رواية خفايا الماضي الفصل الثاني عشر 12 بقلم حنين ابراهيم
رواية خفايا الماضي البارت الثاني عشر
رواية خفايا الماضي الجزء الثاني عشر
رواية خفايا الماضي الحلقة الثانية عشر
نهال: إنتي بتقولي إيه؟ الراجل زمانه على وصول
ملك طيب إهدي و أنا هتصرف وأنسخ الملف على الفلاشة إنتي بس راقبيلي الطريق
نهال بتأفف: ربنا يستر
ملك أخرجت بعض الوصلات و هاتف لفتح الرقم السري للملف بسرعة ثم نقلت ما عليه على فلاشة
بعد دقيقتين بسرعة يا ملك الراجل جي ناحيتنا
سحبت ملك الفلاشة بسرعة و توجهت نحو النافذة
نهال: إنتي بتعملي ايه؟
ملك: هنط من هنا عشان ميشوفنيش ويشك فينا، كويس إن الطابق أرضي
قالتها و هي تقفز من النافذة
: دكتورة نهال دي قهوتك، انا سألت الدكتور لطفي عن ملف الحالة زي ما طلبتي مني و هو أكدلي أنه إداهولك قبل تمشي إمبارح
نهال: مرسي يا عم عاطف، أصلي ملقيتوش في مكتبي فكرت إنه ممكن يكون أخده، مش مشكلة هدور تاني يمكن حطيته في درج و نسيت، أسفة لو عطلتك معايا
عاطف: ولا يهمك يا دكتورة
نهال: يلا سلام
كانت نهال قد أنهت عملها و توجهت للخارج
عند ملك كانت تمسك بالفلاشة و هي تتحدث عبر الهاتف: تم يا كبير
وجدت نهال تركب بجانبها في السيارة لتغلق الهاتف بسرعه
نهال: كنتي بتكلمي مين
ملك بتوتر: ده بابا كان بيسأل عليا لما ملقانيش في البيت
نظرت لها نهال بشك: طيب تمام
—
في اليوم التالي
ملك كانت جالسة مع شاب في مقهى ترتدي كمامة و نظارات: أنا نفذت الي قولتلي عليه كل المعلومات هنا
و ما إن أخرجت الفلاشة حتى وجدت من يسحبها من يدها
ملك بصدمة: نهال؟
نهال: الااه مش إنتي قولتي إنك رايحة تذاكري لصاحبتك؟ إيه الي جابك هنا؟ و مين ده؟
ملك: نهال أرجوكي خليكي بعيدة عن الموضوع ده و أنا هشرحلك كل حاجة بعدين
نهال: و أنا مش هتحرك من هنا غير لما أعرف إنتي مخبية عليا إيه؟
ملك بإستسلام: هحكيلك أشارت للشاب ده مؤمن الصحفي الي حكيتلكم عنه
نهال بسخرية: أهو طلع موجود أمال إيه حوار إختفاءه الي إنتي حكيتي عنه؟
مؤمن: منا كان لازم أختفي بمزاجي قبل ما يصفوني
نهال: هما مين دول
ملك: جوز طنط منال اقصد مدير المستشفى الي إنتي شغالة فيها
نهال: ليه؟
مؤمن: بسبب الحقايق الي كنت هنشرها في المقال
نهال نظرت بعدم فهم
ملك: بصي أنا لما كنت بعمل الأبحاث عن الأجهزة زي ما قولتلك لفت نظري المقالات الي الأستاذ مؤمن كان بينشرها و كنت متابعاه لغاية أخر مقال لما قال إنه هيكشف بعض المستشفيات الخاصة الي مفهمة الناس إنهم بيعملو عمليات بالمجان للفقراء و هما في الحقيقة بيتاجرو بيهم
نهال: إزاي
مؤمن: فيه بعض المستشفيات عاملين قسم للعمليات المجانية للي غير قادرين على الدفع
نهال: ايوة فعلا إحنا في المستشفى عندنا عاملين صندوق خيري عشان كده ماما و طنط منال عملوه و كل فترة بيعملو حفلات خيرية عشان يلمولو تبروعات
مؤمن إبتسم بسخرية
ملك بنبرة ساخرة: و أنا لما كلمته قولتله يبطل يحط جوز طنط منال في دماغه عشان كنت فاكراه عايز يعمل شو يتشهر بيه ويلم فلوس
و قولتله إن العمليات الي بيعملها المستشفى واخدة حقها من التبرعات مش دافع حاجة من جيبه و ملوش مصلحة يعمل عمليات مشبو،هة
نهال: مشبو،هة؟
ملك مسترسلة حديثها: بس هو لما شاف رسالتي فاجئني إنه رد عليا و قالي إنه مستعد يثبتلي صحة كلامه بالأدلة
لما قعدت معاه إكتشفت بلاوي عم راضي بيعملها
تنظيم مباريات مصارعة عشان يجمعو الرهانات
الحفلات الخيرية الي بتتعمل عشان يغطو على الصفقات الغير قانونية
ده غير….. عمليات التجارة بالأعـ،ضاء
جلست نهال بصدمة: م مستحيل
ملك: المعلومات الي في الفلاشة دي بتحتوي على حالات كل المرضى الي هيتعملهم العمليات دي مع إسم الحالة الي تطابقت معاهم عشان يتبرعولها بكلية أو جزء من الكبد و من غير علم المرضى الي فاكرين إن هما عندهم مشكلة في الأعضاء الي هتستأصل منهم
نهال: طب و الحلات دي جات لنا ليه إذا كان معندهمش مشكل صحي؟
مؤمن: دول عصا،بة يا با عندهم مليون طريقة يوقعو بيها الغلابة زي كلمة العلاج المجاني وغيره
ملك: او زي الي حصل لحسام
نهال: حسام؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا الماضي)