روايات

رواية زواج بالخطأ الفصل الثاني 2 بقلم همس حسن

رواية زواج بالخطأ الفصل الثاني 2 بقلم همس حسن

رواية زواج بالخطأ الجزء الثاني

رواية زواج بالخطأ البارت الثاني

رواية زواج بالخطأ الحلقة الثانية

فارس : لحد من ساعة كنتي هتبقي مرات اخويا المستقبلية ، حاليا هتبقي مراتي انا المستقبلية 😂
ايسل بتضحك جامد وبتضرب كف على كف من الذهول : لالا دي وسعت منكو ع الاخررررر 😂😂😂
مصطفى عمها : وانا موافق ، واهو جُحا أولى بلحم توره بردو .. هنبدأ في كتب الكتاب امتى ؟؟
ايسل : كتب كتاب ميييييين ما كفاية هيصة بقي انتو اتجننتوا كلكوا !!!!!
أحمد خطيبي يختفي فجأة وميظهرلوش اثر هوب يبعتلي ماسدج معلش مش هعرف اتجوزك هوب يبقي هنجوزك واحد غيره ياايسل ماهي الليلة مش هتعدي كدا هوب يطلعلي اخوه اللي هو اخويا أصلا يقولي هتجوزك انا .. لا والله؟؟؟؟!!!
أمل امها : انا مخي مش قادر يستوعب اللي بيحصل .. هي دي الأمانة اللي اخوك امنك عليها قبل مايموت يامصطفى !!!!!!
مصطفى : لما الرجالة تتكلم الحريم متحطش رأيها ياام ايسل
أمل بتقوم : لا لا انا اعصابي مش هتستحمل اللي بيحصل دا انا هقوم أنزل ، بس قبل ماانزل هقولك كلمتين .. ابو اليتيمه دي هيفضل غضبان عليك لحد ما تروح تقابله ☝🏻
*قامت نزلت*

 

 

فارس : بعد اذنك ياعمي انا عايز أتكلم مع أيسل ٥ دقايق على إنفراد
مصطفى : مفيش وقت للكلام دا يافارس المعازيم كلهم مستنيين تحت
فارس : خمس دقايق بالظبط
مصطفى : مممم
خلاص ماشي, خمس دقايق بالثانية وهدخل اخدكوا
خرج مصطفى وسابهم لوحدهم
ايسل رجعت بضهرها لورا قعدت على حرف السرير وهي باصة لفارس بضحكة سخرية
أيسل : اتفضل اشجيني ؟؟
فارس : تتجوزي واحد غريب متعرفيش هو مين ولا هيعمل معاكي ايه ، ولا توافقي تتجوزي اخو خطيبك شهر بالظبط ويطلقك ويادار ما دخلك شر ؟؟
أيسل : أخوك فين يافارس ؟
فارس : سافر
ايسل : نعم !!
فارس : زي ما سمعتي
بقاله حوالي أسبوع بيجهز أوراق غريبة كنت شاكك فيها لحد ما اكتشفت النهاردة الصبح انه سافر وساب كل حاجة وراه ، وانا عشان أخوه الكبير وميرضنيش إنه يبهدل بنات الناس معاه ويفضحها قررت إني انضف وراه واجي اتجوزك انا
ايسل : ولو انا رفضت الاختيارين اللي خيرتني بينهم في اول كلامك ؟؟
فارس : مش انا اللي هتأذي وقتها
انا مجرد واحد جاي ينقذك من ابتلاء اتحطيتي فيه ، انتي اللي هتتأذي لما تتحرمي من أختك اللي محجوزة في مصحة نفسية بقيت حياتك
ايسل بتبص في الأرض ونظرتها مش مفهومه تماماً
فارس : قولتي ايه ؟
ايسل : …… موافقة
فارس : عين العقل .. يلا بينا
عمها بيفتح الباب : خلاص ؟؟
فارس : خلاص ياعمي جاهزين

 

 

ايسل : ادوني ١٠ دقايق أجهز نفسي وانزل وراكوا
مصطفى : متتأخريش ياايسل هننزل نستناكي تحت مع المعازيم
مصطفى اخد فارس ونزلوا على تحت .. قامت ايسل قعدت على الكرسي قدام التسريحة وبدأت تبص لنفسها في المراية
تحط ايديها علي بشرتها البيضا اللي احمرت من الذهول والمفاجآت اللي اخدتها ، تبص على عينيها العسلي اللي بتلمع من الدموع اللي ملياها .. تمشي ايديها على شعرها العسلي اللي عامل ميكس قمر مع عيونها
دخلت من برا فرح “بنت خالها” وصاحبتها
فرح بتنهج : ايه ياسولتي جهزتي ؟ 😍
معلش والله انا عارفة إني اتأخرت بس يدوبك على ما روحت جبت ماما بسرعة وجيت
بس ايه القمر داااااا بقي أحلى عروسة في الكون اقسم بالله 🙈🙈
ايسل : …….
فرح : ايه يابنتي ساكتة ليه كدا بكلمك
هو حصل حاجة ولا ايه
ايسل بتضحك بسخرية : لا محصلش
فرح : اوعي تقوليلي انك اتخانقتي انتي واحمد 😱 لا والنبي دا انتو فرحكو كمان دقايق متهزروش
ايسل : ماهو الجديد إنه مبقاش فرحي انا واحمد
فرح : 😂😂😂 اومال فرحك انتي وابن الجيران يعني
ايسل : بقي فرحي انا وفارس .. اخوه
فرح بصالها بصدمة : 😂😂😂😂😂😂
بطلي هزار بقي بلاش بواخة يلا عشان منتأخرش عليهم
أمل ام ايسل داخلة عليهم : ايسل مبتهزرش يافرح
احمد بعتلها رسالة اعتذر عن الجواز وقالها إنه مكانش بيحبها وعمها صمم إنها تتجوز واحد تاني عشان المعازيم وبالصدفة اللي كان جاهز وقتها فارس
فرح بتبعد خطوات لورا : ااااايه اللي بتقولوه دا فارس اااايه اللي تتجوزه انتو هتهزروا ياجدعان الجوازة دي لا يمكن تكمل ، ماتقولي حاجة ياايسل

 

 

قامت ايسل وقفت : يلا عشان منتأخرش
فرح بتمسك ايديها وبتوقفها : ايسل متهزريش انتي مينفعش تعملي كدا
ايسل بتنزل ايديها : انا نازلة
خرجت ايسل من الأوضة وكان فارس واقف برا مستنيها .. وقفت لحظات بتبصله وعينيها مليانة غموض
قرب منها مسك ايديها وبدأوا ينزلوا السلم في اتجاه القاعة .. وصلوا القاعة
بعد زغاريط وتسقيف واحتفال الناس بيهم قعدوا على الترابيزة جنب المأذون وبدأوا إجراءات كتب الكتاب
المأذون : أيسل محمد فاروق هل تقبلي الزواج بفارس المنياوي ؟؟
تتوقعوا أيسل هتقول موافقة ولا هيحصل حاجة خارج توقعات كل المعازيم ؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج بالخطأ)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!