روايات

رواية لقاءنا المستحيل الفصل السادس والعشرون 26 بقلم صفاء حسني

رواية لقاءنا المستحيل الفصل السادس والعشرون 26 بقلم صفاء حسني

رواية لقاءنا المستحيل البارت السادس والعشرون

رواية لقاءنا المستحيل الجزء السادس والعشرون

رواية لقاءنا المستحيل
رواية لقاءنا المستحيل

رواية لقاءنا المستحيل الحلقة السادسة والعشرون

رد عصام وقال
والله مش فاكره لكن ممكن اسالها
رد جاسر وقال
لا مفيش داعي
واعتذر منهم ورح قاعد على الفيس يبحث عن اسم يوسف او اي حاجه تخصه عشان هو متاكد ان يوسف ورا اختفاء سجى
ب

عد ٣شهور من كل الاحداث
كان جاسر تقبل اهلها الجديدة

ومنال في الشهر السابع واصبحت اكتر امل وحب قدر كريم يخليها تتغلب علي وجعها وأصبحت نفسيتها احسن

كان عصام بيقلب فى الفيس شاف صورة جاسر مرسومة واللي منزلها كوشى كان مستغرب لدرجة شكى في نفسه انه نزل صورة جاسر في الصفحة الخاصة بيه لكن الصورة دى اول مرة يشوفها مش صورة حديث

نادى علي جاسر

جاسر جاسر

رد جاسر :
نعم يا عصام خير في حاجة

ساله عصام :
اه في صورة مرسومة ليك واللي منزلها كوشى صديقتى انت بعت صورة ليك ليها

استغرب جاسر :
لا طبعا انا مش بقبل صداقة من حد ورينى كدة
ممكن اشوف الصورة كدة
رد عصام :
اكيد وانا عندى فكره، ممكن نخلي
اللي رسمت الصورة نخليها تعمل تصميم لشركة عندنا

كان جاسر سرحان في الصورة وبدأ ينظر الي تفاصيل الصورة وخطرت في باله فكرة

ساله عصام :
انت معايا؟جاسر جاسر

رد جاسر :
اتصل بصديقتك واعرف الغرض من نشر الصورة دى

استغرب عصام :
ازاى انا مش معايا رقمها

ساله جاسر :
طيب بتتكلموا ازاى؟

رد عصام :
علي المسنجر
اه استنى عندى فكرة وبدأ يتصل فيديو

……..،؟،،،،،،……،.،

كانت كوشي بتوصي سيلكا :
حبيبتي انتى لازم تكون اقوى
علي اتصل من عصام

انصدمت كوشى :
واوو صديقى من مصر بيتصل اول مرة اى ده فيديو

سالتها سليكا :
يعنى اي فيديو

ردت كوشي :
البس الحجاب بس وانتى هتفهمي

وفعلا ارتديا الحجاب وبدأ الاتصال
عصام : Hello

ضحكت كوشي :
نقول السلام عليكم افضل

ابتسم عصام :
اكيد وعليكم السلام

اسف علي ازعاجك بس كنت محتاج منك طلب

ابتسمت كوشي :
اكيد اتفضل

ساله عصام :
كنت عايز اعرف مين اللي رسم الصورة دى

ردت كوشي :
صديقتى

مدح عصام فيها :
واووو جميل جداً اعتقد خيالها عالي جدا الصورة

وقبل ما ينطق
شواره جاسر وطلب منه يستنى
اوعى تقول شبهى اوكى اتفق على التصميم

هز عصام اوكى

سالته كوشي :
مالها الصورة وانت مركز مع مين

اتنهد عصام :
ممكن اتكلم معها محتاجها في شغل

استغربت كوشي وقالت :
شغل ايه هو في ايه ؟

سالها عصام :
هى خريجة ايه؟

ردت كوشي :
معها دكتوراة في دراسة هندسة الديكور | INFORMATION ABOUT INTERIOR DESIGN STUDY
ابتسم عصام :
واوو ده المطلوب احنا عندنا شركة ديكورت و نفس اسلوبها دى محتاجين يطبق عندنا

ردت كوشى :
اظن مش هتوافق

شوارت سليكا بالموافقة وتعجبت كوشى

واعتذرت منه كوشى
دقيقة واتصل بيك اوكى

رد عصام :
اوكى

اغلق عصام وسال جاسر :
ممكن افهم ليا عاوزه تيجى تشتغل عندنا وانت فاكر هتسيب المانيا والشركات العالمية وتيجى عندنا

ابتسم جاسر وقاله :
انا فاكر مين الا رسمت الصور واكيد
تعرفنى كويس اسلوب الرسمه والالوان انا متذكرها زى الصورة اللي كانت رسماها سجى

شهق عصام :
انت شكك انها ممكن بنت عمك هى صديقتى كوشي؟

…ّ…..،،،،،،،……..،

انفعلت كوشي :
انتى مجنونة يعنى انا مردتيش تيجي معايا الهند واقنعتين بعمل الدكتوراة معكى انتى دلوقتي عاوزه ترجع الى مصر وتتركيني لوحدي

اتنهدت سليكا :
انا حاسه انى غريبة هنا كل حاجة حتى النفس واللي كانت قلبها علي وبتحبنى ماتت اما الباقي مجرد صور بيرسموا الضحكة في وشي
وانا عرفت خلاص انى مش بنتهم اقعد ليه هنا ؟

انصدمت كوشى :
نعم ازاى دى ممكن افهم
حكيت ليه سيليكا
ردت كوشي
عشان كده طلبت انشر الصوره علشان لو حد يعرفك وشاف الصوره
تمام اتصل به واخبره اننا سوف ننزل مصر الاسبوع القادم

ابتسمت سيليكا :
تمام بس ايه نازلين دى هو انتى؟

ضحكت كوشي :
طبعا معاكي في كل مكان ونفسي ان اعرف اسمك الحقيقي اي وشوف بلدك مصر

ابتسمت سيليكا بوجع :
وانا كمان عاوزة اعرف مين انا
…..

نادت حنان علي جاسر :
جاسر ممكن طلب منك

ابتسم جاسر :
اكيد يا امى اتفضلي

ابتسمت حنان بدموع :
ياه انا قلت انك عمرك ما هتقولها

ضمها جاسر :
سامحينى مكنتش قادر اتقبل كل المفاجأت دى

ابتسمت حنان بحنان :
انا عذرك يا ابنى الامومه زى ما انت عشتها مش لازم تكون الأم اللي حملتك ممكن تكون موجودة فيها من الأساس زى ريهام

هز جاسر راسه :
اكيد هى كانت اروع ام واستحملت حاجات كتير عشان تربيني

ردت حنان :
اكيد وسهلت عليا الموضوع

استغرب جاسر :
خير

اتنهدت حنان :
سجى محتاجه ام تهتم بيها وترعاها

اتغيرت ملامح جاسر :
مش فاهم تقصدي ايه انتى موجودة وماما عزيزة والخالة ضياء

هزت حنان راسها :
عارفة يا ابنى وفي عيونا كلنا، بس لازم تكمل نص دينك

قام جاسر وقال :
انا الموضوع ده قفلته من زمان.

طلبت حنان منه يقف ويسمعها :
زمن حاجة ودلوقتي حاجة تانية

ساله جاسر :
اي اللي استجد في الموضوع

ردت حنان :
سجى هتدخل المدرسة قريبا

استغرب جاسر :
هى عندها ٤ سنين

ابتسمت حنان :Kg دى دراسة بدل الحضانة والمفروض تكون في ام معاها

رفض جاسر :
انا معاها ومش هتحتاج وانا قفلت علي الموضوع ده شوفي امتى اقدم ليها وانا جاهز

………،،،،،،……


اتصلت كوشى :
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا استاذ، عصام

ابتسم عصام :
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اخبارك ايه اليوم

ردت كوشى :
تمام سليكا موافقة وباذن الله هنخلص حاجات وبعد كدة انحجز ونيجى خلال اسبوع

ابتسم عصام :
تنوروا مصر وميعادنا يكون اول خميس تنزلو في

ابتسمت كوشى :
تمام وسليكا سعيدة انها تشتغل معاكم هى نفسها ترجع تفيد اهل بلدها

ابتسم عصام :
واحنا كمان يزيدني الشرف أن إنسانه ناجحه ومتفوقة تكون مهندسة عندنا

تحس كوشى ان فى حد جاى قالت :
اكيد سلام

يقترب ماكس :
ازيك يا كوكى اخبارك ايه؟

ردت كوشى :
الحمد الله بخير

ساله ماكس :
انتى هترجعي الهندى وبتتفقي على شغل

بدات تفهم كوشى انه سمعها :
لا انا هروح مع سليكا مصر ولقيت وظيفه هناك

ابتسم ماكس :
فعلا كويس والله وياتري البلد اللي بيهربوا منها شبابها عشان مفيش شغل فيها
فجأة فى شغل جاهز لبنتين لسه متخرجين

علي قدوما سليكا وسمعت كلامه وقالت
:البلد اللي مش عجباك فيها رجال أعمال محترمين وفي ناس كتير بتشتغل، يعنى لو مليون واحد اتغرب من ٩٠ مليون نسبة ١٠٪ من نسبة سكان البلد
في شباب كتيرة مكافحة هناك

خايف ماكس يكمل ويخسر سجى،فرد :
تمام ربنا يوفقكم

ويبدأ ب اتصلاته وتصفية أعماله مع اتفاق مع يوسف ويفتح شركة واتفق مع شركة جاسر رغم أنه لا يعلم انه هو ابن عمها، ولكن قد حدثت خسارة شديدة في شركة جاسر مما أضطره أن يشترك مع عميل من الخارج أما ماكس

كان يريد أن يثبت لسليكا أن شباب مصر مقيدروش يعملو حاجه بدون دعم شباب الغرب وكل هذا لكى تتخلي سجى عن العمل مع الشباب الا اتفقت معهم كوشي
لكن القدر كان اقوى من تفكير ماكس
واتفق مع شركة جاسر بعت ما اترشحت شركته وتم الاختيار
وفعلا سافر جاسر واتقبل مع ماكس
وتم عرض فكرته
وبعد ما انهى العمل مع ماكس في المانيا
فكر ينزل المول عشان يشتري اغراض وكان بيدور في وجوه الناس ذهب الي مول
فى نفس الوقت سيليكا كانت بتجهز نفسها عشان ترجع مصر وذهبت الي المول لكى تشترى بعض الملابس المحجبة والرقيقه في نفس الوقت
اتصل بيها ماكس سالها
:اين انتى يا سيليكا؟
ردت سيليكا:
وما يخصك في هذا الامر؟
اتكلم ماكس بتحدى
يخصني وانتى ايضا واريد اخبرك انك من هذا الوقت هنا وهناك في مصر لا تخطو خطوة من ارجعى بسرعة
اتكلمت سيليكا بضيق :
انت مش هتقدر تتحكم فيا الو
وبعصبيه قفلت الهاتف
ماذا يريد هذا مني،
وكانت نزلى وهى متعصبى وكانت هتقع رآها جاسر
مسكها وسحبها
: انسه سينوريتا انتبهي ويسحبها من يديها ثم يقول هل انتي بخير
:تنظر له لبعض دقائق بذهول هذا الوجه الذي حلمت بيه ورسمته وشعرت بدوخه
استغرب جاسر الخوف وشكلها الا ظاهر عليها :
سينوريتا هل انتي مريضة
كانت سجى مرة واحدة عيونها تزغلل يمسك يديه ويذهب بيه الي نافورة في قلب المول ويمد يديه لكي يغسل وجهه
رفضت سلكيا يلمسها :
شكرا جدا
وتبدا هي برش الماء علي وجهها ولكنه لاحظ وقوع العدسات اللاصقه ويري عيونها الرماديه
دقائق وتذهب سلكيا الي المرحاض وتركب عدسة تانى ل عينها
كان جاسر يتجننى هو فاكر العيون دي والنظرة دى
وبعد دقايق فاق لكن كانت اختفت سجى من اقدمه
بعد ايام

ركبت سليكا الطائرة وبالصدفة كان جاسر علي متن الطائرة بعد انتهاءه من العمل وكانت سجى وحنان معه لان سجى متعلقة ب جاسر بطريقة شديدة وكانت لا تستطيع أن تقضي شهر كامل بدون رؤيته وقاموا في فندق خلال المدة ورجعو في نفس يوم سفر سليكا أما ماكس اعتقد بأنه بذلك سوف لا تحتاج سليكا للعمل بعد تنفيذ مشروعها فى مصر وستظل تحت عيونه دائما وسمح لها السفر مع يوسف واستمر هو عدة ايام

في الطائرة اول لقاء

……،،،،،…..

كانت سليكا تستمع الى بعض من ايات الله وكانت حنان جالسه بجوارها هى وسجى
أما يوسف كان في الخلف وجاسر ولما يتعرفوا على بعض لان جاسر غير اسمه أصبح جاسر هيثم السيد وكمان الملامح اختلفت كتيره الحزن كسر يوسف وجاسر وكل واحد قاعد مهتم بحاجه

الطفلة سجى بدأت تبكى من صوت الطائرة

كانت حنان بتحول تهديها :
مالك يا سجى ايه اللي مزعلك؟

انتبهت سليكا للأسم فتصدق ثم تسألها هى مالها؟

ردت حنان وهى محتارة :
خايفة من الطائرة

ابتسمت سليكا مجملة :
معلش ممكن اول مره تركبها زيي

ضحكت حنان : انتى كمان يا بنتى؟أول مره زينا

ابتسمت سليكا :
اه وتأخذ سجى وتحملها وتبدأ بتلاوة القرآن
استمع صوتها جاسر

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لقاءنا المستحيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى