روايات

رواية عشقي الفصل الثالث عشر 13 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الفصل الثالث عشر 13 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الثالث عشر 13 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الفصل الثالث عشر 13 بقلم ياسمين مصطفى

عشق: اييييييه
قاسم وهو بيبص ناحيه الباب: احم…. عشق… انتي خرجتي بدري ليه…
عشق بدموع متعلقه ف رموشها مش عايزه تنزلها: الامتحان اتلغي عشان الدكتور حصله ظرف…. ف اضطر انه يلغي الامتحان.. قاسم هو انت فعلا خاطب وهتتجوز قريب…..
مايا:اولا بالنسبالك قاسم بيه…..ثانيا اه خطيبته وهنتجوز قريب…..وبعدين مسكت ايد قاسم   وفضلت عشق تبص لاديهم بحزن جاامد….لحد ماقاسم نفض ايديها….
قاسم بحده:مااااايا….الزمي حدودك…وبعدين مين قال اني خااطب او حتي هنتجوز…انا مفيش اي حاجه بتربطني بيكي غير انك بنت خالتي وبس فااااهمه…….
عشق بدموع ودقيقه وهتعيط:بعد اذنك ياقاسم بيه….ومشت بكن قاسم مسك ايديها وقال بحده خفيفه…
قاسم:انتي راحه فين……
عشق بدموع:للاسف مفيش عندي مكان اروحه غير بيتك…..ولا اقولك انا هرجع القاهره….اصل مينفعش اقعد في بيت واحد ومراته….
مايا بحده:وانتي اصلا تقعدي ف بيت قاسم لييه….هو انتي شغاله خدامه يعني ماشي…بس متمشيش….اصل انا مبحبش اعمل شغل البيت ف انتي تعمليه…وبعدين ياقاسم انت بتكرم الخدامين بتوعك اووي…اصل المعروف عنك انك كرييم اووي….
قاااسم بحده:اخرررسي يامايا……لولا صله الرحم انا كنت دفنتك بعدين كمل بفخر انتي متعرفيش مين دي…..دي تبقي عشق الجوهري…مراتي..
مايا بصدمه:مراتك….اي دا ياقاسم انت اتجوزت….طيب محدش يعرف ليه…
قاسم ب استفزاز:اصلي مراتي حلوه وكله طبيعي مش عمليات وقرف…..انا بس خايف عليها من الحسد….
اتكسفت عشق جاامد من كلام قاسم…..
مايا بسخريه:وانتي بقا تبقي مين…اقصد يعني من عيله اي….
قاسم:ليه وانتي هطلعيلها بطاقه….وبعدين كمل ب استفزاز….اتفضلي بقا اصل عايز اقعد مع مراتي لوحدنا….
مايا بغيظ:ماشي ياقاسم ماشي…..وانتي هنشوف مين اللي هيضحك ف الاخر….
خرجت مايا وهي متغاظه جدا…ان قاسم وثروته الكبيره دي واسمه ومركزه المهم ف البلد…..يروح لواحده تانيه….
قاسم بحده:بعد كدا يامدام ملك عشق هانم تدخل براحتها لكن حد تاني اعتبرني نفسك مرفوده
ملك بغيط مخفي:تحت امرك قاسم باشا
قاسم:واه الغي اي اجتماعات او اي مقابلات النهارده….
ملك:ازاي بس حضرتك اجتماع النهارده مهم جدا….
قاسم:سمعتي انا قولت اي….خدي الباب ف ايدك….
وخرجت ملك وهي نتغاظه جدا من عشق وقاسم……وقفلت الباب
قاسم بهدوء:تعالي….وفتح ليها دراعه…
بصت ليه عشق بدموع وكسوف
قاسم:مش هتيجي يعني…خلاص اجي انا…
مدهاش فرصه انها توافق او تعترض وحضنها…
قاسم بهدوء:عيطي…
عشق بصوت مبحوح من الحزن:ايه…
قاسم:بقولك عيطي ياعشق…خرجي كل اللي جواكي….
عشق ما صدقت تلاقي حد يقولها كدا…..عيطت جااامد بكل ما تملكه من قوه قعدت تعيط تعيط…..
قاسم بهدوء:هااا هديتي خلاص….
عشق:اه….
قاسم:كنتي بتعيطي ليه بقا…
عشق ببكاء:قالتلي كلام وحش اووي….هو انا خدامه….هو انت ممكن تسبني وتتجوزها….عشان هي احلي مني…..انت ممكن تطلقني واي يعني…..انت اصلا المفروض تطلقني….انت مش مجبر انك تتجوزني…مش مجبر….تيته قالتلي لو حد فيكوا مش مرتاح….ممكن تطلقوا…او لو عاوز تتجوزها اتجوزها وقعدها ف الفيلا وانا…وانا همشي واسيبلكوا البيت…وهرجع تاني القاهره….علي الاقل اكون عارفه مصيري اي…..مش هنا متشتته جدا ومش عارفه حاجه….
قاسم بهدوء:هااا خلصتي…اتكلم انا بقا
عشق:اه خلصت….وانا مستعده ان انا اطلق…عسان انت تشوف حياتك…
قاسم بحده خفيفه:اولا انا مفيش حاجه بيني وبين الزته دي هي مجرد بنت خالتي بس مش اكتر تعرفي…….خالتي دي مبعتبرهاش خاله اصلا….عارفه لييه…اان ف اليوم اللي اهلي ماتوا فيه…مكلفتش خاطرها حتي تيجي تطمن عليا…..تعرفي اي اللي حصل….كان اخر يوم ف الامتحانات….كنت وحيد عشان كدا كانوا اهلي باسطيني….كنا رايحين نتفسح….والدي معرفش يتحكم ف السواقه لان الفرامل كانت بايظه ف زعق فيا وف امي وقال…..
“انزلي بسرعه يااانورا…..انزلي
نورا:لا لا احنا متفقناش علي كدا……..هنموت مع بعض…
“نط ياحبيبي من العربيه افتح الباب متخافش….لازم تعيش مش لاازم تموت ياقااسم……نط بسرعه عشان خاطر بابا….انا عارف انك هتتعذب بس معلش ياحبيبي…..بسرعه نط….
ونط قاسم من العربيه وهو طفل صغير مش فااهم حاجه خالص بس سمع كلام ابوه ونط بالفعل…..
“”انا بحبك اووي يانورا…
وانا كمان بحبك…♥
قاسم:المهم الحجه انعام كانت داده عندي ف الفيلا ولاد الحلال انقذوني ومن الحادثه للمستشفي…..وسألوني عن اسمي وساكن فين وانا عشان كنت ذكي حبتين افتكرت عنوان البيت وروحت معاهم….لكن عارفه اي اللي حصل……لقيت خالتي هناك هي وبنتها وجوزها……..وخالتي سهير اجت و قعدت تزعقلي وضرتني ايوا متستغربيش ضربنتي جامد لحد ما وقعت علي الارض وطردتني من الفيلا كلها…لحد ما الحجه انعام…..اخدتي وربتني فضلت معايا 8 او 9 سنين لحد ما بقي عندي 20 سنه……….طبعا هتقولي دخلت المدرسه واتعلمت ازاي…. ووصلت للمركز دا ازاي…… كنت عايش انا وداده انعام ف شقه هنا ف اسكندريه……….. انا كنت شاطر جدا وداده انعام كانت جابتلي فيزا من مكتب بابا الله يرحمه وانا كنت عارف كلمه السر لان ساعات بيبقي معايا واحده….. وفعلا لما بقا عندي 15 سنه داده انعام سابنتي وقالتلي ان بنتها ماتت وعندها بنت عندها 5 سنين مينفعش تعيش لوحدها محتاجه رعايه….. قولتلها.. تجيبها وتيجي تعيش معايا لكن هي مرديتش…… وفعلا سابتني وفضلت تجيلي زياره كل اول شهر…… وفضلت عايش لوحدي اكتر من 15 سنه….. لحد ما انتي شايفه كدا…. ورجعت…. عارفه مين السبب…. عم محمد… ايوا عم محمد البواب الراجل دا هو السبب…… هو اللي جه وقالي علي حكايه ورثي ودا طبعا بمساعده داده انعام  ……..وحصلت علي ورثي كامل بعد سنه لما بقي عندي 21 سنه…..ومن هنا دخلت الكليه وبقيت زي ما انتي شايفه…..قاسم الجوهري….اللي الناس بتعمله الف حساب…..وخالتي….هه خالتي دي كانت بتحبني اووي بعد ما رجعت قاسم الجوهري وعايزاني ل بنتها…….مش هي وبس لا كل واحد انا بتعامل معاه وليه لا وانا اسم وسمعه……..واي حد يتمناني…كلهم عيزين يبقوا سيدات مجتمع مش اكتر……..لكن انت غير دول كلهم….انت الوحيده اللي حركتي حاجه جوايا…..انا مش عايز غيرك مش عايز غيرك انتي بس ياعشق…….وتاني حاجه بقا انك مبصتيش ل املاكي ولا لثروتي…ولا اي حاجه من دول وتالت حاجه بقا يا عشق اوعي تفكري انك تجيبي سيره الطلاق تاني…..ايااااكي يا عشق…اياكي ثم اياااكي تجيب سيره الطلاق دا…….انا مش هسيبك غير علي موتي….
عشق:انت بجد…يعني انت بتحبني زي ما بحبك….ينهار ابيض وحطت ايديها علي بوقها…….
قاسم بضحك:اه بحيك زي ما انتي بتحبيني ب الظبط……كمل بحب….طبعا احنا بقالنا تقريبا مع بعض بقالنا شهر ونص…….مكنتش متوقع ان انتي هتحركي جوايا حاجه ياعشقي….
عشق بضحكه:هههه حلوه عشقي دي…بعدين كملت بعياط…..بس انت عانيت كتير اووي ياقااسم في حياتك…..عانيت كتير اووي….
قاسم:قل لن يصيبنا الا ماكتب الله لنا ياعشق يعني لولا داده انعام ووصيتها انا كنت هفضل زي ما انا…..هتفضل حياتي خاليه من اي مشاعر…..تعرفي ان القصر بتاعي…دا كنت كل اما بدخله ببقا عايز امشي تااني….بحس ان انا مش عايز اقعد ف البيت خالص….بس تصدقي البيت وحشني….
عشق:وانا كمان والله…..
قاسم:طيب يالا نروح….اصل انا جوعت جدا جدا….نروح نتغدي ف مطعم وبعدين نروح
عشق:لااااا عندك….انا لن اتنازل عن الطبخ اليوم ابدا ابدا….
قاسم:خالص خالص…….
عشق بضحكه:خالص خالص……..
خرج قاسم وخرجت وراه عشق او نقول انها بتجري عشان تلحق خطوته….لانه ماسك ايديها…..
عشق:قاسم قاسم….هو انت طويل كدا ليه…
قاسم:انتي اللي قصيره…..وفعلا خرج قاسم من المكتب…..
قاسم وهو بيتكلم بجديه:مدام ملك تقدري تروحي دلوقتي…..
ملك:حاضر ياقاسم بيه……وخرجت ملك ورا قاسم وعشق وركب معاهم الاصانسير…….
دخل قاسم الاصانسير وهو بيكلم عشق:عشق هاانم عملالنا اي ع الغدا النهارده…….
عشق:مفجأه…
قاسم:مش مرتحلك…
عشق:عيب عليك يسطا…انا…..لكن قطعت كلامها لما الاصانسير وقف….
عشق بخوف:قااسم…هو وقف لييه….
قاسم بقلق عليها لان وشها بيصفر:اهدي ياحبيبتي اهدي تلاقي فيه عطل ولا حاجه…..
عشق بخوف ونفسها بيتقطع:قاااسم….انا بخااف..من الاماكن دي….قاسم اعمل حاجه….همووت….
قاسم اخدها ف حضنه وافتكر اول مره حضنها فيها وفعلا كانوا ف الاصانسير…..وفضل قاسم يقولها كلام يهديها….ويطمنها…..لكن  ميعرفوش ان معاهم واحده ف الاصانسير….ممكن تفرقهم……بس هل انا ليا رأي اخر…..
يتبع…….
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى