رواية جاهلة الفصل الثاني عشر 12 بقلم زوزة
رواية جاهلة الفصل الثاني عشر 12 بقلم زوزة |
رواية جاهلة الفصل الثاني عشر 12 بقلم زوزة
-عدي الصراحه انا بفكر اني السبب لبنان مش عارفه لو ملقتش ريت هسيب لبنان انا مش عايزه اقعد هنا .
: برفعه حاجب نعم ياختي مش عايزه تقعدي هنا ليه بقا.
-الصراحه يعني .
:ايوه قولي الصراحه بقا .
-الصراحه يعني أن مستر مصطفي معجب بيا وعايز يتقدملي .
: بعصبية نعمممم ياختي وده ليه أن شاء الله ومن امتا نهارك اسود قالك ايه انطقي يابت .
-طيب ممكن تهدأ انت متعصب ليه .
: وهو يحاول كتم عصبيته فهو حقا لا يري مبرر لتلك العصبيه ثم قال طيب قولي ايه اللي حصل .
– اولا هو مقالش ليا .
: امال عرفتي ازاي .
– فاكر يوم الحادثه لما شمس كانت بتعيط وبتقولي طلع بيحبك هي كانت قاعده معاه .
: طيب وشمس كانت بتعيط ليه .
– بصراحه يعني شمس كانت معجبه بمستر مصطفي من زمان ولما فاتحه فرحت وفكرت أنه هيطلبها هي وهي انصدمت لما طلبني .
: مش فاهم بردو يعني هو كان بيحب شمس والا ايه .
– لا شمس كانت معلقه نفسها في وهم أنه في يوم هيحبها وانا قولتلها وحذرتها انها متعلقش نفسها بيه لكن هي مسمعتش ولما بدأ معاها الكلام فكرت هي وبعد كده انصدمت لما عرفت أنه انا عشان كده مش عايزه اقعد في البيت لان لو قعدت اكيد هشوف مستر مصطفي تاني غير أن اصلا شمس بعد كده هتبقي تضايق من وجودي وكده (بقلم زوزه )
: بس شمس من يوم ما عملتي حادثه وهي زعلانه عليكي .
– اكيد هتزعل يا عدي ما انا بنت خالتها لكن هتفضل فاكره الموقف ده وهتبقي تخاف مني لو جالها عريس أو حبت حد وده هيولد بينا الكره وانا مش عايزه كده انا مش عايزه يكون في كره في قلب شمس ليا عايزه ابعد وابقي خفيفه علي قلبهم افهمني عدي .
: الصراحه عندك حق طيب هتعملي ايه .
– مش عارفه اعمل ايه بفكر انقل سكن تاني بس هروح فين وهعمل ايه مش عارفه عدي اعمل ايه مش عارفه .
_ دخل وقال انا اسف اني سمعتك بس غصب وانا جاي سمعتك بالصدفه أن في واحد بيحبك ومتقدملك فالصراحه وقفت اسمع ياريت تسامحيني بس انتي ليه عايزه تقعدي هنا ممكن ترجعي مصر معايا ( بقلم زوزه ) .
-نظرت له بصدمه وقالت انا يعني يعني .
_ نظر لها بشكل وقال انتي ايه يا قمر وعايزه تقعدي هنا ليه .
– نظرت إلي عدي بارتباك وقالت هو يعني انا انا يعني اه انا قاعده هنا عشان خالتو ام عدي بقالها فتره تعبانه وعايزه حد ياخد باله منها وانا باخد بالي منها وهي بحسها زي ماما وبتعوضني عنها .
: نظر لها بشك وقال بس انا كنت شايفها في عيد ميلادك كويسه وبعدين عادي هما ممكن يجيبوا ليها ممرضه .
: بكدب قال ماهو اصلا ماما بتعاني من مرض نفسي ومينفعش ممرضه .
_برفعه حاجب طيب واشمعنا قمر .
: ماهو اصلا الحكايه اني كان عندي اخت اسمها قمر وهي توفيت من سنه في حادثه وقمر اسمها علي اسم اختي حتي ده شبهها بس قمر محجبه واختي مش محجبه كانت وعشان كده ماما من يوم موت اختي وهي بتعاني من حاله نفسيه ولما شافت قمر فهي مفكراها اختي وعشان كده قمر بتكون ديما جمبها وده بتعليمات من الدكتور ده حتي مفروض تقعد معاها في البيت بس خالتو نعمه مهياش راضيه وكده وموضوع شمس وقمر ده فمفروض قمر تسيب البيت انا بستاذن منك أنها تقعد مع أهلي وانا هسيب البيت وهي هتكون جمب والدتي بس فترة علاجها وبعد كده لو عايزها ترجع معاك عادي بس ارجوك استاذ حسام متمنعش انها تفضل جمب والدتي لما تتعالج ثم اكمل بدموع تمثيل انا الصراحه ما صدقت الاقي واحده شبه اختي انت لو تعرف ماما بتعاني قد ايه من فقدان اختي وبتدخل في حاله انهيار أنها ساعات فكرت تموت نفسها فأرجوك استاذ حسام خليها هنا وانا اوعدك طول ما هيا في البيت انا مش هكون هناك وهقعد في بيت التاني المهم صحه ماما وبس .
– نظرت له بصدمه وهي فاتحه فمها كالبلهاء فهي حقا لا تعلم ما يقول عنه شئ ولكن ظلت صامته .
_ نظر لها وقال إنتي ايه رايك يا قمر انا مش عايز اغصبك علي حاجه بس مينفعش تقعدي عندهم انا ممكن اجيبلك بيت هنا بس تكوني جمبهم بس مش هامن تكوني لوحدك والصراحه مش مقتنع انك تفضلي هنا بس بردو مش عايز اغصبك علي حاجه عشان متزعليش مني انا كل اللي عايزه هو راحتك وبس انتي تقريبا بقالك هنا اهو حوالي 8 أو اكتر يعني قربتي علي السنه وانا مش راضي اتكلم ومش عارف خالك راضي ازاي بس براحتك شوفي اللي يريحك وانا هعمله ليكي .
– يعني يا حسام خالتو ام عدي بتفكرني بماما وحنانها عليا اللي اتحرمت منه بجد خالتو طيبه جدا وحرام اللي بيحصل فيها انا عايزه افضل جمبها بس لغاية ما طيب حرام يا حسام دي بتناديني بنتي ده حتي عدي اعتبرني أخته وباباه اعتبرني بنته مش عايزه اسيبها وترجع تتاذئ بسببي مش عايزه أشيل ذنبها مش عايزه الست اللي اعتبرتني بنتها تموت زي ما ماما ماتت انا عايزه امي التانيه تبقي عايشه عايزه ااحس بحنانها شويه يا حسام ارجوك وافق وافق عشاني واللي انت عايزه انا هعمله بس ارجوك وافق (بقلم زوزه ) .
_ اللي انتي عايزاه يا قمر بس فترة علاجها وبس وعايز اتكلم مع الدكتور بتاعها بردو وافهم حالتها انتي عارفه اني دكتور بس انا بحب اشتغل في دكتوراه الجامعه افضل المهم عايزه اعرف من الدكتور اكتر حالتها .
– بتوتر هو انت يعني معقول عايز تعرف حالتها عشان مكدبني مفكر اني بكدب عليك يا حسام هو انت تعرف عني اني كدابه .
_ اوووف بقا يا قمر انا عايز اطمن عليها وبس وخلاص مش عايز اشوف حاجه .
-طيب حسام هو انا مش عايزه اقعد عند خالتو مصطفي اللي كانت شمس بتحبه جارهم طلع معجب بيا وعايز يخطبني واكيد لو فضلت قاعده معاه هيحاول مره واتنين وتلاته وانا مش عايزه كده .
_ومصطفي ده يعجب بيكي ليه لو اشوفه بس ولله كنت مسكته موته ويبصلك ليه اصلا اووووف ياقمر اووووف ارجعي معايا بقا انا بحبك وعايز اتجوزك بس خليني معاكي للاخر يا قمر وهعملك اللي انتي عايزاه .
– طيب هعمل ايه مع خالتو نعمه والبيت وكده .
: انا ممكن اكلم خالتك نعمه وافهمها الوضع والبيت اقعدي مع امي وابويا وانا مش هقعد في البيت هاخد بيت تاني وخلاص .
_ لا خليك في بيتك يا استاذ عدي انا هجبلها بيت يكون قريب من بيت أهلك بس ياريت لما تكون هي موجوده مع والدتك فترات علاجها ياريت متكونش موجود في البيت اعتبرها اختك واطلع من البيت انا هسبها امانه معاك هنا ثم نظر لها وقال هجبلك بيت جمب بيتهم .
:بس ازاي هتقعد في البيت لوحدها وهي بنت مينفعش خليها مع أهلي وانا هسيب البيت.
_ لا متخفش انا هجبلها داده معاها في البيت وخدامه وبواب علي البيت من برا .
– بخجل بس كده هيبقي كتير عليك يا حسام انا ممكن اكلم خالو يبعتلي فلوس .
_ مفيش حاجه غاليه عليكي يا قمري كل حاجه فداكي وبعدين انا هجيب بيت هنا عشان لما نجوز وتحبي تيجي هنا تقعدي اجازات نيجي وبعدين انا عايز راحتك وبس وقومي بالسلامه عشان محضرلك مفاجاه (بقلم زوزه ).
– بخجل شكرا يا حسام .
_ نظر لها نظره طويله لها الف معني ومعني .
: احم احم ما تاخد بالك ياعم اني قاعد .
_ مفروض اصلا تقوم من هنا مش كفايه هسيبها هنا عشان عيلتك كان علي عيني ولله اسيبها بس مش عايز أشوفها زعلانه .
– طيب مفاجاه ايه اللي عملهالي .
_ لا لما تخفي هقولك .
– بطفوليه عشان خطري يا حسام قولي عشان خطري قول قول .
_ عشان خاطرك يا قلب حسام اعمل اي حاجه .
– بخجل ها طيب هي ايه .
: ما تلاحظ يا اخويا اني قاعد .
_ طيب قوم من هنا يلا .
: ابدا قاعد علي قلبك.
– مفاجاه ايه بقا قولي قولي .
_ لازم تعرفي يعني دلوقتي .
– ايوه ايوه قول بقا .
_ بصي يا ستي في مدرسه هنا في لبنان بتدخليها اربع سنين تقريبا وتتخرجي منها علي الكليه يعني بيكون معاكي شهاده ابتدائيه وإعداديه وثانويه منها فأنا بجهز ورق وهقدملك فيها وهفضل جمبك لغاية ما تكوني حاجه كبيره أن شاء الله يا قمري وهخليكي احلي دكتوره يا قمري .
– نظرت له بصدمه وقالت ها .
_مالك يا قمر .
– ها اصلا يعني انا ….
رواية جميلة جدا
تم
تم
تم
تم
تم
تم
رواية جميلة وأكثر من رائعة
تم
فين الجزء التالت
جميله