روايات

رواية غريب في مصر الفصل السادس 6 بقلم Sos khalil

رواية غريب في مصر الفصل السادس 6 بقلم Sos khalil

رواية غريب في مصر الجزء السادس

رواية غريب في مصر البارت السادس

رواية غريب في مصر الحلقة السادسة

صباح تآني يوم صحي مصطفي لقى
عدي لسه نايم نفخ وفضل يحرك فيه
مصطفى وهو بيصحي عدي :عدي إنت يابني
عدي بنوم :What مونيكا
مصطفى بتعجب :مونيكا مونيكا مين ولا يا عدي اصحي
يلا
عدي بنوم وابتسامه : I LOVE YOU مونيكا
مصطفى :لا بقى كده كتير وبعدين بصوت عالي :عددددددي
عدي قام بفزع :what what
مصطفى :what اية قوم يلا علشان تنزل معايا يلا
عدي بكسل :انزل فين
مصطفى بصله :نعم يا أخويا إنت فقدت الذاكرة ولا اية
مش قولنا إمبارح هتنزل معايا الورشه تشتغل
عدي بتذكر :آه صح okay طب أنا البس إيه بدله
مصطفي :بدله إيه إنت هتلبس بنطلون و تيشرت عادي
عدي بأستغراب :إزاي هو إحنا مش نزلين شغل إزاي
ملبسش بدله
مصطفي مسح علي وشه بخنقه :بقولك ايه قوم استحمي
والبس إللي أنا قولتلك عليه من غير نفس سامع ولا لا
عدي بسرعه :حاضر حاضر وقام دخل الحمام
مصطفى بصله وقال وهو بيحرك راسه شمال ويمين
: شكلي هتعب معاك آوي ودخل الحمام التأني
أصل الشقه دي فيها حمامين
بعد شويه هما الاتنين خلصو ونزلو
عدي لمصطفى :هو إحنا مش هناكل أنا جعان آوي
مصطفي بصله :هناكل حاضر تعالي نروح عند عم حلمي
عدي :مين عم حلمي
مصطفي :آه صح إنت متعرفهوش ده بيبع فول انما إيه عجب
عدي :طب ما ناكل مع ماما وحنان
مصطفى :ماما وحنان إيه ماما وحنان نايمين دلوقتي
تعالي بس تعالي
وراحو عند عم حلمي
مصطفي بأبتسامة :صباح الخير يا عم حلمي
عم حلمي بأبتسامه :صباح الفل يا بني طلبك بتاع كل يوم
مصطفي :آه بس زود علشان معايا ضيف
عم حلمي بص على عدي عدي بصله بأبتسامه بلهاء
عم حلمي ضحكلو وقال : منورنا
عدي مش فاهم يرد يقول إيه مصطفي خد بالو
وشوش عدي وقالو :قولو بنورك يا عم حلمي
عدي :بنورك عم حلمي
عم حلمي ضحك :طيب اتفضلو
حضر ليهم الاكل طبقين فول وطبقين سلطة و 10 ترغفه
عيش و طبقين بطاطس و طبقين طعميه
مصطفى بدا ياكل و عدي قاعد باصص عليه
مصطفي خد باله :إنت هتفضل باصص ليا كده كتير ما تاكل
يابني
عدي بغباء :أكل إيه
مصطفى :هو البعيد اعمي ولا اية ما الاكل قدامك أهو
يابني
عدي :آه okay وابتدا ياكل حط لقمه فول في بوقه
عجبو طعمه آوي لانو اول مره ياكل فول
عدي بإعجاب :واو جميل آوى
مصطفي بأبتسامه :بالهنا والشفا
عدي ابتسم ليه وكمل أكل
بعد شويه خلصو وشكرو عم حلمي وحاسبوه
وراحو على الورشه
مصطفي فتح الورشه وابتدوا العمال يجو
و هو قال لعدي كذا حاجه يعملها وعلمو يعملها إزاي
وعدي كان فرحان جدا لإنه أول مره حد يعلمو حاجه
في مكان تاني في بيت سامح المصرواي (عم عدي)
كان قاعد هو ومراته وعياله بيفطرو
بنته داليا :بابا تامر عايز يكلم حضرتك في موضوع ( تامر ده المعيد بتاع الكلية إللي هي فيها عندو 33 سنه)
سامح :موضوع إيه يا داليا خير
داليا بكسوف :خير يا بابا هو بس احم عايز ياخد معاد مع
حضرتك
سامح بخبث :معاد ليه
داليا بكسوف آكتر
ابتسام مرات سامح :الله يا سامح بقى متكسفش البنت
سامح ضحك جامد وداليا اتكسفت اكتر
بنته التانيه حبيبه بضحك :اووه اختي الكبيره هتبقى عروسه
يلهوي بجد
داليا ضربتها بكسوف
سامح ضحك :بس يا بنت متكسفش أختك طيب يا حبيبتي
مستني مكلمتو وربنا يقدم إللي في الخير
داليا بأبتسامه :إن شاء الله يا بابا يلا بعد اذنكم بقى
علشان اتأخرت باي ومشيت
حبيبه قامت هي كمان :وأنا كمان همشي الباص بره سلام
سامح و ابتسام :ماشي يا حبيبتي سلام
سامح بيبص لابنة :مالك يا عمر ساكت ليه
عمر بص لأبوه :مفيش يابابا سلامتك
سامح بتنهيده :لسه برضو بتفكر في عدي
عمر : يابابا إحنا منعرفش عنه حاجه من ساعه ما عمي
خدو وسافر وإنت عارف عدي كان أقرب حد ليا وحشني
آوي يا بابا نفسي نتجمع تآني بجد
سامح بحزن علشان كان بيدور هو كمان عليهم
بعد ما سليم خد عدي و سافر بعد ما اتخانق مع اخوه سامح
علشان الورث وخد ابنه ومشي ومحدش يعرف هما فين
سامح :والله يا حبيبي مسبتش مكان الا لما سألت فيه
ان شاء الله خير
عمر هز دماغه :ان شاء الله بعد اذنكو اتأخرت علي الشغل
سلام ومشي كم غير ولا كلمه
سامح خد نفسه بتعب لاقه إللي بيطبطب على أيده بص
رفيقه دربه و حبيبته و زوجته ابتسام حب الطفولة
أللى اتجوزها بعد معاناه مع أبوها و أبوه
ابتسام بأبتسامه حب :متقلقش يا حبيبي إن شاء الله
هتلاقيهم ارحمي حمولك علي الله
سامح بابتسامه :ونعم بالله انا بس تعبت من كتر مانا
عمال أدور عليهم وخصوصا بعد ما سبت الشقه القديمه
ومشيت مش عايز حاجه تفكرني بإللي حصل زمان
بس برضو مش عايز أخويا يبقى زعلان مني في حاجه
أنا مليش ذنب فيها
ابتسام :معلش يا حبيبي إن شاء الله هتلاقيهم
سامح بشرود :لازم القيهم

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غريب في مصر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى