رواية ريري والجاسر الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ملك مؤمن
رواية ريري والجاسر الجزء الخامس والعشرون
رواية ريري والجاسر البارت الخامس والعشرون
رواية ريري والجاسر الحلقة الخامسة والعشرون
جاء صباح يوم جديد في قصر عائلة الأنصاري :
أستيقظ جاسر علي ضوء الشمس الساطع في الغرفة.
فتح عينه بكسل وذهب من فراشه تجاه الشرفة وأغلقها جيداً وأتجه ناحية الخزانة ليخرج بعض الملابس وأتجه ناحية التواليت بصمت حتي لا يقلق معشوقته وارتدي ملابسه الرسمية فقد جعلته في غاية الوسامه مثل عادته ورش عطره المفضل وارتدي ساعته ليكمل صورته الجاذبية.
استيقظت ريهام وفتحت عيناها بكسل رأت جاسر بطلته الجذابه نظرة له
لبعض الوقت دون أن تتحدث.
تحدث جاسر بهدوء وهو يعطيها ظهره :
هتفضلي تبصي كدا كتيرر؟!
ريهام بمرح :
ببص علي القمر دا.
اتجه إليها جاسر بذهول :
علفكره انا جوزك مش واحد شقطاه.
ريهام بمرح وهي تدفشه بخفه :
عارفة وسع كدا يا أخ عشان أخرج للبنات.
نظر لها جاسر بيأس ثم اتجه ناحية الباب وقبل أن يذهب
تحدثت ريهام بهدوء :
هو انتا رايح فين؟
نظر لها جاسر بمكر ثم أغلق الباب جيداً وأتجه إليها ثم تحدث بهدوء :
بصي انا هعديهالك بس عشان انتي مش عارفة طباعي انا عندي هنا طبع خاص وقوانين مينفعش حد يتعداها.هنا مينفعش حد يدخل في شخصيتي أو شخصية أي حد تماماً دا انا بسميه تطفل مش من حقك تدخلي في خصوصيات حد ولا حد يتدخل في خصوصياتك
من حقك كزوجه يتقدملك كل التقدير والأحترام لاكن مش من حقك تقولي رايح
فين بتكلم مين والكلام دا مش هتلاقي غير الشك في حياتنا مش هنقدر نعيش حياه
طبيعية .مش القصد أن ازعلك يا حبيبتي بس لازم تعرفي القوانين هنا.قال هذه الجملة ثم
طبع علي جبينها قبلة وذهب ناحية الخارج.
كانت ريهام تنظر للفراغ بذهول وبلاهة ولاكن نفضت هذه الأفكار واتجهت ناحية الخزانة لتخرج بعض الملابس وترتديها وتتجه ناحية الخارج.
كانت ريم و ندي ورؤي يتناولون الافطار أتجهت إليهم ريهام ثم تحدثت بغضب مصطنع :
واطيين واطيين يعني.
ريم بمرح :
مرضناش نزعجك قولنا انك نايمة بقا .قالت هذه الجملة ثم غمزة لها.
ندي بجدية :
عاوزين نخرج شويه يا بنات نشتري شوية حاجات.
لوت ريهام فمها بضيق ثم تحدثت :
كان علي عيني والله يا استاذه ندي بس اخوكي يختي مش هيرضي.
ريم وهو تنظر لها بخبث :
لا موضوع انه يرضي بقا عليكي انتي.
ريهام وهي تنظر لها بسخرية :
لا يا حبيبتي مش اخوكي انسي اللي دماغك دا.
رؤي بجدية :
طب م تجربي كدا .
ريم بتأييد :
أه يا ريهام م تجربي كدا.
نظرة لهم ريهام ثم تحدثت بشجاعة :
عندكم حق.
ألتقطت ريهام هاتفها ثم ضغطت علي رقمه جاء لها الرد :
أرتبكت ريهام حينما سمعت صوته :
فتحت مكبر الهاتف ثم تحدثت :
ألو يا حبيبي.
علي الناحية الأخرى تحدث جاسر بتعجب ولاكن سرعان م أبتسم بخبث لعلمه أنها تريد شيئاً.
جاسر بخبث :
خير يا حبيبتي لحقت أوحشك؟
نظرة الفتيات لبعضهم وسرعان م وضعوا يداهم علي فمهم يحاولان منع ضحكاتهم.
ريهام بأرتباك :
كنت عاوزه اطلب منك طلب يا حبيبي.
جاسر بمكر :
خير يا ريري؟
ريهام بشجاعة مزيفه :
هنخرج انا والبنات نشتري حجات ونرجع علي طول.
لا.
كانت هذه الجملة التي خرجت من فمه دون أي نقاش.
ريهام بتأفف :
معلش يا حبيبي والله انا وريم وند…
جاسر بنبرة لا تحمل اي نقاش :
معلش يا حبيبتي بس لا يعني لا ومفيش اي بنت منكم تخرج أي حاجة عاوزنها الحراسة بره هيجبوهلكم غير كدا مفيش خروج.
قال هذه الجملة ثم أغلق الهاتف دون أن يسمع ردها.
نظروا جميعهم لبعض بتذمر بينما تحدثت ريهام بسخرية :
ديماً بجيب لنفسي الأهانه.
تحدثت ريم بتذمر :
بما ان مفيش واحده هتخرج جاي عندي ضيوف.
ريهام بتعجب :
ضيوف مين؟
ريم ببسمة :
نهال صحبتي.
ندي بحماس :
هتيجي امتا ؟
ريم :
ممكن ساعة أو أكتر.
ريهام :
طب يلا هجووووم يا بنات هنحضر الفشار علي ما البنت تيجي ونسمع كلنا الفيلم .
أتجهو جميعهم للداخل و كل فتاه تعمل مهمه لأجل تجهيز السهره.
~~~~~~~~~~~
وقفت السيارة أمام أحدي العمائر الموجودة في القاهرة.
نهال بإعجاب :
القاهره جامده بجد.
سليم بسخرية :
جامدة؟! في بنت تقول جامدة؟
تحدثت نهال وهي تنظر له بقرف :
بس انتا يا أخ ملكش دعوه بعد أذنك.
سماح بضيق منهما :
بس بقا انتو مش أطفال لدرجة دي.
سليم :
طب يلا بقا عشان نطلع.
دلفو للداخل وصعدو للأعلي نحو الشقة الخاصه بسليم.
سماح وهي تدلف :
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
نهال بتعجب :
انتي ليه بتقولي كدا هو في حد غيرنا أصلا؟
سماح بجدية :
لأن الملائكه بتبقى بترد السلام.
نهال بأعجاب :
اول مره أعرف حاجة زي كده.
سماح بقلة حيلة :
ادينا عايشين وبنتعلم يا بنتي.
سليم بجدية :
ريم مستنياكي يا نهال هتيجي ولا؟
نهال بلهفة :
اه طبعا ثانية واحدة هغير هدومي وهاجي معاك.
سليم بضحك :
طيب بسرعة هستناكي.
دلفت نهال للداخل تحت ضحكات سليم وسماح.
سماح ببسمة :
ربنا يريح قلبك يا نهال يا بنتي يارب.
عادت نهال بعد دقائق كانت ترتدي دريس باللون
الكحلي وحجاب باللون الأبيض جعلها في غاية الجمال والأحتشام.
سليم بمرح :
اي القمر دا يا نونو.
نهال بغرور مصطنع :
طول عمري يا حبيبي.
سماح بضحك :
الله لا يخيبك يا نهال يلا أمشو عشان متتأخروش عليا.
وبالفعل أتجه ناحية الأسفل وصعدو للسيارة وأتجهت السيارة نحو المكان المحدد.
~~~~~~~~~~~~
في منزل والدة ريهام.
حمزه بجدية :
انا قررت يا امي أن أنهارده هقول لوالد سمر أن نقدم معاد كتب الكتاب.
الأم بفرحة :
بجد ياحمزه؟
حمزه ببسمة :
ايوا عشان اقدر أخرج معاها بدون حرج ووقت م والدها يحدد معاد الفرح
نعمل فرح.
الأم بجدية :
طب أهلها موافقين ممكن يكون لهم رأي تاني وكمان ممكن والدتها متوافقش
عشان لقدر الله لو حصل م بينكو خلافات تخاف أن بنتها يتلقب عليها لقب مطلقة.
حمزه بتفكير :
فكرت في كدا برضو بس ممكن اتكلم مع والدها برضو يمكن يتفهم موقفي.
الأم ببسمة :
ماشي يا حبيبي ربنا يتمملك علي خير.
~~~~~~~~~~~
في قصر عائلة الأنصاري :
الخادمة :
يا ريم هانم في واحدة تبع حضرتك مستنياكي بره.
ريم بلهفه :
دخليها فوراً.
ذهبت الخادمة لتنفذ م طلبته ريم وبعد ثواني سمعت ريم نداء بأسمها فكانت نهال.
ريم بسعادة وهي تركض إليها وتحتضنها :
وحشتيني اووي والله.
نهال ببسمة هي الاخري :
وانتي والله.
كانت ريم تتحدث مع نهاال دون انتباه لمن يقف وينظر لها بأشتياق.
انتبهت ريم ل سليم ثم تحدثت معه بخجل شديد وهي تفرك يداها بتوتر :
ازيك يا سليم؟
سليم بحب :
بخير طول م انتي بخير.
تنحنحت نهاال ثم تحدثت بمرح :
نحن هنااا.
نظر لها سليم بشر وتوعد ثم تحدث بهدوء وبسمة :
همشي انا يا نهال ووقت م تخلصي قعدتك رني عليا.
أومأت نهال بماشي وأتجهت هي وريم ناحية الداخل.
تحدثت ريم بدراما وهي تكور يداها كأنه تتمسك بيمكرفون :
وها نحن يا سيداتي سادتي نقدم لكم العضو الجديد داخل هذا الحسب الجديد.ومعانا ومعاكم نهاااااال.
صفق الجميع بدراما لريم كأنهم ينظرون لعرض ما.
نهال بضحك :
والله انك مجنونة.
~~~~~~~~~~~~
في مكتب جاسر.
كان يجلس علي مقعده بكل جدية مثل عادته ثم تحدث بهدوء :
زينة في مواعيد أي النهارده؟!
زينة برسيمة :
في النهاردة إتمام ملف الصفقة يا فندم.واجتماع مع الموظفين.
جاسر :
تمام ي زينة اتفضلي علي شغلك.
ذهبت زينة ثم تذكرت شيئاً فدلفت مره أخري :
يا فندم في واحد اسمه رجب جه لحضرتك الشركة وكنت مسافر انتا ورادي بيه تقريباً جايب معلومات عن الشركة التابعه لحضرتك في ايطاليه.
جاسر باهتمام :
ايوا أي هي؟
زينة بجدية :
هو كان حابب يتكلم في وجود حضرتك وساب كارت فيه رقمه ابقا ابلغه انك حضرتك موجود .
جاسر :
تمام يا زينة بلغي.
كانت زينة تتجه ناحية الخارج ولاكن فتح الباب مره واحدة ودفشت زينة علي المجهول.
زينة بصدمة :
انتا.
نظر مروان داخل عيناها دون أن يتفوه بحرف أخر وهي م زالت في احضانه.
وزينة شردت به هي الأخري.
كان جاسر ينظر لهم ببسمة مكرة.
ثم تحدث بخبث :
اتفضل يا مروان تعالي.
اتعدلت زينة ثم اتجهت ناحية الخارج باحراج شديد وتوتر وهي تعدل من هيأتها.
أما مروان نظر ل جاسر بضيق ثم اتجه نحوه وجلس علي المقعد المقابل له.
جاسر بخبث وهو ينظر له :
ها خير يا مروان في حاجة ؟
مروان بتأفف :
نسيت كنت هقول أي.
جاسر بمكر :
نسيت برضو.
مروان بضحك :
أوعا تفهمني صح.
دلف في هذا الوقت رادي ثم تحدث بمرح :
اهلا اهلا منور الدنيا كلها بوجودي يا جماعة.
جاسر بنبرة عرفها رادي جيداً :
أقعد من غير كلام كتير.
وبالفعل جلس رادي لأنه يعلم صديقه جيداً.كاد يتحدث ولاكنه سمع دق علي الباب.
سمح للطارق بالدخول.
تحدثت زينة بأرتباك وهي تحاول التهرب من نظراته :
في واحد عاوز حضرتك يا فندم.
جاسر بتعجب :
مين يا زينة ؟
زينة بتوتر ملحوظ و هي تنظر ل مروان التي كاد يأكلها بنظراته :
أسمه سليم منصور.
جاسر بعدم اهتمام :
تمام دخلي.
دلف سليم وهو ينظر لهم بينما نظر له رادي بشر ثم تحدث :
امممم خير.
نظر له جاسر بتعجب بينما تحدث :
اتفضل.
جلس سليم وهو ينظر ل رادي ببرود ثم تحدث :……….
~~~~~~~~~~~~
كانت الفتيات يجلسون مع بعض يمرحون ونهال التي تعرفت عليهم للتو وشعرت معهم بجو الألفه وعدم التكبر ورؤي التي شعرت بطيبة قلبها.
تحدثت نهال بحماس :
أي رأيكم نخرج مع بعض بكره.
ندي بتذمر :
كان علي عيني بس احنا مش بتخرج معمول لنا حذر يا أخت.
نهال بعدم فهم :
حذر يعني اي؟
ريم بحزن مصطنع :
يعني أبيه جاسر مش بيرضي يخلينا نخرج لوحدنا.
نهال :
ايوا خلاص فهمت.
ريهام بجدية :
خلاص تعالي انتي اقعدي معانا.
نهال بتفكير :
اممم هبقا أفكر.
كان يتحدثون ولاكن قطع حديثهم دلوف بعض الشباب..
نهال بتعجب :
سليم؟!
نظر لها سليم ولاكن قطع صمتهم تحدث جاسر بهدوئه المعتاد عليه :
ريم اتفضلي اقعدي والكل ينصرف حالا.
انصرف الجميع الي غرفة ندي علي حسب أوامر جاسر ومن ضمنهم نهال.
بينما جلست ريم بتوتر .
تحدث جاسر بهدوء :.
متخافيش يا ريم انا بس هسألك مجرد سؤال.
نظرة له ريم بأهتمام ثم وقعت بنظرها علي سليم فنظرت له بتوتر.
تحدث جاسر بهدوء :
ريم استاذ سليم طالب ايدك مني هو شخص كويس ومحترم بس القرار قرارك.
نظرة له ريم بأرتباك ثم تحدثت :
اللي تشوفه يا أبيه.
جاسر بخبث :
يعني مش موافقة؟!
ريم بأندفاع :
لاااااااا، اقصد احم.
نظرة للارض بأحراج بينما ضحك جاسر وتحدث :
تمام السكوت علامة الرضا الف مبروك.
نظر سليم ل ريم بفرحة شديدة ثم سلم علي جاسر وأحتضنه وكذلك الجميع.
أتي الدور علي رادي نظر له بتردد بينما جذبه رادي ثم تحدث بهمس وغيظ :
كنت هموت واخليه يرفض بس للأسف وافق.
ذهب سليم ثم نظر له ببسمة باردة وتحدث مع جاسر :
تمام الخطوبة امتا؟.
جاسر بجدية :
الجمعه بأذن الله.
سليم بتوتر :
ينفع نخليه كتب كتاب مع خطوبة عشان الاحراج بس.
جاسر ببسمة :
مش عارف أي الغية بس تمام.
من الخلف كانو الفتيات يطرقون الزغاريد والتهاني ل ريم بينما نهال شردت برادي
وهو كذالك .
تحدث جاسر في اذناه دون أن ينتبه له :
نخلي كتب كتابك معاه ولا اي؟
نظر له رادي بفزع بينما نظر أرضاً.
ضحك جاسر بشدة عليه بينما تحدث جاسر بصوت جهوري تمام يبقا هنكتب كتاب سليم وريم ورؤي وفهد.
نظرة لهم رؤي بصدمة وفهد كذلك.
بينما تحدث جاسر بخبث وهو ينظر لهم:
مبروك مقدماً يا شباب.
نظرة رؤي لفهد بخجل شديد تحت تهنيئات الجميع لهم.
احتضن جاسر رؤي بحنان اخوي ثم تحدث وهو يمسك وجهها بيده :
انا اخوكي الكبير وعمري م أتمني ليكي الشر بالعكس انا بعتبرك زي ريم و ندي
واللي مرضهوش ليهم عمري م ارضاه ليكي ولو مش موافقة انا هحترم قرارك.
نظرة لو بخجل شديد ووجهها ارضاً.
بينما تحدث جاسر بضحك :
كما قولنا للمره الثانية السكوت علامة الرضا مبروك مره تانيه يا شباب..
أطلقت الفتيات الزغاريد تحت ضحكات وسعادة الجميع.
وأتجه جميعهم الأعلي.
اتجه رادي ناحية نهال ثم تحدث في اذناها تحت أنظار الجميع :
مش نفسك انتي كمان يتكتب كتابك.
نظرة له بذهول بينما غمزة لها هو وابتعد عنها ضحك الجميع بشدة بينما ذهبت نهال مع ابنة خالها الي المنزل.
سمع مروان رنة هاتفه ألتقطه ثم تحدث بهدوء:
ألو..
* : مروان بيه البنت اللي حضرتك قولت نراقبها في مجموعة
من الرجال حاولو التهجم عليها.
نظر مروان للهاتف بصدمة.
أنتهي الفصل :
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ريري والجاسر)