روايات

رواية البقال الفصل الرابع 4 بقلم إيمان الخيال

رواية البقال الفصل الرابع 4 بقلم إيمان الخيال

رواية البقال الجزء الرابع

رواية البقال البارت الرابع

رواية البقال الحلقة الرابعة

فوزية : ايه اللي انا سمعته ده
انا ومريم اتوترنا واتصدمنا ومحدش اتكلم خالص يعني هنقول ايه وهنبرر موقفنا ده ازاي ،صعب
فوزية : انتي ازاي تبقي حاطة عينك على اخو خطيبك وانتي ازاي تداري عليها ؟!
فاطمة بخوف : والله يا ماما انتي فاهمة غلط ،كل اللي انتي سمعته ده كان هزار
في الوقت ده مش عارفة ايه اللي حصل لمريم وكأنها واخده ترياق الصراحة وقررت تقول لماما كل شيء.
فوزية بدموع : كنت فرحانة اني هزوج بناتي الاتنين في نفس الوقت من ناس محترمة ،هقول ايه لابوكوا وعقول ايه لسعاد وعيالها وكريم عارف انك بتحبيه
فاطمة : يا ماما انا مش بحبه دا كان مجرد اعجاب من بعيد وعمري ما كلمته ولا هو كلمني اصلا وهو ميعرفش اني كنت معجبة بيه
مريم : انتي لازم تفهمي بابا بالراحة أن الجوازتين دول لا يمكن يتموا يا ماما
ماما سكتت شوية بتفكر لكن معرفش كانت بتفكر في ايه وقامت خرجت من الاوضة وقبل ما تخرج لفت وقالت
فوزية : الجوازتين دول عيتموا في معادهم والموضوع ده مش عاوزاه يتفتح تاني حتى بينكوا وبين نفسكوا
بعد ما خرجت ماما ،مريم بصتلي وكأنها هتبدأ تحاسبني
مريم بغضب : كل ده بسببك يا فاطمة
فاطمة بذهول : بسببي انا ،ليه ؟!
مريم : لو كنتي رفضتي زواجك من أدهم مكناش وصلنا لهنا ،لكن هترفضي زواجك من الباشا ازاي شاب حلو وغني وعنده مركز وسلطة ،انتي أنانية يا فاطمة وحياتي هتدكر بسببك .
فاطمة : كان ممكن ترفضي زواجك من كريم انتي كمان ما رفضتيش ليه
مريم بغضب : لأني بحب ابويا ومش ممكن اردله كلمة قدام الناس .
انتهى حوارنا ولأول مرة بتخاصم انا مريم المدة دي كلها وفضلنا على الحال ده لحد يوم الخطبة اللي هو الجمعة لكن اللي حصل الجمعة الصبح خلاني أحاول اكلمها طول اليوم قبل الخطبة لكنها رفضت تكلمني أو تسمعني
يوم الجمعة الصبح تليفوني رن
فاطمة : الو
صوت شاب : فاطمة معايا ؟
فاطمة : أيوة مين حضرتك ؟
صوت شاب : معقول مش عارفة صوتي
فاطمة : كريم !
كريم : الغي الخطوبة انهاردة انتي واختك لأنها لو تمت حياتنا احنا الأربعة هتكون جحيم
فاطمة : انت بتقول ايه
كريم : مكانش لازم توافقي تتجوزي اخويا وانتي عارفة اني عندي مشاعر ناحيتك
فاطمة : اسمع يا كريم انا هبقي مرات اخوك ويا ريت تعدي الكلام على مخك الاول قبل ما تنطقه
كريم : انا مش هخليكي تخدعي أدهم
فاطمة : اخدعه ازاي يعني انت اهبل يا ابني انا وادهظ خطوبتنا انهاردة وانت كمان هتخطب مريم انهاردة ولا نسيت
كريم : طول مانتي مستمرة في خداع اخويا انا هنتقم منك في اختك وخليها تبات بدموعها كل ليلة ،سلام يا مرات اخويا
بعد اللي حصل ده حاولت اقول لمريم عشان اخليها تلغي الخطبة بسرعة ومتدمرش حياتها بالارتباط بواحد اسمه كريم
فاطمة : يا مريم اسمعيني انتي لازم تلغي خطوبتك من كريم
مريم : يا ريت تخليكي في حالك يا فاطمة
فاطمة : كريم مش الشخص المناسب ليكي يا مريم
مريم : هو الشخص المناسب لازم يكون معلق نجمتين ولا ايه
فاطمة : مريم ..
مريم :بقولك ايه يا فاطمة خليكي في حالك وافرحي بالكابتن أدهم وانا خليني في حالي بحاول افرح بالبقال
مريم كانت واحدة قرارها إنها تتجوز كريم خلاص وانا بصراحة مقدرتش ابوظ جوازتي من أدهم ما هو عريس لقطة زي ما بيقولوا لكني مش مرتاحة لكريم .
الجمعة بالليل
تمت الخطوبة على خير وحددنا معاد الفرح بعد اسبوع …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية البقال)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى