روايات

رواية عشقت حسناء الصعيد الحلقة الثانية عشر 12 بقلم هبة الله عوض

رواية عشقت حسناء الصعيد الحلقة الثانية عشر 12 بقلم هبة الله عوض

رواية عشقت حسناء الصعيد الحلقة الثانية عشر 12 بقلم هبة الله عوض

رواية عشقت حسناء الصعيد الحلقة الثانية عشر 12 بقلم هبة الله عوض

فى الصباح  فتحت عينيها لتجده نائم بجانبها ابتسمت ونهضت من الفراش متجهه الى المرحاض وبعد دقائق خرجت لترتدى ملابسها واتجهت الى المطبخ لتحضير الفطور

جلس على الفراش ينظر اليها بعدما خرجت من الحجره يتذكر ما حدث منذ ساعات قليله

فلاااااااااش

فتح عينيه على صوتها: سليم سليم جوم روح عند  نبيله

نظر اليها قائلا: الساعه كام دلوجت؟

حسناء: الساعه ٢

سليم بنعاس: سبينى انام

نبيله ضاحكه وهى تدفعه قائله: جوم والا رايدها تزعل

سليم وهو ينهض من الفراش قائلا: لاه اى عندى شغل كتير انهارده

اتجهه الى والمرحاض وبعد قليل خرج ليقترب منها ويقبلها من راسها قائلا:هتوحشيني كتيير

اخفضت راسها بخجل قائله: وانت كمان هتوحشني جووووى

ابتسم لها بخبث قائلا: انى عمرى مكنت اصدج انك هتتكسفى زى البنات

حسناء بتعجب: ليه بجى منيش زى البنات والا ايه

سليم: لاه احلى من البنات كلهم كمان بس كل مفتكر لسانك الطويل

نظرت إليه وهى ترفع  احدى حاجبيها قائله: انى لسانى طويل

هز راسه دليلا علي الموافقه وعلى وجه ترتسم ابتسامته فنظرت له بضيق مصطنع قائله: جوم يا سليم من اهنه هتشتمنى وتجعد فى جوضتى جوم

سليم ضاحكا:عشان تصدجى لما هجولك لسانك طويل

ضربته بالوساده وهى تضحك قائله:طيب جوم بجى والا تلاجى نبيله بتفتح الباب دلوجت

سليم وهو ينظر اليها بجديه قائلا:انى مهخفش منيها انى بس خايف علي احساستها انتى مراتى وانى مهعملش حاچه شينه

حسناء:ايه دى انت اتضايجت والا ايه انى كنت هضحك معاك

سليم وهو يقبل راسها قائلا:لاه انى متضايجتش بس حبيت افهمك

حسناء وهى تجذبه  وتتعلق برقبته محتضنه اياه بقوه قائله:سليم

سليم:جلب سليم

رفعت عينيها له قائله:انى بحبك جوى

ابتسم لها قائلا:انى كمان بحبك جووووووى

نهض من الفراش متجها الى باب الحجره ونظر اليها باسما لتبادله بابتسامه هادئه وخرج من الحجره متجها الى الحجره المجاوره

باااااااااااك

قطع شروده صوت انغلاق الباب ليجدها تحمل بيدها صنيه الطعام وتبتسم له قائله:صباح الخير انى مرضتش اجلجك من النوم

سليم وهو يبتسم لها قائلا:صباح الخير

وضعت الطعام على الطاوله واتجهت اليه وعلى شفتيها ابتسامه رقيقه قائله:انى يالا تاكل معايا لجمه جبل متروح الشغل

سليم باسما وهو يقبل يدها :تسلم يدك

نبيله برقه:تسلميلي من كل شر

نهض معها ليتناولون فطورهم سويا

استيقظت على صوت طرق على الباب

فتحت عينيها جلست على الفراش بكسل ونهضت بتثاؤب وهى تضع يدها على فمها وفتحت الباب لتجدها بدور

حسناء وهى تتركها وتدخل مره اخري قائله:تعالى يا بدور ادخلى

بدور:مش تنزلى تفطرى معانا؟

حسناء:لا انى راسى وچعانى جوى وعايزه انام

بدور:تعالى نفطرو سوا ونخلى زهره تعملنا مج نسكافيه

حسناء:يا ريت لحسن راسي هتنفچر من الصداع

بدور:طب البسي يالا خلينا ننزل الكل مستنينا تحت

حسناء:حاضر

وذهبت الى الحمام لتبديل ملابسها وبعد قليل خرجت لترتدى طرحتها ويخرجان سويا

جلس بجوارها ليتناولون فطورهم سويا فى صمت قطعه هو قائلا:الوكل چميل جوى اكيد دى مش عمايل زهره

نبيله باسمه:لاه انى اللى عمله الوكل بيدى وهعملك الغدا كمان بيدى تحب اعملك ايه؟

سليم:اى حاچه من يدك حلوه

نبيله:هعملك صنيه رقاق وملوخيه وبط ايه رأيك؟

سليم:ايوه من زمان مكلتش الرقاق

نبيله بحب:مانى عارفه عشان اكده هنتغدو سوا انا وانت لوحدينا اهنه

ابتسم لها قائلا:هو احنا رجعنا عرايس وانى مش واخد بالي والا ايه

نبيله وهى تنهض من مقعدها وتجلس على يد الكرسي وتتعلق برقبته قائله:ربنا يخليك ليا هو انى عندى اغلى منك؟

سليم وهو يلف يده حول خصرها قائلا:ربنا ميحرمنيش منك ابدا (واكمل حديثه قائلا):انى هجوم بقى عشان اشوف مصالحى معايزاش حاچه؟

نبيله وهى تبتعد عنه وتنظر للطعام قائله:انت مكملتش اكلك

سليم وهو ينهض من مقعده قائلا:لا ه انى بطنى اتملت هنزل انى وانتى كملى اكلك

نبيله وهى تمسك يده قائله:لا انى كمان شبعت وهنزل معاك

وضعت الطرحه على راسها وخرجت خلفه وجدتها تخرج من حجرتها ومعها بدور نظرت اليه لتجده يتجه ناحيتهم اقتربت منه وتعلقت بذراعه لتمنعه من الذهاب اليها

وجدها تخرج من الحجره وتضع  يدها على راسها وشقيقته خلفها تمسك بيدها شعر بالقلقو اتجه ناحيتها ليطمئن عليها وجدها تتمسك بيده نظر اليها بدهشه

نظرت إليه قائله:ازيك يا سليم؟

سليم وهو ما زال ينظر اليها قائلا:الحمدلله بخير انتى عامله ايه يا بدور

بدور:الحمدلله بخير والله انتو نازلين تفطرو تحت؟

نبيله وهى تنظر اليها:لاه احنا سبقناكو

نظرت ليدها المتعلقه به ورفعت عينيها ببطئ لتنظر لعينيه لتجده ينظراليها ابتلعت ريقها ونظرت اليها قائله:ازيك يا نبيله

نبيله:الحمد لله يا حبيبتي انتي عامله ايه؟

حسناء:الحمد لله

نبيله  وهى تنظر لسليم  قائله: يالا يا سليم  انت وراك شغل كتير واكده هتتاخر

نظر اليها بتوتر قائلا: انتى كويسه؟

ابتسمت له برقه قائله:انى الحمدلله كويسه

شغر بيدها تضغط على يده قائله:سليم هتتأخر على شغلك

حسناء وهى تنظر الي بدور قائله:يالا يا بدور ننزل

امسكت يدها واتجهت الى السلم فهى تعلم ان كل ما تفعله نبيله هو ابعادها عنه ولكنها تعلم ان كل ذلك من حبها له

هبطت السلم واتجهت الى حجره الطعام لتجد حماها وحماتها وسها يتناولون طعامهم

كريمه وهى تنظر اليهم وهم يدخلون الى الحجره:اتاخرتى ليه يا بدور كل ده هتنادى على حسناء؟

بدور وهى تجلس على احدى المقاعد وبجانبهل حسناء:طلعت لجيت حسناء تعبانه واسنيت تلبس وتنزل معايا

كريمه وهى تنظر اليها قائله:مالك يا بتى؟

حسناء:راسي وجعانى حبه

كريمه:يمكن منمتيش كويس يا  بتى

حسناء: معرفش من ايه بس الحمد لله  انى دلوجت  بجيت احسن

دلف الى الحجره  وخلفه زوجته ابتسم  للجميع  قائلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الجميع: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

سليم وهو يقبل  راس والدته  قائلا: عامله ايه يا مه؟

كريمه: الحمد لله بخير يا جلب امك ربنا  يرضي عليك يا حبيبي (ونظرت الي نبيله  قائله) عامله ايه  يا  بتى؟

نبيله: الحمد لله  انى زينه جووى

كريمه وهى تنظر اليهم قائله: اجعدو افطرو

نبيله بابتسامه  قائله: سبقناكى سليم طلب يفطر من بدرى فى الجوضه فوق

كريمه وهى تنظر اليها: بألف هنا  يا بتى

نبيله  ضاحكه: ونفسه ياكل رقاق وبط من يدى

ابتلعت ريقها ونظرت اليه وجدته ينظر اليها  بتوتر ابتسمت له  ونظرت الى صحنها مره اخرى

نظرت اليها وشعرت بان نبيله  تريد مضايقتها فهتفت: احنا كلنا بنحب الرقاق اللى من يدك

نبيله: دا انتى تأمري يامه

كريمه: ربنا  يباركلك يا بتى

نظر الي والدته قائلا: انى خارج عايزه  حاچه يامه؟

كريمه: لاه يا  جلب امك ربنا يرضى  عليك

نظر اليها قائلا: عايزه حاچه  يا حسناء؟

نظرت إليه قائله: لاه تسلم من كل سوء

نظر اليها قائلا: عايزه حاچه يا نبيله؟

نبيله بابتسامه عريضه: انتى هوصلك لحد بره

رفعت  راسها اليه وجدته ينظر اليها ابتسمت له برقه ونظرت لصحنها مره اخرى

نظر اليها  بدهشه  ما سر تلك الابتسامه  التى ترسلها اليه كلما ينظر اليها وما الذي  تفعله الاخرى تتمسك بيده وتتفوه بكلمات غير مفهومه  ولكن ما يعلمه جيدا هو ان نبيله تحاول ابعاده عنها ومضايقتها

نظر الى والدته مره  اخري  قائلا: السلام عليكم

كريمه بحب: وعليكم السلام يا ولدى

خرج من حجره الطعام  واتجه الى خارج المنزل وهى تتبعه فنظر اليها  قائلا: ارجعى بجى لحد اهنه وكفايه

نبيله  بابتسامه  عريضه: هتوحشني  جووووى  لحد مترجع هستناك على العشا

سليم: ماشي  ادخلى انتى دلوجت

نبيله: فى رعايه الله

استدارت لتعود للداخل وهى تشعر  بالسعاده فهى لم تعطى له الفرصه  للاقتراب منها اتجهت الى  المطبخ لتحضير  الغداء له

بعد  دقائق من خروجه وجدت هاتفها يرن فنظرت لتجده هو ابتسمت برقه ونهضت من  مقعدها  قائله: بعد اذنكو واحده زميلتى بترن عليا

كريمه: خدى راحتك يا  بتى

نهضت من مقعدها وصعدت الى حجرتها واجابت عليه قائله: الو

سليم: عامله ايه شكلك مش  عچبنى انهارده

حسناء: انى بخير، الحمدلله  بس كان عندى صداع وعايزه اى حاچه  للصداع هبجى بخير

سليم  بضيق: ومجولتليش ليه انك تعبانه جولتى ليه انك بخير

حسناء: انى محبتش اخضك على الفاضى ودلوجت بجيت بخير

سليم: انى جاي  عشان  اخدك على الدكتور دلوجت

حسناء: والله انى بخير  وبجيت احسن  دلوجت

سليم: احلفى اكده

حسناء ضاحكه: سليم انى حلفت تلات مرات بس هحلفلك تانى والله العظيم انى بخير ولما كلمتك بجيت احسن كتير

سليم  بحب: يا رب  دايما  تبجى بخير

حسناء: طول مانت چمبى انى بخير

سليم:وانى هبجى چمبك على طول

حسناء:ربنا يخليك ليا وانشالله دايما چمبى

سليم:حسناء انتى فى حاچه مضيجاكى؟

حسناء:ابجى كدابه لو جولتلك مضايجتش

سليم:امال ليه كل مبصلك الجيكى مبتسمه

ابتسمت برقه قائله:يعنى هعمل ايه اكشر والا اجوم اخنجك هى مراتك وانى مهجدرش امنعها تمسكفى يدك والا هجدر امنعك تفطر معاها او تشتهى وكل من ايدها

سليم:بس انى مشتهتش هى اللى…..

قطعت حديثه قائله:انى مسألتكش يا سليم

سليم:بس انى كنـــ….

حسناء:انى اللى چايه عليها يا سليم مش هيه

سليم محاول تغيير مجرى الحديث قائلا:سيبك من الحديت ده وحشتيني جوووووى

حسناء ضاحكه بشده:هههههههههه لا بجد

سليم بحزن مصطنع:ممصدجنيش والا ايه

حسناء بحب:لاه مصدجاك عشان انت كمان وحشتني جوووووووى نتجابل على الغداء

صمت قليلا ولم يرد وتنهد قائلا:انى هتغدا مع نبيله انهاره

ابتلعت ريقها وابعدت الهاتف عن فمها لكى لا يسمع تنهيدتها الحاره ووضعته على اذنها مره اخرى قائله:بالف هنا

سليم وهو يشعر بحزنها قائلا:حسناء

حسناء:نعم؟

سليم:اتضايجتى تانى؟

حسناء ضاحكه لتخفى حزنها قائله:لاه مضايجتش وبعدين انت سايب نبيله ورايح الشغل والا بتتهرب منيها اجولها على اكده

سليم:لاه مبحبش نبيله تزعل تكشيرتها شينه ولما بتكشر ببجي زعلان ومبطجش البيت

ابتلعت ريقها شعرت بالضيق من حديثه حاولت ان لا تظهر ذلك الضيق ولكنها وجهت له سؤال مباشر قائله:انت بتحبها؟

سليم:اكيد بحبها دى بت عمى ومراتى بجالنا اكتر من ٧سنين ومشوفتش منها شر ابدا

ابتلعت ريقها وحاولت ان تخفى الحزن من صوتها قائله:ربنا يخليهالك

سليم:امين يارب ويخليكي ليا

حسناء:روح بجى شوف اشغالك وانى هنام شويه

سليم بجديه:لو فضلتي عيانه اتصلى بيا

حسناء:ماشي

سليم:خددى بالك من نفسك

حسناء وعلى وجهها نصف ابتسامه قائله:حاضر

سليم:لا إله الا الله

حسناء:محمدا رسول الله

اغلقت معه وجلست علي فراشها تفكر كيف له ان يحبها ويحب اخرى بنفس الوقت ولكنها لم تكن اى امراءه هى زوجته لاكثر من ٧سنوات

وضعت راسها على وسادتها واغمضت عينيها وذهبتفى نوما عميق

كانت ذاهبه الى حجرتها  استمعت لصوت ضحتها العاليه فاقتربت من الباب لتستمع لباقى حديثها شعرت بالغضب  فى حاولت ان تبعدها عنه ولكن كيف تمنعه من الاتصال بها  اتجت الى حجرتها  وامسكت هاتفها تضغط على  شاشته وتضعه على  اذنها قائله: الووو

*****: ايوه يا جلب امك عامله ايه؟

نبيله: انى مش بخير  ابدا يامه

نعمه بقلق: ليه يا جلب امك ايه  اللى حوصل

نبيله  ببكاء: سليم يامه معرفاش اعمل معاه ايه

نعمه: انتى معملتيش زى مجولتلك والا ايه؟

نبيله: عملت مخلتهوش يجدر يجربلها والا يتحددت وياها بس اول مخرچ اتصل بيها على  التليفون  وجعده تضحك وتدلع

نعمه: يبجى لازن نفكر  فى حاچه نخليه يطلجها ونخلص منها

نبيله بعدم فهم : هنعمله ايه  يعنى

نعمه بتفكير:استنى وانى هخططلك

نبيله:بس بسرعه يامه انى حاسه سليم هيهرب من يدى

نعمه:مش انتى اللى مشيتى ورا حديت مرات عمك وكل مكلمك تجولى عشان يچيبله حته عيل

نبيله:اعمل ايه بس يامه مهو لو مچوزتهوش بمزاچى هيچوزه غصب عنى

نعمه:سليم مكنش موافچ انتى اللى جنعتيه

نبيله:مهو مصدج  وداب فى هواها انى كل مفتكر لما دخلت جوضتها ولجيته عنديها والا امبارح مفكرنى نايمه وجام من جارى راحلها جهرنى يامه

نعمه:كل الرچاله اكده انى جعدت سنه على ما حملت فيكى ولما چيتى بت ستك الله يرحمها بجت تجولى وانى حامل فى محمد اخوكى لو جه بت هچوزه

نبيله:طيب انى بجى مهخلفش اعمل ايه يامه لو مش حسناء خدته فى غيرها كتير

نعمه:يبجى تعجديه منها ومن غيرها وتخليها تكرهه فى الحريم كلهم

نبيله:ازاى يامه دلينى

نعمه بتفكير:انى هجولك تعملى ايه………..

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى