روايات

رواية المنضبطه والمهمل الفصل الثالث 3 بقلم إسراء ابراهيم

رواية المنضبطه والمهمل الفصل الثالث 3 بقلم إسراء ابراهيم

رواية المنضبطه والمهمل الجزء الثالث

رواية المنضبطه والمهمل البارت الثالث

رواية المنضبطه والمهمل
رواية المنضبطه والمهمل

رواية المنضبطه والمهمل الحلقة الثالثة

بعد شويه وفجاءة من غير اي مقدمات فريده رمت كوبايه العصير في وش….. وزعقت وقالت
فريده: ممكن افهم ايه اللي حطيتيه في العصير ده
رنا: انتي ازاي تعملي كده وايه اللي حطيته انتي بتقولي ايه انتي اتجننتي
فريده: لا انتي اللي اتجننتي انك تحطيلي حاجه في العصير
رنا: يا بابي شوفها مالها انا خايفه منها اوي
فريده: يا سلام يا روح بابي تعالي وانا هطمنك ومسكتها من شعرها وهنا الناس ابتدوا يمشوا تدريجيا لحد ما مبقاش غير حسن ومصطفي وعمر وادهم ورنا وفريده اللي كانت مسكاها من شعرها ومش راضيه تسيبها لحد ما بعد معاناه كبيره جدا قدروا يفكوها منها وكل عيله روحت علي بيتها
في بيت مصطفي

 

 

مصطفي: ممكن افهم ايه اللي هببتيه ده
فريده: بابا انا بجد مش مصدقه انكم مش مصدقني ومصدقين الكذابه دي
مصطفي: يلا علي اوضتك مش عايز اسمع صوتك
فريده راحت اوضتها
تاني يوم
في الجامعه
ادهم: هو ايه اللي بيحصل هنا
رنا بدموع مزيفه: الحقني يا ادهم بيحاول يقرب مني
ادهم سمع الكلمه من هنا والدم غلي في عروقه وضرب الواد بوكس واتخانقوا خناقه كبيره
بعد شويه
في مكتب العميد
كان ادهم وشه متبهدل وكذلك الولد (عماد) ورنا واقفه
العميد: ياخي منك لله زهقت منك هو انا مش ورايا غيرك لا ماشاء الله جايبلي الاسرة الكريمه
رنا وهي بتقعد من نفسها: ثانك يو
العميد بعصبيه: قومي انتي هتعملي ايه
رنا بدلع: رجلي وجعتني يا دكتور
العميد: ما توجعك ولا تنيلك ياختي اتنيلي اقفي جمبهم
مبدايا ه منغير مااعرف انتوا هببتوا ايه فسماهم علي وجههم وانتوا ما شاء الله مافيكوش حته سليمه فاعلطول كده فصل تلت ايام
ادهم: بس يا دكتور………
العميد: انت بالذات مسمعش صوتك لولا الدكتورة فريده وابوك كان زماني طاردك من زمان
ادهم في سره: ين*عل ابو فريده ربنا ياخدها
فريده دخلت وهو بيقول الجمله واتصدمت لما شافتهم: ايه في ايه يا دكتور ايه اللي بيحصل هنا
العميد: ولا حاجه يا فريده يا بنتي جاينلي بمصيبه من مصايبهم المعتاده
فريده: طب يا دكتور حضرتك كنت عايزني في ايه
العميد لسه هيتكلم لقاهم مبحلقينله: بره

 

 

بعد شويه
فريده كانت بتكلم عمها في التلفون: زي ما قولتلك كده ياعمو المعيد عايزك علشان تشوفوا حل لادهم ورنا
حسن: تمام يا بنتي شكرا
فريده: العفو
بليل
في اوضه فريده
عمر دخل عليها: اختي العزيزه والدك العزيز حجزلك انتي وجوزك المستقبلي المصون تذكرتين سينما
فريده: انت بتهزر صح
عمر: توتوتو
فريده بصوت عالي: عايزين تودوني سينما مع ادهم
عمر هز راسه باه
فريده: انت ازاي بارد كده انت مش خايف عليا احسن يعمل فيا حاجه
عمر: ده انا خايف عليه منك
فريده حدفت عليه مخده: اطلع بره
فريده وعصرت علي نفسها فدان لمون وقامت تلبس
بعد شويه ادهم كان وصل وفريده نزلتله
ادهم: ايه ده يا ماما انتي رايحه عزاء
فريده: وانت مالك خليك في وشك المتخرشم ده
ادهم: ايه ده يا ناس انا خاطب واحد صاحبي
فريده وبصتله بقرف وركبت العربيه
بعد شويه
في العربيه
فريده: ايه القرف اللي انت مشغله ده
ادهم: لو مش عايزه تسمعي سدي ودانك

 

 

فريده: هيهيهي ابو تقل دمك وطفت الاغاني
وادهم شغلهم
فريده: هتقفلهم ولا اصوت
ادهم: طب مش قافلهم واللي عندك اعملي
فريده فعلا صوتت: الحقووووني خاطفني متح*رش
ادهم وهو بيسد بوقها: اهمدي بقا الناس بتتفرج علينا
وفجاءة فقد السيطره علي الدريكسيون بس لحق نفسه وركن
فريده: منك لله يا اخي كنا هنعمل حادثه بسببك
ادهم وبرقلها: بسببي انا ولا بسبب تخلفك العقلي
فريده اكتفت انها تبرقله
في السينما بعد مرور ساعه ونص من الفليم اللي كان رومانسي
ادهم كان قاعد مندمج وفريده مش طايقه نفسها
فريده: يخربيت المحن انا زهقت هروح اقعد في العربيه
ادهم وهو مندمج: غوري يا بومه
فريده: كب هات المفاتيح
ادهم بندماج: خدي
وفعلا راحت اخدت العربيه وروحت
بعد الفليم
ادهم: اده هو العربيه فين يا بنت اللذينه
بعد مرور شهر ونص
في يوم الفرح
فريده: انا مش عارفة ايه القرف اللي ملبسنهولي ده
ندي: بت بقولك ايه اهمدي خلينا نخلص ام المكياج
عند ادهم
عمر دخل عليه: انت لسه ملبستش
ادهم: تعالي بس بص كميه عدم التناسق الموجوده في الهدوم ركز كده في القميص شايف الزارار ده
عمر: اه ماله
ادهم: انت احول يابني ركز بص لونوا اوف وايت وباقي الزراير بيضه يلا اتصرفوا وغيروا القميص
عمر: مع اني عارف انك بتتلكك بس هريحك في بدله تانيه في الدولاب وراح جابها له
ادهم: اه بس دي لونها مش هيلق مع الجزمه

 

 

عمر: بص مبدايا كده يا جوز اختي العزيز انا هديك شويه نصايح علشان تتعامل مع البرنسس اللي هديهالك علشان دي ليها طريقه معامله خاصه
ادهم بتريقه: برنسس! ها قول
عمر: مبدايا كده متقولهاش ولا يا ديدا ولا يا فيري هلشان هتقلب مصاص دماء
ادهم: من عيوني
عمر: وكمان متتكلمش معاهت وهي لسه صاحيه من النوم ولا في ايديها شغل ولا وهي بتعمل بتعمل التمارين ولا قبل ما تنام بص متتكلمش معاها خالص
ادهم: امال يلا بره بقي علشان البس
عمر: اوكي وخرج
في الفرست لوك
ادهم داخل ومنشكح اوي: فيري حبيبتي بسم الله ماشاء الله متجوز جمال ايه ولا رقه ايه
فريده وهي بتجز علي سنانها: حبك برص يا شيخ

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المنضبطه والمهمل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى