روايات

رواية زواج بالخطأ الفصل الأول 1 بقلم همس حسن

رواية زواج بالخطأ الفصل الأول 1 بقلم همس حسن

رواية زواج بالخطأ الجزء الأول

رواية زواج بالخطأ البارت الأول

رواية زواج بالخطأ الحلقة الأولى

– يابنتي اتصلي بخطيبك شوفيه فين .. المعازيم كلهم جم والمأذون على وصول !
= ياماما منا عمالة اتصل بيه قدامك مبيردددش اعمل ايه
– قولتلك أحمد ده مش بتاع مواعيد وهيسوحنا كلنااا واديه سوحنا ، عمك لو دخل دلوقتي الأوضة وعرف إنه لسة مجاش هتبقي ليلتنا طين كلنا
= انتي شايفة إن ده وقته تقوليلي الكلام دا ياماما مانا زيي زيك واديني مازلت عمالة اتصل اهو
ايه دا ! احمد تليفونه اتقفل ياماما
امها بخضة : يانهار اسو…
– عمها بيفتح الباب وداخل : ها عروستنا جهزت ؟
= بتوتر : ب… بص ياعمي
عمها : خير ياايسل فيه ايه ؟!
ايسل : بصراحة فيه حاجة غريبة شوية حاصلة .. احمد مختفي اختفاء عجيب وبتصل بيه مبيردش وحالياً تليفونه اتقفل
عمها : نعم !!!! معناه ايه الكلام دا ؟؟

 

 

ايسل : انا بقولك كدا عشان تحاول توصله بأي شكل ، انا مهما كان واقفة بالفستان ومش هعرف اتصرف
عمها : لااااا ياحلوة ، انتي مش هتدبسيني مع واد خرع مش قد المسؤولية ولا قد المواعيد وتيجي دلوقتي تقوليلي اتصرف ، انا هديكي مهلة نص ساعة بالظبط مسافة ما المأذون يوصل الفندق لو مكنتيش وصلتي لاحمد انا هبدأ اتصرف بطريقتي وقتها
ايسل : يعني ايه ياع…
قبل ما تكمل كلامها كان سابها وخرج من الأوضة
عدت نص ساعة كاملة وايسل عمالة تحاول تتصل بخطيبها مبيردش عليها ولا عارفة توصله، رايحة جاية ف الاوضة عمالة تعيط
امها : يابنتي اهدي هتبوظي الميك اب ، دلوقتي يظهر
ايسل بعياط : دلوقتي يظهر ايه بس ياماما النص ساعة عدت وهو لسة مظهرررش وزمان المأذون على وصول يارررربي
وهي بتتكلم وصلها ماسدج ع الواتس اب من احمد “خطيبها” جريت فتحتها بسرعة
“أحمد : مش عارف اجيبهالك ازاي ، بس انا مكنتش مبسوط في الجوازة دي من أول الخطوبة وكنت بعدي في الأيام على أمل إني أقدر أحبك قبل مانتجوز ، بس للأسف اللي اكتشفته قبل فرحنا بساعات .. إني فعلاً مش قادر أحبك
انا آسف ”
أيسل ماسكة التليفون بصدمة ، ايديها بتترعش وعينيها مليانة دموع
امها : ايه يابنتي خير ؟؟؟
ايسل بتنزل على الأرض وبتسيب الفون من ايديها من الذهول
امها بتمسك الفون وبتقرا الرسالة
امها بصدمة : اللي قريته ده بجد ؟؟!!!!!
ايسل بعياط : ليه عمل فيا كدا ؟؟؟؟
ليه ياماما ، ليييييييييييه
عمها داخل : هاااا .. النص ساعة عدت والمأذون وصل ، اللافندي ظهر ؟؟؟؟
ايسل وامها ساكتين
عمها : انا بكلمكووووو ايه بلعتوا لسانكو
امها وعينيها مدمعة : اللافندي مش هيظهر أصلا يامصطفى
مصطفى: يعني ايه!

 

 

امها : شارحة نفسها..
انزل انهي كل حاجة وعرف الناس إن مفيش فرح
أحمد بعتلها رسالة دلوقتي اعتذر عن الجواز
مصطفى: نعممممممم .. اعتذر عن الجواز!!
هو لعب عيال ولا ايه ؟؟؟؟
كلهم ساكتين تماماً ومش لاقيين حاجة يقولوها
مصطفى : طيب إذا كان كدا ولسانكو اتبلع يبقي أتكلم انا
انتي هتتجوزي واحد غيره ياايسل
أيسل بترفع وشها وبتبصله بعينيها اللي غرقانة دموع : نعم ؟؟؟
مصطفى : نعم الله عليكي ياروح عمك .. المعازيم اللي تحت دي ناس من كبارات البلد ولو سمعوا إن مفيش فرح إحتمال نروح في داهية وسمعتنا تنزل الأرض وانا مش هقبل بده
أيسل : وانا مش هتجوز اي واحد لمجرد إني اتجوز ياعمي .. مادام احمد اعتذر يبقي كتر خيره وانا خلاص مش هتجوز حد
قامت وقفت وبدأت تفك في احبال الفستان عشان تقلعه… قام مصطفي مسك ايديها وهي بتفك
مصطفى : ولو قولتلك إن الموضوع متعلق بمنه اختك ؟؟
أيسل : دخلها ايه منه ؟؟؟!!
مصطفى : دخلها إن لو موافقتيش تتجوزي دلوقتي مش هتشوفيها تاني ياحبيبة عمك .. هتقوليلي ازاي دا المصحة مفتوحة للجميع !!
هقولك إن الجناح اللي موجودة فيه منه مش هيفتح غير بإذن مني انا ، في حال إنك موافقتيش يبقي مش هيتفتح خالص
أيسل: انت بتهددني بأختي ياعمي !!!!
عمي : افهميها زي ما تفهميها ، المهم دلوقتي إنك هتتجوزي اللي اشاورلك عليه
امها : بس اللي بتقوله دا مش عدل يامصطفى
مصطفى : انا اللي قولته هيتنفذ بالحرف ، إلا إذا كانت ايسل معندهاش مانع تتحرم من اختها بقيت عمرها بقي
دخل من باب الاوضة شاب لابس بدلة ، ريحة البرفيوم بتاعته سابقة خطواته وشعره أسود بنفس لون دقنه .. الشاب ده يبقي فارس “اخو احمد خطيبها”
فارس : انا جاهز

 

 

كلهم بيتلفتوا عليه وبيبصوله
مصطفى : جاهز لايه ؟
فارس : بتدور على عريس يتجوز ايسل النهاردة ، وانا جاهز اتجوزها
ايسل بتمشي خطوتين في إتجاه فارس
ايسل : جاهز تتجوز مين يافارس ؟؟؟؟؟
فارس وعينه في عينيها بثقة : جاهز اتجوزك ياايسل .. لحد من ساعة كنتي هتبقي مرات اخويا المستقبلية ، حاليا هتبقي مراتي المستقبلية 😂

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج بالخطأ)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى