رواية دائرة الانتقام الفصل السابع 7 بقلم رنا أحمد
رواية دائرة الانتقام الجزء السابع
رواية دائرة الانتقام البارت السابع
رواية دائرة الانتقام الحلقة السابعة
في قسم الاسكندريه :٠
يدخل رعد بطله خاطفه لالنفاس ومعه سباعي في حاله لايرثي لها كانت لاتوضح ملامحه من كثره الضربات :٠٠٠٠٠٠
وكيل النيابه بحده: ايه ده في ايه ٠
رعد بثقه: انا رعد السيوفي اخو جاسر السيوفي والكلب ده وهو يشير علي سباعي هو الي عمل كده علشان يورط اخويا ٠
جاسربدهشه: انت يسباعي انت بعد كل الي عملتهولك ٠
سباعي بندم : سامحني يدكتور جاسر الفلوس عمت عنيا وخليتني مش واعي للي بعمله ٠
وكيل النيابه بحده: ممكن نخلص من الفيلم العربي ده وهويشير لسباعي وانت اتكلم ٠
سباعي بندم: الشيطان الشيطان يسعه البيه غواني خلاني اعض الايدي الي اتمتدتلي واحد بقي ربنا يسامحه وينتقم منه عرض عليا مبلغ كبير استغل خوجتي يباشا للقرش وطلب مني اعمل كده في دكتور جاسر٠
جاسر بغضب : مين ده يسباعي ٠
وكيل النيابه بغضب: دكتور جاسر انا هنا الي اسال وبس ٠
وكيل النيابه بحده: مين ده يسباعي ٠
سباعي بترجي : ابوس ايدك يباشا ده شراني وممكن ياذى عيالي ابوس ايدك انا هشيل اليله كلها بس مش هعترف باي حاجه حتي لو قطعتني حتت ٠
وكيل النيابه : وماله ياخويا يعني هوجع قلبي شيلها لوحدك ٠
وكيل النيابه : قررنا الافراج عن الدكتور جاسر السيوفي لعدم ثبوت التهمه ٠
ليخرجوا جميعا من القسم ٠
جاسر : رعد انت عرفت منين ان سباعي هو الي عمل كده ٠
رعد بهدؤء: مش وقته يجاسر ٠
عاصم : يعني ايه مش وقته يرعد متقولنا ٠
ممدوح : اقول ابوك عرفت منين يرعد ٠
رعد بخبث ومكر: هتعرفوا وقريب اوي كمان ٠
ليندهشوا جميعا من نبرته المخيفه بعض الشي ٠
***************************
في فيلا مختار الخليلي :٠
كان يقف مختار يضرب كف يده بالاخري علي خروج جاسر من التهمه٠
مختاربغضب وزعيق: وعمال تقولي انا مسيطر وسباعي مستحيل ينطق اهو نطق ياخويا وخرج جاسر٠
خالد بغضب: ابن الكلب بعد مخاد ده كله بس اهو غار في ستين داهيه ومجبش سيرتنا وشال اليله كلها لوحده٠
مختاربخوف : وانت فاكر انها كده خلصت ده رعد هو الي عرفه وقراره وخلاه يعترف فكرك ميكونش عرف ان احنا الي وراها٠
خالد: لاطبعا سباعي مستحيل يقول اسمي في اي حاجه لو حتي حصل ايه ورعد كل الي يهمه خروج جاسر من القضيه واهو خرج٠
مختار بعدم اقتناع : انت بتحلم ربنا يستر بس بص احنا لازم نروحلهم ونبارك لجاسر ونقولهم اننا هنعمل الحفله الي اتاجلت النهارده بمناسبه رجوع جاسر اتفضل نفذ كل الي قولته ٠
يذهب خالد بغضب ويدعو الله ان يكون مافي باله صحيح٠
*********************************
في الطائره العائده من فرنسا الي مصر:
كان سيف شاردا في المقابله الاولي بينه وبين رعد :٠
(فلاش بالك من 18سنه) :٠
كان يخرج رعد صاحب العشر سنين من المدرسه يفاجي بهذا الطفل صاحب الثمانيه عام يبكي بحاله لا يرثي فكان يبدو عليه الفقر والجوع وكانا يرتدي ملابس متقطعه للغايه فذهب له رعد:
رعد بطفوله : مالك ليه بتعيط٠
شحته ببراءه: وهو يمسح دموعه: العيال جروا ورايه وخدوا مني الفلوس الي بعت بيها المناديل والورد ولو رحت للمعلم من غير الفلوس هيموتني ٠
رعد ببراءه: طب خلاص متعيطش شكلك جعان ٠
شحته ببراءه: جعان اوي مكلتش حاجه من انبارح ٠
رعد ببراءه : طب ليه باباك وممامتك سيبنك كده متبهدل وجعان٠
شحته بدموع: انا ماليش اب ولا ام ولا ليا حد غير المعلم ده هو الي اعرفه بيديني الحاجه ابيعها وارجعله بالفلوس ياخدها ويوكلني مره واحده بس٠
رعد ببراءه وحب له ليمسك يداه: طب تعالي معايا ٠
شحته ببراءه : علي فين ٠
رعد بابتسامه: هتيجي معايا البيت توكل وتشرب وتلبس وتعيش معايا ٠
شحته بفرحه عارمه : بجد ٠
رعد بابتسامه : طبعا بجد ليذهبوا الي عم جمال سواق رعد الذي ياتي بيه دائما من المدرسه هو ورؤي ٠
عم بجمال باستغراب: انت واخد الواد ده علي فين يرعد ٠
رعدببراءه : واخده علي البيت يعم جمال عندنا ٠
جمال باستغراب: بس بابا وماما مش هيوفقوا ٠
رعد بهدؤء: لت هيوفقوا انا رعد السيوفي يعم جمال يعني هتصرف جمال بضحكه على هذا الطفل الذي يعتبر نفسه كبير عائله السيوفي ليذهبوا الي فيلا السيوفي ٠
يدخل الي الفيلا رعد وبيده اليمين شحته والشمال رؤي ليتعجب البعض من هذا الطفل ٠
ممدوح باستغراب: مين الي معاك ده يرعد٠
رعد بهدوء : ده شحته يبابا صاحبي ٠
ممدوح بدهشه : صاحبك وجبته منين ٠
رعد ببراءه: من الشارع ٠
رافت بحده: الهم صلي على النبي متسول يعني ٠
رعد ببراءه : لا ده مش اسمه متسول ده اسمه شحته ٠
رافت بحده: شايف ابنك الي عنده عشر سنين بيعمل ايه ٠
ممدوح بهدؤء: رافت ان صعب عليا الولد ده ٠
رافت باستغراب: يعني ايه يبابا ٠
ممدوح بشرود : بعدين هتعرف المهم الولد ده هيعيش هنا معانا كانه واحد مننا ٠
رعد بانتصاروبفرحه: يس دادي ٠
ممدوح : سميحه انتي ايه رايك ٠
سميحه بهدؤء: معاك ي ممدوح بس متنساش احنا عندنا بنات ٠
ممدوح بتفهم: انا فاهم متتقليش اول ميكبر هتصرف ٠
سميحه بابتسامه: الي تشوفه صح اعمله يممدوح انا بثق فيك ٠
لتاخذ سميحه سيف للكي تتطعمه وتغيرله لبسه وتجعل شخص يليق ان يكون من عائله السيوفي ليصبح بعد فتره سيف السويفي المهندس المعماري سيف السويفي الذي يدير شركات السيوفي للحديد والصلب في فرنسا فاصبح كالحامي للرعد يحب رعد اكثر من نفسه ودائما يلقبونهم بالتوام لحبهم الكبير لبعض فمن ان يحاول ان ياذي رعد او يمسه بسؤء يكون هالك علي يد سيف لامحاله ٠
ليفيق سيف من شروده ليقول بغضب :٠
سيف بغضب : راجعلك ياخويا والي يحاول ياذيك يحضر كفنه ٠
**************************
في الولايات المتحدة الأمريكية :٠
كان يتحدث المهدي مع لويس :٠
لويس: جالنا نجده من السماء ابن السيوفي ٠
المهدي : ايوه عمري متخيلت ان ابن ممدوح السيوفي الي كان دايما بيتكلم عن الأخلاق والمبادي يبقي تاجر مخدرات ٠
لويس : ده لمصلحتنا ده هينقلنا اكبر كميه دخلت أمريكا ٠
المهدى بخبث: يخلصنا من العمليه الكبيره دي وبعدين انا الي هبعته لابوه حتت٠
لويس بحده: مهدي انسا الموضوع ده انسي الي حصل من سنين ٠
المهدي بغضب: انسي ايه ولا ايه انس وشي الي اتشوه ولا انسي خروجي من بلدي ٠
لويس بغضب: متعيشي دور الشهيد يمهدي انت الي ابتديت انسي الموضوع ده كويس اوي ان محدش قدر يوصلنا لحد دلوقتي وابعد عن ابن السيوفي ٠
المهدي بعدم اقتناع : ماشي يلويس ماشي ٠
لويس : ايه اخبار موضوع ندي ٠
المهدي: مالها ندي ٠
لويس : مالها ندي انت نسيت اني عايز اتجوزها ٠
المهدي: بحاول اقناعها يلويس متنساش انك اكبر من ابوها ٠
لويس : ماشي يسيدي بس موضوع جاسر هحسبك عليه ٠
المهدي بارتباك: جاسر مين ٠
لويس بحده وهو يحطم الطاوله بيده: قولتلك مليون مره ابعد عن عائله السيوفي وانت مفيش فايده فيك ٠
المهدي بزهق: ماهو خرج ٠
لويس بحده : احمد ربنا انه خرج والا كان زماني موريك الوش التاني اسمع ابعد عن عائله السيوفي وركز في شغلنا لاني مش هقبل بغلطه ٠
ليذهب لويس تحت نظرات هذا الذي لان يهدا الي بتتدمير عائله السيوفي ٠٠
****************************
في فيلا السيوفي :٠
يدخل حازم وهو في عالم تاني لا يدري بمن حاوله وماالذي يشعربيه
يشعر فقط انه في عالم ثاني لا يوجد علي الارض ولا يشعر بكل هموم الحياه ليقطع حالته هذا الصوت :٠
رعد: حازم ٠
ليتطلع له حازم بتوهان وعيون مزغلله ٠
حازم وهو لايقدر علي الوقوف: ايوه يرعد ٠
رعد وهو يستغرب لحالته: كنت فين ٠
حازم بتوهان : كنت مع ناس صحابي ٠
رعد بحده : مين اصحابك دول ومالك شكلك مش مريحني وعنيك حمره ليه ٠
حازم بزهق : يووووووه بقي يرعد اهم اصحاب وخلاص يعني انت عارف كل اصحابي عن اذنك انا عايزانام هنام ساعتين وهقوم اجوبك علي كل اسالتك ليرحل الي غرفته ٠
تاركا (رعد) الذي تلمع عينيه وشرود واستغراب لحالته ليقطع شروده رن جرس الفيلا ليفتح بفرحه عارمه لتوامه الذي اشتاق اليه كثيرا :
رعد بفرحه وهو يعانقه: وحشتني يسيف اوي اوي ٠
سيف وهو يشدد من عناقه لاخيه: انت اكتر والله يرعود عامل ايه ايه اخبارك ٠
رعد باطمئنان : اطمن جاسر خرج وانا حليت الموضوع وبعدين هقوللك علي التفاصيل ٠
ليرد سيف بتفهم: ماشي يكينج ٠
لتاتي سميحه بفرحه عارمه لابنها سيف :٠
سميحه بفرحه عارمه وهي تعانق سيف: قلب امك وحشتني اوي يسيف اوي ٠
سيف وهو يقبل يداها : انتي اكتر يامي والله ٠
رعد بمرح: اه اه يست ماما قلب امك لا انا كده هغير٠
ليضحكون علي مزاح رعد لتسميعهم هذه العاشقه المتيمه لسيف الاء وهي تنظر لسيف بعيون مليئه بالحب ٠
الاء بحب : ازيك يسيف نورت ٠
سيف باقتضاب فهو يحبها اكثر من روحه هي طفلته التي ربت علي يده لكنه يعلم ان والدها لان يوافق ابدا فهو مهما ان كان لقيت من الشارع ٠
سيف باقتضاب: شكرا يالاء يلا يرعد ندخل اوضتنا لاني عايزه ارتاح رعد بهدؤء: يلا ليرحلوا ويتركوا هذه التي تشعر بالوجع والكسره من هذه المعامله فهي تعشقه حد اللعنه منذ طفولتها ٠
*****************************
يحل اليل الدامس :
في غرفه حازم :
يستيقظ حازم وهو فرح بشده وهو يظن انه طبيعيا ٠
حازم بضحك: والله الواد تامر عنده حق الواحد فعلا عاش في الخيال ولا كأنه حاجه هقوم البس علشان الحفله ٠
وفي هذه الاثناء كانوا يجهزون جميعا لحفله مختار الخليلي ٠
في غرفه رعد:٠
سيف : ايوه ايوه دانت هتوقف بنات على الحفله كلهم علي رجل ٠
رعد بغرور: اكيد يابني ده انا رعد السيوفي الرجل الذي لايتكرر ٠
سيف بضحكه : حقك يعم ٠
رعد بهدؤء: طب متيجي معانا ٠
سيف : لا يعم انا ماليش في الجو ده يعم ٠
ليدخل رافت : ساعه علشان سعتك تلبس ٠
رعد : خلاص خلصت اهو ٠
رافت بضيق: حمد الله على السلامة يا سيف باشا ٠
سيف بهدؤء فهو يعرف ان رافت لا يحبه ٠
سيف : الحمد لله يرافت ٠
رافت بغضب: رافت بيه انت هتنسا نفسك ولا ايه ٠
رعد بغضب: كفياك بقي يرافت سيف اخونا ٠
رافت بسخريه : طب يلا ياخويا علشان منتاخرش علي الناس ويرحل للخارج ٠
رعد بابتسامه: نام كويس لحد مروح الحفله الزفت دي وارجعلك٠
سيف بابتسامه لاخيه : خالي بالك من نفسك ٠
رعد بحب : حاضر وينزل لاجتماع العائله ويرحلون جميعا للحفله مختار الخليلي ٠
*************************
في فيلا مختار الخليلي :
داخل الحفله :٠
خالد بشماته: يعني خلاص دخل في الموضوع٠
تامر بفرحه : ايوه يكبير انا اديته جرعه جامده يمكن ميحسش بيها دلوقتي لكن بعد كده مش هيستحمل ٠
خالد بشماته : خليه احسن يتعذب شويه وانا هخلصه من العذاب ده خالص ٠
تامر باستغراب : ازي ٠
خالد بخبث : هقوللك:٠٠٠٠يتبع
شكرا جدا بجد علي ثقتكم فيا في اول روايه اكتبها شكرا علي الدعم وتعلقاتكم الجميله الي بتسعدني اوي يارب اكون دايما قد الثقه دي ٠
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دائرة الانتقام)