رواية نيران العشق الفصل الأول 1 بقلم مريم محمد
رواية نيران العشق الجزء الأول
رواية نيران العشق البارت الأول
رواية نيران العشق الحلقة الأولى
ملاك بصراخ:يالهووووي حرا”مي يا ناس حر”امي سر’ق فلوسي اللي بتعب بيها طول الشهر
نظر إليها من زجاج سيارته
وراها تقترب منه.. كانت ترتدي ملابس بسيطة ذات وجه برئ وعينان واسعتان يصب فيهما اللون الأخضر الذي ذاد من جمالها.. مع تطاير خصلات شعرها الأسود الحرير
الذي كانت تخفيه تحت إيشارب
يليق بلون الملابس التي ترتديها
ملاك قربت من عربيته وركبتها بسرعة
اما أدهم فهو في حالة من الدهشة
ملاك بصراخ:سوق بسرعة الله يخليك ده سر’ق القبض بتاعي اللي تعبانة فيه طول الشهر
دي اكيد عين سالي هي اللي بصتلي في القبض
أدهم بدهشة:……..
ملاك بتساؤل:ما تسوق يا عم بتبصلي كدة ليه.. ولا اقولك تعالى انت هنا وانا اسوق بدالك
أدهم:…….
ملاك:ياعم مش وقت تثبلي ونقعد نبص في عيون بعض!
وأكملت بعياط:
والنبي سوق بقى القبض ده انا هدفع بيه مصاريف العملية بتاعة بابا ولو راح انا همو”ت فيها
أدهم فاق من سرحانه ولقي نفسه بيسوق العربية في اتجاه الحرا”مي اللي سر’ق ملاك
بعد شوية
نزل أدهم وملاك
الحرامي واقع على الأرض
اقترب أدهم ونزل فيه ضر’ ب لحد ما خد القبض بتاع ملاك وخدته منه
ملاك بإبتسامة:متشكرة أوي يا باشا
بجد مش عارفة اقولك إيه
أدهم:متشكرنيش ده شئ اي حد المفروض كان يعمله!
ملاك:ممكن طلب يعني لو ينفع توصلني على المستشفى عشان الحق أدفع مصاريف العملية
أدهم:تمام
ركبوا العربية ومفيش حد اتكلم
طول الطريق ساكتين
بعد شويةوصلوا ععلى المستشفى
ملاك:شكراً كمان مرة بجد مش عارفة اشكرك ازاي.. بجد جميلك ده انا مش هقدر انساه
أدهم:تمام
أدهم مشي وراح على شركته
أما ملاك دخلت المستشفى وهي بتكلم نفسها:هو كل حاجة تمام إيه مفيش كلمة لله كلامه كله تمام وبس
ده شكله معقد ولا إيه!
في الشركة عند أدهم الهواري
دخل أدهم الشركة بهيبته
وصل عند مكتبه وطلب القهوة بتاعته
سلمي السكرتيرة:الباشا الكبير اتصل من شوية وكان عايز حضرتك في موضوع
أدهم:ماشي
مسك أدهم الموبايل واتصل على جده:صباح الخير يا جدي
الجد:صباح الخير يا أدهم….معقولة يا أدهم مش راضي تسمع كلام امك
وتتجوز بقى!.
ادهم بضيق:يا جدي انا مش عايز اتجوز وموضوع الجواز ده انا مش بفكر فيه خالص!… وبصراحة بقى لسة مش لاقي الإنسانة المناسبة
اللي أثق فيها وتكون ام عيالي!!
الجد:انا عاذرك يا حبيبي بس انت لازم تتجوز ده انت كل وقتك بتقضيه في الشغل يا أدهم
أدهم:حاضر يا جدي هفكر في الموضوع بس ما اوعدكش بحاجة زي كدة
الجد بزعل:ماشي يا أدهم
عند ملاك في المستشفى
دخلت ودفعت فلوس العملية
وكان لسة باقي 4 آلاف جنيه
وهي مش هتقدر تجيبهم
وهي يا عيني القبض بتاعها 2000 جنيه بس يعني محتاجة تحوش كمان شهرين وباباها حالته متأخرة يعني لازم تدبر الفلوس في أقرب وقت ممكن
الدكتور بأسف:احنا كدة يا آنسة ملاك منقدرش نبدأ العملية إلا إذا كان المبلغ كامل وانتي لسة باقي 4 آلاف جنيه والمبلغ يكمل.. ف أنا آسف مش هنقدر نبدأ في العملية إلا إذا كان المبلغ كامل!
ملاك بعصبية:يعني إيه ابويا هيمو”ت عشان خاطر شوية ورق
من غيرهم العملية مش هتتعمل
والله العظيم اروح ارفع عليكم قضية عدم الإهتمام بالمرضى وإهمالهم… انتوا إيه مبتحسوش
لو ده ابوك كمن هتعمل كدة
الدكتور:……….
ملاك بعصبية:رد كنت هتعمل كدة
ولا هتجري وتعمله العملية لحد ما يبقى كويس!..بلاش القسوة دي انا مستحيل أدبر المبلغ ده قبل شهرين
مش هقدر ادبره قبل الوقت ده
بلاش تخسروني أغلى شخص في حياتي
الدكتور:للأسف انا قولت اللي عندي
ملاك بدموع:يارب… ساعدني والنبي
انا عارفة إنك مش هترضي بالظلم أبداً.. ساعدني والنبي يارب
وقامت تصلي وتدعي ربنا يشفي باباها
عند أدهم في المكتب
تليفونه رن وكانت مامته زينب
زينب:في إيه يا أدهم برن عليك
مش بترد عليا ليه؟!.
أدهم بضيق:عشان عارف يا ماما حضرتك بتتصلي ليه… اكيد عشان موضوع الجواز اللي مش عارف هخلص منه امتى!
زينب:لأ يا أدهم انا بتصل عليك
عشان جدك تعبان وعايز يشوفك
أدهم قام من مكانه
أدهم بقلق:جدي حصله إيه ماما
زينب:جدك تعب من بعد ما كلمة الصبح ومش راضي ياخد العلاج اللي الدكتور كتبله عليه
أدهم:خلاص يا ماما انا جاي حالاً
نزل أدهم من الشركة وركب عربيته
واتجه إلى الفيلا
بعد شوية
وصل أدهم ودخل بسرعة
طلع أوضة جده
اول ما دخل لقى العيلة كلها متجمعة في الأوضة
أدهم بهدوء:لو سمحتوا يا جماعة سيبونا لوحدنا شوية
خرج الجميع وتبقى أدهم وجده
أدهم وهو يمسك كف جده ويقبله بحزن:سامحني يا حبيبي مش هعمل كدة تاني
الجد بحزن:أنا زعلان منك يا أدهم ومش هصالحك إلا إذا وافقت تتجوز
ومن هنا لوقتها انا مش هاخد العلاج!
أدهم بصدمة:إيه اللي حضرتك بتقوله ده يا جدي…معقولة تعمل كدة عشان عارف انا بحبك قد إيه!!.
الجد:انت حر لو عايزني امو”ت خليك مُصر على رأيك ده
أدهم:خلاص يا جدي صدقني هتجوز بس اكيد محتاج اختار البنت المناسبة مش هختار وخلاص
الجد:انا مش هقولك خد منار بنت خالتك بس عايزك تختار البنت اللي تكون مرتاح معاها عشان دي شريكة العمر يا حبيبي
أدهم:حاضر يا جدي… المهم دلوقتي بقي إنك تاكل وتاخد العلاج عشان انفذ كل ده!.
الجد:حاضر يا حبيبي
أحضرت زينب مامت أدهم الطعام
وبدأ أدهم في إطعام جده ولكن كان يفكر في تلك التي سوف تكون زوجته
بعد شوية
خرج أدهم من الفيلا
ولقي نفسه بيروح على المستشفى
اللي وصل ملاك عندها
دخل المستشفى وسأل عليها بوصف ملامحها للممرضة
الممرضة بتذكر:أيوة فعلاً في بنت بالمواصفات دي موجودة في غرفة رقم***
أدهم:شكراً
الممرضة بإعجاب:العفو
خبط أدهم على الباب
ملاك:أدخل
دخل أدهم لقى ملاك قاعدة تقرأ قرآن
ملاك بإستغراب:خير في حاجة نسيتها معايا ولا حاجة؟!
أدهم قرب منها ومسك إيديها وبص عليها
ملاك زقت إيديه بعصبية:في إيه يا جدع انت ازاي تمسك إيدي بالطريقة دي؟!
أدهم:مش قصدي انا بس كنت عايز اعرف حاجة
ملاك بسخرية:والحاجة دي موجودة على إيدي… ياريت تقول كلام غير ده انا مش نقصاك انت كمان.. مش هيبقى انت وهما كمان
أدهم بتساؤل:هما مين؟!
ملاك:مصاريف العملية غالية أوي
وانا مقدرش ادفعها كلها غير بعد شهرين المبلغ كبير أوي عليا وانا مقدرش ادفعه…حرام كدة المفروض
يعرفوا أن في ناس مش بتقدر تدفع حق العمليات دي!
أدهم:واللي يساعدك تدفعي مصاريف العملية؟!
ملاك بتساؤل:والمقابل إيه يا باشا؟!
أدهم:مش توافقي الأول
ملاك بعصبية:أوافق ازاي وانا معرفش ايه المقابل… اوعي تكون مفكرني واحدة كدة ولا كدة.. لأ يا باشا انا مش كدة خالص
واتفضل بقى أنا اه محتاجة الفلوس
بس انا عندي عزة نفس مش عند
حد ومهما يحصل مفرطش في شرفي أبداً!
أدهم بضيق:بس.. بس.. إيه أنا ملحقتش
اقول حاجة عشان كل ده!
ملاك بغضب:من الأخر كدة انت عايز إيه؟؟!!
أدهم بغموض:عايزك….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نيران العشق)