رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه الفصل الثاني 2 بقلم سهيلة ياسر
رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه البارت الثاني
رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه الجزء الثاني
رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه الحلقة الثانية
مراد : فكرت انو..خلاص خلاص سوء تفاهم..انا همشي انا بقي..
زين : لا لحظه واحده..
زين طلع كراسه وقلم من شنطته وراح ل حياه ..
زين: اكتبيلي رقمك هنا عشان ابقي اكلمك..
حياه : عونياا..
زين : يلا باااي..
حياه : بااي..
محمد والد حياه قال : انا هكلم طليقك يجي عشان نسجل الولد..
حياه : ماشي ي بابا..
محمد : احم.. السلام عليكم.
رامي : عليكم السلام..
محمد : انا بكلمك ي ابني عشان اقولك ان حياه ولدت وكنا عايزين تيجي عشان شويه اجراءات للولد..
رامي : ولدت.. اه الف مبروك.. انا علاقتي اي بقي ي حاج..
محمد : هو اي اللي علاقتك اي.. هي مش كانت مراتك ومطلقين من كام شهر وعرفنا بعدها انها حامل.. ولا احنا مقولناش ليك ساعتها ولا حاجه..
رامي : عندك اللي يثبت كده ي حاج.
محمد پغضب: قصدك اي..
رامي : انت عارف ان الجوازه كانت عرفي عشان هي سنها مكانش قانوني.. يعني قدام القانون هي مش مراتي ولا طليقتي حتي..
محمد : والله.. والعقد اللي معاك..
رامي : ياااه قطعتوا من زمان اوي.. وبما ان مكنش في جواز يبقي مفيش طلاق..
محمد : ي ابني استهدي بالله مش كده وزي م دخلنا بالمعروف نخرج بالمعروف.. واحنا اتنزلنالك عن كل حاجه.. بس ده ابنك.. اعمل انا اي دلوقتي ولا اروح فين..
رامي : معرفش بقي مشكلتكوا وحلوهااا.. مع السلامه..
صفاء والدت حياه : قليل الاصل والربايه..هو في كده…
محمد بدموع : حقك عليا ي بنتي انا السبب انا اللي جوزتك قاصر..
حياه بدموع : يعني هنعمل اي دلوقتي ي بابا..
محمد : معرفش ي بنتي..المهم احنا هنروح بيتنا..انتي تعبانه..اجهزوا انا هروح اشوف إجراءات المستشفي..
……
بعد اسبوع..
مراد : بتعمل اي ي زين..
زين : بكلم حياه وعمر..
مراد : اووه .ده انتوا بقيتوا أصحاب بقي..
زين : ايوه بقينا صحاب..وكمان هي عزمتني علي سبوع عمر..
مراد : وهتروح بقي..
زين_ ايوه..مش انت هتوديني ولا مش عايزني اروح…
مراد : لا لا ازااي..هوديك وهاجي معاك مينفعش اسيبك لوحدك..
زين بفرحه : هيييييه..بحبك اووي ي بابا..
مراد بحب : وانا كمان بحبك ي حبيب بابا..اووي..اكتر من اي حد في الدنيا..مش انت كمان بتحبني اكتر حد..
زين : ايوه..بس بحب حياه وعمر…
مراد : ده انا هبدأ اغير بقي..
زين : لا ي بابا..انا بحبك اكتر حد في الدنيا..وبحب ماما اكتر حد مش في الدنيا..
مراد : ربنا يرحمها ي حبيبي..اي رأيك نقرالها الفاتحه سوا..
زين : يلا…
………………….
عند حياه
حياه : بابا فين ي ماما..
صفاء : راح يكلم رامي يمكن يرجع عن اللي بيعمله فينا ده..
حياه : خاېفه بابا يتخانق معاه رامي يعمله حاجه..
صفاء : ابوكي بيخاول يهدي نفسه معاه عشان احنا روحنا في ايده ي بنتي..
حياه : ربنا يستر.. انا بقيت اكره رامي ده اووي ي ماما بجد.. ومش عارفه افرح بأي حاجه من اللي انتي بتعملوها دي.. ولا السبوع وكل الحاجات دي..
صفاء : محلوله ي حياه .. ربنا هيحلها من عنده..
الباب بيخبط شوفي مين ياحياه ..
حياه بفرحه : زينو ازيك يبطل … انت جاي لوحدك ازااي..
مراد : مش جااي لوحده.. هو سبقني انا كنت بركن العربيه..
حياه : دكتور مراد.. اتفضل اتفضل..
زين : فين عمر..
حياه : عمر جو في الاوضه.. نايم تيجي تشوفه..
زين : ايوا يلا..
الباب اتفتح و محمد دخل… وحياه سابت زين مع عمر وخرجت..
صفاء بأمل ولهفه : عملت اي!!!
حياه : هاا ي بابا اي اللي حصل!!
محمد : السلام عليكم.. حضرتك اللي كنت في المستشفي صح!
مراد سلم عليه..
مراد : ايوه انا ي فندم..
محمد : انا متشكر اووي ي ابني انك ساعدت حياه يومها اسف معرفتش اشكرك وقتها من اللغبطه..
مراد بابتسامه : لا حضرتك.. ده واجبي.. انا هستأذن انا بقي..
محمد : لا لا ي ابني مينفعش تعالي بس نقعد في البلكونه ونشرب كوبايتين شاي بالنعناع..
حياه : ايوه وكمان انا لسه مقعدتش مع زين..
مراد : ماشي..
حياه : دخلت الأوضه ولقت عمر صحي وزين كان قاعد يلاعبه عشان ميعيطش..
حياه : اي تا اي تاا..شطور ي زين ده علطول بيصحي ويعيط..
زين: هو عايز الي يلاعبه ويفضل معااه..
حياه شالت عمرو قالت : طب تعالي يلا نقعد بره..
زين : يلا..
…
محمد : انت شغال اي بقي ي ابني..
مراد : انا دكتور جامعي وبدرس لأسيل..
محمد بأحراج : متعرفش محامي كويس..
مراد بإستغراب : محامي! ااه اعرف محامي كويس..
محمد : يعني ليه في قضايا النسب وكده..
مراد بإستغراب وفضول : نسب!! ااه يعني اكيد ليه فيها..
مراد الفضول كان هيقتله ..
مراد : خير ي عمي هو في مشكله!
محمد بتنهيده وحزن : تقدر تقول كده انا ضيعت****
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ويأتيك العوض الذي تستحقه)