رواية حياة رحمة الفصل الثالث 3 بقلم مارلي إيهاب
رواية حياة رحمة الجزء الثالث
رواية حياة رحمة البارت الثالث
رواية حياة رحمة الحلقة الثالثة
كانت رحمة ترجع بذكريتها
فلاش باك
رحمة بعد ما انتحرت والدها دخل بعد نصف ساعه علشان يصالحها ودخل بعد ما خبط وملقاش رد
والدها دخل و شافها بالمنظر ده الدموع جرت علي وجهه وقال وهو بيهز فيها…. رحمة ليه كده يا بنتي قومي يا حبيبتي قومي وهعملك كل اللي انتي عاوزة قومي الاسعاف وقام وهو مش قادر واتصل بالاسعاف اللي جم بعد ربع ساعة وكان في الوقت ده بيحاول يكتم الدم وهو بيبكي بشدة….. ليه يا بنتي تخسري دنيتك واخرتك ليه تغضبي ربنا وعلشان مين واحد ميسواش يا رحمة كده يابنتي
وسمع سرينه الاسعاف جت وفتح ليهم الباب ودخلهم وهما حطوها علي الترولي ونزلوا بيها ووالدها كان معاها وركب معاهم ويوسف كان شايف اللي بيحصل وابتسم بخبث…. هتوافق يا حج يعني هتوافق
في المستشفى وصلوا ودخلوها
وبعد ساعة خرج الدكتور وقال… اطمن يا حج هي الحمدلله كويسة بس لو حصل كده تاني ممكن تموت فيها
والدها بدموع…. شكرا يا بني اقدر اشوفها
الدكتور… هي هتتنقل اوضة وتبقي تقدر تشوفها بعد النقل
والدها… تشكر يا بني
الدكتور…… العفو
واتنقلت لاوضة عادية
ووالدها دخل وكانت نايمة
باك
فاقت رحمة علي صوت سعاد اللي بتقول بغضب…. مالك يا ختي قاعدة كده ليه قومي شوفي الاكل
رحمة بدموع وتعب…. حاضر
وقامت وهي حاسة انها شوية وهتتشل
اما سعاد خرجت ورحمة واقفت تاخد بالها من الاكل
رحمة بدموع….. ربنا يرحمك يابا ويسامحني علي اللي عملته وان كنت هموت كافرة علشان خاطر واحد مايسواش
سعاد سمعت مديحة بتنادي عليها
سعاد… ايوه ياما
مديحة… ام سيد بتقولي انك قبضتي الجمعية راحت فين ومقولتيش يعني
سعاد بتوتر…… شيلتهم في البوسطة علي خاطر الواد زياد ابني يسنده
مديحة….. ومقولتيش ليه
سعاد بتوتر…. مجتش مناسبة ياما الله في ايه هو تحقيق ولا ايه فلوس وانا حره فيها
مديحة بعصبية… لا يا حبيبتي وانتي الصادقة وانتي يا حبيبتي بتدفعي منين
سعاد…. من المعاش المطلقات ايه مانتيش عارفة
مديحة بعصبية…. لا عارفة يا روح ام*ك بس بتاكلي انتي وابنك ببلاش يابت من فلوس ابني
يبقي من حقي اعرف وديتي الفلوس فين يا تدفعي حق اكلك انتي وابنك
سعاد بعصبية…. بقي بتعدي الاكل عليا انا وابني ياما بقي كده
مديحة بعصبية… بقولك ايه يا بت اللي عندي قولته مش عايزة كلام كتير الفلوس راحت فين ومتقوليش في البوسطة لان كلمت صحبيتي وقالت انك محطتيش حاجة انطقي يابت
سعاد بتوتر….. اتسرقت ارتاحتي
مديحة بصدمة… نعم يا اختي ات ايه
سعاد ببخوف… وانا ماشية في الشارع كان ساكت شوية مانتي عارفه شارع ام سيد وقف اتنين رجالة من متوسيكل وسرقوني ياما
مديحة بغضب…. بتكدبي ياروح ام*ك ومسرقش التلفون ليه بقي يا اختي
سعاد… اصل التلفون كنت حاطة في جيب العباية يا اما
مديحة بغضب…. ماشي يا سعاد هعمل نفسي مصدقة الكلام الخيبان ده ماشي غوري من وشي كاتك القرف بوم*ة
دخلت سعاد الاوضة وهي خايفة وشافت سعد بيتصل ومسجلة منه
ردت بتوتر… الو
سعد… مالك يا قمر لقيتك متجاهلني قولت اسأل انا
سعاد بتوتر… مش وقته كلام دلوقتي
سعد.. مالك يا بت
سعاد… امي شاكة فيا بسبب حوار الفلوس الولية بنت *** قالتلها اني خدت الجمعية وعماتلي حوار وقولتلها اتسرقوا لكن مدخلش عليها الحوار خالص وشاكه اني ادتهم لحد وخايفة تقول ليوسف
سعد بهدوء… متقلقيش ولو اثبتي علي موقفك يا بت وبعدين ابقي عدي عليا علشان وحشتني اوي
سعاد ابتسمت… بجد
سعد… طبعا يا قلبي عندك شك ولا ايه
سعاد ببتسامة… هحاول اجاي يا حبيبتي حاضر من عينا طبعا مع السلامه حبيبتي
سعد فهم ان في حاجه… مع السلامة يا عمري
وقفلت وشافت امها دخلت وبتقول بغضب…. بتكلمي مين يا بت
سعاد بهدوء…. دي منه صحبتي يا ماما تحبي تشوفي الاسم
مديحة بتوعد….. لا يابت مش عاوزة اشوف
وخرجت وهي مضايقة وشاكه فيها
في المطبخ رحمة خلصت الاكل ولسه هتدخل الاوضة
مديحة بغضب…. خدي يا اختي نضفي الشقة كلها مش انا قولتلك
رحمة ببكاء….. طيب ارتاح شوية
مديحة بغضب….. مفيش راحة اخلص احسنلك
رحمة برعب…. حاضر هنضف علي درج التربيزة وطلعت شريط علاج قدامها
مديحة شدته منها وقالت…. ايه ده يا حلوة
رحمة برعب… دي حباية مسكن يا ماما
مديحة بغضب…. متاخديش حاجة الشريط ده غالي ياماما ده مكتوب عليه 25 جنية وانتي متسويش قرش
رحمة بدموع…. حاضر ياماما
وسابتها وراحت تنضف البيت وبعد ربع ساعة سمعوا صوت حاجة وقعت علي الارض
مديحة بغضب…. نهار اهلك اسود
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
اما عند يوسف كان بحط دهان علي الحيط وشغال مع كذا راجل
دخلت واحدة عنده وقالت بدلع… ازيك يا جو
يوسف ابتسم ونزل وقال… ازيك يا جوجو
واخدها وخرج بره الشقة وسمع واحد بيقوله… الله يسهلوا يا ابو عمو
يوسف بهدوء…. كده تيجي قصاد الرجالة
جني بدلع…. بتغير عليا يا جو
يوسف ابتسم…. طبعا ياروح قلب جو.
جني بدلع….. طيب بقالك كتير مش بتيجي عندي ليه
يوسف بضيق.. اعمل ايه في البومة للي عندي في البيت يا جوجو
جني بضيق…. طلقها بقي مستني ايه مش هنتجوز بقي
يوسف ابتسم…. ولما اطلقها مين يخدمك ويخدم امي يابت خدامه ببلاش
جني ضحكت ضحكة عالية….. معاك حق خدامه
يوسف قرب منها واخدها شقة فاضية بيوضبوها
وحط ايده علي وخصرها وقال…. بس انتي وحشتني يا بت ياجوجو
جني حط ايدها علي رقبته وقالت بدلع وانت اكتر يا جو نفسي نتجوز ونقعد علي طول في بيت واحد سوا
يوسف… هيحصل يابت وقريب اوي اوي كمان
وقبلها بشوق ولهفة وهي بدلته بنفس الهفة
وفضلوا يقبلوا بعضهم لدقايق وبعدين بعد وقال… امشي انتي دلوقتي بقي علشان في شغل كتير عايز اخلصه وهبقي اجيلك يالا سلام
جني قبلته قبله صغيرة علي شفيته… باي يا جو
يوسف…. باي يا قلب جو
وخرجت جني وقال يوسف بحب… حبيبة القلب مش جعفر اللي قاعد معايا
😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢😢
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة رحمة)