رواية جعلني احبه الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم سارة بكر
رواية جعلني احبه الجزء الخامس والأربعون
رواية جعلني احبه البارت الخامس والأربعون
رواية جعلني احبه الحلقة الخامسة والأربعون
في بيت صالح الديب
__________________
كان كنان و هاجر قعدين
_ انا عاوز اعرف اخوكي فين
= سيب اخويا في حاله دلوقتي بقي
_ لي مالوا اصم الله
= البت مش بتكلموا بقالها فتره و هيتجنن عليها
_ تفتكري يكون عرف انه بيحبها هي
= اكيد بقولك هيتجنن عليها
_ طيب واحنا اي مش هنتجوز ولا اي
= احنا في اي ولا في اي
_ لا انا ميخصنيش انا اخوكي بيحب واحده و مغلب نفسه و مغلبها انا ذنبي اي بقي
= خلاص لما تشوفه ابقي فتحه في الموضوع
_ يعني انتي موافقه
= اطلع بره يا كنان
_ هههههه ماشي انا هروح المرسم هوصل و اكلمك
= لي يعني انا هاجي معاك
_ لا انتي لسه متحسنتيش يلا انا ماشي
= مع السلامه
_________________________________
الناس بتقول اني في بنت رمت نفسها في النيل
كريم بص لقي باب عربيه هنا مفتوح و الحذاء بتعها قدام السور…… لا لا لا اكيد هي بخير اكيد بخير هنااااااا هناااااااا
بداء كريم ينادي علي هنا بصوت عالي هناااااا يا هناااا انتي سمعاني ردي عليا
_ اه سمعاك انت بتزعق لي
كريم سمع صوتها لف وشه و بص عليها و جري عليها و حضنها اوووي
انتي انتي كنتي فين انا قلقت عليكي اوي الناس بتقول اني في بنت رمت نفسها في النيل اي الكلام دا و انتي عربيتك هنا لي و انتي كويسه
_ اه انا كويسه و بعدين انت جاي لي و قلقان لي و ازاي تحضني
انا كنت هموت من الخوف عليكي كنتي فين
_ كنت هسافر بس وقفت اقعد شويه هنا قلعت الكوتش عشان رجلي و جعاني و روحت اشتري حمص الشام الناس بقي فكرت اني رميت نفسي
الحمد الله انك كويسه و انك محصلكيش حاجه وحشه انتي لو كان حصلك حاجه انا كان ممكن اموت
_ لي يا كريم لي مهتم
عشان بحبك يا هنا اخيرا عرفت اني بحبك انتي كنت عبيط و غبي لما ضيعتك من ايدي اول مره كنت غبي غبي بس خلاص انا اتاكدت اني بحبك انتي انتي البحس معاها بالامان و بحس اني فرحان و مطمن عرفت اني بحبك و بحبك اووووي كمان
_ اخيرا عرفت يا حيوان
اه عرفت اي رايك
_ مفيش راي يلا نروح نكتب الكتاب قبل ما تغير رايك يلا
استني يا بنتي في اي
_ مهو انا بقلق منك
________________________________
مر شهرين علي نفس الاحوال
جه معاد كتب كتاب هنا و كريم و كنان و هاجر
تم عقد قران كنان و هاجر
كنان لي لي لي لي لي ليييي اتجوزتها اتجوزتها اتجوزتها
هاجر: يخربيتك يا كنان اقعد بقي
كنان: اقعد اقعد اي دا انا مش مصدق نفسي من الفرحه اقسم بالله انا اتجوزتك يعني خلاص بقيتي مراتي بقيتي مراااتي
تم عقد قران كريم و هنا
كريم: مقولكيش انا فرحان قد اي
هنا: و انا مقولكش انا مش طيقاك قد اي
كريم: لي يعني
هنا: يعني عجبك الفستان الزفت الانتا ملبسهولي دا عجبك
كريم: اه حلو و بعدين اضحكي احنا بنتصور
_ يا بنتي انتي واقفه بعيد عني لي
= رحتك تقرف بصراحه يا يحيي و حسه اني هتقيا
_ دا لي دا
= معرفش
ندي: اي يا بنتي واقفه بعيد لي مش هنتصور
= ابعدي عشان رحتك انتي كمان تقرف الكلب امشييييي
ندي: يا جماعه احب ابشركوا اني رغد حااامللللللل
يحيي: بجد يا ندي انتي بتتكلمي جد
علي: اي هي خلاص بقت دكتوره انا هكشف عليها
ندي: تكشف علي مين يا حبيبي انت فاكرها جموسه ولا كلبه من الانتا بتعلاجهم ولا اي
علي: طب وانتي عرفتي من اين ان شاء الله
ندي: انا جربت بدل المره اتنين لكن انت مجربتش
علي: ندي انت عبيطه
رغد: بااااس يا جماعه مش وقتوا خناق و انا فعلا حامل
يحيي: انتي بتتكلمي جد انتي حامل
رغد: اه والله
مرت الايام طلب يحيي من كريم و كنان يعيشوا معاه في البيت و هما وفقوا
ريم خلفت ولد و بنت
و ندي خلفت بنت
رغد خلفت ولد
هاجر و هنا لسه حوامل
بيت كبير البلد رجع تاني مليان ناس و حب و حياويه رجع زي زمان في ضحك و سعاده
تمت بحمد الله
____________________________________________________________________________
1. الاستعجال وحش اوي و مش مع اي مشكله تحصل نلجأ للشرب و السكر عمر الشرب مكان حل للنسيان
يحيي لما شرب عمل نصيبه بوظت حياتواو حياه رغد و هي ملهاش ذنب
يبقي المفروض لما يحصل اي حاجه نستعين بالله مش بالخمره
2. كل حاجه بتحصل في حياتنا بيكون نصيب و قدر ربنا بيكون كاتب لينا كده و كل حاجه بتحصل او اي ابتلاء ببحصل و بيصيب الانسان بيكون وراه خير و فرح و فرج كبير
بعد الحصل مع رغد فكرت اني نصبها وحش و ان حياتها وقفت و مش هتعرف تعيش حياتها تاني زي اي بنت لكن لا ربنا وقف معاها و كملت حياتها و بقت دكتوره و رجعت و اتجوز و حياتها مشيت موقفتش يبقي اي ابتلاء يحصل لازم الاول برضو نستعين بالله و يكون امالنا في ربنا كبير
3. الصبر حلو اوي لازم اي حاجه تحصل نصبر عليها لو حصل اي نصبر ربنا مش بيجيب حاجه وحشه ابداا بعد ما سلمي ماتت كنان اتاثر اوي لكن سليمان فضل صابر بعد كل الحصل
و ربنا جعل رغد سبب اني يحصل فيها كده عشان تسافر و تكون سبب اني كنان يرجع زي زمان و حياتهم ترجع زي الاول
4. مينفعش نوقف حياتنا عشان حد مش شرط عشان الانتا بتحبوا مش بيحبك انك توقف حياتك عشانوا لا ادي نفسك فرصه انك تحب تاني ساعتها هتحس و هتعرف انك مكنتش بتحبه اصلا و دا الحصل مع كريم كان متوقع انه بيحب ريم و فعلا وقف حياتوا عليها لحد ما لقي البيحبها بجد و عرف انه مكنش بيحب ريم فا ياريت منوقفش حياتنا عشان حد لازم الحياه تمشي و لو ريم كانت خير لكريم كانوا اتجمعوا مع بعض ربنا مش بيجيب حاجه وحشه
5. انك تحارب عشان البتحبوا دي حاجه حلوه هنا عرفت تغير حياه كريم و عرفت تخلي يحس انه لسه قلبوا بيدق و اني لسه في حب
6. مهما يحصل لازم يفضل املك في ربنا كبير هاجر كانت عارفه انها هتموت بس برضو فضلت تدعي و تصلي كان عندها امل اني ربنا هيشفيها و فعلا ربنا شفاها و بقت كويسه و قدرت تعيش حياتها و تتجوز و تخلف
لو مكنش حصل كده مع رغد كان كل دا محصلش ولا كانت حياه هنا هتتظبط ولا كانت حياه كنان هتتظبط ولا كريم ولا هاجر كل حاجه حصلت ترتبت عليها حاجه
ربنا مش بيجيب حاجه وحشه ابدا اهم حاجه اننا نصبر و يكون عندنا امل اني الجاي احلي
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلني احبه)