روايات

رواية احببته لكنه خذلني الفصل الخامس 5 بقلم إيمان محمد

رواية احببته لكنه خذلني الفصل الخامس 5 بقلم إيمان محمد

رواية احببته لكنه خذلني البارت الخامس

رواية احببته لكنه خذلني الجزء الخامس

رواية احببته لكنه خذلني
رواية احببته لكنه خذلني

رواية احببته لكنه خذلني الحلقة الخامسة

ف الصباح استيقظت اسيل متأخرة علي الساعة ١١ ثم أخذت هاتفها لتري صلاح فهي عشقته وفتحت هاتفها وجدت رسائل عديدة منه (اصحي بقا ده كله نوم يابنتي اصحي تعبت منك عايز اتكلم معاكي اصحي اسيييييييييل اصحي )
ثم ضحكت اسيل ع طريقته وردت عليه نعم صحيت ف ايه
وتركت هاتفها لكن سرعان ماردي عليها صلاح ورجعت لتري رسالته ( ايه كل النوم ده كله عايز اسمع صوتك وحشني صوتك ثم ردت عليه اسيل : غنيلي اغنية وانا هغنيلك بردو
صلاح : هغنيلك ثم أرسل لها ريكورد وهو يغني “عارف بتعمل فيا ايه كلمة حبيبي زي اللي اول مرة بيحس بامان
خليك معايا خليك معايا يا حبيبي مهما كان خليك معايا يا حلم عمري اللي في خيالي من زمان”
اسيل : طب اسمع دي بس بجد صوتك حلو اوي
المهم اسمع اسمع ي استاذ وقولي رأيك ” من حسن حظي اني قابلتك تقدر تقول جيتني ف وقتك مانا كنت قبلك مش عايشة وخلاص هعيش
ياما عليك كنت بدور وبجد مش قادرة اتصوّر لو عمري كان قبلك عدى مقابلتنيش”
صلاح : لا غنيلي لعمرو دياب بحبه جدا
ثم ضحكت اسيل ع رده الطفولي هذا وقالت له : اللي يشوفك وانت بترد دلوقتي يقول انك طفل والله هو انت عايز كذا ومش عايز كذا
صلاح : خلاص مش عايز حاجه انا غلطان وبعدين ما انتي كمان بتتكلمي معايا زي الطفلة وتضحكي
اسيل : لا متزعلش حقك عليا ، مش بقولك طفل لا انت بس ثانية هو انا طفلة لا بس باخد راحتي وبتكلم بطبيعتي مع صحابي
صلاح كان سعيدا جدا بمحادثتها له وحين تقول له أنه طفل فكان يشعر بأنه يريد أن يحضنها ويضمها بداخله ولكن يظهر عكس ذلك : امممممم تاني طفل ي اسيل ماشي هعديهالك المرادي
عندما الظهر إذن تذكرت اسيل أنها لما تصلي ركعتين قبل الظهر فهي دائما ملتزمة بصلاتها ولا تترك أي فرض
اسيل : طب يلا هقفل خلي بالك من نفسك سلام
صلاح : استني بالله عليكي انتي بتتأخري جدا عليا ممكن رقمك طيب ارن عليكي وبعدين انت مش بتفتحي انستا ولا تويتر غير كل فين وفين
اسيل : بفتحه لما بكون فاضية
صلاح : طب هو ف مشكلة لو ادتيني رقمك طيب اكلمك ع الواتس أو التليجرام احسن من الانستا والله
اسيل : ايوا فيه مشكلة مش هينفع يلا سلام
صلاح : هتيجي امتي طيب
اسيل : هاجي فين
صلاح : اكيد هتخرجي ف انتي هتوصلي امتي أو هتكلميني امتي طيب
اسيل : مش عارفة عندنا فرح بن خالي تالت يوم العيد والعيد بعد بكرا وعنا ضغط ف البيت ف هساعدهم
صلاح : طمنيني عليكي اول بأول وهستناكي بالليل
اسيل : تمام ماشي يلا سلام
ثم تركته اسيل وذهبت لتتوضأ وتصلي ثم دعت أن يكون من نصيبها ف هي تحبه ولكن تخاف أن تعترف له بحبها
وعندما ذهبت صلاح انزل منشور لها فهو احبها ولكنه يكذب مشاعره فهو يريد أن تعجب به زميلته أية وتعترف له ومازال يكذب نفسه ويدفن تلك المشاعر التي بداخله تجاه اسيل ف هو لا يعرف ماذا يريد لا يعرف ماذا يفعل فأنزل منشور وكتب
تاهت عيوني في بحور عيونها واختار قلبي ان يغوص فيغرقَ أواهُ من رمشٍ أحاط بعينها سهمٌ توغل في الوريد فمزقَ العينُ بحرٌ والهِيامُ قواربٌ ‏والشُّرْاعُ واجبها بأن تتمزقَ
‏حتى إذا ركِبَ الفؤادُ هيامَهُ ‏شاء الإلهُ بأن نغوصَ فنغرقَ ‏وددت امسك ولو للحظة جفونها‏لكن شمس الليل الطويل قد أشرق ”
ثم نزل لصديقه يتحدث معه بخصوص تلك العقبة ف أية كلمته وقالت انها تحبه وهو كان ينتظرها منذ سنة لكن عندما أتت اسيل تاهت عيونه وتاه قلبه وعندما جلس مع صديقه حكي له ع تلك المشكلة ف نصحه صديقه أن يترك اسيل ويعمل لها حظر ويعلق ع اي سبب تافه ويعمل منه مشكلة وبعدين يعملها حظر وللاسف صلاح اقتنع بفكرته وقبل أن يتحدث صلاح أوقفه صديقه وقال له الشعر والقصائد اللي انت بتكتبها دي لأسيل بلاش تكتب عشان أية متزعلش وبعدين مينفعش تحب بنت من ع السوشايل ميديا انت اصلا مشوفتهاش شخصيا ولا تعرفها ولا تعرف حاجه عنها انت صدقتها ازاي اصلا ف الاحسن ليك انك تسيبها تروح لنصيبها وللاسف صلاح مازال مقتنع بكلام صديقه ولكنه مازال حائرا ف هو لايريد أن يترك اسيل لكنه خائف أن تكون بتكدب عليه ف هو فعلا لا يعرفها شخصيا وقرر أن يتخلص منها بسرعه حتي لا تحدث مشكلة ورد عليه صديقه متفكرش كتير انت عارف أيه شخصيا وشكلا وواثق فيها وعارف أهلها انت مش عارف اسيل اسمها ايه حتي متعرفش اي حاجه عنها ياريت تاخد قرارك بسرعة وعندما وصل البيت جلس يشاهد صور اسيل ويتأمل ف عيونها فهو لا يستطيع أن يترك تلك العيون
وف اخر الليل اخذت اسيل هاتفها ولم تجد رسائل منه حتي أنها وجدته نشط ع الانستجرام ف بعتت له رسالة ( انا جيت نورت الشات) شاف رسالتها ف الاشعار ولم يرد عليها وظلت تنتظره اسيل ليرد عليها حتي نامت واستيقظت ف قيام الليل وسرعان ما اخذت هاتفها من الشاحن لتري أي رسالة منه ولكنها رأت أنه نشر منشور مضحك قبل ساعة وعرفت أنه يتجاهلها لكن استغربت هو ليه بيعمل كدا
ف ارسلت له رسالة انت ليه مردتش عليا هو انا عملتلك حاجه زعلتك فكان يشاهد رسائلها ف الاشعار ولا يفتحها وكانت تعتذر منه رغم أنها لما تفعل شئ وف النهاية شتمته حتي يرد ( ي حيوان ي زفت ) ثم رد عليها وقال معلش كنت بسمع فيلم ع اللاب توب والتليفون صامت ف صدقته اسيل وقالت له ممكن تسمعني صوتك حصل مشاكل ف البيت محتاجه ان اسمع صوتك ف رد عليها معلشي عندي برد والله صوتي رايح ف تذكرت أنه غني لها الصبح معقولة بتلك السرعة جاله برد ف اخذت تبحث ع جوجل وصفات علاجية واعشاب لتقول له عليها وكتبتها له وكيفية عملها وظل يشاهد رسايلها من الخارج ف الاشعارات وكان قلبه يتحطم علي مايفعله ثم رد عليها متأخر رغم أنه شاهد رسائلها ف الاشعار وقال لها اوكي تمام وهي كانت تذاكر وعندما سمعت صوت هاتفها يرن جريت لتري صلاح رد عليها برد بارد ف حست أنه زعلان منها من أجل رفضها أن تعطيه رقمها ثم قالت له هبعتبلك اغنية ممكن تعطيني رقمك واعطاها رقمه ف بعتت له اغنية علي الواتس وهي تبكي ( انت زعلان مني ،منك سئلان عني ) ثم رد عليها ف ريكورد لا مش زعلان منك خالص انا بس كان عندي شغل كتير النهاردة وجيت تعبان جدا حتي ياستي هقولك ع موقف مضحك حصلي النهاردة بعد اما روحت من الشغل نمت علي طول وصحيت علي المغرب وكنت هموت من الجوع ف روحت اشوف امي عملت اكل ايه لقيتها عاملة رز وبامية ولحمة ف عرفت الرز والبامية وجاي افتح حلة الحلمة مش راضية تتفتح معايا خالص وأشد الغطا. مفيش فايدة روحت سايبها وماشي ثم سمعت اسيل الريكورد وهي مبتسمه لأنها سمعت صوته وضحكته وردت عليه وبعدين حصل ايه ابدا محصلش نمت تاني 😂😂 ف ردت عليه وهي تضحك لا ي صلاح انت لازم تكشف انت عامل زي الواحدة الحام اللي مش قادرة تقوم ف بعت لها ريكورد وهو يتريق عليها ننننننننننن وظل يضحكان ثم بعت لها صورة طبق فاكهة وقال لها اتفضلي ثم ردت عليها لا عاملة دايت وسرعان مابعت لها رسالة فهو لا يخرج من الشات عندما يتحدث معها ينسي نفسه قال لها انا اصلا خلصته بس ببعتهولك عادي يعني وردت عليه مفجوع يا ابو بطن بتربي ايه ف بطنك
ثم رد عليها وقال لها عايز اعملك بلوك وجنبه ايموشن مضحك ف ردت عليه بضحك لكن قلبها حزين ليه عايز تعمل بلوك ورد عليها بالايموشن المضحك عادي يعني اصل بيجي فترة كدا بعمل بلوك 😂 ف ردت عليه (وحيات امك )
وسرعان ماقام بعمل بلوك لها من الواتس ثم التويتر والانستجرام وعندما عرفت أنه عمل لها بلوك من السوشايل ميديا حزنت كثيرا وظلت تبكي وظنت انها غلطانة رغم أنها كانت تهزر معه فهي لاتعرف أنه يعلق علي اي سبب تافه حتي تركها ثم تذكرت التليجرام وبعتت له رسالة وهي تعتذر منه وتبكي( مش قصدي اذكر اسم امك اسفة والله ) وكانت تبكي وكانت تكتب رسالة ويداها ترتعش لكنه تجاهلها وظلت اسيل تبكي لانها تعتقد أنها غلطت ف أمه وشعرت بالذنب ثم ذهبت لتنام وهي تبكي حتي شعرت بنغزة ف قلبها ونامت لتستيقظ الساعة ٦صباحا وسرعان ما مسكت هاتفها ووجت أنه قام بعمل حظر لها وذهبت لتري التويتر ويداها مازالت ترتعش وعيونها تبكي ووجدت أنه قام بحظرها ف نزلت منشور وكتبت وثــقـــت فـــيــــــك ولكنك خذلـتــنـي
وظـــللــت أحـبـــك ولكنك خدعتنـي كــــــــــنـــت لـــك ولكنك ظلمتنى كنــت مخــلــــصة ولكنك خنتنــى
وللأسف إكتشفت أنك لم تكن يوما تحبنــــي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببته لكنه خذلني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى