص جابت أخرها معاك،، مش عارفه تعملك أيه أكتر من كده !!!
أدهم بضحك٠٠٠٠إتلم يا أيمن وخلي يومك يعدي ،،قال إسراء قال،،ده كان الحاج سليم إتبري مني !!!
وتحدث أدهم بجديه٠٠٠٠ يا أبني أنا عاوز واحده تكون محترمه،، تصوني وتصون بيتي في غيابي،، وتكون أم لأولادي وتشرفني وتشرف عيلتي ،، تقولي إنت إسراء ؟؟
أيمن بضحك ودعابه٠٠٠٠يا باشا البت هتموت عليك،،والصراحه البت مش مقصره معاك في أي حاجه،،كل يوم ميني جيب محزق وملزق،،ودريس مبين أكتر ما مخبي،، وإنت البعيد زي اللوح،، مابتحسش !!!
أدهم بجديه وضيق ٠٠والله يا أيمن أنا لولا ما بحبش أقطع عيش حد،، كنت فصلتها من زمان !!!
وأكمل بإشمئزاز٠٠٠٠بجد طريقة لبسها مستفزه جدآ،،ده غير إنها ممكن تدي إنطباع غلط عن مكتبنا وسمعته،،
أديني نبهتها إنهارده كمان،،أما أشوف أخرتها معاها ،،
وأكمل بتوعد٠٠٠وصدقني لو كررتها تاني ساعتها بقا ماتبقاش تلوم غير نفسها،،وأبقي كده أنا عملت اللي عليا من نحيتها ،،وده علشان خاطر ربنا وبس !!!
وأكمل وهو يقف وينظر بساعة يده ويلملم أشيائه٠٠٠ شفت الوقت سرقنا إزاي،،بقولك أيه،،ما تيجي نتعشي في أي مكان ونتكلم شويه !!!
أيمن بدعابه٠٠٠٠ليه يا حبيبي هو أنا مقطوع زيك ،،أنا خارج أنا وخطيبتي عازمها علي العشا،،يعني يا دوب ألحق أروح أخد شاور وألبس وأنزلها !!!
أدهم ٠٠٠ماشي يا عم الحبيب،، ربنا يسعدك يا سيدي !!!
أيمن بتمني٠٠٠٠ عقبالك يا أدهومه،،عقبال لما أباركلك لما تقع وتتكعبل كده في واحده تجيب بوزك في الحب،، وأفرح فيك !!!
أدهم ٠٠٠٠بعد الشر عليا،،،أنا كده تمام أوي يا حبيبي،، خليتلك إنت الحب والغرام،، إشبع بيه !!!
ذهب أدهم إلي إحدي المطاعم،، تناول عشائه ورجع إلي مسكنه،، أبدل ملابسه بملابس بيتيه مريحه،،
ودلف للمطبخ صنع لنفسه فنجانآ من القهوه،، مشروبه المفضل لديه،، وجلس علي الأريكه ببهو شقته،، وأمسك بجهاز الحاسوب لديه ليكمل عمله بجديه !!!!
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
كانت مها و أيه و أريج يجلسن داخل غرفتهن ،، فا أريج دائمة التواجد معهما لتعلقها الشديد ب مها،،صديقتها المقربه ل قلبها وروحها !!!!
فهي تأتي لهما من الحين للآخر تجلس معهما وتذاكر وتبيت في بعض الأحيان !!!
ودائمآ ما تأتي معها بأفخم أنواع الحلويات والشيكولاتات والتسالي،، لسد فم السيده نور،، ومن الحين للآخر تجلب الهدايا الثمينه لها،،
ولأجل هذا تعشقها نور وترحب بتواجدها دائمآ !!!
وكل هذا تفعله أريج لأجل أن تكون بجوار صديقتها المقربه لقلبها مها !!!!
نزلن للأسفل تناولن عشائهن بصحبة جميع فتيات السكن في غرفة الطعام،، ثم صعدن من جديد إلي غرفتهن سويآ !!!!
أبدلت مها ثيابها وأرتدت ملابس بيتيه مريحه،،
عباره عن شورت قصير من الجينس وكنزه بحمالات رفيعه من اللون النبيتي ،، ورفعت شعرها لأعلي،، كانت غايه في الجمال والسحر !!!
أريج بإعجاب وأنبهار من جمال مها ٠٠٠٠٠واااو يا ماهي شكلك يجنن،،
وأكملت ٠٠٠٠تعرفي يا مها إنتي لو بتخرجي بره بالشكل ده،، كنتي كل يوم تروحي القسم تعملي محضر تحرش،، وضحكت !!!
مها ببسمه ٠٠يخرب عقلك يا أريج،، ليه يعني ده كله؟؟
وبعدين ما إنتي بتخرجي كده عادي أهو،،ما بيحصلكيش كده ليه بقا !!!!
أيه بضيق من مدح أريج ل جمال مها٠٠٠٠ما تخديش في بالك يا مها،،، أريج دايمآ بتحب تبالغ في وصفها لكل شيئ !!!
أريج ناظره ل أيه وتحدثت بجديه٠٠٠٠لا والله يا أيه مش ببالغ،، بجد مها جسمها حلو أوي،، أنثي بمعني الكلمه زي مابيقولو !!!
وأكملت بمرح٠٠٠يا بخت اللي هايتجوزك يا ست ماهي،، أكيد هايكون محظوظ ومامته دعياله كمان !!!
وأكملت بدعابه٠٠٠٠تعرفي إن عماد من كتر ما صاحب بنات وبقا خبره في المواضيع دي !!
أكيد شاف بخبرته اللي ماحدش شافه من تحت لبسك المحتشم ده ،،علشان كده عشقك،، وإختارك وحبك من وسط كل البنات اللي عرفهم في حياته !!!
مها بتذمر وضيق٠٠٠٠من فضلك يا أريج،، ياريت تغيري الموضوع ده،، أنا ما صدقت نسيته وقلبي أرتاح !!!
أيه بإستفهام٠٠٠٠متأكده يا مها إن قلبك إرتاح وفعلا قدرتي تنسيه بعد كل الحب اللي كان بينكم ده ؟؟
مها بتوضيح٠٠٠عارفه ايه أكتر حاجه توجع البنت مننا يا أيه ؟؟
إنك ماتحسيش بالأمان مع الراجل اللي قلبك أختاره وحبه،،
أنك تفكري إنه بقا فعلا سندك وأمانك،،
وإنك تبقي متأكده من حبه ليكي وعشقه،، ويوعدك إن خلاص هاتبقي ليه ويبقا ليكي قريب جدآ !!!
وفجأه وبدون مقدمات ،،تتفأجئي بخبر خطوبته وصوره مع خطيبته علي صفحتها بالفيس بوك ،، زيك زي أي واحده غريبه !!!
وبعدها ييجي البيه ويقولك،، أرجوكي إفهميني وأعذريني وسامحيني،، الموضوع حصل غصب عني ،،أتضريت أوافق وإتحطيت قدام الأمر الواقع ،،وأقفي جنبي وإرضي إنتي كمان بالأمر الواقع،، وقريب أوي هسيبها وأرجعلك تاني !!!
وأكملت ٠٠٠عارفه لما الراجل اللي بتحبيه ما يحمكيش ويتمسك بيكي قدام أهله والدنيا كلها !!!
ويستني الظروف تخططله وترجعه ليكي تاني،،
باختصار كده عماد نزل من نظري خلاص،، وده إحساس صعب جدآ،، وعمر اللي بينا ما هايرجع تاني أبدآ !!!
أريج بحزن٠٠٠بس عماد بيحبك بجد يا مها ،،
وده شيئ باين أوي من عيونه الحزينه من وقت ما سبتيه،،باين من لهفته لما عيونه بتبص عليكي !!!
وحقيقي مقرر إنه يرجعلك،، هو قالي كده بنفسه !!
مها بترجي وغلق للموضوع ٠٠٠٠٠أرجوكي يا ريجا،، بجد مش عاوزه ولا حابه أتكلم ف الموضوع ده تاني،،
و ياريت تغيري الموضوع !!!
وجلسن يتحاورن ويتسامرن في مواضيع عده خاصه بهم،، ودراستهم وحياتهم،، حتي خلدن إلي النوم في هدوء وسعاده ،، ليستقبلو يوم جديد ف حياة أبطالنا
إنتهي البارت

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية  قلبي ومفتاحه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى