روايات

رواية ريري والجاسر الفصل السادس 6 بقلم ملك مؤمن

رواية ريري والجاسر الفصل السادس 6 بقلم ملك مؤمن

رواية ريري والجاسر الجزء السادس

رواية ريري والجاسر البارت السادس

رواية ريري والجاسر الحلقة السادسة

الفصل السادس:
وبدون أي مقدمات خلع جاسر التيشرت التي كان يرتديه وقفز في المياه بأقوي سرعة…حتي وصل إليها فحاول أن يهزها داخل المياه لاكن دون جدوي فكانت فاقدة الوعي..
كان كلاً من مروان وندي شقيقة جاسر وأدهم كان مصدومين من فعلة جاسر تلك ولاكن تداركو الأمر بعد…
كانت ندي رفيقة ريهام تجلس في الغرفة ولاكن عندما تأخر الوقت شعرت ندي بالقلق علي صديقتها…..كادت تتجه للإسفل ولاكن طمأنت نفسها بأنها قليل وستلحق بها…
أخرج جاسر ريهام خارج المياه وأحضرها علي الشط أتجه له مروان بقلق شديد..
تحدث مروان بقلق:
جاسر هتعمل أي في البنت دي انتا تعرفها.؟
جاسر بعصبية:
هو دا وقته يا مروان البنت مش راضية تفوق يلا ناخدها علي أي مستشفي بسرعة..
ثم تحدث مع شقيقه…
جاسر:
أدهم خد ندي الشاليه وخلي بالك منها علي ما أجي.
تحدث أدهم بقلق:
ممكن أجي معاك يا أبيه لو محتاجني.
تحدث جاسر بسرعة:
مش هينفع عشان ندي روح انتا وانا معايا مروان.
أتجه جاسر بالسيارة وخلفه مروان المتعجب من تصرفه تلك..
~~~~~~~~~~
أما علي الناحية الأخرى..
أتنفضت الأم من نومها بقلق شديد وشعرت بالأختناق فهي تشعر بأن مكروه أصاب أبنتها وقررت حين يأتي الصباح أن تتحدث معها..
~~~~~~~~~~
وصل جاسر المشفي بالسياره وفتح باب السياره وحملها بين يديه وركض بها داخل المشفى بسرعة جنونية.
تحدث جاسر بصوت عالي:
هاتو ترولي بسرررعه.
أتت الممرضة علي الفور وتحدثت بخوف:
خير ي فندم حطها هنا وهنفحصها.
أخذت الممرضة ريهام ودلفت للداخل الغرفة أما جاسر كان يحاول السيطره علي نفسه كان متعحب من تسرفه تلك حقيقي لا يعلم لماذا يتصرف هكذا.
قطع أفكاره صوت مروان الذي تحدث.
تحدث مروان بتعجب! :
جاسر هي البنت دي انتٓ تعرفها؟
تحدث جاسر بعصبية :
لا بس عشان كان ولاد***** بيتفرجوا عليها وهي بتغرق ومحدش حتي فكر ينقذها.
تحدث مروان بتهدأة:
أهدي بس يا جاسر أنشاء الله هتبقى كويسه.
خرج الطبيب في هذا الوقت..
هرول إليه جاسر ثم تحدث بقلق:
خير ي دكتور هي كويسه.
تحدث الطبيب بتعجب!:
انتا تقربلها؟
نظر جاسر ل مروان ثم تحدث بهدوء مصطنع:
ايوا انا جوزها خير هي كويسه؟
تحدث الطبيب بعملية:
وهي بتعوم نزلت تحت وحصلها ضيق تنفس وأغم عليها بس تقريباً أتخبطت في صخرة أو حاجه حصلها تشويش وفقد أغماء فقدت الذاكره بس هو مش دائم مؤقت بس مع الوقت وهتفتكر كل حاجه لوحدها، بس ياريت محدش يحاول يفكرها بحاجة عشان ميحصلهاش أنتكاسه ووقتها هيكون الموضوع خطر عليها.
نظر له جاسر بصدمة ثم نظر لمروان التي كانت البلاهة تعلو وجهُ ثم تحدث:
نعممم.
~~~~~~~~~~
أتجهت ندي للأسفل حتي تري صديقتها.
تحدثت ندي باستغراب:
خير هي راحت فين دي؟
بعد مرور ربع ساعة وندي م زالت تنتظر صديقتها بدء القلق يدلف في قلبها روايداً رويداً ولاكن نظرة علي بعد مسافة قليلة منها رأت شلة الفوج تجلس بأكملها.
أتجهت ندي إليهم ثم تحدثت بوجه مشحوب:
أحم.. أذيك ي كريم.؟
نظر لها كريم زميلها بالجامعة ثم تحدث بتعجب!:
خير يا ندي في حاجة؟.
تحدثت ندي بقلق:
مشوفتش ريهام أصل هي من ساعة م جت نزلت تحت ومش لاقيها وخايفه عليها عشان أتأخرت..
تحدث كريم بتذكر:
انا أول م جيت شوفتها بس وهي معاكي غير كدا والله مشوفتهاش.
نظرة له ندي بحزن ودموع ثم تحدثت سريعاً:
ماشي ي كريم شكرا.
تحدث كريم بهدوء:
أستني بس شويه بأذن الله وهتلاقيها جايه ممكن تكون زهقت شويه وخرجت ولو مجتش علي الصبح كدا هبلغ دكتور أمجد وهو يبلغ الكل.
ندي:
تمام شكرا يا كريم.
~~~~~~~~~~~~
دلف جاسر للغرفة التي بها ريهام كانت ريهام تجلس علي سرير الغرفة وتمسك رأسها بألم شديد.
نظرة له باستغراب ثم تحدثت بتعب:
هو انتا تعرفني؟
نظر لها جاسر ثواني ثم نظر لمروان الذي كان ينظر له بعدم تصديق لما يفعله:
اه..اه انا جوزك.
تحدثت ريهام وهي تنظر له بأنتباه:
طب وانا أسمي أي.
تذكر جاسر كلام صديقتها عندما قالت لها ريهام..
تحدث جاسر بأندفاع:
ريهام أسمك ريهام.
نظر جاسر لمروان الذي كان ينظر له بغباء.
تحدث جاسر وهو ينظر ل مروان ويحمحم:
أحم.. أحم مروان يلا بقا نروح عشان ندي وأدهم.
أتجه مروان للخارج وركب بالأمام حيث أنه يقود السيارة بدلاً من جاسر كما قال له…
وركب جاسر بجانب ريهام وهو يسندها بالخلف شعر جاسر بشيء غريب ورجفة سرت بجسده عندما أستندت علي جسده وكذالك هي شعرت بأنها لأول مره تراه ولاكن قطع صمتها حينما قاد مروان السيارة..وأتجه للفيلا الخاص به نزل أدهم وندي من أعلي الدرج وهم ينظرون ل شقيقهم بصدمة نظر جاسر ل مروان نظره فهمها جيداً.
تحدث مروان وهو ينظر لهم:
أدهم ندي تعالو معايا عشان عاوزكم في موضوع مهم.
تحدثت ندي وهي تركض وتحتضن مروان بصدمة:
واااااو مااارو وحشتني جدا انتا جيت مصر امتا.
تحدث مروان ببسمة حنونه:
جيت من يومين كدا تعالي عاوز أحكيلك حاجات كتير تعال يا أدهم يلا..
نظر لهم جاسر ببسمة وحزن وبداخله يتوعد لمرات والده وقرر أن ينهي هذا الموضوع قريبا حيث يتجعوا جميعم مثلما كانو يفعلون زمان.
نظر جاسر ل ريهام ثم تحدث بهدوء:
يلا عشان ترتاحي.
~~~~~~~~~~
تحدث مروان وهو ينظر لهم بهدوء:
ندي أدهم…البنت اللي مع جاسر دي بنت كانت فاقدة الذاكرة و متعرفش هي مين أصلا وجاسر قال أن هي مراته عشان يقدر يعرف مين أهلها ويرجعها ليهم بس اللي عليكم أنكم تتعاملو معاها علي اساس أنها مراته ماشي..
تحدث أدهم بطمأنان:
متخافش يا مروان معانا هتحس أنها مراته بجد بس ماما رانيا لو عرفت ممكن تأذيها.
زفر مروان بغضب من والدته…ثم قال:
لازم رانيا متعرفش حاجة عشان ممكن تقت*لها عادي تمام.
تحدثُ ندي وأدهم:
تمام يلا بقا حضرت اوضه ليك مخصوص أبيه جاسر جاب الخدامة وحضرت الاوضه أطلع أرتاح انتا زمانك جاي تعبان.
تحدث مروان بمرح وهو يتتأوب:
عندك حق بصراحة انا تعبان اووي يلا سلام وبكره بقا هحكيلكم أنجازاتي في أمريكا..
تحدثت ندي وهي تسفر بحماس:
واو انا متحمسة جدا يلا بقا نام بسرعه عشان لما تصحا مش هسيبك.
ذهب مروان وهو يضحك علي أبنة عمه فهي يعتبر شقيقته المدلاله وليس أبنة عمه فقط.
~~~~~~~~~~
تحدثت ريهام وهي تنظر له:
تمام يلا.
تحدث جاسر بثبات يخفي خلفه توتره:
بصي نامي انتي هنا عشان تبقي براحتك علي م ترتاحي اليومين ودول وهنام معاكي..ولو حسيتي بأي تعب أندهي عليا انا في الاوضه الي جمبك.
هزت ريهام رأسها بالإيجاب ولاكن بداخلها تشعر بشيء غامض تجاهُ.
ذهب جاسر لغرفة مروان ودق الباب عدة مرات.
فتح مروان الباب وهو يرتدي بيجامة سوداء قصيرة..
تحدث مروان بتعجب:
جاسر.؟.. تعالي خش.
تحدث جاسر بهدوء:
اجيلك وقت تاني لو هتنام..
تحدث مروان بضحك:
لا هو انتٓ قلقتني واللي حصل حصل تعالي يلا أدخل عشان نخلص معرفناش نتكلم تحت.
دلف جاسر للداخل ثم وجه حديثه لمروان.
تحدث مروان بهدوء وهو يجلس أمامه:
بص ي جاسر انا لقيت رانيا بتكلمني عاوزاني تمام ولما روحت ليها البيت عندكم لقتها بتقولي انها محتجاني عشان تنتقم منك وتقت*لك بسبب اللي عملتوا فيها زمان قولتلها ماليش دعوه وبعدين أمبارح لقتها بعتالي رسالة بأن هي هتمضيك علي الورث كله يبقا بأسم فهد وأنها عاوزاني معاها وهتقسم الورث و الشركات وكل حاجه بيني انا وهي وفهد انا قولتلها هتعملي كدا ازاي كنت بحاول أستفسر منها أي معلومة تفيدك عشان أقولك تمام خلي بالك ممكن تخلي أي حد يمضيك علي الورق بدون انتا متاخد بالك..
نظر له جاسر عدة دقائق بصمت دون أن يتحدث ولاكن قطع صمتهِ عندما تحدث بهدوء:
وانتا قولتلي ليه يا مروان الي انا اعرفه أنك عاوز تنتقم مني.
أبتسم مروان بحزن ثم تحدث:
عمري يا جاسر م فكرت كدا بس انا اللي كنت غبي لما خسرتكم عشانها لازم تخلص منها بأسرع وقت يا جاسر عشان هي هدمرك ولو عرفت أن البنت ريهام دي هنا ممكن تقتل*ها.
تحدث جاسر بهدوء وغموض:
مروان انتا ممكن تزعل لو أذتها؟
تحدث مروان ببسمة:
تؤ تؤ انا ازعل لو لقتها قدامي غير كدا ليك حرية الاختيار تعمل اللي تعملوا.
تحدث جاسر ببسمة خبيثه:
تمام كدا حلو اووي..هقوم انام أنا واسيبك ترتاح عشان هنمشي كلنا بكره.
تحدث مروان بقلق:
طب والبنت دي هتعمل فيها أي يا جاسر؟.
تحدث جاسر ببرود:
هخدها ع الفيلا التانية بتاعتي لحد م أحاول اوصل لمعلومات توصلني لأهلها.
تحدث مروان بتعجب!:
انا مستغربك بصراحه أول مره تعمل كدا يعني.
تحدث جاسر ببسمة باردة:
ميخصكش يا مارو يلا أسيبك انا بقا.
تحدث مروان بعدم تصديق بعد خروجه من الغرفة:
انتا عمرك م هتتغير ي جاسر.
~~~~~~~~
أثناء ذهاب جاسر من الغرفة رن هاتفه وكان برقم رادي تعجب بشدة ولاكنه رد علي الهاتف..
تحدث رادي بصوت مرعب:
جاااااااسر المصنع بيولع..
أنتهي الفصل.

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ريري والجاسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى