رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الفصل الثامن 8 بقلم إيمان مصطفى كامل
رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الجزء الثامن
رواية جعلتني مدمنا بالقرآن البارت الثامن
رواية جعلتني مدمنا بالقرآن الحلقة الثامنة
فات شهر و جاك بيروح كل جمعه المسجد و بيسمع الخطبه و بيسأل الشيخ علي الحاجات ال مفهمهاش من الخطبه و الشيخ بيشرحله و اتعلم الصلاه و الوضوء و حاجات كتيره عن الإسلام و عرف ان قبل ما ينطق الشهاده بلسانه لازم بقلبه الأول و خلاص قرر انه يسألم و يشيل الصليب ال علي ايديه و يتخلص منه و بيتمني ان ربنا يسمحه و يغفرلها اكيد ربنا هيسامحه و يغفرله لان ربنا رحمته واسعه علي عباده
جاك : اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله
الشيخ : مبارك يا بني دلوقتي الشروط ال بعد كده
اولا يجب عليك الاغتسال حتي تطهر بدنك كما طهرتك قلبك حيث قال الرسول صلى الله عليه وسلم انه حين جائه من طلب بدخول الإسلام امره بالاغتسال
و بدخولك يا بني الإسلام كده اتمسحت كل ذنوبك و سيئاتك بس لازم الأول تتوب و دا الأهم و تبعد عن الذنوب و المعصيه و تتم فروضك كامله سواء في الصلاه او الصوم او الذكاه او الحج او العمره او او او و دا كله ئانت اللهم بارك اتعلمته في شهر
حيث أن الرسول عليه الصلاة والسلام قال ” أمرت أن أقاتل الناس حتى يشهدوا أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله، ويقيموا الصلاة ويؤتوا الزكاة فإذا فعلوا ذلك عصموا مني دمائهم وأموالهم إلا بحق الإسلام وحسابهم على الله” صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
و أركان الإسلام هما خمسه : ا_ الشهادتين 2_اقامة الصلاه 3_ ايتاه الزكاه 4_صوم رمضان 5_حج البيت لمن استطلع اليه سبيلا
و المقصود لمن استطاع اليه سبيلا ان ال قادر و ربنا ميسر الأحوال معاه و معاه فلوس يبقا كده انت مجبر تروح الحج اما لو انت مش قادر انك تطلع الحج او العمره ف ربنا سامح ليك انك متروحش
جاك: فهمتك شكرا لحضرتك
الشيخ : متنساش يبني تغير اسمك
جاك : مش ناسي و الله يلا هستاذن انا عشان مش فاضي و اللع السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الشيخ :ماشى يا بني و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
………..
يوسف : يامنه يلا هنتاخر يلا يا ماما
نشوي : خلاص انا خلصت
يوسف : يلا يا منه هنتاخر
منه : استني بلف الطرحه
يوسف : يا بنتي خلصي سنه ع ما تخلصي هنتاخر ع الناس
منه : الطرحه كده حلوه و لا الف واحده تانيه
يوسف :ايه دا قمر قمر يا خواتي يلا بقا
منه : لا لا انا مش مقتنعه بيها بعد قمر يا خواتي
نشوي : يلا يا منه
منه : يعني كلكوا تبقوا قمامير و انا لا دا انا اخت العريس و صاحبة العروسه لازم اكون احلي من العروسه نفسها
يوسف : اهو بدأنا شغل الحموات من دلوقتي
منه : نعاااااام حموات مين يا عنيا دا يايور دي حبيبتشي و في قلبي الكلام دا تقوله لأمك ياخويا
نشوي : لا انا طيبه و مش بحب شغل الحموات دا
يوسف بزهق : انتوا رغيين كده ليه و انتي يا اخت منه انا داخل اكلم جاك عشان يجي معانا و قسما باله لو مالاقيتك خلصتي هولع فيكِ
منه : حاضر
………………..
جودي : لولولولوي يا دبلة الخطوبه عقبالنا كلنا
تالا : و نبني طوبه طوبه في عش حبنا
جودي : مبروك يا حبيبتي
تالا : لحظه كده مبروك دي اسم مفعول و جايه من كلمة برك بمعني (اقعد) يعني كده انتي زي بتدعي عليها و الصحيح انك تقولي مبارك
جودي : هو انتي يا بت لازم تحطي التاتش بتاعك في كل حته
تالا : مش بعلمك يا جاهله
يارا : بطلوا بقا انتوا هتتخانقوا و لا ايه
الباب بيخبط
جودي : اتفضل
منال : انتوا لسه مخلصتيش يا ابله
يارا بصوت واطي : يارب متعصبش عشان معكننش ع نفسي
يارا : لا مخلصتيش
منال : بتبصيلبي كد ليه
تالا : معلشي يا طنط هي يارا متوتره شويه احنا لسه مخلصناش شويه كده و هنخلص علي ما العريس يجي
منال : شكله تفش من خلقتها لسه مجاش لحد دلوقتي اصل وشخا فقر
تالا : الغايب حجته معاه ب..
جودي : بعد اذنك انتي يا طنط عشان احنا لسه مخلصناش
منال : طب براحه ع نفسك كده انتي و هيا
جودي بعد ما منال طلعت و منا هترشق
جودي : عارفين لو مكنتش طلعت كنت صورت فيها قتيل و الله
تالا : متزعليش يا يارا انتي اكيد مش تايهه ع اسلوبها دا
يارا : مش زعلانه بس بتحاول تعمل اي حاجه وحشه عشان تكسر فرحتي و خلاص
…………..
يوسف : الو يا جاك انا مستنيك عشان تيجي معانا
جاك : اسمي مالك مش جاك
يوسف : ايوه دا حضرتك رقم جاك
جاك : ايوه ما الرقم صحيح
يوسف : جاك عمل حادثه
مالك : بعيد الشر عليا يا اخي انا غيرت اسمس بس يا غبي
يوسف :و غيرت اسمك ليه مالك دا اسم إسلامي مش مسيحي
مالك : عشان انا بقيت مسلم مش مسيحي يا يوسف : متهزرش
مالك : و دي حاجه يتهزر فيها
يوسف : مبارك يا حبيب اخوك و لازم نحتفل بالخبر العظيم دا
مالك : الله يبارك فيك بس نخلص الأول من موضوعك ال انت مصدعني بيه دا طول الشهر ال فات
يوسف : سيبك مني دلوقتي قولت لطنط انجي
مالك : لا لسه بس ان شاء الله هقوله لما ارجع من معاك و أحاول أقنعها تدخل الإسلام
يوسف : يارب يسهلك الحال و يقف معاك بس لازم تحكيلي كل حاحه و ايه ال خلاك تفكر في الإسلام و كل ال مريت بيه من غير ما انا اعرف يا واطي مكنش العشم بردوا
مالك :كنت خايف تاخد امل ع الفاضي
يوسف : ماشي هعدهالك المره دي وانا رايح اشوف منه خلصت و لا لا علي ما انت تيجي
مالك : انا قربت ادخل عليك
يوسف : تمام
نشوي : يلا يا يوسف منه خلصت
منه : اهو انت ال اخرتنا
يوسف : يلا يا لمضه
منه بابتسامه مستفزه : اخاف اقولك شئ تزعل
يوسف : اشجيني
منه : لسه فاضل الكوتشي بس برأيك البس الكوتشي و لا الهيلز
يوسف : انا عندي فكره احلي
منه : ايه هي
يوسف : انا اقلع الجزمه و اضربك بيها
منه : بصي يا ماما بصي بيقول ايه انا غلطانه و الحق عليا ان عاوزه ابقا شيك عشان يقولوا علينا عيله شيك انا مش راحه خالص
يوسف : مننننننه
منه : احم نعم يا يوسف يا حبيب قلب اختك
يوسف : البسي اي زفت علي دماغك و يلا
منه : حاضر يا حبيب اختك انا عندي كام يوسف و كان يارا
نشوي : جبتي ورا دلوقتى
منه : عيب كده يا ماما حبه عليا و حبه عليه مش مستهله يعنى
يوسف : انا نازل تكوني ورايا ع طول فاهمه و لا لا
منه : حاضر يا حبيبي انا هلبس الهيلز و انزل
…………
يوسف و منه و نشوي و مالك وصلوا عند يارا خلاص و قعدوا و اتكلموا في أمور الخطوبه و حاجات كتير احد ما نشوي طلبت تشوف يارا
نشوي : اومال فين العروسه
منال : بتجهز جوه
سالم : خشي يا منال ناديلها
منال : حاضر
في اوضة يارا واقفه متوتره جدا و خايفه ان منال تعمل حاجه و جودي و تالا بيهدوها لحد ما الباب خبط
جودي : ادخل
منال : باباكِ بيناديلك
تالا : حاضر يا طنط احنا طالعين دلوقتي
منال : ماشي متتخاروش عشان بينادوا عليكوا
منال في نفسها : وقعتي واقفه يا بت الك*لب
جوه في اوضة يارا
تالا : يلا يا يارا بس اهم حاجه لازم يكون فيه مسافه مبينكوا الكلام يكون محدود مفيش كلام خارجي و الباقي نقولهلك لما نجيب الدهب ان شاء الله
جودي : انتي مستفزه يا بت
تالا : شكرا ع المعلومه يلا يا جودي
يارا : يلا
يارا خرجت هي و تالا و جودى و تالا استغربت اول لما شافت مالك (جاك) ايه ال جابه هنا بس طنشت
منه ليوسف : عروستك وتكه ازاي عشان هي صاحبتي بس
يوسف : بس ياماما انتي متغاظه منها عشان هي احلي منك بس
منه بشهقه : انا
الكل بص لمنه باستغراب
جودي : مالك يا بت فيكِ ايه
منه باحراج : احم اسفه مفيش حاجه تعالي يا مرات اخويا يا حبيبتي اكتر من اخويا اقعدي جمبي
بعد نص ساعه
نشوي : نسيب العرسان لوحدهم شويه يا جماعه
سالم : تمام بس هنسيب الباب مفتوح و خالد و تميم يقعدوا قصادهم
بعد ما الكل طلع و خالد و تميم قاعدين قصادهم بس بيتكلموا مع بعض و مش مركزين معاهم
يوسف ليارا : عاوزه تقولي حاجه
يارا باحراج : اه
يوسف : قولي ال نفسك فيه
يارا : ان شاء الله انا هشتغل سواء قبل الجواز او بعد الجواز انتي جاي تطلب ايدي و انت عارفه ان انا و اختك و جودي نفس المجال و هنفتح قناه و هنشتغل مع بعض اي نعم دي من فلوس أهلنا بس عشان احنا لسه متخرجين و مش هنلاقي شغل بسهوله بس احنا متفقين ان احنا التلاته هنشتغل علي نفسنا و الفلوس هنرجعها عشان يكون بتعبنا و جهدنا بإذن الله عشان انا اهلي مصارفوش عليا و علموني عشان في آخر بعض ما اخلص تعليم من عليه محترمه زي كلية الإعلام و اقعد من غير شغل
يوسف : و مين ال قالك ان انا همنعك من الشغل
يارا : محدش قالي بس مفيش راجل بيحب مراته تكون احسن منه و كمان عشان نكون على نور من الاول عشان لو جيت طلبت مني اني اقعد يكون معايا حق ساعتها لو اعترضت و الاوله شرط آخره نور
يوسف : بس انا عمري ما فكرت بالطريقه دي يا يارا
يارا : انا اسفه بس دي من أهم شروطي و انت لسه معرفش عشان اعرف طريقة تفكيرك
يوسف : ماشي يا سيتي و انا موافق و ايه كمان
يارا : دي كل شروطي دلوقتي و لما يجي وقت الباقي هبقا اقولك
يوسف : ماشي يا سيتي
يارا : انت عاوز تقول حاجه
يوسف : عاوزك تتقي ربنا فيا وفي امي و تعمليها بحب اكنها مامتك بالظبط امي ست طيبه و بتحب الخير للناس مش عاوز شغل الحما و مرات ابنها دا
يارا : انا عمري ما فكرت في كده انا محرومه من امي عايشه مع مرات ابويا و اكيد مش هحكيلك علي مرات الاب و اتمني تعاملني زي ما بتعاملل انت و منه و انا هشيله في عيني
……
بره في الصاله
تالا : بابا اعرفك العميل بتاع الصفقه ال كانت من شهر و نص جا
مالك (جاك) : مالك الصياد
سليم : اهلا بيك
تالا في نفسها مالك غير اسمه يبقا كده اسلم اكيد اسلم بس هو ليه مقاليش ايه دا و انا مالي يقولي و لا ميقوليش بس انا كنت معاه من او خطوه ايه الغباء بتاعي دا انا عارفته علي الشيخ بس يعني ملهوش حق انه يقولك هو مجرد عميل عمل معاكِ صفقه و احتاج مساعدتك بس كده تالا فاقت من شروده علي صوت باباها
سليم : نادي و خالد يتعرفوا على مالك
تالا :حاضر
……..
خالد : هي البت ال مع يوسف دي اخته صح
تميم : اكيد
خالد : اكيد هيا لان. يارا كانت قايلالي انه اخته من دورها و دي ال هتبقا شريكه معاهم في القناه و يوسف شاف يارا لما كان بيوصل منه لما كانت جايه تقعد شويه مع يارا و جودي و تالا
تميم بنص بصه : دا انتي عرفت كل حاجه اهو
خالد : يارا يبني ال قالتلي بس البت وتكه
تالا : البت ايه يا خويا سمعني كده
خالد : احم ازيك يا تالا عامله ايه يا حبيبتي جايه ليه
تالا : كنت بتعاكس مين يااااد بقا ابن عمي و اخويا بيعاكسوا بنات
تميم : انا معكستش حد دا هو ال بيقول علي منه وتكه
تالا : يخربيتك خلي اخوها يسمعك
خالد : انا بقول اتجوزها احسن عشان إداري علي فضيحتي ومتكلمنيش
تالا : اه اه عاوزين نلبس فساتين
خالد : انتي مسكتي في الكلمه ما يارا اهي هتلبسك فستان
تميم : ملكش دعوه عاوزه البس فساتينين
تميم : انتي طماعه
تالا : انا دا انا طيوبه و غلبانه
تميم : عليا بردوا
تالا : نستوني انا كنت جايه ليه بابا عاوزيكوا عشان تسلموا علي مالك عميل معانا في الشركه
تميم : طيب و انتي اقعدي هنا
خالد : انا اخاف تروح تقعد في نصهم
تالا : حسابكوا معايا بعدين غورو يلا
………..
تميم : نعم يا بابا
سليم : مالك الصياد صاحب شريكة الصياد للاستراد و التصدير و اتعامل مع الشركه بتاعنا
و دا تميم ابني تؤام تالا دا خالد ابن اخويا اخو يارا و زي ابني بالظبط و طبعا عرفتك علي سالم
مالك : اهلا و سهلا
خالد : بس انت تعرف يوسف منين
مالك : احنا صحاب و كمان عندنا شركه مشتركه و كل واحد عنده شريكه خاصه بيه
تميم : جميل
دخلوا في حوارات كتير و نقاشات لحد اخر السهره لحد ما قرروا يمشو
……………..
يوسف ومنه و نشوي و جاك بعد ما يارا روحوا و وافقو
علي كل حاجه و اتفقوا ان الخطوبه بعد اسبوعين
منه : اااه منك لله يا يوسف يا ابن نشوي انت ال خليت رجلي تورم
نشوي : منك لله انتي يا شيخه
يوسف : و انا مالي يا لبني مش انتي ال قولتي هلبس الهيلز
منه : هرد على امك الأول و بعدين ارد عليك
منه : تعرفي يا نشوي الدعوه مش هتستجاب عارفه ليه
نشوي : ليه يا آخرة صبري
منه : عشان انتي مقولتش منه بت نشوي لكن انا قولت يوسف ابن نشوي
نشوي و هي بتقلع سلاح الأمهات ( الشبشب)
نشوي : غوري يا بت من وشي
منه : استني افسر تحليلي ليوسف
بصت ليوسف
منه : اي نعم انا ال لبست الهيلز بس ال كنت عمتا تقولي يلا يا منه يلا يامنه خلصي هنتاخر علي الناس يا حبيبي احنا واخدين علي التأخير متخدش في بالك
يوسف : امشي يا بت من هنا
منه : طلقني لو مش عجبك طلقني هيهي
نشوي : امشي يا رقاصه
منه : هيهيهي
……………
مالك (جاك) : ازيك يا ماما
انجي : ازيك يا حبيبي
مالك (جاك) : ماما عاوز اقولك علي حاجه
انجي : عاوز تقول ايه
مالك (جاك) : ماما انا أسلمت
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني مدمنا بالقرآن)