رواية أبسط حبيب الفصل السادس 6 بقلم آية محمد
رواية أبسط حبيب الجزء السادس
رواية أبسط حبيب البارت السادس
رواية أبسط حبيب الحلقة السادسة
محمد :أنس مجدي طلع نصا*ب وسدرة مش بنته
أنس:انت بتقول اي اكيد بتهزر
محمد بجدية:وانا ههزر لي ياانس دا بلاو*يه كتير
أنس : طب وقصده اي بأنه سرق ابويا وم*وته
محمد :الحكاية طويله ياانس ومحتاجه قعده وتماسك منك لأنك مظلوم انت ومراتك
أنس بعدم فهم :يعني اي
محمد :يعني شد حيلك كده وخف انت بس وحافظ على جرحك ولينا قاعده مع بعض وهجيلك زيارة لما ارجع من اسكندرية ولازم مدامك تكون موجوده
أنس بغيره:لي يامحمد بيه افهم
محمد بسخرية :عيب عليك دي مرات اخويا هتفهم بعدين لي
محتاجين دماغك في الحكاية دي عشان هيا اللي هتخطط توقعه
أنس بغموض: طبعا هو في فى المخابرات احسن مني بيخطط ليكم
محمد بتهكم :لا يابيه سلام
صفية :هتفضل شغال في الشغل الخط*ر دا لحد امتى
أنس :جرا اي ياصفصف هو حد عارف شغلي التاني غيرك
ولا حد هيعرف عشان انتي سري
صفية وهيا بتقوم :سرك دلوقتي بقي مراتك وأظن زي مقلبي بيقولي البت طيبة ومظلومه
انا ماشيه
سدرة :اي دا رايحه فين ياماما انا عملت غدا للكل نادي دكتور محمود كمان
أنس بضيق :وتنادي للمعتو*ه دا لي
صفية بضحك طبطت على سدرة :لا يابني محمود تلاقيه كل التلاجة اصلا باللي فيها هنزل انا خدي بالك من جوزك ماشي
سدرة بايماءه :ماشي
أنس :ها هتفضلي واقفه عندك كده كتير
سدرة :……
أنس :بكلمك ردي تعالى هنا الاكل زمانه برد هيبقى وحش وبارد
خرجت سدرة عن سكونها واتحركت :انا اكلي مش وحش انا طول عمري بطبخ في فيلا مجدي بيه
أنس :اكليني وقوليلي بتطبخي لي هو مفيش خدم
سدرة بحزن :لا كان في وانا الرئيسه بتاعته دي كانت شغلانتي من وأنا 15 سنة بقبض عليها فلوس عشان اتعلم من وقت ما ماما اتوفت
أنس :حلوة الاكل والفراخ احلى سمعت انك معاكي دكتوراه في الأدب وانك كاتبة مشهورة
سدرة وعيونها مدمعين :ايوه كنت عاوزه اعمل لنفسي كيان عشان ابعد من مجدي لأن ابن اخوه كان بيتحر*ش بيا كل ميجي البيت
أنس بغضب :اسمه
سدرة وحست أن ليها أمان :لا كفايا مشاكل
أنس :هعرفه من غير متقولي
طب ومفكرتيش لي تتجوزي حد من العائلات المرموقه في وسطك
سدرة :فكرت بس ملقتش فيهم واحد ملتزم دينياًولا متزن نفسياً
أنس :سدرة انتي عندك كام سنة
سدرة :عندي عشرين
أنس :انتي أصغر مني بكتير تديني كام سنة
سدرة :30
أنس باستغراب :اشمعنا
سدرة :طول عمري بدعي ربنا في قيام الليل أن لو اتجوزت زوجي يكون أكبر مني بعشر سنين بحيث يعوضني حنان الأب ومنها ميكنش الفرق كبير بأنه يكون لسه شباب معايا
أنس :وانتي اتحرمتي من حنان الأب
سدرة :مجدي قت*ل بابا وانا خمس سنين وشوفته بعيني
أنس وهو بيطبطب على كتفها :متزعليش حقك هجيبه
سدرة وارتاحت للكلام معاه :ممكن سؤال
أنس :بعد الشوربة والفراخ دي خدي عيوني واديهالك
سدرة بابتسامه :هو اتجوزتني غصب عنك
أنس بتهكم :محدش بيقدر يغصب أنس مجاهد علي حاجه بعمل اللي انا عاوزه انا تابعتك فترة قبل متجوزك شوفت انك زي مانا عاوز عشان كده وافقت
إنما مجدي بالورق كان يبله ويشرب مايته
سدرة :طب يعني هو قالك كلام مش كويس دا اللي انت عاوزه
أنس :انا اه صدقته بس مؤخراً غيرت رأيي وعرفت أن اتها*ماته ليكي باط*له
سدرة :يعني اي
أنس:يعني انتي مراتي وانا جوزك وحياتنا هتمشي على كده ومحتاج منك تتأقلمي عليا عارف جوازنا كان ملغبط بس انا مش شخص وحش ولا حاجه
هعرفك بنفسي
اسمي أنس مجاهد
عندي 30 سنة
خريج كلية حقوق
عندي مكتب كبير مشغل محامين وبيضرب محامين
عندي مستشفى وببني واحده جديدة
شغال شغل تاني وعشان انتي مراتي آمنتك واخد رتبه في المخا*برات من قريب يعني بسبب شغلي وذكائي
حد ساعدني في دا كله لا حد وقف جنبي برضه لا
عملت نفسي بنفسي
عايش في حاره لي عشان دي حارة والدتي وكانت بتحبها وامي ما*تت وهيا بتولدني
حاجه تانيه عني مش بتاع بنات وعمري متعاملت مع بنت فمتزعليش مني الحمد لله حاجج بيت ربنا كذا مره ولينا يوم هاخدك فيه نروح نحج سوا بس لما اجبلك حقك
سدرة بهدوء:بإذن الله
أنس :ممكن لو مشى هضايق مراتي حبيبتي تجبلي هدوم وتساعدني عشان عاوز انام مغيرتش من امبارح من وقت مدخلت المستشفى
سدرة بحرج :حاضر
أنس :سدرة انا آسف ممكن نبدأ من جديد
سدرة بتفكير :ماشي موافقه
أنس وشدها لي :بسهولة كده روحي ودي دول المطبخ وتعالى عشان ننام بكره جاي لينا ضيف
سدرة :حاضر
أنس :حلو اووي زوجه مطيعه
بعد شويه أنس :سدرة هتنامي في المطبخ ولا اي
سدرة بتدخل الاوضه وهيا بتمسح ايديها وغيرت هدومها :لا كنت بغسل الأطباق
أنس فاتح بوقه من الصدمه :أي دا
سدرة بخوف :اي معملش حاجه
أنس شدها لي ع السرير :اللهم بارك بسم الله ماشاء الله انتي جميلة وشعر جميل
سدرة بكسوف :شكرا
أنس محبش يضغط عليهآ وضمها لي ونام
سدرة:ممكن تبعد
أنس :لا واتأقلمي بسرعة عشان عاوز عيال
سدرة بقلق :حاضر
عند مجدي
مجدي :انت متأكد انه عرف
مجهول :ايوه يامجدي بيه كان بيكلم واحد اسمه محمد وف اسكندرية وهيجي يعرفه كل حاجه
مجدي بخوف :مش قولتلك الولد دا مفيش وراه خير في وراه سر كبير
مجهول :هنعمل اي يابيه
مجدي….
يتبع……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أبسط حبيب)