رواية اولاد الجيران الفصل الثالث 3 بقلم نيرة محمد
رواية اولاد الجيران الجزء الثالث
رواية اولاد الجيران البارت الثالث
رواية اولاد الجيران الحلقة الثالثة
حور بتبص وراها… دكتور قاسم اهلا
قاسم.. اومال انتي فين يا بنتي بقالك فترة مش بتيجي الكليه ليه
حور بثقه مصطنعه…. لا بس مكنش ليا مزاج اني انزل الكليه الفترة اللي فاتت فا قضيتها معا ماما وعيلتي في البيت
قاسم… حور هو انتي زعلانه مني بسبب الموضوع اللي حصل
حور.. لا لا لا لا عادي علفكره انا بس كنت قاعده عشان مكنش بيبقا في حد في البيت وانا بقعد فيه مش اكتر
قاسم… متاكده يا حور
حور.. دكتور قاسم انا ببقا قاعده في البيت لان هما مش بيبقو في البيت وانا ببقا تعبانه مش اكتر مش شايفه سبب يخليني اكدب عليك يا دكتور
قاسم… انا مش قصدي انك بتكدبي عليا يا حور بس اتفضلي انتي عليكي محاضرة مش عايز اعطلك
تدخل حور المدرج وتقعد معا صحابها
رنا صحبتها… اي ده اوب اوب مين اللي جيبلك الشكولاته دي يبت يحوري
حور بابتسامة… الواد حس جيرانا وصحبي من الطفوله
رنا.. طب يلا ركزي في المحاضرة يختي
عند حبيبه في البيت
حبيبه.. بقولك يا واد يا حاسم
حاسم.. اي يحبوب خير
حبيبه.. انت كنت رايح فين في مشوارك اللي هتروحو ده اللي قولت عليه
حاسم بهمس.. كنت رايح اقابل البت اللي انا بحبها
حبيبه بحماس… اووو طب خدني معاك هموت واشوفها
حاسم.. مش عارف يحبوب والله
حبيبه… طب رن عليها وكلمها
حاسم.. طب خشي اوضتك وانا هجيب فوني واجي
حبيبه… حاضر احسوم
تدخل حبيبه الاوضه بتاعتها وحاسم يروح يجيب فونو
وفي مكان تاني شبه بمهجور لكنو شكلو جميل واستايلو ملوكي راجل كبير في السن قاعد هو و حسام وبيتكلم
الراجل.. انت لازم تنفذ اللي قولنا عليه
حسام.. يفندم هو محتاج فترة طويله عشان احهزو بدون اي اخطاء
الراجل… قدامك خمستاشر يوم ان معملتهوش في الفترة دي كلنا هنتبندل صدقني يا حسام
حسام… تمم يا فندم
الراجل… يلا روح لي شغلك
يروح حسام لشغلو واحنا نروح لي حاسم وحبيبه
حاسم يدخل الاوضه وهو معاه الفون ويقعد جنب حبيبه علي السرير
يفتح حاسم الفون وبيطلع الرقم
حبيبه.. تاريخ اي اللي انت عملو رمز الموبايل ده
حاسم… تاريخ عيد ميلادها
حبيبه… الحب ولع في كيس الدرة
حاسم… طيب ارن ولا هتقعدي تتريقي
حبيبه… لا لا رن
يرن حاسم علي البنت وترد عليه
البنت زينه.. الو
حاسم… الو يا روحي
زينه.. اي يا حس خلصت مذكرة
حاسم.. اه بقولك
زينه.. قول اتفضل
حاسم… اختي الكبيرة كانت عايزة تيجي معايا النهارده
زينه بتردد… لا لا مش عارفه انا مشفتش اخواتك نهائي
حاسم.. زينه اولا اخواتي دول عارفين كل حاجه عني وبيحبوكي جدا
زينه.. والله يا حاسم انا خايفه مش اكتر
حاسم.. متخفيش اخواتي مستحيل يعملو ليكي اي حاجه
زينه… خلاص جيبه وانا هلبس كمان شويه وهخرج
حاسم.. تمم يروحي خلي بالك من نفسك
يقفل حاسم معا زينه ويقوم يلبس هو وحبيبه ونروح لي حور و رنا في الجامعه
رنا… يلا بقا المحاضرة خلصت خلينا نروح نقعد في الكفتريا شويه عشان جاي لينا دكتور جديد
حور… يلا يختي
في الجامعه شخص بيتمشا وبيتكلم معا حسام علي الفون
حسام.. انا مش عارف هنقدر نعمل كده ازاي
علاء.. والله ولا انا يبن عمي
علاء يدخل ورا حيطه من المكان اللي كان ماشي فيه
علاء… ينهار اسود
حسام… في اي علاء مالك
علاء… حور هنا في الكليه دي
حسام.. اه ما انا عارف انا اللي موصلها الصبح للكليه
علاء بضيق.. ومقولتليش لي يعم انت
حسام.. انا مش مركز احنا قدمنا خمستاشر يوم بس
علاء.. مش مهم بقا
يقفل علاء معا حسام وحور ورنا يروحو الكفتريا ويطلبو قهوة ويقعدو
عند حاسم وحبيبه وصلو للكافيه اللي هيقبلو فيه زينه وحاسم يشاور علي طربيزة لي حبيبه
حاسم… هي اللي قاعده هناك دي
حبيبه.. قمورة اووي
يروح حاسم وحبيبه ويقعدو جنب زينه
زينه.. اهلا
حاسم.. ازيك
زينه.. كويسه الحمدلله
حاسم.. كنتي واحشاني علفكره
زينه… وانت وعلفكرة وقولتلك تعالي معايا كام درس انت اللي عاملي فيه دحيح ومش راضي
حاسم.. والله يا زوزة انتي عارفه اني مش بفهم غير من المدرسين دول بس
زينه.. يراجل علي الله بقا بعد ده كلو متجيبش مجموع طب والله اقتلك
حاسم… يقمر انت فكك مني المهم انتي تجيبي مجموع الكليه اللي انتي عايزها يزوزو يقمر انت
زينه… اختك قاعده يا استاذ
حبيبه بضحكه… والنبي فككو مني وكملو
حاسم.. في اي يا حبوب مالك
زينه.. هو انتي اسمك حبيبه
حبيبه.. اه…. مش عارفه حسه اني عارفاكي لي
زينه.. ممكن يكون تشابه مش اكتر
حبيبه.. انتي ليكي اخت كبيره
زينه.. اه رنا في تانيه جامعه
حبيبه.. رنا في جامعه اي
زينه.. في كليه حقوق
حبيبه بصدمه.. انتي اخت رنا
حاسم.. انتي تعرفيها يا حبوب
حبيبه.. دي صاحبه حور اختك اللي بتيجي معاه علطول
زينه… انتو اخوات حور
حاسم… في اي بقا هو انتو جايين تتصدمو دلوقتي
زينه.. انت مقولتليش اسماء اخواتك نهائي
حاسم.. زينه لان انتي مسالتنيش عليها ولا انتي قولتيلي انك عندك اخت اسمها رنا انتي قولتيلي ان ليكي اخ اصغر منك
زينه.. لانك مسالتنيش عليها يا حاسم
حبيبه.. هقولكو حاجه انتو الاتنين مسالتوش بعض عن اخواتكم وانا شايفه از ده مش ضروري مدام انتو عارفين كل حاجه
زينه.. انتي شايفه كده
حبيبه.. انا كا كبيرة شايفه كده… هي رنا عارفه
زينه.. اه عارفه بس مش تعرف انو اخوكو
حبيبه… ربنا يخليكو لبعض
بعد نص ساعه زينه بتقوم تمشي و حاسم بيروح هو وحبيبه
عند حور في الجامعه الاستراحه خلصت والعيال بيخشو المدرج
قاسم. دكتور علاء انت هتخش لمدرج رقم خمسه
علاء.. تمم انا اطلعت علي اسماء الطلابه انتو بداتو بي بنت وبحرف الحاء كمان اي السبب
قاسم.. ترتيبهم هنا بيبداء من الاشطر وحور اشطر بنت في الكليه
يدخل علاء وقاسم المدرج
رنا.. جاي لينا دكتور العيال بيقولو مزز
حور.. يبت اتلمي
قاسم.. شباب ركزو معايا في دكتور جاي ليكم جديد دكتور علاء
كل الطلابه يلتفوت لي الدكتور الجديد اللي دخل
حور بصدمه وصوت عالي…
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اولاد الجيران)