رواية جعلتني ملتزما الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم رمضان
رواية جعلتني ملتزما الجزء التاسع والعشرون
رواية جعلتني ملتزما البارت التاسع والعشرون
رواية جعلتني ملتزما الحلقة التاسعة والعشرون
بعدما اتهم كريم همس
ضلت وتبكي بشده وتاني مره دلوقتي !!!
انت فاكرني هعمل زي ماانت بتعمل !!
وتخرج من حقيبتها ورقه وتعطيها له
عارف الورقه دي (ورقه الزواج العرفي ب اماني)
معايه من فتره كل شويه بفتحها وابص فيها، كنت فكراك اتغيرت وده بقي ماضي!!
كنت بقول اني هنسي كل ده،
كنت هسامحك ع كل ال عاملته فيا ،
وكنت سامحتك ع اتهامك ليا ساعة هادي لكن المره دي عمري ماهسامحك!!
كنت لازم اعرف اني اللي يغلط مره ف حقي هيغلط االف مره !!
كريم يقف يستمع لها بصمت وكان ف حالة صدمه وهي يمسك بالورقه العرفي ،
وينظر لهمس المنهاره امامه ولايستطيع حتي تهدئتها،
ف هو بيده ما فعل بها هذا !!
همس : انا كنت معاك للاخر ف قضية والدك والمتهم مقبوض عليه وبأذن الله هيعترف،،
مش ده كان شرطك!!
وانا نفذته وانامتنازله عن حقي،
انا هلم هدومي وهخرج من البيت ده،
وببكاء شديد اتمني انك تنهي كل حاجه زي مابدئناها !
كريم :بتعملي كل ده عشانه!!!
همس بانهيار : حرام عليكي بقي،
عشان مين والله الانسان ده انا معرفش حتي شكله لاني عمري مابصيت ليه ،
ولا صدفت اني شوفته وهو عمره مالاقاني موجوده وخرج !!
وتحاول ان تتمالك نفسها : انا مش ببرر ليك دلوقتي
انا بس حبيت اعرفك انا ايه وانت ايه،،
وتركته وذهبت الي غرفتها!!!
بعد مده ليست بطويله
كريم يدق باب الغرفه ع همس
……..
لم ترد همس،
كريم من خلف الباب بعد اذنك لازم نتكلم خمس دقايق بس!!
همس : اتفضل
دخل كريم وجد همس رجمع ملابسها ف حقيبتها،
كريم بتنهيده : انا عارف انك مش طيقاني ومش عاوزه تشوفيني قدامك،،
بس بعد اذنك انتي باقي اربع تيام ع اول ماده ليكي،،
خلصي امتحاناتك،
وبعد ماتخلصي هنفذلك ال انتي طلبتيه مني !!
ولو مش عاوزاني ف البيت انا همشي !!
همس بتعجب :وايه المقابل ،
كريم :تقصدي ايه
همس :اقصد انك عمرك ماعاملت حاجه غير مابتكون عاوزه مقابل قصاده..
كريم بصدمه : انا!!!
همس: لو حابب حضرتك اني اقعد يبقي تاخد مني ايجار وده لحد مالاقي سكن اقعد فيه!!
غير كده مش هقدر اقعد اكتر من كده
كريم : ايجار!!!
ماشي ياهمس ادفعي ايجار ،
وانا هحاول انك متشوفنيش
همس : اتفقنا
خرج كريم ،،
واخذت همس تبكي بشده فهي لا تعلم ماذا ستفعل
……..
كامل بعد التحريات ياكريم، عرفنا ان
ده كان شريك جديد لو والداك!!
وكان مدخل دوا مش مترخص، وحاجات مخدره!!
وطبعا والدك اكتشف كده بعد مااتورط ،،فمقدرش يبلغ البوليس لانه كان هيتأذي هو كمان ،،،
فبدء يهدده انه يتخلص من الحاجات دي ،،
بدل ماهيفضحه!!
ووالدك كان ماسك عليه ورق يثبت الكلام ده !!
طبعا التاني معجبهوش
وحاول يهدد والدك كذا مره لحد مافقد اعصابه ف مره ،عشان والدك كان متمسك انه ميتاجرش ف حاجات مخدره !!
وجاله الجامعه واتخلص منه زي ما ال د.همس شافت !!!
……..
احنا دلوقتي هنتحفظ ع شركة الادويه بتاعت والدك،،
لحد مانشوف الموضوع ده!
بس متخفش حق ابوك هيرجع يابطل ،
ده قتل مع سبق الاصرار .
كريم بحزن : شكرا ياكامل ع كل حاجه وكل ال عاملته عشان قضية والدي ،،
كامل : ده واجبي ياكريم بس مش حاسس انك فرحان ليه
كريم : افرح!!! افرح انه ابويا اتقتل ع ايد كلب زي ده عشان فلوس !!
افرح ازاي،
وحتي بعد ما حقه رجع هو مرجعش !!!
كامل : كفايه انك تعرف ان عمل كل ده عشان ميتنازلش عن مبادئه واحترامه!!
وميعملش حاجه ممنوعه
كريم بابتسامه مكسوره :ربنا يرحمه
………….
بعد مرور اربع ايام
…
ياسر : في ايه ياابني ده انت اما كنت بتمتحن ماكنتش بتبقي متوتر كده ده كله عشان هي بتمتحن!!!!
كريم: خايف اوي متحلش كويس
ياسر :طب بس اهدي من الواضح ان مش ده الموضوع بس ال مدايقك ،،
تعالي نقعد ف مكان نتكلم شويه…..
يحكي كريم ل ياسر كل ماحدث ،والقرار الذي اتخذه هو وهمس ،،بعد انتهاء الامتحان…
ياسر : ياااااه ياكريم انا مش مصدق ال بتحكيه ده !!
كل حاجه بتحصل بينك وبينها دايما بتنتهي بسوء تفاهم ليه بس !!
كريم : هي عندها حق ياياسر هي فعلا تستاهل واحد احسن مني ،من اول ماعرفتني وانا مش بعمل حاجه غير ان بجرحها ،،
ياسر : وانت ليه مقولتش ليها الحقيقه علي موضوع الجواز العرفي بتاعت اماني وانك مظلوم !!
كريم : وانت متخيل انها هتصدقني او هتصدق ان اماني هي ال طلبت مني العقد ده، واني كتبت الورقه دي عشان بس اساعدها!!
عشان ابوها ميجوزهاش الملياردير اال عنده 50سنه،
ياسر:انا مش متخيل ان اماني الحقيره، تستعمل حاجه زي دي ضدك !!بس همس لازم تصدقك لو بتحبك
كريم:بس انا متاكد انها مش هتصدقني،لانها مش بتحبني بالعكس دي بتكرهني !!
ربنا يسعدها ف حياتها،
ياسر:انا اعرفك ياكريم من سنين وسنين اول مره احس انك اتغيرت بجد،
ده انت بقينا اما بنكون قاعدين، والاذان بيأذن!! بتاخدني وبنروح نصلي ف الجامع !
كلامك كان الاول ع البنات والرحلات والسهرات
دلوقتي بقي كلامك علي الجنه والالتزام !!
همس غيرتك اوي ودي حاجه مفرحاني
عشان كده بقولك اتمسك بيها ياكريم
بعدما نصح ياسر صديقه كريم ان يتمسك بيها وقلو
متسمحلهاش انكم تطلقوا هي دي ال هتنفعك !
كريم : همس ادتني مليون فرصه ودايما كنت بفشل فيها، خلاص ياياسر الوقت فات ع الكلام ده،، مقدرش حتي اطلب منها تسامحني ،،كل ال بطلبه منها انها تكون سعيده وبخير….
في المنزل،،
كريم يدق غرفه همس
همس :ايوه،
كريم في ضيوف عاوزينك تحت!!!
………….
فتحيه: وقعت واقفه بنت المحظوظه شوفوا منظر البيت عامل ازاي،،
ريهام : ال نفتكره موسي يطلع فرعون اهي دي بقي ال كانت عامله زي القطه المغمضه،
وقعت الواد !!
رنا : حراااام عليكم بقي ارحموها بعد كل ال عاملته عشاني،
ولسه بتقولوا كده ماتتقوا ربنا بقي ،،،
ولو شايفنها وحشه كده جايين ليها دلوقتي ليه!!!
فتحيه ل رنا: خليكي كده ماانتي طول ماانتي بقيتي تلبسي لبسها المبهدل ده وعاملتي لينا فيها شيخه ،انتي كمان مش هتنفعي!! عشان كده حظك مايل،،
رنا بتهكم : وريهام الكيوت هي ال حظها جميل بخطيبها السوابق ده،،
ريهام بغضب : اخرسي بدل ماهقوم اعلمك الادب ،،
فتحيه : بطلوا فضايح بقي احنا ف بيت ناس !!
رنا : انا كل اما بفتكر اني كنت كده زمان، وبحقد ع خلق الله! بكره نفسي وحياتي،، الحمدلله ان ربناهداني وقدرت استوعب الصح من الغلط…..
……
همس تخرج من غرفتها تتفاجأ بوجود زوجة عمها واولاد عمها،،
همس بابتسامه ايه المفاجأه الجميله دي،
سلمت همس عليهم وبابتسامه وهي تصافح رنا ماشاء الله مبارك عليكي الملحفه ،
رنا تحضن همس وتبكي بشده وحشتيني اووووي ياهمس ،،
همس :وانتي كمان والله انتم كلكم وحشتوني،،
فتحيه: والله ياهمس وماليكي عليا حلفان وحشاني ومن اول مامشيتي ،والبيت مالوش طعم ،،
كانت همس تعلم ان فتحيه تفعل هذا لغرض ما ،ولكنها تجاهلت هذا بابتسامه عريضه!! همس:تسلميلي يارب
طمنيني عليكي يارنا عامله ايه مع جوزك
رنا :اتطلقت من بعد جوازي بشهرين !
همس بحزن: ليه كده يا رنا
رنا بابتسامه : كده احسن ياهمس اديني اتعلمت درس عمري ماهنساه ،،
همس بتفهم : ربنا يقدملك الخير ف حياتك ،
فتحيه : مش تباركي ل بنت عمك ريهام مش اتخطبت ،
همس بسعاده مبررروك ياريهام
ريهام االله يبارك فيكي
امال جوزك مش جاي يقعد معانه ليه هو احنا مش قد المقام،
رنا : وليه ميكونش مش بيقعد مع ستات
تنظر ريهام ل رنا بغيظ
فتحيه : بصي ياهمس ياحببتي الواد سيد خطيب ريهام عاطل مش لاقي شغل، وانتي عارفه حال البلد والظروف ،واحنا عرفنا ان الدكتور كريم ربنا يكرمه عنده شركات كتير اوووي ،
ينوبك ثواب بس ياخده يشغله عنده اي حاجه “
همس وبعد ان فهمت سبب مجئ ريهام وزوجة عمها!!
همس : حاضر هقوله وهتصل بيكي ،وان شاء الله ربنا يقدرني واقدر اساعدكم !!
فتحيه : بنت حلال مصفي والله ياهمس !!!
كريم ينادي ع همس
تذهب همس اليه
همس : ايه ده ؟
كريم : ده عصير وجاتوه عشان ضيفوك ؟
همس بتعجب : انت ال عاملته
كريم : اها انا
انفع ولا لاه
همس دون ان تنظر اليه : جزاك الله خيرا
كريم : وجزاك
خرجت همس وجلست معهم واخذت تتحدث مع رنا وهي تخبرها بما حدث
………….
همس بعد ان رحلوا
دكتور كريم ،مرات عمي كانت جايه عشان تشغل خطيب بنتها عندك ،
كريم وانتي عاوزه اشغله، بعد كل ال عملوه معاكي ؟
همس : لو انت معندكش مانع ياريت تشغله دي خدمه مش هنساها ليك !!
كري:م حاضر خليه يجيلي بكره ومعاه ال سي في بتاعه ف الشركه!!
همس : جزاك الله خيرا بعد أذنك وتركته وذهبت
…….
بعد مرور عشر ايام
همس : ياسمين هو انا ممكن اعرف فيه ايه
انتي مبقتيش بتكلميني ولا حتي بنتقابل واما شوفتك دلوقتي شوفتك صدفه !!!
ده كله عشان مش مع بعض ف نفس اللجنه امال لما الدراسه تخلص هنعمل ايه انتي اتغيرتي معايه كده ليه ياياسمين
ياسمين : همس انا مكسوفه من نفسي علي اللي حصل ومش قادره حتي اقابلك
همس : انا مش فاهمه انتي بتتكلمي عن ايه تقصدي ايه؟!
ياسمين : اقصد علي اللي احمد عمله مع دكتور كريم ؟!
همس بتعجب : احمد مين؟ انا مش فاهمه اي حاجه والله ياياسمين فهميني !!!!!
تحكي ياسمين ل همس ماحصل بالتفصيل مع احمد وكريم وسبب نرف احمد في ذلك اليوم !!
…………
اماني : خدي الخبر الجديد كريم وهمس هيطلقوا
مني بصدمه : ايه هيطلقوا مين قالك؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما)