رواية وهم الماضي الفصل الأول 1 بقلم ريم محمد
رواية وهم الماضي الجزء الأول
رواية وهم الماضي البارت الأول
رواية وهم الماضي الخلقة الأولى
_أحنا لازم نسيب بعض
_دبلتك فين؟
_وسام:يا أنس بلاش وهم لازم نسيب بعض
_أنس بحدة:فى أحلامك، مفكراني لعبة
_وسام:طبعًا لأ بس أحنا عكس بعض تمامًا ومش متفهمين خالص، ودي دبلتك أهي
_أنس بغضب:أستني رايحة فين
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_يوسف:بسُرعة جهزوا أوضة العمليات
_هند:حاضر يا دكتور
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_تسنيم:وهتفضلي على وضعك دا؟
_وسام:لسه معرفش هتنقل فين، لسه مجاليش المستشفى اللى هتنقل فيها
_تسنيم:ربنا يقدملك ما فيه الخير
_وسام:يارب
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_وسام:يا ماما هو مش مُناسب ليا وأنا وافقت لأنكم ضغطتوا عليّ
_الأم:مش كفاية اللى حصل قبل كدا بالوضع دا هتفضلي جمبي
_وسام:يعني عايزة تجوزيني وخلاص!
_الام:يا حبيبتي مقصدش كدا بس أنا عايزة أفرح بيكِ وأطمن عليكِ
_وسام بألم:مش عارفة يا ماما اللى حصلي صعب يتنسي بالسهولة دي
_الأم بتفهم:مقدرة دا بس هو أنس فعلًا مش كويس؟
_وسام:للأسف اه
_الام:ربنا يصلحلك الحال وياريت تحاولي تنسي الموضوع دا
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*قعدت فى أوضتي واتنهدت بألم ومسكت الذكريات وقعدت أعيط بمرارة مش قادرة أتخطى المرحلة دي من حياتي، تعبت ومش قادرة أتحرك كأني متحنطة!*
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_لين:لو متصلتش بيك يا يوسف مكنتش هشوفك
_يوسف:أسف يا حبيبتي بس الشُغل كتير أوى وبالعافية بطلع من المستشفى
_لين بغنج:لا زعلانة منك صالحني
_يوسف بإبتسامة:أصالحك ازاى بقى؟
_لين:فكر
_يوسف:معنديش أفكار حاليًا
_لين:اممم، خلاص نطلع مطعم كويس قولت ايه وخصوصًا مطعم *******
_يوسف بتَجهم ملامح:بلاش المطعم دا
_لين بإندهاش:هو وحش لدرجادي؟
_يوسف:اه، وخدمته مش كويسة
_لين:خلاص أختار أنت مطعم على ذوقك
_يوسف:تعالي نروح مطعم *****
_لين:دا بعيد أوي
_يوسف:وإيه المُشكلة ما أحنا كدا كدا هنركب العربية ونغيّر جو ولا مش عايزة نبقى مع بعض وقت أطول؟
_لين بإبتسامة:أنا لو عليّ أقضي اليوم كله معاك امتى نتجوز بقى
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*صحيت الصبح بعد ما جالي اسم المستشفى اللى اتنقلت ليها، ورُحت للمستشفى دي*
_وسام:أنا الدكتور اللى اتنلقت جديد هنا،
_عُدي:اه، طيب هتفضلي تحت التدريب
_وسام:بس أنا متمكنة من شُغلي هفضل تحت التدريب ليه أنا دخلت عمليات كتير
_عُدي:حضرتك دي قوانين المستشفى
_وسام:ينفع أرجع للمستشفى القديمة؟
_عُدي:لأ أنتِ خلاص اتثبتِ هنا
_وسام بقنوط:تمام ماشي هكون مُساعدة الدكتور مين؟
_عُدي:هتكوني مُساعدتي
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_يوسف بحُزن:وحشتيني اوي اوي، ربنا يرحمك ويغفرلك ويهون عليكِ ظُلُمات القبر سبتِ مكانة شاغرة مش قادر أتخطى موتك، ربنا يصبرني
_ألو، دكتور يوسف؛حضرتك اتأخرت انهاردا الطفلة مريم مستنياك
_يوسف بهدوء:تمام جي، مع السلامة هجيلك تاني بإذن الله
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_مريم بإنهاك:كدا ينفع تتأخر يا يوسف؟
_يوسف بإبتسامة:وجبتلك الهدية دي
_مريم بإبتسامة:الله جميلة أوي، بس خايفه من العمليه
_يوسف:هو الأبطال بيخافوا؟
_مريم بإبتسامة:لأ، بس بيحسوا
_يوسف:صح بس متخليش شعور الخوف يسيطر عليكِ، خلِّي يقينك فربنا أكبر وأعمق
_مريم بإبتسامة:لما ربنا يأذنلي بالشفاء هنتظم فى الصلاة وهقرأ قرآن كتير
_يوسف:بإذن الله ربنا يوفقك
_مريم بخجل:وكمان هعترف للى بحبه بحُبي
_يوسف بحماس:مين؟
_مريم:هو شبهك كدا وأمور زيك وشخص كويس
_يوسف بإبتسامة:أدعي ربنا لما تكبري يرزقك بزوج كويس بس متعترفيش بحاجة
_مريم ببراءة:ليه؟
_يوسف:عادى تحبّي وتتحبّي بس اللى مش عادي أنك تعترفي بدا رغم أنك مش هتتحاسبي بس خلينا نبدأ صح
_مريم بإبتسامة:حاضر مش هعمل كدا
_يوسف:يلا عشان نبدأ العملية
مُستعدة؟
_مريم:مُستعدة
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_وسام:هو الدكتور دا بياخد وقت مع المرضى كدا؟
_عُدي:يُستحسن تركزي في شغلك
_وسام:حاضر
*دخلت كذا عملية مع دكتور عُدي كدكتور مُساعد، معرفش ليه رجعوني للتدريب تاني أنا أدرت عمليات كاملة
وكُنت مُنهكة جدًا، لاقيت دكتور عُدي
جبالي وجبة سريعة وقعدنا ناكل بعد يوم انهاك طويل ولاقيته بيقول*
_عُدي:أنا شايفك كويسة وعملتِ وظيفتك على أكمل وجه وعايز كدا علطول المستشفى دي من أكبر المستشفيات ولازم أداء على أعلى مستوى
_وسام:بإذن الله ربنا يوفقني
_عُدي:تعالي أوصلك الوقت أتأخر
_وسام:لا شكرا هتصل بأخويا يجي ياخدني
_عُدي:مفيش داعي تتعبيه
_وسام:مينفعش أطلع مع حد غريب
_عُدي بإبتسامة:طيب هستنى لمَّا أخوكِ يجي
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_يوسف بصدمة ممزوجة بتوتر:معقول!!!
_يوسف بعدم إدراك:أنتِ
_إحدى الفتيات بإندهاش:لأ حضرتك
_يوسف بإنتباه:أسف كنت مفكرك وحدة تانية
_إحدى الفتيات بإعجاب:عادى ممكن أكون هي
_يوسف يُحادث نفسه:كنت على أمل تكوني عايشة معرفش لما شوفت شبهك حسيت بشعور غريب ومشاعري اللى بداريها دي صحيت تاني!، رجعت لنقطة الصفر تاني!!!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_عمر:أنس جه هنا إيه اللي حصل؟
_وسام:سبنا بعض
_عمر بحُزن:لسه يا وسام؟
_وسام ببكاء:لسه أعمل إيه
_عمر بمواساة:متزعليش كله من عند الله خير ، تعالي اما احضنك
_وسام بإبتسامة ممزوجة بحُزن:الحمد لله إن ربنا رزقني بأخ حِنين زيك
_عمر:اممم، طيب عايز أخد رأيك في حاجة
_وسام:قول
_عمر:إيه رأيك فى تسنيم؟
_وسام:هى بعيدًا عن أنها صحبتي هى كويسة ومحترمة وتستاهل كُلّ خير
_عمر:يعني اتقدملها؟، هى دي اللى هتصون عرضي ومالي؟
_وسام:عايز تتأكد أسأل حد بعيد
_عمر:سألت وقالوا كويسة، بس المهم توافق عليّ
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_عادل بغضب:سمعت أنك تكلفت بتمن عملية كاملة
_يوسف:اه عملت كدا مالي وحر فيه
_عادل:بس دي المستشفى بتاعتي
_يوسف:نسيت أنها بقت باسمي
_عادل:أحنا مش فاتحينها جميعة خيرية مش كُلّ حالة تقول مش قادرة، تتكفل أنت بكل حاجة
_يوسف:لله يا بابا لله
_عادل:بعد موتها اتغيّرت أوي مكنتش كدا
_يوسف:فوقت من الغيبوبه اللى كنت فيها خسرت حُبّ عمري يا بابا
_عادل بحزم:حاليًا أنت خاطب مينفعش كلامك دا
_يوسف:أنا خارج
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
*صحيت الصُبح ورُحت المستشفى وكُنت متأخرة أوي، وكُنت مستعجلة
وصلت متأخر نص ساعة!، كنت خايفة من ردّة فعل الدكتور عُدي
دخلت ملقتهوش حمدت ربنا أنّي دخلت وبدأت أشتغل، لاقيت وحدة دخلت وبتسأل على دكتور اسمه يوسف
_لين:مشوفتيش دكتور يوسف؟
_وسام:معرفش مين دكتور يوسف أنتِ مشوفتيش دكتور عُدي؟
_لين:أزاي متعرفيش دكتور يوسف وهو صاحب المستشفى دي؟
_وسام:متعاملتش معاه
_لين بغضب طفيف:عامةً مش مُهم
_عُدي:لين بتعملي ايه هنا؟
_لين:بدوّر على يوسف هو فين؟
_عُدي:هو فى الدور الخامس بيكشف على مرضى
_لين:تمام هروحله
_عُدي بغضب:إيه اللى أخرك كدا؟
_وسام بتذبذب:أنا
_عُدي:أنتِ إيه؟، هتاخدي نبطشية انهاردا
_وسام:حاضر، يا دكتور مُهمتي إيه دلوقتي؟
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_يوسف:أنتِ إيه اللى جابك هنا؟
_لين:أطمن عليك واهب نفسك للشُغل بس
_يوسف:شُغل الدكتور صعب أوي لو مش حِمل كدا بلاش مش عايز أظلمك معايا
_لين بصدمة:لدرجة دى، عايز تنفصل عنّي؟
_يوسف:بقول عشان تعبك دا وعدم قدراتك على التَحمل عشان راحتك
_لين:بس راحتي معاك يا يوسف أنا عايزة وقت لينا سوا
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
_أنس بحدة:مفكراني هسيبك؟، على جثتي وجية تشتغلي هنا كمان؟
_وسام:أحنا مش سبنا بعض جي تعملي مشاكل ليه؟
_أنس بغضب:هنكد عليكِ عشتك
_وسام:وجي مكان شُغلي، هتصل بالأمن يجي ياخدك
_يوسف:في إيه، إيه الدوشة دي؟
_أنس:واحد وخطيبته بيتكلموا تتدخل ليه؟
_يوسف:مش فى المستشفى بتاعتي، فين الأمن يجي ياخده
*بصيت أشوف يوسف دا صاحب المستشفى واتصدمت لمَّا شوفته!!، وكان الأمن أخد أنس*
_يوسف بصدمة:وسام!!!!!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وهم الماضي)