رواية الحربايه والثعبان الفصل الثالث والخمسون 53 بقلم منة محمد
رواية الحربايه والثعبان الجزء الثالث والخمسون
رواية الحربايه والثعبان البارت الثالث والخمسون
رواية الحربايه والثعبان الحلقة الثالثة والخمسون
جمال دخل غرفته واخد مسدس وحضر نفسه للعاصفه وفي الوقت الراهن هيبدء يهدد لمحها داخله
جمال قرب منها: مام كنتي فين, مستنيكي بقالي مده طويله!
سولا بنفعال وغضب: ليه عملت كده ليه ‘قتـ لت جده رحاب؟؟ كنت ع اتم استعداد اتوقع منك اي حاجه الا انك تنهي حياه انسان ‘قتـ لت مره والتاني حاولت تخلص عليه ليه؟؟!!
جمال: كان عمال يبتزني زهقت من اني ادفعله
سولا ببكاء يدمي القلوب: عشان تخفي جريمتك حاولت تقـ تله , مفكرتش لحظه قبل ما ترتكب الجريمه , وان الحقيقه مستحيل تتخبي للابد
جمال: انا مقـ تلتهاش , هي كانت كدا كدا ميته
سولا: مش مهم لكن دخلتلها بنيه الـ قتل ,ومسير الحقيقه تظهر
جمال: كانت ممكن تختفي لو مأنقذتيش حياته , هو لسه عايش بسببك
سولا: الحمد لله انه لسه عايش , والا كنت هتتشنق بسبب القـ تل العمد, انت لازم تتعاقب هقول لرياض انك قـ تلت امه
جمال: هتعاقبي ابنك
سولا: ايوه انا مش عشان ام اداري ع جريم ابني, انا كنت المفروض بلغت عنك انك ضربت العامل لكن مكنتش اعرف انت اصلا خبطه ليه, او الي بينك وبينه
جمال: مام يظهر نسيتي اني ابنك الوحيد
سولا: ايوه ابني الوحيد الي لحد اليوم رافض يسمع لي لو مرة واحده , قلت لك ابعد عن دعاء ورحاب اجهضت بسببك, حاولت افهمك قلت لك انقذ بيتك, لكن ولا مره سمعت لي
جمال: عايزني استقر اوكيه هرجع رحاب البيت
سولا: مفكر عايلتها هيرضوا بعد ما اعلنت عشقك المجنون بمراه ابنهم وانتقامك منها , معتقد ان اهل رحاب هترض تبص في خلقتك اصلا, ناني كلمتني طالبين الطلاق في اسرع وقت , زهقوا منك ‘اخر ضربه وجهتهالهم لما اتحرشت بدعاء
جمال طلع بخطواته وراها مسك ايدها: مام اقفي اسمعيني
سولا ضربت ايده وبصراخ: مش عايزه اسمع منك اي حاجه, سمعاني ليك خلاك مجرم
جمال بصريخ رج المكان مع صداه : الاول تسمعيني والا
سولا بعنف وحده : والا ايه هتهددني ولا هتـ قتلني, الموت عندي افضل واهون من اني ابقي امك
جما ل اتحولت ملامحه من الغضب : مش هتسمعيني مش كدا_حط المسدس ع دماغه_ بس هخلص ع نفسي
سولا وسعت عيونها بصرخه: جمال
جمال اتك ع اسنانه بنفعال وعصبيه مخيفه : لو مسمعتنيش هفرغ المسدس كله في دماغي
سولا بتحرك ايدها بنهيار: اياك تعمل كدا, اياك
جمال: ع استعداد اعمل اي حاجه ‘وانتي عارفه اني بنفذ
سولا و كل خليه في جسمها بتترعش : جمال ارمي المسدس ارمي
جمال: الاول اوعديني بأنك مش هتقولي لحد اي حاجه , والا هفرغ كله في راسي
سولا بخوف : جمال ابعد السلاح بسرعه!
جمال زعق فيها : يله اوعديني’ انك مش هتقولي لحد
سولا : اوعدك ارمي السلاح
جمال بصرخه زي المجنون : اوعدي
سولا بتتكلم بسرعه: اوعدك مش هقول لـ اي حد
جمال بتحذير: لو خالفتي الوعد اوعدك هتلاقيني ميت قدامك
سولا جريت وراه: جمال استني جمال
جمال سابها ومشي وركب عربيته وساب المكان كله
…………..قصص منه محمد كاتب…………….
قاعده وبتراجع كل الاحداث الي حصلت لها من يوم ما دخلت الجامعه لحد اليوم
آمير دخل: دعاء
دعاء بصتله: نعم ياعمري
آمير: ليه رافضه تاكلي ماما مستنياكي تحت
دعاء: مش جعانه انزل انت كل ‘وانا هاكل لما اجوع
آمير: مستحيل, انا ملاحظ بتفوتي وجبه العشا كل يوم ‘عارفه مدي ضرر انك تجوعي نفسك’ وانتي حامل
دعاء: مليش نفس آمير
آمير مسك شعرها بحنيه : اغصبي ع نفسك , حتي لو هتاكلي قليل , والا مش هاكل زيك
دعاء: تمام انزل وانا جايه وراك
آمير بمرح: انزلي بسرعه ‘والا هقلدك ‘وافوت العشا انا كمان
دعاء قهقهت بصوتها كله : انت عنيد اوي
آمير ضحك : وانتي متعبه اوي
دعاء: يله انزل هغير هدومي وجايه وراك
آمير: مش هاكل من غيرك اوكيه , والا هطلع اكلك انتي
دعاء ضحكت : حاضر والله نازله
……………قصص منه محمد كاتب………………..
جيسي: كيف حال ذالك الرجل؟!!
سولا: انه افضل عن ذي قبل وسيخرج من المشفي خلال ايام قليله
جيسي: هل تحدثتي مع جيمي ؟ حاولت ان اسأله لكنه لم يخبرني, لماذا حاول قـ تل ذلك الرجل هل اخبرك او ذلك الرجل اخبرك بأي شئ
سولا انفجرت في البكاء صوت كله وجع
جيسي: عمتي لماذا تبكي , اذا واصلتي البكاء فسوف تتأذي بالتوعك, يمكنك مشاركه المك معي
سولا: لم يحاول قـ تله فقط ‘بل قـ تل جده رحاب ايضا
جيسي بهلع كبير : ماذا؟؟!! عمتي هل هذا صحيح هل جيمي قـ تل جده رحاب
سولا هزت لها دماغها بمعني نعم
جيسي: ماذا سيحدث الان؟؟!!
سولا: حتي بعد ان قـ تلها حاول يـ قتل ضحيته الاخري انه قـ اتل مجرم
جيسي: ولكن هذا الرجل لايمكن ان يكون كاذبا
سولا: ذلك الرجل لايكذب كلامه صحيح
جيسي: ماذا سيحدث هل سيتعاقب جيمي
سولا بصوت بنتحب : لا استطيع ان افعل ذلك
جيسي: لماذا
سولا نزلت دموعها بغزاره : اذا فعلت هذا هدد سوف ينتحر, انا محطمه تماما لا استطيع ان اصدق ان ابني يستطيع ان يفعل شيئا هكذا, ربما لم اربيه بشكل صحيح
جيسي مسحت ع ظهرها بحنيه : كلا عمتي! انك بذلتي كل مجهود , علمتيه اساسيات الاحترام, لكنه طاوع الشيطان , انه خطأ جيمي فهو الذي اختار الطريق الخاطئ
سولا: كنت اعتقد انني لن اتغاض عن جرائمه , وسأذهب للشرطه واشتكي منه, لكنه حاول
الانتـ حار في تلك اللحظه ضعفت, لم اتمكن من فعل اي شئ
………….قصص منه محمد كاتب…………..
آمير ماشي وراها: حبيبتي مكلتيش كويس
دعاء: قولت لك مش جعانه ‘وكلت بس لانك طلبت مني
آمير ضم وسطها : ياحياتي لازم تهتمي بنفسك عشان بنتنا الي هتتولد قريب
دعاء بدلع رقيق : انت موجود اهتم بينا
آمير: انا عايز اقضي كل مرحله في حياتي معاكي
دعاء: شكرا انك عايز تكمل معايا
آمير : انا الي المفروض اشكرك , يعني بعد سوء الفهم غفرت لي ولعايلتي
دعاء : ممكن تنسي كل الي حصل منتكلمش عنه
آمير ابتسم وشدها ع رجله : عندك حق ونفكر في اسم بنتنا
دعاء: تخيلت انك هتزعل وهم كمان
آمير بتعجب: ليه
دعاء: يعني عشان طلعت بنوته ,وانت كان نفسك في ولد
آمير : بالعكس انا ميهمنيش نوعه ايه ,انا عموما بحب الاطفال سواء بنات او ولاد سيان ‘وع فكره ماما وبابا فرحانين ‘ومن دلوقت قاعدين يختارولها الاسم
دعاء: فعلا لاحظت, لكن رحاب لما بشوفها حزينه ’ بنسي كل سعادتي
آمير: جمال كان بمثابه الكابوس في حياتها , وكل ما سرعت في نسيانه كل ما كان افضل ليها
دعاء: تفتكر هتكون قادره ع نسيانه ببساطه
آمير: لازم تنساه ده حول حياتها جحيم , والحمد لله ربنا كشف وشه الحقيقي , والحمد لله ان سوء التفاهم زال بينا , والا كنت هفقد اجمل زوجه
دعاء باسته من خده : ادعي كتير مفيش حاجه تحصل تفرق ما بينا
آمير: مش هسمح لحاجه تفرقنا , فاكره اول مره شوفنا بعض فيها
دعاء: اه كنت جايه من الكليه ودخلت لقيتك قاعد ‘قلت ايه الواد القمر ده نزل من السماء
آمير:وانا اول ما عيوني وقعت عليكي حبيتك في دقيقتين ‘وهاجمني شعور جميل لدرجه كان نفسي اقوم اخدك انتي والكتب بالحضن
دعاء: عشان داغر قـ تلك ‘وابيه معمر شنقك
آمير ضحك وقرص خدها : انا فداكي المهم اكون معاكي يالوزه
دعاء بعشق : ما انت معايا يا روحي اهو , وفي قلبي
آمير قرب من شفايفها: انتي اصلا النفس الي مقدرش اعيش من غيره , عارفه نفسي في ايه دلوقت
دعاء مسحت ع خده بحنان : نفسك في ايه ياقلبي
آمير باس خدها: نفسي اغمض عيني وافتحها القيكي ولدتي عشان احب فيكي ع راحتي بدل ما حنا مقضينها بوس زي المسلسلات
دعاء : اقولك حاجه بس متضحكش عليا
آمير: قولي ومش هضحك
دعاء: انا كنت متخيله من صغري ان العلاقه بين اي اتنين بوس بس زي المسلسلات
آمير: يافرحتي بيكي وطب مفكرتيش بيخلفوا ازاي يا عبيطه
دعاء: ايوه فكرت اكيد بيتبنوا طفل
آمير: يتبنوا !ده انتي طلعتي في الحقيقه ع الله حكايتك , وانا لو مش مكسوف لعيط من تفكيرك الولبي
دعاء بتتحرك ناحيه الدولاب: لاء متعيطش يله لما اروح البس بيجامه
آمير شدها وضمها عليه بوقاحه: وتلبسي ليه خليكي من غير هدوم
دعاء بخبث : بعدين ابرد
آمير همس في ودنها :حضني يدفيكي , ومش ممكن جواه تبردي
دعاء خرجت من حضنه وضحكت: انت بجد مجنون
آمير ابتسم: مجنون بيكي , وبعدين راحه لما تنامي في حضني وياسلام لما تبوسي شفايفي
دعاء: ده انت بقيت منحرف خالص , وشكلك هتنام الليله ع الارض
امير ضم كتفها: اخص عليكي , ليه الذل بقي ,والله مهما احكيلك قد ايه بحبك مش هعرف اوصلك احساسي
دعاء: و انا كنت خايفه من تصميم ابيه معمرع رفضك اوي
آمير: معقول كنت هسيبك كدا بسهوله بس ايه رايك لما روحتله واخدتك
دعاء: لا طلعت مش سهل و عرفت ان قلبك بيحبني اوي
آمير: اكيد انا اعمل اي حاجه عشان خاطرك, انتي حبيبتي ‘وبنتي واجمل حاجه جات لي في حياتي
دعاء بصتله بنظره كلها حب : وانا مستحيل احب حد زي ما حبيتك ‘ولا عايزه حد شبهك ‘ولا بديل عنك عايزاك كدا, بهدوئك , وكلامك, بعصبيتك وعنادك
امير :اوعديني تفضلي تحبيني
دعاء: اذا كان الوعد هيطمنك ان محدش ياخد الحب الي في قلبي غيرك, اوعدك الف وعد وهفضل جنبك طول العمر ‘مش ممكن افرط فيك
آمير: وانا صدقيني وجودك معاي بيخليني احب الحياه كلها
…………..قصص منه محمد كاتب……………..
جيسي ندهت عليه بحده في نبرتها : جيمي انتظر اريدك
جمال وقف: افندم
جيسي: لم اتوقع منك هذا ياجيمي
جمال بمنتهي البرود: اوه !! واضح اخبرتك مام بالحقيقه
جيسي : لقد قتـ لت جده رحاب ؟ لماذا فعلت مثل هذا الشئ
جمال بنرفزه: من انتي حتي تسألي كل ذلك
جيسي بحده: الا تهتم بوالدتك ع الاطلاق ‘هل تعلم مقدار الالم الذي تعانيه بسببك ‘يجب عليك ان تخجل
جمال ببرود مخيف : جيسي بليز رجاء الهدوء قبل ان اكون وقحا معك, اهدئي من نفسك ‘ومن الان فصاعد لا تتدخلي مطلقا في حياتي , علاوه ع ذلك لماذا تزالي في القاهره لماذا لا تعودي الي امريكا
جيسي بغضب: سارحل ليس لدي مصلحه في العبث مع قـ اتل
جمال ضربها بنظرات مرعبه وشدها عليه بعنف : ربما قلت لي هذه الكلمه اليوم ‘ولكن اذا قلت ذلك مره اخري فسيكون ذلك سيئا للغايه بالنسبه لكي افهمتي
…………قصص منه محمد كاتب……………
في منزل عائله آمير
ناني بأسف علي حالتها: رحاب حبيبتي لازم ترضي بالمقسوم ‘شوفي ده نصيب وأختبار لازم تنجحي فيه ‘مكنش قدامنا غير الطلاق
رحاب :مامي انا نفذت الي انتم قررتوه
ناني : ياحبيبتي انتي عارفه مبقاش فاضل حاجه لايمكن ان حياتك تستمر في المناهده بالطريقه دي عارفه ا الامر عدي صعب عليكي لكن في البدايه بس بعدين هتعرفي انك اخدتي القرار السليم في الوقت المناسب , حتي لو جه جمال هنا واتذلل واتوسل لا اخوكي ولا ابوكي هيوافقوا ترجعي معاه
رحاب بيأس: عارفه لكن القرار كان صعب جدآ عليا
ناني : عارفه انه صعب عليكي بس انتي قويه
داغر دخل مساء : الخير ياطنط
ناني ابتسمتله: مساء النور’اهلا بيك يابني
داغر :رحاب عامله ايه دلوقت؟؟!
رحاب بصتله وهزت دماغها انها بخير واستاذنت ومشت
ناني بترحاب: اتفضل اقعد يابني
داغر قعد : انا جيت اقابل دعاء
ناني: اه هي فوق هبعتلها , وبعدين ده بيت اختك لازم تجلها كتير
داغر: والله مشغول جدا في شغلي , وجيت لما حكالي آمير عن الي عمله الندل جمال, في اختي
ناني: وهي للاسف مقلتلناش انها رايحه تقابله, وآمير تتابعها ولحقها , والحمد لله رجعت بخير هقوم ابعتلك عصير
داغر :لاء ياطنط مفيش داعي للشكليات
ناني: لا يابني له داعي ‘وبعدين ده عصير مش شكلي , هبعت كمان لدعاء ‘عن اذنك اروح اطمن ع رحاب
داغر قام بحترام: اتفضلي
ناني مشت وداغر قعد و افتكر اخر حوار بينه وبين آمير عن رحاب
#فلاش
آمير: تحب تشرب حاجه قبل ما نتحرك
داغر: لاء شكرا
آمير: عايز اتكلم معاك في امر مهم
داغر بستفهام: عن ايه
امير: احنا قررنا نطلق رحاب, لان مفيش امل في استمرار العلاقه , رحاب دمرت حياتها بسبب عنادها
داغر بقهر: هو ده العند الانسان بيجري وري رغبته, لحد ما يقطع نفسه , وفي النهايه يموت , ع كلا ندعلها تسترد وعيها , قريب
آمير هز دماغه بحزن: اتمني ع الله يله بينا
#باك
داغر فرح لما شافها اليوم وشاف انها تقبلته واتمني لو توافق تبادله نفس مشاعره لانه لسه بيحبها زي الاول
استوب وكشف الحقيقه ليه رحاب بتكره دعاء وآمير ينهار بجنون ع رحاب
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)