روايات

رواية مجنونه الليث الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الفصل الخامس عشر 15 بقلم أسماء حبيب

رواية مجنونه الليث الجزء الخامس عشر

رواية مجنونه الليث البارت الخامس عشر

رواية مجنونه الليث الحلقة الخامسة عشر

____ في الفندق….
كان عاصي ماسك شنطه ومعاه كميه حرس كبيره بشكل غريب…..
الخادم لما شاف كدا…. ههههه كنت عارف ان عاصي ذكي.
فيكتور بشر….. اكيد هقدر عليه…
عاصي بصوت عاالي…. انت فييين اطلع.
فيكتور كان ماشي نحيته بخطوات واثقه…. انت جاي لي وان عارف اني عايز أقتلك.
عاصي….. محدش قالك ان عاصي بياخد الحمير علي قد عقلها.
فيكتور خرج المسدس بسرعه…. اتشاااهد علي روحك ياا عاصي.
وهنااا التقلب ساحه الفندق لمجزره.
__ في قسم الشرطه…..
نجمه وروح وخضر ويزن دخلو جري علي مكتب ليث….
نجمه وقفت عسكري…. فين ليث بيه بسرعه.
العسكري…. ليس بيه مش موجود…
روح…. طيب جمال موجود…
العسكري….. لا برضوا هما في مهمه دلوقتي…
خضر….. كدا بقي احب اقولكم ربنا يستر تعالو وراي.

 

 

نجمه…. علي فيين احنا اصلأ اتأخرنا..؟!
خضر….. لسه في فرصه يلا بسرعه…
هنا كانت نسمه واحمد دخلين يطمنو علي ليث وشافوهم…
نسمه بصدمه…. ن ن نج نجماااااه نيجاعاااعاااه.
نجمه بفرحه…. نسسسمااااااااه بالحضن يا ودودي
نسمه بفرحه…. وحشتينييي اوي كويس تنك بخيير ومش متي اي الي حصل.
نجمه…. مش وقت اسأله خالص تعالي ورايه بسرعه.
______ نرجت الفندق تاني….
فكتور برعب لما شاف كل رجلته بقو في الارض وعاصي قاعد علي كرسي حاطت رجل علي رجل….
عاصي بزهق…..ما تضرب مال مسدسك اتشل لي يا فيكتوور.
فكتور كان اخرس خالص مش نطق ولا حرف….
عاصي قام وقرب منه وطلع خنجر من جاكيت بدلته…. شوف يا فيكتور دااا خنجر الماسي الي عامل رعب ليكم كلكم صحيح كان مش بستعمل غيره وبالنسبالي فاله خير اوي بس تصور عمري ما قتلت بيه!؟ وحبيت النهارده اجربه.
عاصي بحركه سريعه راح مدخل الخنجر في بطن فيكتور وزقه علي الارض…
هنا دخل ليث ورافع مسدسه في اتجاه عاصي….. واخيييراً هقتلك وبتهمه علشااان يبقي قتلك حلااال.
عاصي ضحك وبصله….. ههههه كنت مستنيك.
رجالت عاصي رفعو السلاح وكان في عساكر كتير جدا رفعين سلاح.
عاصي شاور لرجلته…. نزلووو السلاح.
اول ما رجلت عاصي نزلو السلاح عناصر الشرطه مسكتهم كلهم وكانو جيبن يمسكوا عاصي ليث وقفهم….. لا دا سبهولي.
عاصي حط ايده في جيبه….. بس انت اتأخرت فكرتك هتيجي قبلي.
ليث….. لا بس الطريق كان زحمه حبتين وبعدين وحبيت اعرفك اني لما اكون عايز اعرف حاجه بعرفهااا.
عاصي….. هو دا عيب الانسان الجاهل لما يكتب كلمتين انه بيفكر نفسه ذكي هو انت مفكر نفسك لما تزرع فيها جهاز تتبع انا مش هعرف لاااء لااا انا الي كنت عايزك تيجييي وبرجلك.
ليث اندهش بس داره دهشته….. المهم انه مش فااارق معايه اصلا الي يهمني اني اخلص منك.
عاصي قلع بدلته ورماها وفك الحزام واقر من الرصاص ورماه بس مش قلع القناع….. يلااا اضرب.
ليث دخل في حالت صدمه….. انت مش خايف من الموت.
عاصي…. هو في حد مش بيخاف من الموت!؟ انت برضو بتحب تسبتلي انك جاااهل اضرب يلااااااا بقولكك اضرب.
ليث ضرب عاصي بالرصاص في رجله وقع علي الارض.
ليث قرب منه وجه يصوب عليه عاصي اتكلم…. سامحني.
ليث….. لو عايزني اسمحك قووولي اختي فين.
عاصي…. اختك مت متخفش عليها هترجعلك.
ليث…. حيث كدااا بقي اخص منك.
ليث لسه بيوج المسدس عليه نجمه رفعت ايده لفوق جت الرصاصه في سقف الفندق…
ليث بصدمه….. نجمه… جيتي هنااا ازااي… وابعدي متكرريش غلطتك تاااني خليني اقتله.
روح جت من ورا ليث وقربت من عاصي….. هو في اخ بقتل اخوه يا ليث.
ليث كان هيتججن….. انتمممم بتقولوا اييي بس انااا مش فاهم حاجه.
روح وسالت القناع عن وش عاصي الي كان نايم علي رجلها وابتسم ليها…. انتي بقي روح مش كدا.
روح بصدمه…. د دا داااا انت شبه لييث اوي.

 

 

ليث اول ما شافه رما المسدس وقعد علي ركبه بصدمه…. ل. يـ. ث.
عاصي….. ا انا عارف انت دل..
ليث قطغ كلامه وحضنه جااامد اوي وعيط بصوت شديد….. ليييي كدااااا لي عملت كداااااا لييي يا ليث ليييي لي قطعت قلبنااا عليك 25 سنه من غيرك واحنا مفكرينك ميت لي يااا ليث لي مش رجعععت لييييي كدا حرااام عليك يا اخي حرااام.
جمال دخل….. هووو فين.
نجمه والي كانت بتمسح دمعها…. اسكت مش تقطع عليهم اللحظه.
جمال اتصدم من روح وليث الي حضنين اخوهم وجمبه علي الارض…. هو اي الي بيحصل يا نجمه.
نجمه….. تعرف تخرص بقي اي دااا.
جمال بصدمه…. اي دااا نجمه انتي هنااا ازاي.
نجمه….. اتف في وشك بس حرام علشان دي خلقه ربنا.
جمال… يهربيت ام اللسان الطويل.
نجمه…. مرسي.
يزن دخل وخضر…
خضر جري علي عاصي اول ما شافه بينزف…. يا كبيرناااا عملتووو فيه ايه ياااكبيرنااا بالله عليك كلمني.
عاصي بص لخضر بابتسامه…. م مش تقلق انا ب. خ…..
هنا عاصي فقد الوعي تناماً….
ليث بصراخ…. اسعاااااااف هاتووو الاسعاااف بسرعه لاااء مش هتروح مني انا اما صدقت لقيتك.
جمال…. هو اي الي بيحصل.
نجمه….. دا يا سيدي ليث اخو ليث باشا.
جمال….. معلش اصل شكلي دايخ عيدي كدا تاني.
نجمه…. ياااخضر استناني… دا انت تشل يا اخي.
ركبت نجمه مع خضر وكانت نسمه واحمد معاهم في العربيه وكان ليث وعاصي وروح وجمال في عربيه الاسعاف وطلعوا علي المستشفي
_____ عند المستشفي وبالتحديد وقدام اوضه عاصي….
خرج الدكتور من اوضه عاصي….
ليث بسرعه… ا اخباره ايه يا دكتور.
الدكتور…. اهدي حضرتك اي الخضه دي مفيش حاجه مرعبه في الموضوع مجرد رصاصه والحمد الله خرجت هو بس المشكله انه نزف دم كتير والحمد الله ركبناله كيس دم وهو بيستعيد وعيه تقدره تدخلوله كمان لو تحبوا تطمنوا اكتر.
كلهم دخلو الاوضه وكان عاصي بيفتح عينه وبيبصلهم بابتسامه هاديه….
خضر…. حمد الله علي سلمتك يا كبيرناا.
عاصي…. الله يسلمك يا خضر.
نجمه….. ياريت بقي نتوب ونعقل هااا.
ليث….. انت لي عملت كدا يا ليث.

 

 

جمال بدهشه…. معلش انا عايز افهم ( وشاور علي عاصي) داااا ليث ازاي انا مش فاهم.
ليث وبدأ يتكلم وهو بيبص لعاصي… انا مسميش ليث انا اسمي الحقيقي رحيم بابا كان حكالي عن ليث وانه دور عليه كتييير اوي ولما عرفنه ان والدته ماتت هو مش موجود دورنه كتير اوي وكنت بشوف عذاب في عيون بابا وندم كبير اوي ولفينا في الملاجئ والمستشفيات ومش لقينا قولنا مات ومن ساعتها وبابا غير اسمي في السجل وبقي اسمي ليث و قال انه انسب اسم ليااا لانه كان بحبك اوي يا ليث.
عاصي….. تفتكر انااا كان سهل عليااا الي حصل لما ماما ماتت شلت سواد جوايه من ناحيه بابا لما تشوف حد بتحبه بتأذي هتكره الدنيا كلها وممكن تتحول علشانه انا لنا اتوقت ماما رحت ملجأ ومش كملت فيه اسبوع وبعد الاسبوع دا اتغيرت حياتي تماماً كانت نايم و…..
نرجع بلاحداااث لوااا…فلاش باك 💾..
ليث ( إلي هو عاصي دلوقتي) كان نايم علي سراير الاطفال كان في عنبر كله اطفال صغيره سمع صوت رجين بتمشي عند الباب نزل من علي السرير وتسحب براحه وفتح الباب بهدوء..شاف رجاله مسكين تلت اطفال شداد ومكتفنهم ومشيين بيهم لأوضه…
ليث قفل الباب ومشي وراهم وهو بيتسحب وعايز يعرف فيه ايه…
كان الماسي قاعد علي كرسي وحاطط رجل علي رجل وبيكلم ست باين علي ملامحها الشر….. هما دول الي اخترتيهم ليااا.
مديره الملجأ….. هما دول العيال الخطيره هنا اخترلك واحد.
الماسي وكلم رجلته…. سبوووهم.
التلت اطفال بصو لبعض بشر…..
الماسي وبيكلمهم ….. شوف منك ليه انا عايز كل واحد يضرب الراجل دااا يلاااا انت وريني هتعمل اي خد الخنجر اهو.
الطفل خد الخنجر وراح بشر للحارس الخاص بالماسي وجه علطول علشان يضربه في بطنه بس الحارس بعده بسهوله ونفس الموقف اتكرر مع الطفلين التانيين.
الماسي بقرف….. رجعهم دول مش نفعين.
مديره الملجأ….. ايرجع اي مفيش غيرهممم هنااا لاما تخطار واحد منهم يا اما مافيش.
ليث دخل….. ممكن اجرب اناا.
مديره الملجأ والحراس انصدمو من وجوده…. جه هنااا ازاي دا.
الماسي بابتسامه…. تعاله.
مديره الملجأ….. دا عيل خرع ملوش في الشغل ولا اي حاجه دا مش هينفعك.
الماسي سرخ في وشها….. اخرسييي انا لمااا اتكل مسمعش نفس مفهوووم.
المديره سكتت بغيظ وليث مسك الخنجر بس راح ماسك غطاه وقفله.
الماسي…. يلا وريني هتعمل اي.
ليث جري عليه وبحركه غير متوقعه من ليث ضربه ضربه من تحت الحزام بالخنجر خلته بنحني بالم شديد ويقع علي الارض وهنا وجه ليث الخنجر علي رقبته….. انا مش هقتله اتفضل.
ماسي والمديره والقل انصدم من حركته واءاي دا يكون تفكير طفل مرسوم علي وشه علامات البرائه.
ماسي وقف وقرب منه…. حبيبي انتي فكرت كدا ازاي!
ليث بجديه…. علشان تغلب العدو لازم يكون تفكيرك غير تفكيره ونستغل اكبر نقطة ضعف عنده انا سغت كدااا وتعلمت كدااا.
ماسي حضنه…. حبيب بابا انت يا عاصي.
ليث بهدوء…. بس انا مش اسمي عاصي انااا ليث وانت مش بابا.
ماسي مسكه من ايده….. من النهارده وانااا بابا ماشي يا عاصي.

 

 

ليث مكنش في حل قدامه انه يوافق….. ماش ماشي يا ب. ا. با.
ماسي قرب منه وشال الغطا الي علي كتفه وغطي بيه وش عاصي….. مش عايز حد يشوفك غيري انا وبس.
وهنا ماسي مسك مسدس وقتل المديره والحراس خافه منه…
ماسي… اي واحد فيكوااا لو نطق بحرف يبقي هيحصلهااا مفهوم.
الحراس بسرعه… مفهوووم يا كبير.
الماسي شال عاصي…. يلا يا حبيب بابا.
عاصي بخوف… حاضر.
الماسي بشده….. اوعي تخاااف انا معاااك وعايزك رااجل اوعي تكووون ضعيف مفهوم.
عاصي…. مفهوم.
باااااك…💾.
عاصي اتنهد….. ومن ساعتهااا وانا بشتغل معاه وكنت الوريث الوحيد ليه ورثت كل طباعه واملاكه وكل حاجه بقت ملكي وبقتش اقدر ابطل لان لو بطلت يبقي بموتي.
نجمه…. اشمعنا ما انت اهو اتغيرت.
عاصي…. لان انا مقدرش اكسر بوصيه امي رغم انها جت متأخر.
نجمه….. يااااسلااام يا شيخ وفينها الوصيه دي من بدري.
عاصي غمز لنجمه…. اصل كانت محطوكه مع شبكه عروستي في صندوق.
نجمه بكسوف….. يوه متكسفنيش بقي يا ابو العيال.
نسمه فجأه وبدون اي مقدمات….. يللاااااااهوي اتجوزتي من ورااايه ياااا سفله بقي هي دي اخرته.
ليث…. ما تسكتي بقي انتي ملكيش غير في النكد وبس.
نسمه…. اسكيوزمي يا باشا.
اللواء دخل وعناصر الشرطه الاوضه وهنا حصل شيئ مش في الحسبان خالص

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مجنونه الليث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى