روايات

رواية نصيب الورد الفصل الثالث عشر 13 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد الفصل الثالث عشر 13 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد البارت الثالث عشر

رواية نصيب الورد الجزء الثالث عشر

رواية نصيب الورد
رواية نصيب الورد

رواية نصيب الورد الحلقة الثالثة عشر

x 13- ملاك.

حاول ‘عبدالحميد’ إنه ما يطولش بنظراته على ممرضة خالته ‘زهراء’ فنزل عينه منها قبل مايلفت نظر حد عليه ..

‘جمال’ : – هو فين ‘أكرم’ عايزه يخرجني من هنا أشم شويه هواء و أرتاح من الدوشة !!

قامت ‘نرجس’ بسرعة و مسكت بكرسي والدها ‘جمال’ علشان يقولوا الناس إنها باره بوالدها ..
‘نرجس’ : – أنا اللي هخرجك يا بابا !!
‘جمال’ : – متشكرx !!!

‘عبد الحميد’ : – تحب أخرجك أنا يا عمي !!
‘جمال’ : – لا شكراً يا أبني خليك مع ضيوفك !!
أنا هتمشى شويه و بعدها هطلع أنام !!
‘عبد الحميد’ : – تحت امرك عمي !!

مشت ‘نرجس’ مع والدها و راحوا للحديقة الخلفية و ‘عبد الحميد’ قام و راح لطاولة العروسين و قعد يدردش معاهم ..

حست ‘توليب’ بغلطة جوازها من ‘عبد الحميد’ إنها حطت نفسها في مكان غير مكانها و أدت لنفسها أمل زائف و من المستحيل تحقيقه ..

قامت من مكانها و فكرت تخرج تتمشى قبل ماتفقد السيطرة على نفسها و تروح تلوم ‘حنان’ و تزعلها لإنها السبب في إقناعها بجوازها من ‘عبد الحميد’ ..
‘توليب’ : – ‘حنان’ أنا هخرج إتمشى شويه !!
‘حنان’ : – خليكي خمس دقايقxأخلص أكل و أجي معاكيx نتمشى مع بعض !!
‘توليب’ : – لا ماتتعبيش نفسك انا بس همشي لنهاية الحديقة و ارجع !!
‘حنان’ : – طيب خلاص على راحتك !!

خرجت ‘توليب’ و راحت تفكر في عقلها بكلام يرجع لها ثقتها في نفسها قبل مايحصل لها إنهيار نفسي ..

راح ‘عبدالحميد’ لطاولة ‘حنان’ و قعد على الكرسي و تفأجا بإختفاء ممرضة خالته ..
‘عبد الحميد’ : – هاه يا خالتي أنتي مبسوطة بحفلة العشاء !!
‘زهراء’ : – كنت هكون مبسوطه أكثر لو تعشيت في فرحك الثاني !!
‘عبد الحميد’ : – لو العروسة كانت موجودةxكنت عملت فرحي الثاني هاهاها !!
‘زهراء’ : – جرب أدعك الخاتم اللي في صباعك يمكن تطلع منه عروستك و تلاقيها قاعده جنبك !!

خافت ‘حنان’ من تلميح خالتها ‘زهراء’ ل ‘عبد الحميد’ و حاولت تغمز بعنيها إنها تسكت و ما تفضحش ‘توليب’ إنها موجوده بينهم ..
‘حنان’ : – بتقولي إيه يا خالتي !!!
سيبيه دلوقتي هو مشغول بالحفلة !!

‘عبد الحميد’ : – للأسف يا خالتي بس الخاتم بتاعي بيطلع عفاريت رجاله بس !!
‘زهراء’ : – بقى أنا هشتري لك خاتم يطلع لك جن حريمي !!
‘عبدالحميد’ : – هاهاهاهاها ياريت تلحقيني بيه بسرعة أشوف لي عروسة حلوة !!
‘زهراء’ : – مش تشوف اللي عندك !!
‘عبد الحميد : – تقصدي مين !!!

تجاهلت ‘زهراء’ الرد عليه و إفتكرت ‘توليب’ و هي ماشيه ناحية الحديقة الخلفية ..
‘زهراء’ : – انا شفت عمك خرج مع بنته هي حالته إزيها دلوقتي؟!!
‘عبد الحميد’ : – ان شاء الله خير املنا في الله كبير !!
‘زهراء’ : – مسكين واضح إنه تعبان قوي ما تروح تشوفه !!
هو أنت مطمن عليه و هو مع بنته !!
‘عبد الحميد’ : – الحقيقة لا !!
‘زهراء’ : – ما تقوم تشوفه !!!
‘عبد الحميد’ : – حاضر هقوم أشوفه واضح يا خالتي إنكx مش عايزاني أقعد معاكم !!

قام ‘عبد الحميد’ من الكرسي ..
‘عبد الحميد’ : – تحب يا ‘فادي’ تيجي معايا !!
‘فادي’ : – قوي قوي يلا بينا !!

# * # * # * # * #

‘جمال’ : – خلاص يا ‘نرجس’ طلعيني دلوقتي معاد أخذ الدواء !!
‘نرجس’ – بقسوة – : – أنا تعبانه أطلغك لسويت بتاعك أنا هتصل ب ‘أحلام’ و أقول لها تجي للحديقة و هي تطلعك معاها !!
‘جمال’ : – قوليلها تنزل بسرعة أنا حاسس بشويه تعب و عايز أنام !!

تجاهلت ‘نرجس’ طلبه و بعد دقيقة حضرت ‘أحلام’ و معاها جهاز الضغط فقربت من ‘جمال’ و أخذت ذراعه و قاست لهx الضغط لقت الضغط منخفض ..
‘أحلام’ : – حاسس بحاجة يا ‘جمال’ بيه !!
‘جمال’ : – إيوه حاسس بدوخه !!
‘أحلام’ : – خلاص هطلعك دلوقتي تأخذ أدويتك و تستريح و تنام !!

قربت ‘نرجس’ من الممرضة و مدت إيدها ..
‘نرجس’ : – و أنا كمان يا ‘أحلام’ ممكن تقيسي لي الضغط !!
‘أحلام’ : – حاضر أنتي تأمري !!

أخذت ’أحلام’ ذراع ‘نرجس’ و عجبها الأسورة الالماس و هي بتلمع في إيدها ..
‘أحلام’ : – ضغطك كويس جداً !!
الله حلوه الاسوارة دي هي إلماس حقيقي !!
‘نرجس’ – بغرور – : – طبعاً حقيقي أنا عمري ما لبست حاجة تقليد !!
حتى فستاني شوفيه أخذته من أشهر بيوت الأزياء في باريس !!
و لو شوفتي بقية مجوهراتي هتلاقيها كلها مصنوعه من أغلى الأحجار الكريمة و مصنوعة مخصوص علشاني أنا بس !!

سال لعاب ‘احلام’ لمجوهرات ‘نرجس’ و قعدت معاها تسألها عن أنواع المجوهرات و أسعارهم ..
‘جمال’ : – الحقوني دلوقتي و بعدين كملوا كلامكم !!

طنشت ‘احلام’ صوت ‘جمال’ و كملت مع ‘نرجس’ لما شافت منها تشجيع و هي بترضي غرورها ..
‘أحلام’ : – أنت حلوة قويxو أنتي لابسه الفستان ده طالعه شبه العروسة باربي !!
‘نرجس’ : – هههههه أيوا هو أنتي شفتي واحدة في الحفلة لابسه أحسن مني !!
‘أحلام’ : – عايزه أحضر الحفلة و أشوف بنفسي !!!
‘جمال’ : – ‘نرجس’ إلحقيني عيني بدأت تغمي عليا !!
‘نرجس’ : – حاضر أصبر دقيقة بس !!

شافت ‘توليب’ الموقف كله و أفتكرت والدها ‘عبد الصبور’ أيام مرضه..
جريت ‘توليب’ و مسكت إيد ‘جمال’ و حست النبض بدأ يختفي ..
‘توليب’ : – ما تقوموا تلحقوه الراجل هيروح منكم !!
‘نرجس’ : – يوووه مهو كل مرة بيتعب كده !!
و لو أنني عايزه طلعيه أنتي مش أنتي ممرضة !!!
إحنا مش عايزين نطلع دلوقتي !!!

سكتت ‘توليب’ لأن الوقت ضيق حتى تقدر تنقذ ‘جمال’ ..
‘توليب’ : – تحب أنا اوديك لاوضتك !!
‘جمال’ : – يا ريت يا بنتي !!
بس أنا عايز ‘أحلام’ تطلع معانا علشان هي عارفه بأدويتي !!

مسحت ‘توليب’ بإيدها العرق المتجمع على وش ‘جمال’ ..
‘توليب’ : – خلينا نروح أوضتك و أطمن أنا هعملك اللازم و هنطلب الدكتور علشان يجي يشوفك !!
قولي أنت ساكن في أوضة رقم كام !!

مسكت ‘توليب’ بمقبض الكرسي و أخذته بسرعة ناحية باب الفندق ..
‘نرجس’ : – شايفه بابي إزاي بيتعبني في كل مرة !!
الدكتور قال إنه لسه هيعيش لأنه عمل العملية لإستئصال الورمx!!
فليه بيعمل معايا كده !!!
‘أحلام’ : – ما تزعليش نفسك هم الرجاله كدا لما بيكبروا بيبقوا صعبين ما أنا شفت زيه كثير !!

اقترب ‘عبدالحميد ‘ منهم بغضب و ‘فادي’ ماشي وراه ..
‘عبدالحميد’ : – و بقى شفتي كثير و هم بيطردوكي !!

انتفضت ‘احلام’ بخوف من صوت ‘عبدالحميد’ ..
‘أحلام’ – بإرتباك – : – ليه أنا قست له الضغط و كنت هطلعه و ادي له الداوء !!

‘عبد الحميد’ : – و بعدين !!!
’أحلام’ : – هو طلب مني اسيبه شويه !!!

‘عبد الحميد’ : – الصبح تروحي لجنهم وما أشفش وشك هنا مرة ثانية !!
‘أحلام’ : – ليه هو أنا عملت إيه ؟!!!
‘عبدالحميد ‘ – بعصبيه – : – ‘فادي’ مشيها من قدامي دلوقتي قبل ما أكسر لها رقبتها و مش هتقدر تشوف الكثير اللي بتقوله عليهم !!
‘احلام’ : – حرام عليك !!
حرام قطع الأرزاق !!!
‘عبد الحميد’ : – ‘فادي’ !!!

أشر لها ‘فادي’ تمشي معاه لكنها جريت ناحية ‘نرجس’ ..
‘احلام’ – بتوسل – : – الله يخليكي يا ست ‘نرجس’ قولي له إزاي أنا كنت مشغوله معاكي !!
قولي له يخليني في شغلي !!!
أنا ارتحت في الشغل معاكم !!
‘نرجس’ – بملل – : – و انا مالي خلاص لقينا بدالك ممرضة !!
‘فادي’ – بسخرية – : – شفتي يا مسكينة تعبتي نفسك معاها !!
لا هي قدرت تملقك و أنتي بتمدحي في مجوهراتها و فساتينها و لا قلبها حن عليكي !!
يا بنتي هي مارحمتش والدها فهترحمك إنتي؟!!
‘نرجس’ – بغضب – : – و أنت مالك تحشر نفسك في اللي مالكش فيه !!
بابي و انا حرة فيه !!
‘فادي’ : – اقسم بالله يا ‘عبد الحميد’ انك على حق لما تجوزت عليها !!
‘عبدالحميد’ : – خلينا في المهم خذ الممرضة و أطلب من الحسابات يدوا لها راتب شهر !!
‘نرجس’ – بغل – : – ليه راتب شهر كامل !!
هو انت بتدفع من فلوس والدك هي من إسبوع واحد بس أشتغلت عندنا !!
‘عبدالحميد’ :- أسكتي ما تنطقيش اسم والدي !!!
و أنا خلاص اديت كلمتي !!!

شهقت ‘احلام’ من لؤم’نرجس’ ..
‘احلام’ : – هه مش أنتي السبب في إنه يطردني و دلوقتي عايزه تمنعيهم يدوا لي حقي !!
‘نرجس’ : – يدوكي شغل أربعة أيام بس !!
و يومين خصم على قله ادبك معايا !!

جريت ‘أحلام’ ل ‘عبدالحميد’ ..
‘أحلام’ : – ارجوك …!!
‘عبد الحميد’ : – يا ريت يكون ده درس ليكي علشان تبطلي تجاملي و تتملقي لأي حد و تكوني تركزي على شغلك و بسx!!
و مش دي أول مرة تهملي فيها صحة عمي !!!
و دلوقتي يلا روحي معاه خذي حسابك و من بكره ما أشوفكيش قدامي !!

مشي ‘عبد الحمبد’ خظوة ناحية باب الفندق لكن ’أحلام’ وقفت قدامه ..
‘أحلام’ : – لحظة لو سمحت !!!
هو أنت متأكد من الممرضة اللي راحت مع ‘جمال’ بيه إنها هتقبل تشتغل عندكم !!
‘عبد الحميد’ : – مايهمنيش أتاكد من حاجة أنا شفت قدامي ملايكة أنقذت عمي علشان الواجب بس و ما فكرتش إنه مش من مسؤوليتها أو مش من وظيفتها أو إنها هتاخذ فلوس على إنقاذها لحياته !!
و لعلمك هي في الأصل بتشتغل ممرضة لحد ثاني لكن أنا بكره هروح أجيب ممرض غيرك من أقرب مستشفى !!
و دلوقتي أطلع إلحق عمي أشوف إزاي بقت صحته من إهمالك و إستهتارك بحياته !!!
يلا توكلي مع السلامة !!!
وصلها يا ‘فادي’ !!!

# * # * # * # * #

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب الورد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى