رواية الأخت الكبيرة الفصل الثالث 3 بقلم نور محمود
رواية الأخت الكبيرة البارت الثالث
رواية الأخت الكبيرة الجزء الثالث
رواية الأخت الكبيرة الحلقة الثالثة
ذهبت سارة للمركز الذي تعمل به وراجعت الخطة مع اصدقائها وانطلقوا جميعاً لموقع العملية
كانت سارة تنتقل بخفة من مكان لآخر حتى شعرت با’لم كبير في صدرها وضعت يدها موضع الا’لم ونظرت له فوجدت يدها مغطاة بالدما’ء فوقعت مغشي عليها واخر شيء رأته هو صرا’خ زمليها اشرف باسمها
اشرف بصوت مرتفع : ساااااارة
انتهت المهمة بالقبض على المجر’مين ونقل سارة للمشفى وابلاغ اهلها
خالد بخوف : في حالة جت من شوية متصا’بة بالرصاص
الممرضة :فوق يا فندم في اوضة العمليات
صعد خالد لاعلى ومعه سامية ويارا فوجد اشرف هناك
خالد : بنتي عامله ايه يا اشرف
اشرف : متقلقش يا سيادة اللواء ان شاءالله تكون بخير
خالد بثبات : يارب
سامية : يارب انا كنت زعلانه منها بس هي بنتي يارب يارب اجعل يومي قبل يومها
يارا : بعد الشر عليكوا سارة قوية وهتقوم منها ادعليها يا ماما
خرج الطبيب من الغرفة ويبدوا عليه التعب
خالد : ها يا دكتور هي كويسة
الطبيب باسف : انا اسف عملنا كل اللي نقدر عليه بس دخلت في غيبوبة ومش عارفين هتفوق امتى
اشرف بغضب : ازاي الاصابة ما كنتش خطيرة للدرجة دي انتوا عملتوا فيها ايه
الطبيب : هي دخلت الغيبوبة باردتها مش بسببنا
خالد : يعني ايه
الطبيب : واضح ان حالتها النفسية كانت سيئة عشان كدا فقدت الوعي ورفضت انها تفوق تاني
يارا ببكاء : انا السبب انا السبب يا ماما
الطبيب : ادعولها
سامية : يا رب قومها بالسلامة ملناش غيرك يا رب
اشرف : بعد اذنك يا سيادة اللواء لازم ارجع الشغل وهرجع تاني ان شاءالله
خالد : متتعبش نفسك يا ابني احنا كلنا معاها
اشرف : مفيش تعب الرائد سارة زمليه عزيزة ومش بتتاخر ابدا عن مساعدة حد
خالد : هي فعلا بتحب تساعد الكل تشرف في اي وقت
اشرف : بعد اذن سعادتك
خالد : اتفضل
الممرضة : احنا نقلنا المريضة للعناية المركزة تقدروا تمشوا
خالد : انا مش هسيبها لوحدها
الممرضة : صدقني حضرتك وجودكم مالوش لازمة لو حصل اي جديد هنبلغكم
خالد : طب ينفع نشوفها قبل ما نمشي
الممرضة هسأل الدكتور لو فتح الزيارة هبلغكم
في مكان اخر
مراد : انا قلقان عليها اووي
احمد ( صديقة المقرب ): يا بني دي مشيت مع ابوها
مراد : ابوها ضربها قدامي وفي الشارع يعني ممكن يضربها اكتر في البيت
احمد : ده باباها يعني مستحيل يإ’ذيها وبعدين من حقه عايزه يعمل ايه لما يشوف بنته واقفه مع راجل غريب
مراد : هي مش صغيرة وبعدين دي ظابط يعني بتحتك برجالة كتير
احمد : شغلها شيء وانت شيء تاني
مراد بحنق: انت معايا ولا معاه
احمد : مع الحق وابوها مش غلطان
مراد وهو يقوم : انا اللي غلطان وابن ستين كل***
احمد : استنى بس انت رايح فين
مراد : هروح انت القاعدة معاك تحر’ق الدم
احمد بعد ذهابه : شكلك وقعت ولا حدش سمى عليك
في المستشفى حضر اللواء سيد
سيد : السلام عليكم ازيك يا سيادة اللواء محدش بيشوفك ليه
خالد : اهلا اهلا سيد باشا نورت والله انت عارف المكافحة وتعبها بس انت بردوا مبتسألش حتى بتليفون
سيد : كان نفسي اشوفك في ظروف احسن من كدا والله
خالد: قدر الله ما شاء فعل
سيد : انا والله اتصدمت لما عرفت باللي حصل الرائد سارة من اكفأ الظباط عندي ربنا يقومها بالسلامة
خالد : اللهم امين
الممرضة : الدكتور سمح انكوا تشوفوها بس بسرعة
سيد : لو تسمحلي يا خالد ادخل اشوفها معاكوا واطمن عليها
خالد : طبعا دي زي بنتك يارا تدخل الاول تلبسها الطرحة وبعدين ندخل كلنا
سيد : ماشي
دخلت يارا ونظرت لسارة بدموع : سامحيني انا السبب ياريتني كنت مكانك وانتي لا فوقي بقا عشان خاطرنا كلنا
غطت لها شعرها ثم سمحت للباقي في الدخول
سامية ببكاء : يا حبيبتي يا بنتي منه لله اللي كان السبب
جلس خالد بجوارها : فوقي يا قلب بابا كان قلبها حاسس انه هيحصل كدا قبل ما تخرج قالتلي اسامحها وطلبت مني اقولك تسامحيها
سامية : مسامحها ومش هزعل منها تاني بس تفوق
سيد بنبرة يعلوها خبث كبير : فوقي يا سيادة الرائد لسه اللي جاي كتير (وفي داخله )انتي لسه ما شوفتيش حاجة
خالد : قصدك ايه يا سيد
سيد بتوتر : ها لا مش قصدي حاجة قصدي انها لسه صغيرة واللي العمر قدامها طويل
خالد : اه معاك حق عايز اتكلم معاك في موضوع على انفراد
سيد : طبعا اتفضل
خرجوا من الغرفة
خالد : عايز اسألك عن القضية الاخيرة اللي سارة كانت ماسكاها
سيد : مش فاهم عايز تعرف ايه بالظبط
خالد بتوضيح : سارة قبل ما تخرج من البيت قالت انها اضطريت تعمل حاجات ماكنتش عايزة تعملها بسبب الشغل
سيد بتهرب : هي ازاي تتكلم عن الشغل معاك ده خطأ انا مش هسكت عليه ولما تفوق انا هحاسبها عليه
خالد : هي ماقالتش حاجة عشان كدا انا بسألك ايه اللي اضطريت تعمله
سيد : خالد انت عارف ان دي اسرار شغل واحنا امن دولة يعني الكلمة عندنا بحساب
خالد : انا عارف كدا كويس بس قدر اني اب وعايز اطمن على بنتي
سيد : ما تخافش عليها بنتك دي مطلعة عين ناس كتير (في نفسه واولهم انا بس زي ما جيبتها هنا ود’يني ما هتط’لع منها غير على المقا’بر )
خالد : سرحت في ايه
سيد : ها ولا حاجة المهم اطمن بنتك بخير واحنا كنا معاها في كل خطوة بعد اذنك لازم امشي
في مكان اخر
شخص : انتوا اغبية ازاي تتصا’ب انا قولت عايزها حية
احد الرجال : يا باشا هي كانت في عملية واتصابت واحنا منقدرش ندخل اكتر من كدا وبعدين واضح ان اللي صا’بها كان رايح مخصوص عشان يقتل’ها
الشخص : قصدك ايه في حد قصدك ان في حد عايز يخل’ص عليها قبلي لا ده ا’دفنه مكانه …..عين ليها حراسة تحميها لحد ما تفوق وترجع البيت كمان لانه اكيد هيحاول يقتل’ها تاني بس من غير ما حد يلاحظ
الرجل : تحت امرك
الشخص : مش هتمو’تي غير على ايدي بس مش همو’تك كدا بسهولة لازم اعذ’بك الاول ور’حمة ا’خويا لا’خليكي تت’مني المو’ت الف مرة
في المشفى كان هناك شخص يرتدي ملابس الاطباء ويحمل في يده حقنه من نوع خاص داخل غرفة سارة وينظر لها بش’ر وبدأ في وضع الحقنة في المحلول الموصل بيدها و******
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الأخت الكبيرة)