رواية مجنونه الليث الفصل الرابع عشر 14 بقلم أسماء حبيب
رواية مجنونه الليث الجزء الرابع عشر
رواية مجنونه الليث البارت الرابع عشر
رواية مجنونه الليث الحلقة الرابعة عشر
ليث بضعف ورجاء…… صدقني انا ممكن اديك حياتي بس تسيب اختي في حالها دي ملهاش دعوه بحاجه.
عاصي قعد علي الكرسي وحط رجل علي رجل وبعدل القناع كويس….. ممكن اعتق رقبت اختك مقابل انك تبوس رجلي هااا قولت اي.
ليث هنا اتحول 360 درجه…. داااا في احلااامك واعمل حسابك هنتقابل بس هيبقي اخر يوم في حياتك.
عاصي…. انت خيالك واسع اوي وعلي العموم انا بحب التحدي بببببعشق التحدي ولو مش مت هتستلم راس اختك في كيسه اسووود وخطط كويس معطلكش .
ليث…. ههههه موافق.
عاصي… لا حلو الثقه الذايده دي.
ليث…. انا مش واثق انا متأكد..
عاصي وكان خارج من الشباك…. اممم حلو شوقتني اكتر تخيل.
ليث…. ودا المطلوب اثباته
عاصي خرج….
ليث بنصر وطلع الموبيل….. ايوه يا جمال كله التمام.
جمال….. تمام يا باشا.
____ في بيت نسمه…..
نسمه مكنتش عرفه تنام وراحت خبطط براحه علي اوضه احمد…. احمااا حموكشه انت صاحي!
احمد….. اه ادخلي.
نسمه دخلت وقفلت الباب ….. اي الي مسهرك يا استاذ لحد دلوقتي!
احمد….. طيب انتي سهرااانه لي.
نسمه… ا انا تؤ انت مالك انا الي بسأل.
احمد كان قاعد علي السرير وشاور لخته…. تعالي بص كدااا.
نسمه قعدت جمبه وكانت بتقرأ من جهاز الاب توب الي قدام احمد خبر علي احد صفحات مواقع التواصل الاجتماعي… “” خبر عاجل.. تم اغلاق شركه الخديوي وأيقاف كل تعاملاتها مع جميع الشركات “”.
احمد…..لو زميلي في الشغل عرفو ان انا السبب هترن علقه مأخدهاش حمار في مطلع.
نسمه….. نهار ازرق معني كدا ان انت اخت اجااازه مفتوحه.
احمد….. كارثه اعمل اي دلوقت انا بقيت عاطل يا نسمه.
نسمه….. لما ليث يخلص المهمه دي هكلمه اكيد هيلاقيلك شغل عنده في الشركه.
احمد… انا لو عز شاف وشي دلوقتي مش عارف هيعمل فيااا اي.
نسمه…. هههه احسن فرحانه فيه مش عرفه لي يا اخي كدا صبحان الله مش برتاح للواد دا نفسياً بس تعرف هو جدع.
احمد غمز لي خته….. بتحن يا جن ولا اي.
نسمه…. تاني بتظن في اختك الظن البطال ثم انه رفيع اوي وانا مش بحب الرجاله الرفيعين.
احمد….. وحده غيرك تحمد ربنا دا صنف العرسان بقي شاحح في السوق.
نسمه…. لي حد قالك اني بفكر أرتبط بعلبه سردين.
احمد…… تعرفي يا نسمه.
نسمه…. لا والله يا خويه معرف لو اعرف هقول علي طول.
احمد…. تعرفي ان لسانك دا عايز قطعه.
نسمه….. يا ابني مهو مش بطلع غير للغاليين بس يا حموكشتي.
احمد…. اطلعييي بره براااااه.
نسمه…… يااا ساتر طلعه خلااص روح كشفت راسي ودعيت عليك يا بعيد روح.
احمد بتعب…. يارب انا عملت اي علشان تبتليني باخت زي دي.
نسمه….. دا بدل ما تقول شكراً يا رب علي اعظم هديه في حياتي.
احمد….. هديه اي يا مقشغه دا طقم الحلل فيه منفعه عنك غوري من وشي ديماً بتيجي علي اخبار تسد النفس.
____ في مخبأ عاصي….
نجمه كانت نايمه جمب روح نامت بسرعه من تعبها وعيطها الكتير….. انا لازم اعمل حاجه لاازم اكلمه بس مش عرفه اتأخر لييي كدااا.
نجمه خرجت من الاوضه بتعب وكلمت الحارس…. امال خضر فين!؟
الحارس….. خضر بره في الجنينه..
نجمه خرجت ليه بعد ما قفلت الباب علي روح وكان خضر بسقي زرع…. اي با عم الدماغ العاليه دي و ودا نبات اي دا شكله غريب اوي.
خضر….. هههه دا حشيش.
نجمه….. هو مفيش حاجه حلال في البيت دا تتعمل فيه يا حول الله يارب.
خضر…. خرجتي لي اصلا.
نجمه… كنت حبه اتكلم مع عاصي في موضوع بس الفجر أذن هو لسه مجاش برضوا والنهار خلاص قرب يطلع اهو!
خضر…. لا مهو اصل الكبير مش راجع النهارده خالص غير بعد ما يتمم العمليه.
نجمه…. عمليه اي هو دكتور وانا معرفش.
خضر… تؤؤؤ تؤ تسليم شحنه المهم انك اصلا ملكيش في الكلام دااا روحي نامي.
نجمه…. تسليم شحنه اممم بقولك يا خضر انت بتحب عاصي وبتتمناله الخير صح.
خضر…. ايوه امال اي طبعاً.
نجمه….. يبقي تنفز الي بقولك عليه.
خضر… والي هو.
نجمه… اتكه علي الصبر بس العمليه دي امتي؟!
خضر… بعد 4 سعات…
نجمه…. غريبه لي مش اخدك معاه.
خضر…. انا مليش غير اني انفز وهو امرني اني اكون معاكم.
نجمه دخلت اوضه يزن بسرعه….. يزاااااان.
يزن قام بخضه…. اي اييي في هجوم هنموووت ولا اي.
نجمه… ههههه تعاله عيزاك في مهمه خطيره.
يزن…. منكم لله قطعتولي الخلف.
نجمه….. ما تنشف يااض تعاله وراايه.
يزن… لاااه دا كان زمان انا خلاص مش هسمع كلاام حد من هنا ورايح انااااااا مش شوخشيخه في ايدكم.
نجمه بصوت علي وبتقلد عاصي ….. ياااااا خضر جهز مفرمه البنأدمين.
يزن وبلبس الجاكت…. احنا كنا بنقول اي.
نجمه…. لا إله إلا الله يا عنيه.
يزن بابتسامه وسعه….. محمداً رسول الله يا نجمه عاصي.
نجمه بنصر …. ايوه كدا اتعدل.
يزن…. انتي عايزه ايه.
نجمه…. انا عمله حته دين خطه انما اي عنب العنب حاجه كدا تستاهل سجن عشر سنين.
يزن…. حسبي الله ونعم الوكيييل في كل ظااالم.
نجمه بغيظ….. بتتحسبن علياااا ولااا اي.
يزن بحط ايده في جيب البنطلون….. والله كل واحد عارف نفسه.
نجمه بنظره خبث ….. ماشي.
____ في فندق خاص…
كان في شاب بعوم في البسين وجه خادم….. فيكتور بيه.
فيكتور طلع من البسين و نشف جسمه…. هااا اي الاخبار.
الخادم….. الخديوي اتقبض عليه امبارح.
فيكتور…. هههههه كنت عاارف انه طعم سهل.. المهم مجهز الرجاله كويس.
الخادم….. ايوه وعاصي هيكون هنااا بعد 4 ساعت.
فيكتور سرح… عايز المكان يكون مدفن لقبر عاصي مفهوم.
الخادم…. ب بس عاصي مش سهل او غبي علشان يجي مش مجهز نفسه.
فيكتور ….. قول للرجاله رقبه عاااصي مقابل 50 مليون دولار.
الخادم…. للدرجه دي بتكره عاصي.
فيكتور…. انا لااازم اكون دراع الريس الكبير مشش عاصي هو احسن مني في اييي انااااا معاااايه كتير اوي.
الخادم…. عاصي مش اي حد وانت عارف يا فكتور بيه.
فكتور بعصبيه ورما عليه الفوطه….. انت معااايه ولااا معاه انجر امشي من وشي.
الخادم مشي وعاصي كان بصب مشروب في كاس….. نهايتك هتكون هنااا يا عاصي.
____ في حي قروي قديم…..
كان عاصي نايم علي سرير قديم جداً وحيطان الاوضه بهتااا وقديمه والعنكبوت مالي الاوضه….
عاصي وكان لسه مغطي وشه بالقناع وماسك صوره صغيره في ايده ….. وحشتيني اووي ياا ماما وحشتيني اوي صدقيني مش هسكت كنت عايز اخد بتارك منه بس مااات وايجه الدور علي عياااله مش هخلي فيهم حد عااايش مرتاااح هزلهم نفس الذل الي شفتيه وهدوقهم من الكاس الي شربت منه المرااار.
دخلت ست كبيره في السن….. انت جيت تاني يا ابني.
عاصي قام من علي السرير…. خاله فاطمه! انتي جيتي امتي هنا.
الخاله فاطمه…. كنت طلعه اجيب الهدوم لقيتك اوضه السطح مفتوحه خفت ليكون حرامي.
عاصي خرج ظرف فيه فلوس وكان هيمشي ….. خدي يا خاله معلش اتأخرت عليكي الشهر دا.
الخاله فاطمه….. اقعد يا ابني عيزاك في كلمتين كدا.
عاصي قعد جمبها…. نعم يا خاله.
الخاله…. امك زمان كانت بتحب قوي الخير بس تعرف يا عاصي انها كانت بتتعب علشانك قوي ولما يألتها ليه مش طالبتي بحقك من جوزك علشان تربي ابنك قالتلي حاجات مهمه قوي… قالت مهما كنت فقيره مش همد ايدي انا ليا رب هو هيرزقني… وقالتلي برضو ان مهما كان التفس شايله منه بس عمره ما هرضي في يوم اضره لانه كان سبب في اجمل حاجه في حياتي وهو ابني ليث…
عاصي كانت عنيه بدمع من تحت القناع الي لبسه….. هي قلبها كان طيب علشان كدا اضحك عليها يا خاله.
الخاله فاطمه…. لي متقولش انها كانت الصح وعملت الصح وافتكرت الحلو قبل الوحش يا ابني.
عاصي وقف بعصبيه…. والخلووو عمل ايه اهي ماتت من الجوع والفقر.
الخاله…. صحيح كانت بتخدم في البيت وتجيب اللقمه الي تأكلك بيها بس انت مكنتش ساعتها هتحس بكميه الرضي الي ماليه عنيها ولا راحه البال يا ابني كانت بتنام مطمنه وبلها مرتاااح ورغم الفقر دااا الي انها كانت اسعد وحده في الكون ومتها دا مش بسبب حاجه دا كان قضاء ربنا تعاله عايزه اوريك حاجه لازم تشوفها…
الخاله فاطمه دخلت الاوضه وزقت كرسي جابت من تحته صندوق…. خد يا عاصي… دا امك كانت سيباه ومحلفاني اني مفتحوش او ادهولك غير لما تيجي تتجوز بس انا شايفه انك كبرت كفايه. افتحه شوف فيه اي.
عاصي مسك منها الصندوق وفتحه شاف سلسله وخاتم دهب وورقه مطبقه خدها وبدأ يقرأها.
“” حبيبي ليث انت ادام بتقرئها دلوقتي يبقي عرستك خلاص معاك قوللها حماتك بتحبك اوي وخلي بالك من حبيبي ليث وحطيه في عيونك، ليث انا كان نفسي احضر فرحك وزفك بنفسي يا حبيب ماما واشوفك عريس بس انا عرفه ان ايامي في الدنيا دي خلاص قربت تخلص انا عندي كانثر في الدم صحيح ممعيش علاج بس بصتي في وشك كل يوم كانت بتخفف عليا تعبي والمي، حبيبي حط مراتك في عنيك وخليها هي حببتك وامك واختك وعاملها بما يرضي الله واكيد مرات ابوك الجديده هتكون خلفت وصيه مني يا ليث حب اخواتك ومش تخلي قلبك قاسي عليهم دول ملهمش زنب في طلاقي ابوك اتجوزني كداااا رئفه بيا بس هو ملهوش ذنب جدتك هي الي طلقتني منه علشان شافتني اناوانت عار علي العيله ابوك كان بيحبك بس انا الي اختك بعيد وحبيت ابعدك عن المشاكل حبيبي ليث عيش بقلب ابيض وخلي ذكر ربنا لزمك وافتكرني وادعيلي يا حبيب ماما ومش تنسي اخواتك يا ليث هما سندك وحميتك مهمااا كانت الظروف اي.””
عاصي قفل الورقه بصمت وحطها في الصندوق…. خاله فاطمه…. خلي الصندوق دا هنا لو رجعت هخده منك… ولو مرجعتش عايزك تدفنيه.
خاله فاطمه بخضه…. لي يا ابني بتقول كداااا!؟
عاصي… مش عارف بس ابقي اعملي الي بقولك عليه.
خاله فاطمه… ح حاضر يا ابني.
_____ في الفندك….
كان عاصي ماسك شنطه ومعاه كميه حرس كبيره بشكل غريب…..
الخادم لما شاف كدا…. ههههه كنت عارف ان عاصي ذكي.
فيكتور بشر….. اكيد هقدر عليه…
عاصي بصوت عاالي…. انت فييين اطلع.
فيكتور كان ماشي نحيته بخطوات واثقه…. انت جاي لي وان عارف اني عايز أقتلك.
عاصي….. محدش قالك ان عاصي بياخد الحمير علي قد عقلها.
فيكتور خرج المسدس بسرعه…. اتشاااهد علي روحك ياا عاصي.
وهنااا التقلب ساحه الفندق لمجزره و….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الليث)