روايات

رواية حب مستحيل الفصل الثاني 2 بقلم إيمان شلبي

رواية حب مستحيل الفصل الثاني 2 بقلم إيمان شلبي

رواية حب مستحيل الجزء الثاني

رواية حب مستحيل البارت الثاني

رواية حب مستحيل الحلقة الثانية

اووووماي جاد هو ده العريس ؟
قالتها صاحبتي “ياسمين” وهي بتبص علي صوره هادي بهيام واعجاب
شديت منها الفون بضيق :
-ايوه
-وانتي رفضتيه وقولتيله مش بطيق شكلك !!
هزيت راسي بيأس وانا بحط وشي في الأرض وبمط شفايفي بضيق وحزن
-لا بجد ملكيش حق يافلك الواد قمر
بصيتلها بغضب :
-انتي هتعاكسيه ولا ايه
ردت بخبث :
-الاه احنا بدأنا نغير ولا ايه ؟؟
فركت ايدي بتوتر وانا ببص في كل مكان إلا عيونها
-غيره ايه وكلام فاضي ايه لا طبعا هو انا بحبه اصلا عشان اغير عليه لا استحاله لا و….
-ممكن نتكلم ؟
قالها حد من ورايا قدرت أميز هو مين من نبره صوته المميزه
بلعت ريقي بصعوبه وانا بلف راسي وبرفع عيوني ابص في عيونه
اول ما عيوني اتقابلت مع عيونه حسيت برعشه غريبه وقلبي فضل يدق دقه ورا التانيه ورا التالته!!!
هزيت راسي وانا بقوم اقف وببتسم ابتسامه مهزوزه
-م ممكن ياهادي اتفضل
بص علي ياسمين اللي فهمت وقامت بأحراج
-طب هستأذن انا هستناكي في المدرج
رديت بهمس :
-تمام
شاورلي بأيده بهدوء :
-اتفضلي
قعدت مكاني وهو راح قعد علي الكرسي اللي في وشي
اكذب لو قولت انه مش وسيم !!
هو فعلا كان وسيم جدا ،شعره بُني وطويل ،بشرته بيضا ،عيونه زرقا ،رموشه طويله ،جسمه رياضي ،لبسه شيك جداً كله براند وكأنه بطل من ابطال هوليود أو خارج من روايه
سكت لحظه وبعدها بصلي وهو بيتنهد وبيقولي بجديه:
-طبعا انا كلمتك امبارح عشان كنت حابب أننا نتقابل ونتعرف علي بعض
وقف كلام وهز أكتافه وهو بيبتسم بسخريه:
-لكن للاسف مكانش في فرصه إلا لطوله لسان حضرتك
فركت ايدي ووشي احمر بأحراج وانا بحط وشي في الأرض وبهمس بتلقائيه وصوت مبحوح :
-اسفه
رد بجمود :
-لا ماهو مش بالساهل كده بعد ما تهزقيني اقبل أسفك واعدي الموضوع !
رفعت عيوني وانا بهز راسي بتساؤل وسخريه:
-اعملك ايه يعني اقوم ابوس رجلك
مش كفايه أن فلك هانم اتأسفت لواحد زيك
جز علي أسنانه وهو بيبصلي وعيونه لونها احمر :
-برضو برضو بتقلي ادبك ؟
رديت بعند:
-انا متربيه غصب عنك
-لا ماهو واضح
قالها بعصبيه وهو بيبص لعيوني بغيظ
لا اخفي عليكم سر كانت نظراتنا تُشبه الحرب تماماً
عيونه كانت بتطلع شرار وعيوني كلها عند وتحدي وقوه
-بصي بقي يابنت الناس ،اولا انا اه فلاح وافتخر اني فلاح وافتخر اني اشتغلت في الغيظ ولبست جلابيه انضف من وشك ،ثانياً الجوازه ديه هتكمل برضاكي أو غصب عنك ولو سمعت منك كلمه زياده فيها اهانه لبلدي ولا شغلهم ولا لبسهم صدقيني مش هرحمك ،انا اه متعلم ومش عايش هناك بس مهما كان دي بلدي واصلي وانا عمري ما اتكسف منهم ،والفلاحين مش جهله زي مانتي بتقولي ده معظم الدكاتره والمهندسين والمشاهير فلاحيين!!!
انتي اللي حاطه في دماغك فكره معينه عنهم ومش هتتغير لانك بني ادمه سطحيه بتبص للمظاهر وبس
جزيت علي اسناني بغيظ وانا بهبد علي التربيزه اللي كانت بتفصل ما بيني وبينه
-طب الجوازه دي مش هتكمل ووريني بقي هتغصبني عليها ازاي
سند ظهره علي الكرسي اللي وراه وهو بيرفع حاجبه ببرود
-انتي بتتحديني؟
رديت بتحدي وقوه :
-اه
ابتسم ابتسامه صفراء :
-وانا قبلت التحدي والجوازه هتكمل ومش بس كده احنا هنقضي شهر العسل في البلد كمان
برقت بصدمه وانا بقوم اقف وبهز راسي بهستريه:
-لا لا لااااااا استحاله بقولك مش عايزاك يا اخي هو عافيه خلي عندك دم خلي عندك كرامه شويه و….
قاطعني بعصبيه وهو بيقوم يقف وبيبص في عيوني بقوه
-لو متجوزتكيش انا هتتجوزي زعيم مافيا
رمشت بعيوني اكتر من مره باستغراب :
-ا انت بتخرف بتقول ايه ؟
-انا مش بخرف انا بقولك الحقيقه ،في زعيم مافيا شافك في حفله كان ابوكي عاملها عندكم في الفيلا واتقدملك وابوكي للاسف مكتشفش أنه زعيم مافيا إلا لما اتقدملك
خاف عليكي وقرر يرفض ويقوله انك متجوزه عشان كده لازم تتجوزيني ونسافر من هنا
قعدت مكاني بصدمه وانا ببص قدامي وبسأله بشرود :
-طب ليه بابا مرفضش علي طول من غير ما يقوله اني متجوزه!
رد بهدوء :
-عشان لو ابوكي رفضه بدون اسباب هيصمم عليكي اكتر ومش بعيد يخطفك ويتجوزك غصب عنك وعن ابوكي وعن اي حد
نزل لمستوايا وهو بيسند بأيده الاتنين علي التربيزه وبيبص في عيوني وبكل قسوه
-انا بقولك الحقيقه عشان متاخديش قلم في نفسك وتفتكري اني بحبك لا فوقي انا ميشرفنيش احب واحده زيك
رفعت عيوني اللي كانت بتلمع بدموع مكتومه :
-وبتساعدني ليه بقي طالما مش بتطيقني؟
وليه قولتلي أن دي وصيه ماما وكذبت عليا في الاول
-انا مكذبتش عليكي مامتك الله يرحمها وصيتني اتجوزك فعلا بس انا بصراحه محبتش انفذ الوصيه لاني زي ما قولتلك مش بطيق وشك صدقيني
بس لما باباكي كلمني وقالي اساعده واتجوزك حفاظاً عليكي اضطريت اوافق
وقف كلام واخد نفس طويل وبعدها اتعدل في وقفته وهو بيعدل ياقه قميصه
-اعملي حسابك هنعمل الفرح وكتب الكتاب يوم الجمعه وبعدها هنطلع علي البلد
قال جملته بجمود ومشي من قدامي وانا قاعده ببص بشرود والدموع بتلمع في عيني
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ”
قالها المأذون من هنا وتوالت المباركات من حوليا من هنا
كنت قاعده ببص حوليا وانا مش فاهمه حاجه
مش قادره استوعب اني اتجوزت
ومن مين ؟!
من أكتر شخص مكنتش بحبه وانا صغيره
بتجوز في ظروف غريبه وقصه غير مناسبه أو غير مشابهه لقصه الحب الاسطوريه اللي بحلم بيها طول الوقت
كنت حاسه اني في حلم مش علي هوايا علي الاطلاق !
حلم مُمل بشكل ميتوصفش
جوازي من شخص مش علي مقاس قلبي فكره مكنتش اقدر اتخيلها أو اتقبلها في يوم
لكن اوقات الظروف بتحكم علي الشخص أنه ياخد قرار منطقي نابع من عقله ويلغي اي مشاعر نابعه من قلبه
اصل انا في الحقيقه طول عمري شايفه أن قرار الجواز ده اكتر قرار لازم ناخده بقلوبنا أو علي الاقل نخلي قلوبنا جزء من التفكير
صحيح هو مطلوب العقل في كل قرار في حياتنا
لكن قرار زي الجواز ضروري جدا استخدم فيه قلبي واخليه يشارك عقلي في التفكير
إن كان قلبي مرتاح ،ميال ،مبسوط ،مطمن ،بيحب وميقدرش في يوم يستغني إذاً اقدر اقول وقتها أن قراري صح مليون في الميه بجانب بعض المواصفات اللي لازم افكر فيها بعقلي!
-انتي كويسه ؟
فوقت من شرودي لما همس في ودني بهدوء ورقه
اخدت نفس طويل وانا ببص علي الناس اللي كانت بتبصلي بنظرات مختلفه ،حب ، كره ،غل ،فرحه ،تمني
-تمام
-مالك؟!
هزيت اكتافي بلا مبالاه :
-مفيش
رد ببرود :
-طيب
-بنت عمي حبيبتي الف الف مبروك ياقمر
قالها آدم وهو بيقرب مني وبيفتحلي دراعه وانا بدوري قومت عشان احضنه لاني مش بعتبره ابن عمي لا ده اخويا الكبير
وقبل ما احضنه لقيت اللي بيشدني من دراعي وبيقف قدامي زي الحيطه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب مستحيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى