رواية عشقت حسناء الصعيد الحلقة الحادية عشر 11 بقلم هبة الله عوض
رواية عشقت حسناء الصعيد الحلقة الحادية عشر 11 بقلم هبة الله عوض |
رواية عشقت حسناء الصعيد الحلقة الحادية عشر 11 بقلم هبة الله عوض
استيقظت في الصباح نظرت بجانبها ولكنها لم تجده نهضت من فراشها واتجهت إلى الحمام وبعد فتره خرجت لتجد الغرفه فارغه ارتدت ملابسها وخرجت من الحجره واتجهت لحجرة حسناء الجديده ولكنها وجدتها فارغه والفراش فارغا خرجت من الحجره وهى تدعو بداخلها ان ما تفكر به ليس صحيحا اتجهت الى حجرتها وفتحت الباب بهدوء لتجدها نائمه على صدره ويتحدثان بحب نظرت اليه بغضب
فى الصباح شعرت بشيء يتحسس وجهها فتحت عينيها لتجده ينظر اليها ويبتسم
عضت على شفتيها واغلقت عينيها مره اخرى
ابتسم وهو يتحسس وجهها قائلا :اصحى بجى بجالى كتير مستنيكى انتى مصدجتى تنامى والا ايه
حسناء وهى تشير باصبعها فى وجهه قائله:انت چولتلى انك مهضايجنيش
سليم وهو ينظر اليها قائلا:انى ضايجتك دلوجت؟
حسناء : ايوه هتصحينى دلوجت ليه انى كنت هحلم حلم حلو
سليم:والحلم ده احلى منى ؟
حسناء :لاه مانى كنت بحلم بيك
سليم:ايوه حلمتى بايه بجى احكيلى
حسناء وهى تنظر اليه وتبتسم دون رد
سليم نظر اليها بخبث قائلا:يا جليله الادب على الصبح اكده
نظرت اليه بصدمه فهى لم تفهم ما يقصد ومن ثم قامت لتضربه بصدره بقوه قائله:انى اللى جليله الادب انى مجصدتش اكده عيب عليك
سليم بخبث:امال سكتى ليه دولوجت؟
حسناء:تفكيرك ده شمال انى كنت بحلم ان انا وانت ماشين فى زرع وخضرا شبه الچنيه اكده وكان فيها ورود كتير وزرع اخضر بس فجاه طلع من بين الشجر تعبان على كد مكنت سعيده فى الحلم بس اتفزعت من التعبان
سليم وهو يقبلها من وجنتها قائلا:انى چارك متخفيش والا من تعبان والا حنش
حسناء وهى تحتضنه بقوه قائله:مش هخاف طول مانت چارى بس انتى متسبنيش
اتسعت عينيه ونظر اليها بصدمه قائلا:نبيله !؟
نظرت خلفها لتجدها واقفه تنظر اليهم بغضب قائله:ايوه نبيله يا سليم
لم تستطيع فعل شئ سوء تغطيه جسدها وجهها بالكامل وتستمع لحديثهم
سليم يجلس على الفراش قائلا:ايه اللى چابك اهنه وازاى تدخلى اكده
نبيله:چيت عشان اشوف چوزى سيبنى نايمه لحالى وچاى نايم اهنه مع الهانم
سليم بغضب بعد ان لاحظ ما فعلته حسناء قائلا:روحى على جوضتك دلوجت وحسابك معايا بعدين
خرجت من الحجره واتجهت إلى حجرتها بغضب قائله:ماشى يا سليم
نظر اليها ورفع الغطاء عن وجهها ليجدها مغمضة العينين وانفاسها عاليه جذبها اليه ووضع راسها على صدره قائلا: متزعليش حجك عليا انى
فتحت عينيها ونظرت إليه قائله:جوم يا سليم روحلها وراضيها انى مش زعلانه منيها
سليم وهو ينظر اليها بدهشة قائلا:انتى مش زعلانه من اللى حوصل
نظرت اليه قائله:اكيد زعلانه بس هيه اللى عملتو غصبا عنها جولتلك جبل اكده انها بتحبك واللى بيحب بيغير يا سليم جوم يا سليم راضيها وطيب خاطرها بكلمتين
نهض من الفراش واتجه إلى الحمام وبعد قليل خرج وبداء بارتداء ملابسه وهو ينظر اليها يحاول أن يفهم ما تشعر به
اقترب منها وجلس على طرف الفراش مقبلا راسها قائلا:هتنزلى نفطرو سوا؟
حسناء وهى تبتسم له قائله:ايوه هجهز وانزل
نهض من الفراش واتجه إلى باب الغرفه ونظر اليها قائلا:هستناكى وهتوحشينى
نظرت اليه بابتسامه رقيقه قائله:وانت كمان هتوحشنى جووووى
خرج من الحجره واتجه إلى الحجره المجاوره وفتح الباب ودخل ليجدها تجلس على الفراش وتفرك يدها بغضب
اقترب منها وهو يرسم على وجهه البسمه ويقبل جبهتها قائلا: صباح الخير يا نبيله
نبيله وهى تنظر اليه بصدمه فهى لم تتوقع ان رد فعله سيكون هكذا توقعت انه سيتشاجر معها
نبيله بتوتر: صباح الخير يا سليم
سليم وهو يتحسس جبهتها قائلا:عامله ايه دلوجت؟
نبيله :الحمد لله بخير انت اللى عامل ايه دلوجت؟
سليم:انى الحمد لله بخير
نبيله بعتاب:اكده يا سليم تسيبنى وتروح لها هنت عليك تسيبنى لحالى طول الليل
سليم وهو ينظر اليها بجديه ويشير باصبعه قائلا:انى معتبتكيش على دخولك علينا اكده متعتبنيش انتى كمان ودى جصاد دى بس لو كررتيها مره تانيه هيبجى ليا رد تانى
نبيله وهى تنظر اليه قائله:وانت كمان متسبنيش مره تانيه وتروح لها
سليم وهو ينظر اليها بغضب قائلا:اروح لها مروحلها دى مراتى انى مرايحش لواحده من الشارع وانتى لازم تفهمى اكده
نبيله وهى تنظر اليه بصدمه قائله:انت جايل امبارح انك هطلجها غيرت رأيك !
سليم بجديه:ايوه غيرت رأيى يا نبيله ومهطلجهاش
نظرت اليه بغضب قائله:يبجى تطلجنى انى يا سليم
نظر اليها بصدمه قائلا:انتى عارفه لو جولتى الكلمه دى تانى همسر راسك
واقترب منها ليقبل وجنتها قائلا:طلاج ايه اللى هتجولى عليه انتى عارفه انى اجدر اعيش من غيرك يا بولبولتى
نظر اليه وعينيها مليئه بالدموع قائله:صوح متجدرش تعيش من غيري
نظر اليها واحاط وجهها بيديه قائلا:وحياة نبيله مجدرش اعيش من غيرك
ابتسمت له قائله:يبجى نفطرو اهنه مع بعض
ابتلع ريقه قائلا:بكره نفطرو سوا
نبيله:لاه دلوجت عشان تصالحنى
سليم:ماشي نفطرو سوا
نبيله :وتجعد معايا اليوم كله
ابتسم لها قائلا:بس انى عندى مشاوير كتير انهارده
نبيله وهى تلف يدها حول رقبته قائله:عمى محمود هيخلص الشغل بدالك انى هجوله انى تعبانه وانت جاعد چارى
سليم وهو ينظر اليها ضاحكا:دا انتى مرتبه كل حاچه بجى
نبيه : اكيد
نهضت من فراشها واتجهت إلى الاسفل لتحضر الفطور الى الحجره
نظرت بالمطبخ لتجده فارغا فذهبت لتبحث عن زهره لتحضر لها الفطور
دخلت الى حجره الطعام لتجد الجميع يتناولون طعامهم
نبيله وهى تنظر اليها قائله:صباح الخير
الجميع: صباح النور
نبيله وهى تنظر لحسناء قائله:زهره حضرى فطور وطلعيه على جوضتى فوج
زهره:حاضر يا ست نبيله
وخرجت زهره لتحضير الفطور كما امرتها
نظرت اليها وهى تتحدث وعينيها مثبته عليها فشغلت نفسها بتناول الطعام
كريمه وهى تنظر الييها قائله:ليه يا بتى انزلى افطرى معانا اهنه
نبيله وهى ما زالت عينيها مثبته على حسناء قائله: والله يامه انى تعبانه جوى حتى سليم مرضاش يفوتنى ابدا وجال هيجعد معايا طول اليوم معلش بجى يا عمى هنتعبوك معانا
محمود :لاه يا بتى المهم ربنا يجومك وتبجى زينه ومتزعليش يا بتى بكره ربنا يرزجك بالذريه الصالحه ويعوضك
نبيله وهى تبتلع غصتها قائله: ان شاء الله يا عمى
نبيله وهى تنظر اليها لتجدها تتناول الطعام سريعا قائله: بالراحة يا حسناء الاكل كتير ومهيخلصش
ابتلعت الطعام بصعوبه وابتسمت لها قائله:اصلى جعانه جوى
قطع حديثهم دخول زهره مره اخرى قائله:الفطور جاهز يا ست نبيله
نبيله وهى تنظر الى حسناء قائله:بعد اذنكو اصلى سليم چعان جوى ومعايزهوش يستنى اكتر من اكده
لاحظت نظراتها اليها وطريقة حديثها شعرت انها تريد مضايقتها
كريمه وهى تنظراليها:طيب روحى يا نبيله ربنا يشفيكى يا بتى
خرجت من حجره الطعام واتجهت إلى حجرتها
نظرت اليها وهى تخرج من الحجره قائله بداخلها:مسكينه يا نبيله هتعملى اكده عشان تضايجينى ربنا يهديكى
استمعت لصوت بدور قائله:انتى هترچعى چامعتك امتى بجالك كتير جاعده
حسناء:انى هروح من بكره باذن الله هجول لسليم عشان يبجى عارف
كريمه وهى تنظر اليها : ربنا ينچحكو انتو واللى زايكو
حسناء:امين يا رب
بدور وهى تنهض من مقعدها :خلصى وكل وتعالى نجعد مع بعض فوج فى جوضتى
حسناء ضاحكه:تانى يا بدور لاه انى حرمت
بدور:لاه مهنرجصش هنجرو روايه
سها:ايوه سرجتى روايه من عندى
بدور:لاه والله واخداها من واحده زميلتى فى الچامعه
سها: خلاص نجراها سوا
حسناء:ايوه انى بحب الروايات جوى
نهضت معهم متجهين الى حجرة بدور نظرت الى تلك الحجره التى تعلم انه بداخلها
دخلت الى الحجره ومعها الفطور وجدته شاردا وعلى وجهه ابتسامه هادئه
نبيله بداخلها :بتفكر فيها يا سليم كلتلك عجلك ????
وضعت الصنيه على الطاوله واقتربت منه ووضعت يدها حول رقبته قائله: سرحان فى ايه يا سليم؟
سليم وهو يبتسم لها قائلا:سرحان فيكى يا چميل اتاخرتى جوى اتوحشتك
نظرت له فهى تعلم انه كاذب ولكن من منا لا تحب المغازله وان لم تكن صادقه بعد الشئ
نبيله بدلع:بتبكش عليا يا سليم
سليم وهو ينظر اليها قائلا:لاه انتى مشيفاش نفسك والا ايه حليانه جوى جوى انهارده
ابتسمت له بخجل قائله:بچد يا سليم ؟
سليم وهو يقبل رقبتها قائلا:ممصدجنيش والا ايه
ضحكت وركضت الى احدى المقاعد قائله:يالا بجى عشان تفطر انى چعانه چوى
نهض من الفراش واتجه اليها وجلس على المقعد المجاور لها يتناولون طعامهم سويا
نظرت له وهو يتناول طعامه وابتست له بحب قائله بداخله:بتراضينى يا سليم بتشترى خطرى انى عارفه انك عشجتها بس انى مجدرش اعيش من غيرك انى وعيت على الدنيا لجيتنى بحبك
تجلس معهم شارده تتذكر ما تلك التغير الذى حدث بحياتها ليله امس تتذكر لحظاتهم الجميله معا كيف جعلها تشعر بالسعاده معه كان رقيقا وحنونا فقد انساها ما حدث منه منه من قبل
بدور بضيق:يووووه متردى يا حسناء
حسناء بشرود:ها بتجولى ايه؟
سها:لاه دى مهش معانا خالص
حسناء:انى اسفه يا بنات سرحت
بدور بخبث:وسرحتى فى ايه هتحبى چديد والا ايه؟
حسناء:ايوه هحب چديد اول مره اعرف انت العشج چميل اكده
بدور:بچد چميل يا حسناء ؟
حسناء بهيام :ايوه چميل چوى كانك طايره
بدور:اكيد مش سليم اخوى صوح ؟
سها وهى تضربها على راسها قائله:دى مرات اخوكى يا غبيه مش زميلتك فى الچامعه فى مصر
حسناء ضاحكه:لا هحب سليم اخوكى يا مچنونه
بدور بغضب :هتضربينى ليه انى بسألها بس هو انى چولت حاچه وبعدين انتى جاعدى فى جوضتى يبجى متضربنيش جولتلك اها
حسناء ضاحكه: خلاص يا بدور هنهزرو معاكى
بدور:تجابلته على رأى مرات احمد حلمى
سها بعدم فهم:مين مرات احمد حلمى دى ؟
حسناء ضاحكه:منى زكي ????????????????
سها:انتى مهتكبريش يا بت
بدور وهى تخرج لسانها قائله:لاه مهكبرش هفضل اصغيره على رأى مرات همام
حسناء بعدم فهم:همام مين ده؟
سها ضاحكه:صابرين فى مسلسل شيخ العرب همام ????????????????????????
حسناء وهى تهجم عليها بالوساده قائله:لاه الت دى لازمن تنضرب ????????????????
سها وهى تمسك بالوساده الاخرى قائله:انى چولت أكده محدش صدجنى
ظلو يمزحون ويضحكون ويتحدثون انشغلت معهم ولكنه ظلت تفكر به بين وقتا واخر
فى المساء اجتمع الجميع على مائدة الطعام ليتناولون عشائهم
تقابلت عينيهما فابتسمت له برقه نظرت اليها لتجدها تنظر اليها فنظرت الى الطبق الموضوع امامها
لاحظت ابتسامتهم لبعض ولاحظت تغيرها فجأة فتحدثت قائله :مالك يا بتى من الصبح منيش على بعضك؟
حسناء وهى تبتلع طعامها قائله:انى؟انى زينه يا حاچه الحمد لله
نبيله وهى تنظر اليها قائله:هتكل كأن الاكل هيخلص
نظره واحده منه جعلتها تبتلع ريقها وتنظر الى صحنها
نظرت لشقيقها وابتسمت واقتربت لازنها قائله:كان منتيش لواحدك وجعتى اخوى كمان وجع والا حد سمى عليه
اخفضت راسها وابتسمت بخجل
بدور وهى تقترب بدلاذنها قائله:انى عندى فكره احنا نجوم ونسيبكو على راحتكو ونبجى نتعشا فى وجت تانى
ضربتها بقدمها من اسفل الطاوله
فصرخت بدور قائله:اااى
نظرت الى ابنها قائله :مالك يا بدور ؟
بدور وهى تضع يدها على بطنها قائله:بطنى وجعتنى فجأة
كريمه:الف سلامه عليكي يا بتى
نبيله وهى تنظر اليها بغضب فهى قد لاحظت همسهم فهتفت بداخلها: دلع بنات وجله حيا
انتهى الجميع من تناول طعامهم وذهب الجميع لحجرته
يجلس معها بالحجره يشاهدون التلفزيون سويا وجدها نائمه على مقعدها فحملها واتجه بها الى الفراش وضعها على الفراش ودثرها بالغطاء وجلس بجانبها ينظر إليها قليلا وجدها نائمه فنهض من جانبها بهدوء وخرج من الحجره متجها إلى الحجره المجاوره ????
جالسه على فراشها وبيدها الروايه التى كانت تقرأ بها في الصباح مع الفتيات وجدت باب الغرفه يفتح فنظرت لتجده يقف على باب الحجره ابتسمت له بخجل
اغلق الباب واقترب منها قائلا بخبث:لساكى صاحيه لدلوجت ؟
ابتسمت له قائله:لاه نايمه وبحلم اها انك چيتلى
ابتسم لها قائلا:بس دى مش حلم دى حجيجه
حسناء :طب اجرصنى اكده عشان اصدج
اقترب من وجنتها وقبلها برقه قائله:صدجتى انك مهتحلميش ؟
حسناء وهى تبتسم له وتضع راسها على صدره قائله:ايوه صدجت
سليم وهو ينظر الى ما بيدها قائلا:ايه اللى فى يدك ده ؟
حسناء وهى تنظر الى الروايه قائله:دى روايه رومانسيه
سليم ضاحكا: ههههههه روايه رومانسيه وقصتها ايه الروايه دى؟
حسناء:انى لسه هجراها اهو تجرا معايا ؟
سليم:لا اجرى انتى وانى هسمعك
قامت بفتح الروايه ظلت تقراء وهو يستمع لها وبعد قليل وجدته ياخذ من يدها الروايه قائلا:احنا هنفضل نقرو اكده طول الليل والا ايه
حسناء وهى تنظر اليه قائله:مش انتى اللى جولتلى اجراى وانى هسمعك
سليم:لا انى مهحبش الجرايه انى هحبك انتى ????
ابتسام له قائله:وانى كمان بحبك جوووووى
نظر اليها بخبث قائلا:وهتجوليلى نجرا روايه
ضربته على صدره قائله:جليل الادب
نظر اليها بخبث قائلا:هو فيه احلى من اكده
اقترب منها ليقبلها همست له بخجل قائله: نبيله هتزعل
سليم وهو يغلف الانوار قائلا: بعدين نصالحها
(امشي يا بت انتى وهيه من هنا البارت خلص هنرش مايه????
يتبع..
لقراءة الحلقة الثانية عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا