روايات

رواية نصيب الورد الفصل السادس 6 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد الفصل السادس 6 بقلم الكاتبة تانيا محسن

رواية نصيب الورد البارت السادس

رواية نصيب الورد الجزء السادس

رواية نصيب الورد
رواية نصيب الورد

رواية نصيب الورد الحلقة السادسة

٦- العروسة.

في الليل وصلت طائرة الخطوط الجوية الفرنسية و في داخلها ‘جمال’ مع عيلته و مساعده ‘أكرم’ اللي بيهتم بطلباته إلى مطار القاهرة الدولي ..
كان في إستقبالهم ‘عبد الحميد’ و ساعدهم في الإنتهاء من إجراءات الوصول ..
أخذهم ‘عبد الحميد’ في عربيته إلى فيلته للإستقرار فيها مؤقتاً حتى يقدر يتابع حالة ‘جمال’ الصحية عن قرب ..

وصل ‘عبد الحميد ‘ لفيلته و فتح الباب لنفسه أتوماتيك و دخل لحديقة الفيلا ..
جه العاملين و أخذوا شنط المسافرين من العربية و وصلوها لأوض كل واحد منهم ..

دخل الكل للصالة و هناك طلب ‘جمال’ من ‘أكرم’ يروح يطلب له من الطباخ يجهز له العشاء و يطلعه على أوضة نومه ..
و طلب من ‘عبد الحميد’ إنه يمشي معاه للمكتب علشان يتكلموا مع بعض و هم لحالهم ..

مسك ‘عبدالحميد’ إيد ‘جمال’ و سنده و مشي جنبه حتى دخلوا على أوضة المكتب و ساعده حتى يقعد على الكرسي ..
‘عبد الحميد’ : – على مهلك !!

قعد جمال’ بشويش على الكرسي ..
‘جمال’ : – أيوااا كدا اشكرك !!!

ترك ‘عبد الحميد’ إيد ‘جمال’ و قعد على الكرسي المقابل ليه ..
‘عبد الحميد’ : – ايوه قولي إيه الكلام اللي سمعته منك !!
‘جمال’ – بأسف – : – زي ما كلمتك في الموبايل أنا تعبان قوي و عايزك تأخذني لأحسن دكتور في مصر و تعمل لي من جديد كل الفحوصات اللي عملتها في باريس علشان اقدر أتاكد من حالتي الصحية !!
‘عبدالحميد’ : – حاضر يا عمي و أتطمن إن شاء الله خير !!
بس يا عمي لو كنت قولتلي من البداية كنت أخذتك لأشهر دكتور متخصص في علاج الأورام و هنا بقت كل حاجة متوفرة زي فرنسا !!
أو ممكن كنت اخذك لو انت عايز و نسافر لخارج مصر !!
بس دلوقتي عايز أعرف منك هي ‘نرجس’ سافرت ليه !!!
هو أنت اللي طلبت منها تسافر معاكم !!
‘جمال’ : – لا أبداَ أنا كنت متفق مع ‘إيزابيل’ إن إحنا نسافر لوحدنا لكن بعد ساعات لقيتها مع ‘نرجس’ حجزوا التذاكر لينا احنا الثلاثة و سافرنا بسرعة !!
‘عبدالحميد’ : – الحقيقة كان غلط منك إنك تسافر من غير ما تقولي و تاخذ مراتي معاك من غير إذني !!
‘جمال’ : – أنا فاهم زعلك بس لما بدأت أحس بالتعب فكرت إني مااشغلش بالك حتى تقدر تنتبه لمصالحنا في القرية و الفندق !!
‘عبدالحميد’ : – طيب خلاص أهو اللي حصل حصل !!
‘جمال’ : – ‘عبد الحميد’ أنا حاسس إن مراتي و بنتي عملوا خطة مع الدكتور حتى يقولوا عليا إني مريض بالسرطان !!
‘عبد الحميد’ : – بعد الشر عليك يا عمي !!
بس هو معقولة يكذبوا عليك بمرض زي ده !!!

‘جمال’ – بعصبيه – : – إيواااا علشان يأثروا عليا و يقنعوني أتنازل ل ‘نرجس’ عن كل ممتلكاتي بعقد البيع و الشراء !!

أخذ ‘عبدالحميد’ يمسح ذقنه بطرف أصابعة عدة مرات يفكر بكلام ‘جمال’ ..

و ‘جمال’ كمل كلامه ..
‘جمال’ : – و دلوقتي بعد ما رجعت لمصر خايف يفكروا في خطة ثانية و يجي يوم و أصحى و ألاقي كل حاجة بقت بإسم ‘نرجس’ !!!
‘عبدالحميد’ : – خلاص أنت تعمل توكيل باسمي إني الوحيد من له الحق في التوقيع بالنيابة عنك على أي ورقة رسمية !!
و أنا في الفترة دي هكون مركز أكثر على اي ورقة احط عليها إمضتي !!
‘جمال’ : – حاضر بس أنت هتكون المسؤول الوحيد قدامي لو قدروا ينفذوا اللي في دماغهم و لو حتى بالتزوير ..!!
‘عبدالحميد’ – مقاطع – : – أنا عايز أقولك على حاجة و المفروض اني ما اقولش عليها علشان حالتك بس انت لازم تعرفها !!
‘جمال’ : – أعرف إيه !!!
‘عبدالحميد’ : – إني تجوزت !!
‘جمال’ – بدهشة – : – إتجوزت !!
‘عبدالحميد’ : – انا كنت حاسس أن ‘نرجس’ مش هتقولك على جوازتي !!
‘جمال’ : – و انت إمتى إتجوزت و ليه !!!
‘عبد الحميد’ : – اتجوزت من ايام قليلة و السبب سفر بنتك من غير ما تأخذ إذني او على الأقل تبلغني بالسفر !!
‘جمال’ : – و مين دي اللي اتجوزتها !!
‘عبد الحميد’ : – هقول لك كل حاجة عنها بس في وقته !!
‘جمال’ : – و انت بالسرعة دي قررت تتجوز !!
واضح إنك كنت بتحبها من قبل و رتبت أمورك قبل ما نسافر فما تخليش سفر ‘نرجس’ عذر لجوازتك !!
‘عبدالحميد’ : – و الله عمري ما فكرت اتجوز على ‘نرجس’ و لا كان في بالي اصلاً فكرة حاجة إسمها جوازه ثانية !!
غير بس لما تعبت من تصرفات “بنتك” معايا و تحديها لكل كلمة أقولها عليه !!

‘جمال’ – بسخرية – : – “بنتي” هه !!
مش لايق عليها الكلمة !!
دي عايزه مع والدتها تموت ابوها علشان الفلوس رغم انها مش محتاجة لفلوس اكثر !!
‘عبدالحميد’ : – هو لسه في حاجة ناقصها علشان تفكر تشتريها !!!
الطمع اللي في بنتك مالوش نهاية كان لازم تفكر تربي بنتك من غير دلع زايد !!
‘جمال’ : – و انت لما بتفكر تعمل حاجة بتعملها من غير ما تقول لي !!
‘عبدالحميد’ : – و عمري ما اخذت قرار و ندمت عليه لاني بفكر زي لاعبين الشطرنج بشوف ايه الخطوات اللي جايه بعد قراري !!
‘جمال’ : – طب و قرارك بالعروسة اللي اتجوزتها هتناسب عيلتنا و مركزنا الاجتماعي و لا واحدة وقعتك من …!!
‘عبدالحميد’ – مقاطع – : – هي صديقة اختي المقربة من إيام الجامعة !!
‘جمال’ : – اااه يعني زي ما قولت كان في بينكم قصة حب قديمة و دلوقتي لقيت الفرصة تتجوز من حبك القديم !!!
‘عبدالحميد’ – بسخرية – : – هاهاهاها انا أحب واحدة زيها !!
هو يعني من قله النسوان !!
‘جمال’ : – قصدك ايه !!
‘عبد الحميد’ : – لما تشوفها هتعرف قصدي !!
‘جمال’ : – لما اشوفها !!
ممكن تفسر قصدك !!
‘عبد الحميد’ : – أنا أخذت واحدة مافيهاش اي ملامح جمال و مصابه بضعف شديد في البصر و فيها عرج في مشيتها !!
‘جمال’ : – نعم !!!
و دي هتعمل بيها ايه !!
‘عبدالحميد’ : – و لا حاجة بس علشان تعرف ‘نرجس’ إن الجمال مش كل حاجة و إني حبيت واحدة أقل منها بكثير !!
طبعا أنا ما حبيتهاش و لا حتى أعرفها بس قدام بنتك هي حبيبتي الغالية !!
‘جمال’ : – خلي في بالك إنها لسه بنتي و قطعة مني و ما بحبش أشوف دمعه نازله من عينيها فلو سمحت العروسة دي مش هتخليها تعيش مع بنتي في فيلا واحدة !!
‘عبدالحميد’ : – هاهاها و هي بنتك معاها قلب علشان تحس بيه !!
دي هي مش حاسه باولادها فلذات اكبادها و سافرت و سابتهم من غير ما تعيط على فراقهم زي بقية الأمهات !!!
و الحقيقة انا عايزك تعذرني لأني بفكر أجمع بنتك مع عروستي قريب علشان تشوف بعينها إختياري الجديد بس بعد ما أخلص من فرح ‘عماد’ إبن خالي !!

قام ‘عبد الحميد’ من مكانه ..
‘عبدالحميد’ : – و دلوقتي بعد اذنك هروح أشوف الهانم بنتك أسلم عليها و ابشرها بالهانم الجديدة !!
تحب يا عمي أوصلك على اوضتك علشان ترتاح !!
‘جمال’ : – لا يابني روح انته و شوف مراتك !!
بس انده لي ‘أكرم’ يجي يساعدني !!
‘عبدالحميد’ : – حاضر يا عمي و بكرة جهز نفسك هنروح للدكتور مع بعض و اعمل لك كل الفحوصات اللازمة و إن شاء الله نطمن عليك !!
‘جمال’ : – إن شاء الله !!!

# * # * # * # * #

خرج ‘عبدالحميد’ من اوضة المكتب و طلع لأوضة نومه ..
دخل ‘عبدالحميد’ أوضته و لقى ‘نرجس’ قاعده على الكرسي مسترخيه و العاملة ‘علية’ واقفه قدام الدلاوب بترتب ملابس ‘نرجس’ من الشنطة ..
‘عبدالحميد’ : – ‘علية’ !!

التفتت ‘علية’ ناحية ‘عبدالحميد’ ..
‘علية’ : – نعم سعادتك تحت امرك !!
‘عبدالحميد’ : – ممكن تسيبينا دلوقتي و تكملي شغلك بعدين !!

التفتت ‘علية’ ل ‘نرجس’ بقلق و شافت في عيونها نظرات تهديد إنها ما تنفذش أمر ‘عبدالحميد’ و تخرج ..

انتبه ‘عبدالحميد’ لنظرات ‘نرجس’ لكنه تجاهل تهديدها و التفتت مرة ثانية ل ‘علية’ ..
‘عبدالحميد’ : – ‘علية’ !!!
إنتي مش عايزاني أسلم على مراتي حبيبتي بعد رجوعها من السفر بالسلامة !!
مش حاسه ازاي احنا مشتاقين لبعض !!

نفخت ‘نرجس’ أنفاسها بتأفف و أشرت بايدها ل ‘علية’ إنها تخرج ..
خرجت ‘علية’ و هي خايفة من رد فعل ‘نرجس’ لما ترجع لها و قفلت الباب عليهم بهدوء ..

التفت ‘عبدالحميد’ ل ‘نرجس’ و ابتسم لها بسخرية و فتح لها ذراعيه ..
‘عبدالحميد’ : – حبيبتي وحشاني قوي تعالي لحضني اشبع منك !!

إبتسمت ‘نرجس’ و إنبسطت إنه لسه واقع تحت سيطرة فتنة جمالها و دلالها ..
‘نرجس’ – بإحتقار و سخرية – : – مش أنت يا عريس إتجوزت عليا !!!
خلاص خليها هي اللي تحضنك هاهاها !!
و لا انت إتجوزت حركات منك علشان بس اغير عليك !!!
اطمن مش هغير عليك و لو اتجوزت ثلاث ستات مرة واحدة !!

إتضايق ‘عبدالحميد’ من تصرف ‘نرجس’ أنها مش مهتمه بجوازته و نزل ذراعيه ..
‘عبدالحميد’ : – أنا فعلا إتجوزت عليكي بس قولت إنه من حقوقك إني أفرح برجوعك لبيتك و أسلم عليكي !!

قامت ‘نرجس’ من مكانها بغضب والشرر بيخرج من عنيها ..
‘نرجس’ : – اسكت !!!
انا عارفه انك إتجوزت وصلني خبر جوازك من السفارة المصرية !!
‘عبدالحميد’ : – و ليه ماشفتش منك اي رد على جوازي و كمان خبيتي الخبر عن والدك !!
‘نرجس’ : – لأنك أصلاً ماتهمنيش و اقدر اجيب عشرة زيك وما قولتش لبابا لاني عارفاه مش هيقول حاجة لأنه دايما واقف في صفك !!
انا بس اللي بيهمني دلوقتي فلوس بابا مش هسمح لك تصرف عليها قرش واحد !!

ابتسم ‘عبدالحميد’ بسخرية و شاف لعنيها بحزن ..
‘عبدالحميد’ : – مش غريبة عليكي كنت عارف إنك هتخافي على الفلوس أكثر مني و مش هيهمك إن في زوجة ثانية هتشاركك فيا !!
‘نرجس’ : – خليها حتى تاكلك أنت ماتهمنيش يا عريس لكن قرش واحد زيما قولت لك مش هتصرف عليها !!
اسمع انا هقول لبابا يشغل محاسب مهمته بس يراجع كل جنية انت هتصرفه !!
‘عبدالحميد’ – بجدية – : – مين هو يا ماما اللي هيراجع بعدي !!
انا الوحيد اللي بتحكم في الحسابات و انتي هربيكي من جديد و همنع عنك تاخذي اكثر مما تحتاجيه دا انتي بقيتي زي الحوت عايز يأكل كل حاجة !!
‘نرجس’ : – ههههه هو مين ده اللي هيربيني أنت !!!
انت يا حبيبي هتسيب كل حاجة و تخرج من هنا زيما جيت و كمل بقى مع عروستك شهر العسل بس في الشارع ههههه !!
‘عبدالحميد’ : – إسمعي أنا بستحملك بس علشان خاطر والدك الطيب و أعملي حسابك إننا بعد أسبوع هنسافر شرم الشيخ و نتجمع مع العيلة علشان نحتفل بجواز ابن خالي و بعدها هجيب لك عروستي “الحلوة” تسكن معاكي هنا في فيلتي و إنتي اللي هتقومي على خدمتها !!!
‘نرجس’ : – انت هطلق و تروح معاها سكة السلامة او ممكن أسمح لكم تشتغلوا عندي مع بقية العاملين هههههه !!!
‘عبد الحميد’ : – الطلاق مش في بالي علشان اولادك و علشان والدك الطيب و بس و أنا هعرف اربيكي من جديد !!!

خرج ‘عبد الحميد’ بغضب و قفل الباب وراه بقوة و فكر إنه لازم يجيب عروسته تعيش مع ‘نرجس’ في فيلا واحدة حتى يقدر يقضي على غرورها ..

لكن إزاي و هو مش عايز يشوف نهائياً العروسة اللي أختارها تبقى مراته ..

# * # * # * # * #

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نصيب الورد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى