روايات

رواية احببت الفتى الغامض الفصل الاول 1 بقلم نشوة عادل

رواية احببت الفتى الغامض الفصل الاول 1 بقلم نشوة عادل

رواية احببت الفتى الغامض البارت الاول

رواية احببت الفتى الغامض الجزء الاول

رواية احببت الفتى الغامض
رواية احببت الفتى الغامض

رواية احببت الفتى الغامض الحلقة الاولى

-وانا ايه ذنبى ادفع تمن غلطة اختى التوأم انها هربت يوم فرحها حرام عليكم تعملوا فيا كده يعنى هى تنقذ نفسها وانا اتدبس
عثمان الاب: يعنى يرضيكى يا ياسمين انكسر وراسى تنحى وسط الناس
ياسمين: ما عاش اللى يكسرك يا بابا بس… بس انا مش عاوزة اتجوز واحد معرفوش
عثمان: يا بنتى افهمينى الراجل ده تقيل فى البلد وقادر وممكن يإذينى ويإذى اخواتك بكل سهولة هتبقى مرتاحة لما تشوفينى انا واخواتك مسجونين ظلم
ياسمين بحسرة: يعنى انا اللى هبقى حرة ما انا هبقى اسيرة ليه طيب يا بابا اعملوا فترة خطوبة حتى اتعرف فيها ع الكائن اللى هتجوزه؟!
عثمان: اتعرفى عليه بعد الجواز يا ياسمين ومتغلبنيش معاكى انا لحد الان بتعامل معاكى بلين متخلنيش اجبرك بالقوة واسيب عليكى ياسين وانتى عارفة هيعمل ايه!
ياسمين بخوف: لا لا خلاص هتجوزه اللى معرفلوش اسم ده خلاص حاضر

 

 

خرج الاب ولبست ياسمين الفستان وبدأت الميك اب ارتيست تعملها الميك اب واستأذنت ياسمين انها تدخل الحمام وكان المكان ارضى وفيه شباك قررت تهرب هى كمان نطت من الشباك وطلعت تجرى فجأة شافت عربية ركبت بسرعة وساقت بكل سرعتها
ياسمين: هيييييح الحمدلله هربت منيهم مفكرنى لعبة ولا ايه ده كل حاجة بالخناق الا الجواز بالاتفاق ولا ايه يا كابتن؟!
اخدت بالها من الشاب اللى كان قاعد فى الكرسى الخلفى وبيبص ليها بصدمة اتكلم بحدة: وقفى العربية
ياسمين: لا يمكن هيلحقونى ويقفشونى
الشاب بغضب: بقولك وقفى العربية حالا احسنلك
ضربت ياسمين فرامل وطبعا ده دفع الشاب للامام اتخبط فى راسه والخبطة المته فضلت ياسمين سايقة لحد ما وصلت ع مكان مليان بالاراضى الزراعية نزلت وراحت على واحدة فيهم وقعدت تعيط بحرقة
ياسمين: منك لله يا نادين مش عارفة ازعل منك ولا ازعل عليكى الومك انك هربتى يوم فرحك ولا اقولك خير ما عملتى بس يا ترى بقى الاربعينى اللى هربتى عشانه فعلا يستاهل تضحيتك ولا هيلعب بيكى ويرميكى تواجهى مصيرك اااااااه يارب نور ليا طريقى ومتسبنيش لوحدى دبرلى امرى فأنا لا احسن التدبير
ياسمين ملاحظتش وجود الشاب اللى قاعد جنبها فسألها: انتى ليه هربتى من فرحك؟!
ياسمين: لانى مجبورة على شخص انا مش شوفته ولا اعرف اسمه حتى افرض طلع راجل عجوز كركوب وسنانه واقعة ها ابقى لبست فى حيطة طب بذمتك انت ترضاها لاختك ثم انى مش انا العروسة اصلا
الشاب باستغراب: ولما انتى مش العروسة لابسة الفستان ليه؟!
ياسمين: لان العروسة ااا……… ثانية واحدة وانت مالك انت اصلا انت هتصاحبنى يا ابنى؟
الشاب وهو رافع حاجبه: انتى اللى سرقتى عربيتى بدون وجه حق

 

 

ياسمين: لا انا مسرقتهاش انا كنت ههرب واعرف صاحبها اكلمه اقوله ع مكانها يبقى يجى ياخدها وبعدين انا متأسفة يا سيدى
الشاب: اسفك ده مش مقبول لازم اسلمك للنيابة لانك حرامية
ياسمين بغضب: ما تحترم نفسك يا اخينا انت انا مش حرامياية والله وبعدين اتأسفنا عايز منى ايه تانى
الشاب: ترجعى لعريسك ملوش ذنب يبقى حديث السوشيال والاعلام مرتين مرة منك ومرة من اختك
ياسمين بصدمة: وانت تعرفه منين؟
الشاب: ما هو انا اللى جاى اخدك للعريس
ياسمين بتبلع ريقها بصعوبة قامت وقفت وقالتله: تعرف انت باين عليك شاب جنتل وابن ناس واكيد مش هتعمل فيا كده صح
الشاب: تؤ انا بنفذ الاوامر وبس
طلعت ياسمين تجرى بكل قوتها وهو وراها بس هى كانت سريعة ورياضية وهو يأس من انه يلحقها لكنها اتكعبلت ووقعت وده سهل عليه المهمة
ياسمين برجاء: اتوسل اليك سيبنى انا لو اختك هتعمل فيا كده
الشاب: ابقى قولى لعريسك الكلام ده
شالها وركبها بالعربية غصب وهى قعدت تعيط وتصرخ لكنه كان بارد وعنده لا ومبالاة وصل ع بيت شيك جدا وعليه حراسات كتير اول ما شافوه فتحوا الباب ع طول شالها وطلع بيها ع جناح
الشاب: احسنلك متحاوليش تهربى زى ما شوفتى الحراسة فى كل مكان ده غير كاميرات المراقبة الاحسن ليكى ترضى بمصيرك

 

 

ياسمين: منك لله انا مش مسمحاك
الشاب بابتسامة باردة: هنشوف مش جايز بعدين تشكرينى لقى فونه بيرن خرج وقفل عليها الباب
الشاب: ايوة يا باشا انا فى البيت اهو
مجهول: فى البيت ليه مرحتوش ع القاعة ولا فعلا هربت زى ما الناس قالوا؟!
الشاب: لا ابدا مهربتش ولا حاجة بس كان باين عليها الخوف فقولت اجيبها ع البيت ونلغى الفرح ملوش لازمة
مجهول: طب وكتب الكتاب؟!
الشاب: حد يجيب ليها القسيمة تمضى عليها وخلاص
مجهول: تمام انا هتصرف اقفل انت دلوقتى
قفل الشاب بص ع الاوضة بابتسامة ومشى …. عند ياسمين اللى كانت قاعدة ع السرير بفستانها مرعوبة وخايفة من قدرها المستخبى فجأة النور قطع وهى انكمشت بنفسها لان عندها فوبيا من الضلمة حست بوجود حد
ياسمين بخوف: مين انت مين؟! مين هنا
شخص ما: انا عريسك
كان صوت راجل كبير: ايه انتى مش شيفانى ولا ايه؟!
ياسمين: لا اصل عندى عمى فى الضلمة مش بشوف حاجة
الشخص: طيب ما تقوميش خليكى مكانك عشان متقعيش وانا مش هقدر اشيلك
ياسمين قعدت مكانها وهو قرب من الدولاب ياخد حاجة ويخرج فجأة النور جه واول ما شافته فتحت بوقها بصدمةو……….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت الفتى الغامض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى