رواية حياه جديده إلى الجحيم الفصل الثامن 8 بقلم مريم منشاوي
رواية حياه جديده إلى الجحيم الجزء الثامن
رواية حياه جديده إلى الجحيم البارت الثامن
رواية حياه جديده إلى الجحيم الحلقة الثامنة
ظلت واقفه مكانها دون ان تتحرك بعد
ماخرج وتركها بمفردها
كانت تشع من الغضب علي وشك الانفجار تود الأن ان تقبض على رقبته… ولن تتركه الا عندما يشفي غليلها منه..وتصعد بروحه ..اخذت نفس عميق لتهدء قليلا… . تطلعت حولها بإنبهار لم تنتبه من قبل الي جمال القصر وتصاميمه المدهشه والطبع الكلاسيكي المسيطر علي جدرانه واثاثه ومفروشاته… نعم!! قصرها في بريطانيا كان فاخراا وضخم ولكن امام هذا ف هو لاشئ….!!!! سارت بالقصر بهدوء وعيونها تتجول في كل مكان بإنبهار…صعدت الدرج بخطوات حذره الي ان وصلت الي نهايته تجولت بالممر العلوي بخطوات بطيئه لتقابلها اكثر المناظر المرعبه بالنسبه لها…!!!لوحه كبيره تغطي الجدار بأكمله لم تكن سؤء صوره ل الرجل الازرق (كما تدعيه) صوره مخيفه جدا باللون الاسود كان يجلس بشموخ وبيده سيجاره ضخمه ودخانها يتصاعد بشكل اخافها ونظرات قاتمه….. سارت بخطوات متردده الي ان اصبحت امام اللوحه ظلت تتفحصها وتدقق بها بحظر!!!! الي ان وصلت الي عينيه المخيفه الغامضه ظلت شارده بهما الي ان……!!!بيد موضوعه اعلي كتفها .. لتلتفت بسررعه ونبضات قلبها تنبض بفزع من الخوف!!.. لم تگن سوء…….!!!
_بسم الله… بسم الله الرحمن الرحيم… انتِ كويسه ياهانم
اومئت لها بسرعه لتقول بتلعثم:
_ا.ااه. انتي مين!!!!!
_انا كريمه خدامه في القصر ده…. سياده الرئيس وصاني اهتم في حضرتك ياهانم والبيلك كل طلباتك….. اتفضلي حضرتك ادلك علي مكان جناحك…!!!!
بالطبع نظرات الخادمه كانت.نظرات اعجاب شديد مسلطه علي سيلينا فبالطبع لم ترئ من قبل انثئ بهذاا الجمال….!!!
سيلينا وهي تلتفت حولها تكتشف المكان
ه.ه هو في حد تاني عايش هنا في القصر ده
كريمه وهي تسير بالممر ومعاها سيلينا
-اه. في كتيرر…. في اسطول الحراس اللي بره دول وطاقم الخدم… وكتيرر وكتيرر من اللي شغالين في المملكه دي….. اما بالنسبه لسكانه ف عندك فريحه هانم (سلطانه زمانها)
سيلينا بإستغراب: مين دي!!! ومعناه ايه سلطانه زمانها ؟
كريمه: حضرتها بتكون… والده سياده الرئيس هي اللي مربياه وهي اللي رضعته وهي اللي اهتمت بيه وعايشه في القصر ده بس بتروح علي بيتها يوم في الاسبوع بس…. اما بقيت الايام بتقضيها هناا… اما بالنسبه لسلطانه زمانها دي حضرتك اكيد هتشوفيها وتعرفي هما مسمينها كده ليه…!!!؛
وعندك كمان ارتان وكورهان باشا و امير باشا… هما دول سكان القصر…. بإضافه طبعا الي زعيمنا سياده الرئيس ياغيز كيربودارج… اكيد حضرتك قبلتيه…!!!
_سيلينا في نفسها:-وكانت اسؤء مقابله
الخادمه وهي تفتح لها الباب
_اتفضلي ياهانم… جناحك
دلفت سيلينا الي داخل الجناح ثواني وشرقت بصدمه وجحظت عينيها مما شاهدته…. اكيد لا لاا
سيلينا بعدم تصديق…” مش معقول…..”
كريمه بإبتسامه… “بقالنا يومين بنجهزر فيه….! سياده الرئيس هو اللي آمر بإنشائه عشان ضيفتنا الجديدة
سيلينا وهي مازالت بصدمتها..”اززااي ”
كريمه.. “اتفضلي ارتاحي دلوقتي يااهانم الوقت اتأخر جداً…….. حضرتك محتاجه اي حاجه دوسي علي الذر اللي هناك ده واحنا هنكون تحت امرك
انهت الخادمه كلامتها وخرجت خارج الجناح واخذت الباب بيدها…!!
تمشت سيلينا قليلا الي ان وصلت الي سريرها لتجلس عليه.. ثم وضعت يديها الاثنتان علي رأسها بوجع لتحاول التملص من الوجع الشديد الذي اصابها الان..الي ان ذهبت في سبات عميق ولم تشعر بنفسها ……….!!!!!!
_______________________
في منتصف الليل
عادوا شباب الكيربودارج للقصر….. جلس ياغيز علي احد الارأك الموضوعه في ساحه القصر الضخمه…. ثم يليه ارتان وكورهان… جلس كل منهم علي اريكه
ارتان….!!! اااااه يااابوياااا ااااخ يااشبابي اللي ضاع مع شويه عوجيز….. اااااه ياااني عليك يااارتان وعلي حظك الهباب….. مااهوو كده المنحوس منحوس ولا حطوا علي راسوا ياغيز كيربودارج
اردف اخر كلاماته بصوت عالي… ليحدفه كورهان بالمخده الموضوعه خلفه…. ليمسكها ارتان بخطوه سريعه….!!!!
_قوم ياااض من هنا مش احنا شويه عوجيز متقعدش معانا….. بلاش قرف حل عن دماغنا بقي…… انا دماغي هتتفرتك من الصداع
ارتان بخبث” هههه دماغك هتتفرتك بس مش من الشغل.. تؤ.. ولا مني.. تؤ ولا من البوص كمان…. ده عشان مقبلتلكش موززززه من بتاع كل ليله…ههههه!!!!
اردف اخر كلامته بغمزه….. لينتفض من مكانه بسرررعه حينما رآي كورهان يكاد الالحاق والفتك به… ليتدخل ياغيز واخيراا… كان جالس بهدوء يرتشف البعض من نبيذه الفاخر…. ويتابع الوضع بهدوء
-خلاااص..!
اردفها ياغيز بصوت جهوري وهو يقاطع شجار اشقائه كالعاده.!
لم يكد ينهي كلماته ليري فرارهم من امامه بسرعه الي غرفهم فمن هم كي يقفوا امام هذا الجبروت..حتي وان كانوا اشقائه هذا لايعطي لهم الحق بتاتاً بالإعتراض علي كلماته واوامرهم التي دائماً يلقيها علي مسمعها ليس لديهم الحق بشئ سوئ تنفيذ اوامره …!
. اتت احد الخادمات بعد قليل من الوقت منذ صعودهم الي الاعلي وضعت القهوه له علي حسب طلبه..ثم ظلت واقفه امامه منتظره ان يأمرها بالرحيل…!!
ياغيز وهو يرتشف بعض منها بتمزج..!
‘الهانم فين..؟!
كريمه:-الهانم نايمه في جناحها ياسياده الرئيس..!
ياغيز ببرود: حصل حاجه جديده في غيابي..!
نفت كريمه برأسها ثم قالت بأحترام واضح من نبره صوتها
-لا ياسياده الرئيس بعد ماسيادتك مشيت … وصلت الهانم لجناحها…. ومن ربع ساعه طلعتلها الاكل بس لقيت حضرتها نايمه ف محبتش ازعجها لان كان باين علي حضرتها انها مرهقه جداا..!!!
رفع ابهامه ليشير لها بالمغادره… لتنحني امامه بخفه ثم تذهب لرأس عملها…!
استقام من مكانه ثم صعد الدرج بشموخ ذاهباً الي جناحه ليستريح بعد هذا اليوم الشاق…!!!دلف الي غرفه جناحه الفخمه ليزيح ستره حُلته ليلقيها على الاريكه بإهمال ليصل الي رابطه عنقه ليفكها مع ازرره قميصه ويلقيهم علي الارضيه ليظهر صدره العاري وعضلات بطنه الظاهره وجسده الرياضي المنحوت بعنايه كأحد المصارعين….!!! رفع يديه ليضعها اسفل قلبه…!! ليتحسس احد الوشوم المرسومه اعلي صدره… كان وشم غامض.. اسود اللون كبير يغطي منطقه القلب وما اسفلها بقليل…. لحظه!!!. هناك اسم موشوم في هذا الموضع… الوشم لم يكن باللغه التركيه ولا الانجليزيه.. كان باللغه العربيه… حروف الاسم الموشوم كانت كذلك…(اميرتي)….. نعم هذا الاسم اعلي صدره ولكن من هو صاحب الأسم هذا عڙيزي القأرئ…..!!!!!!3
———————————”
تشرق الشمس بأشاعتها الذهبيه معلنه عن يوم جديد ونهار وحكايات واحداث جديدة… تتركز شمسنا بالتحديد علي مملكه الكيربودارج التي يمتلكها هذا المدعو سياده الرئيس ياغيز كيربودارج….!!!!!
استيقظت سيلينا وهي تشعر ان آلام الدنيا موضوعه برأسها… لا تعرف ما سر هذا الألم الكبير الذي اصيبها منذ امس….!!!
تحركت ببطئ ذاهبه بإتجاه المرحاض لتاخذ حمام ساخن علها تسترخي قليلاً…….!!!!!!
انهت حمامها ثم اتجهت لغرفه الملابس… لم تجد اي ملابس من ملابسها… كل الملابس الموجوده محتشمه نوعاً ما وليست ثيابها لم تختارهم هي بل احد اخر فعل ذلك..!!!. ضغطت علي اسنانها بعصبيه ثم ذهبت الي المرآه الموضوعه في الغرفه.نظرت الي نفسها قليلا ثم رفعت يدها لتضعها علي خدها..!
_هدفعك التمن غالي ياياغيز ياكيربودارج…. هدفعك تمن القلم ده غاالي اوووي.. هخليك تندم وتعض صوابعك من الندم عشان فكرت انك ترفع ايدك الو** عليا استني عليا بس….!!!
قطع كلامها مع نفسها دخول الخادمه الي الغرفه..!
_ياهانم سياده الرئيس قالي اطلع انادي لحضرتك عشان الفطار….!!
سيلينا كانت سترفض بسررعه ولكن تذكرت انها لم تضع شئ في فمها منذ يوم ونص تقريبااا وهي تشعر بالچوع يراود معدتها…!!!
لتؤم لها سيلينا بخفه لتذهب مع الخادمه الي الاسفل ولكن قبل ان تذهب… القت نظره اخيره علي منظرها وثيابها…!!!
سيلينا وملابسها….!! 🥀
!! 🥀
هبطت بغرور من اعلي الدرج ثم صارت خلف الخادمه الي ان وصلت الي غرفه السفره
هبطت بغرور من اعلي الدرج ثم صارت خلف الخادمه الي ان وصلت الي غرفه السفره… انحنت الخادمه امام ياغيز ثم اردفت بإحترام
_الهانم وصلت سيادتك
رفع راسه من الجريده بحركه تلقائيه وياليته لم يرفع… سبها ولعنها في سره علي مظهرها كيف تكون انثي بكتله الاثاره والجمال هذه!؟؟… نعم تشبه كثيراا.. ولكن هي بها شئ خاص يختلف عنه…..!! .. في الطرف الاخر سيلينا لم تكن تطلع عليه ولا اعطته اي اهتمام وحتما لم تلاحظ وجوده.. وليس هو فقط!!!!؟ بل كل شخص وكل شئ في هذا المكان… نظرها مسلط فقط علي الطعام الذي امامها.. سيلينا من النوع العاشق للطعام… تأكل كثيرا ولكن لايظهر علي مظهرها بسبب دوامها علي ممارسه الرياضه… ومازاد الامر جنونا.. ان الموضوع اعلي السفره طعااام تركي.. تعشقه بچنون. ومازاد الطين بله انها ايضاا جائعه لم تتناول شئ منذ يومين حتماا..
جلست بسرعه علي اول كرسي فارغ راته عينيها لتبدا بأكل الطعام بشراها كأنها اول يوم ترئ طعام امام عينيها…!!!! لم تلاحظ كل الاعين المسلطه عليها التي تنظر لها بإندهاش…. في وسط تناولها للطعام لاحظت اعين شخص تتطلع بها نظرت امامها وجدته ارتان!!!! نظرت له بإستغراب ورفعت حاجبها معناه… “في ايه”‘!!؟ حول عينيه للجهه الاخري معناه انظري بجانبك نظرت يمينا ويساارا بإستغراب الي ان وقعت عينيها علي اعين غريبه لأول مره تراها كادت ان تتحدث ولكن لم تستطيع بسبب فمها المملؤء بالطعام….!!!
-هذه الاعين وماذالت مسلطه علي سيلينا..
بإبتسامه
“انتي مين ياحلوه”؟
كورهان..” دي سيلينا ياماما!!! ”
فريحه بعد فهم.. “‘مين سيلينا!!؟ “‘
ياغيز محدث والدته اخيراا.. بسخريه ..” بنت فاروق كيربودارج تغيرت معالم وجه فريحه علي الفور فقظ توقعت ان سلينا مثل فاروق ولوران .!!! ولكن تغيرت نظرتها بسرعه عندما وجدتها تستقيم من مجلسها وتتجه نحوها ثم مالت قليلا واخذت يدها وقبلتها بإحترام (حسب العادات التركيه التي تعلمتها من صديقتها ايلين )
سيلينا بإبتسامه جميله:-“انا اسمي سيلينا ياعمتو….. حضرتك عامله ايه احنا اول مره نتقابل..!!!!
فريحه بإبتسامه هي الاخري..” صح ياقلب عمتو انتي… اول مره اشوفك!!! شرفتينا.. بس في وقت نتعرف صح!!!! هتبقي عندنا هنا لحد ايمته..!!!!
ياغيز ببرود.. دايماا!!!
سيلينا نظرت له بقرف وعدم اهتمام
فريحه وهي تنظر لسيلينا بفرحه..” هتفضلي في القصر دايما ده هينور ياحبيبتي.. “‘
سيلينا..”‘منور بيكي ياعمتو”‘
فريحه لسه هتكلم سمعت صوت شئ خبط..كان ياغيز خبط بكوب الماء علي السفره معناه الصمت”‘
فريحه بهمس..'” روحي اقعدي مكانك ياحبيبتي بدل ما ياغ يكلنا دلوقتي ههه'”
ابتسمت سيلين لها بخفه وذهبت لتجلس في موضعها ولكن اوقفها صوت فريحه..!!
_قوم ياض ياكورهان من هنا روح اقعد هناك جنب اخوك.. وتعالي انتي ياسلينا اقعدي جنبي’
كورهان نظر لها بحنق ثم استقام وذهب وجلس بجانب ارتان…!!!!
ارتان بصوت خافت'”الحق!!! امك والامبراطوره اتحدوا وبقوا صحااب… يكيتييي نهايه القصر ده علي ايد اخبث امراتان في الكون.'”
كورهان وهو يوجه نظره لياغيز. “‘ماله البوص النهارده مش من عداته يسيب حد يكلم في حضوره.. حتي مبيتكلمش مع حد وهادئ اووي النهارده'”
ارتان بجهل. “‘علمي بعلمك والله'”
فريحه بهمس لسيلينا.. “‘الكلام خدنا ونسيت اقولك علي معلومه..'” بسم آلَلَهّ مشاء الله “جميله الجميلات نسخه طبق الاصل من ياغيز ابني..”‘!!!!
سيلينا ابتسمت لها ابتسامه مصطنعه حالما سمعت اسمه.'”.
_ههه وانتي كمان ياعمتو اللي يشوفك يقول لسه متجوزتيش وفي اوائل العشرينات مش ام ل 4 شباب باين عليكي اختهم الصغيره.. ههه'”
_كل اللي يشوفني يقولي نفس الكلمه والله….. ههه..شكرا ياحب….!!!
توقفت عن الكلام عندما رآءت ياغيز يتطلع بها.بنظرات ناريه…!!
-فريحه بخفوت..؛ هنكمل كلامنا بعد الفطار'”
انهي ياغيز فطاره لينهض من مجلسه.. اخذ مفاتيحه وهاتفه ثم تابعه كورهان…!!
_انت مش هتروح علي شغلك النهارده ياتوني
‘لا رايح ياماما بس في شويه ملفات وحاجات هنهيهم هنا في القصر وبعدين اروح الشركه..!!
_ماشي ياحبيبي
اانهت فريحه طعامها ثم ذهبت هي وسيلينا الي الصالون….. وبعد قليل الخادمه احضرت لهم القهوه
كانت تجلس بتباهي وتكبر وفنجان قهوتها يتخلل بين اصابع يدها… كانت ترتشف منه ببطئ شديد وهدوء ونظرها مسلط علي هذه القابعه امامها كانت تتفحص كل انش بها بدأ من اصابع قدميها الي اخر خصله بشعرها وترسم خطط والعيب برأسها… كانت نظرات سيلينا لها نظرات استغراب الي طريقه تطلعها بها وتفحصها بهذا الشكل المريب.. بدأ الخوف يطرق ابواب قلبها من عينيها تلك التي لم تتزحز انش واحد من عليها لتقاطع استغرابها ومللها من الجلوس صامته بهذا الشكل صوت فريحه هانم وهي تقول…
_عندك كام سنه.!
_18سنه..!
اردفتها سيلينا بتوجس وهي تحاول الإفلات من عينيها تلك..؟
_اممم مش باين عليكِ خالص..!
قالتها فريحه هانم وهي تنظر الي مفاتنها وجسدها بتفحص.. ثم انتقلت بعد ذلك بعينيها الي وجهها التي يعد كلمه جميل او رائع قليله عليه…!
ازاحت فريحه وجهها قليلاً الي الجانب الاخر وهي ترتشف من قهوتها بثبات..!
_صغيوره اوي بس فورتيكه وهو ده المطلوب…!
التفت بعد ذلك الي سيلينا لتلاحظ معالم وجهها المتهجمه لتصارع سيلينا وتبدل ملامحها الي اللطف وابتسامه ساحره مستطنعه ارتسمت علي وجهها لتبادلها فريحه الابتسامه هي الاخري..!
———————————-★
———————————♧
بوابه القصر الضخمه دلف منها شاب في اوائل العشرينات نعرفه جميعا هو”‘ امير”‘..(المشكلجي😂)!!
_الغزاله رااايقه ده الناااس الحلوه سايقه ياسيدي ياااجمالوا ماالوا ده.الض…
فجأه شعر بيد احد مقبوضه علي يااقته
_بتعمل ايه هنا ياازفت
_امير وهو يبعد يد ارتان عن ياقه تي شيرته
_في ايه ياسي ارتان ا!!!؟ قال بعمل ايه راجع البيت ولا عوزني ابات بره يعني!!؟
-بقولك ايه اقعد عاقل وبااش تاجي جنب البوص ولا تقرب جنبه خالص شوفت المره اللي فاتت كان هيقتلك… ف اقعد هاااادي وراسي كده…!!؟
_لا انا مش مستغني عن روحي.. هههه..
توقف للحظه عن الكلام ثم اردف بصدمه.
_ايه ده!!!
_ايه ياابني في ايه؟؟!
_طب عرفنا ان سياده الرئيس مسيطر علي العالم وكل بني ادم علي الارض وسكتنا .. بس ميوصلش للكائنات الفضائيه اللي عايشه علي الكواكب التانيه لا كده كتيررررر اووووي..ااايه ده عوووود فرنساوي يااابا..!!!!
-نظر ارتان مكان ماامير ينظر
-لااا الا دي .. دي خط احمر فيها موتنا…..!!!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياه جديده إلى الجحيم)