روايات

رواية أسيل الفصل الثالث 3 بقلم نور عصام

رواية أسيل الفصل الثالث 3 بقلم نور عصام

رواية أسيل الجزء الثالث

رواية أسيل البارت الثالث

رواية أسيل الحلقة الثالثة

اسيل. قالت طيب انا لازم اخد اجازه يومين كدا
صفاء. ليه كتير يومين وانتي عرفه اننا ليه جاين من برا
اسيل. عيونها اتملت دموع
صفاء. بحنان قالت مالك بس ياشمس حد زعلك ولا تعبانه وقربت منها وطبطبت عليها
اسيل. بدموع قالت بابا عاوز يجوزني بالعافيه
صفاء. طيب اهدي وانا هتصرف وبعدين انتي ليه مش عاوزه تتجوزي العريس مش عحبك
اسيل. انا اصلا عمري ما شوفته ومش هوافق لاني مش عاوزه اتجوز دلوقتي
صفاء. مش جايز العريس يطلع كويس وشاريكي ويريحك من تعب القلب اللي انتي فيه دا
اسيل. اتنهدت وسكتت لانها مش عرفه ترد تقول ايه كلامها مقنع وسمعته قبل كدا من شريف
صفاء. رأيي انك تشوفي العريس ولو معحبكيش صدقيني هقف جنبك ومستحيل اخليكي تتجوزي غصب عنك وانا بنفسي اللي هجوزك بعد كدا وابتسمت وقالت هو مين العبيط اللي يلاقي قمر زيك كدا ويسيبها
اسيل. ابتسمت وقالت طبعا انا مفيش ف جمالي
صفاء. هههههههه
اسيل. ضحكت وقالت طيب انا هروح بعد شويه علشان ابويا اتصل عليا ولو مروحتش هيسود عيشتي
صفاء. تمام احنا كمان خارجين بعد شويه جهزي نفسك وامشي معانا
اسيل. لا لا انا هروق المطبخ وبعدين امشي متعطلوش نفسكم
صفاء. ماشي ومبروك مقدما
اسيل. دخلت المطبخ تفكر ازاي تتخلص من الورطه دي وبعد شويه صفاء قالت لها انهم خارحين كلهم وبس خرجو وقفلت وراهم راحت ودخلت اوضتها وقالت لازم اغير ف اسرع وقت وامشي وفونها رن وكان نور عصام
عامر. اسيييل انتي فين كل دا انا م

 

 

اسيل.قاطعته وقالت خمس دقايق وهتلاقيني قدامك يا بابا
عامر. عرفه لو اتأخرتي
اسيل. حاضر يا بابا جايه اهو
عامر. خمس دقايق القيكي قدامي العريس واهله اتصلو ولازم تكوني ف البيت قبلهم فاهمه
اسيل. بغضب قالت حاضر وقفلت وراحت تغير علشان تلحق
صفاء. برا ف جنينه الفيلا بتاعتهم قالت حلوه قوي الفيلا والجنينه يا شريف يسلم ذوقك
شريف. تسلمي يا ماما اهم حاجه انها عجبتك
ابوه وامه قالو جميله فعلا وبعدين ابوه قال يلا بينا علشان منتأخرش عمك عامر بيحب المواعيد مظبوطه
شريف. ابتسم وقال تمام وبعدين قال لحظه بس نسيت فوني هجيبه عقبال متتفرجو شويه عالجنينه كدا كدا فيلا عمي عامر جنبنا ودخل يجيب الفون فتح بدون ما يخبط هو عارف ان اسيل بتلم حاجتها علشان هتمشي عند اهلها
اسيل. كانت غسلت وشها ولبست بنطلون جينز وتيشرت ابيض عليه رسوم كرتونيه وحطت ميكب خفيف وتركت شعرها منسدل علي ضهرها وشالت العدسات من عيونها وظهر جمال عيونها الازرق وبصت لنفسها ف المرايا وبتلف حول نفسها وتقول قمر يابت يا سيلا بس لو موضوع العريس دا يفشل تبقي احلي واحلي
شريف. دخل وقبل يطلع اوضته التفت واتصدم وتنح ووقف مكانه ومش عارف ينطق وبعد ثواني فاق وقال مين الموزه دي دي صارووخ وف نفسه تاني طبعا دي مستخيل تكون شمس وفتح عيونه وقال ششششششمس مش ممكن طيب ازاي ازاي لا لا ولسه هيدخل عليها ويكلمها سمع صوت ابوه بينادي عليه انو يخرج بدون تفكير خرج ونسي فونه
صفاء. ايه يا حبيبي دا كله
شريف. مش مستوعب اللي شافه
ابوه. شريف ف ايه مالك تايه كدا
شريف. ايه لا لا يا بابا مفيش
صفاء. طيب يلا اتأخرنا وفعلا خرجو ووصلو فيلا عامر
عامر طبعا استقبلهم بحفاوه وبعد الترحيب قعدو يتكلمو مع بعض وهو علي أخره ان اسيل لسه ما وصلت وبيحاول يداري غصبه وعصبيته
خالد. وحشني قوي يا عامر والله
عامر. انت اكتر يا خالد نورتو مصر كلها
خالد منوره بيك يا صاحبي وحشني وحشتني ايام زمان
شريف. ان شاء الله تبقو تعيدوها تاني اهو الفيلا مش بعيد
عامر. اكيد طبعا
صفاء. ببتسامه قالت فين اسيل يا عامر هتجنن واشوفها
عامر. دلوقتي هتنزل انتي عرفه بقا البنات
صفاء. ربنا يحفظها
شريف. ياتري بقا شكلها ايه
اسيل.وصلت ودخلت الفيلا وسمعت اصوات كتير اتنهدت وقالت دول وصلو دا بابا هيعلقني نور عصام وبعدين قالت طيب ازاي هدخل قدامهم وفكرت ثواني ورجعت تاني ودخلت من باب ورا وطلعت علي اوضتها ولبست فستان بسرعه وكانت جميله واخدت نفس وفتحت الباب ونزلت

 

 

عامر. علي اخره وف لحظه شافها نازله من علي السلم اخد نفس بارتياح وقال اسيل حبيبتي تعالي سلمي
اسيل. نزله متوتره وبس قربت عليهم
ابوها. مسك ايدها وقالها سلمي علي طنط صفاء
اسيل. رفعت وشها وانصدمت وبصت
شريف. قام وقف وفتح عيونه
اسيل وشريف مع بعض ف نفسهم قالو شمس شريييف وتنحو لبعض شويه
صفاء. ببتسامه قالت اسيل حبيبتي وحشتيني قوي
اسيل. انتبهت وراحت عليها وقالت ازيك يا طنط صافي
صفاء. بسم الله ماشاء الله كبرتي يا سيلا وبقيتي زي القمر
اسيل. بمرح قالت طول عمري حلوه يا صافي الكل ضحك
شريف. كان ف دنيا غير الدنيا
عامر. سلمي يا اسيل علي عمك خالد وشريف
اسيل. راحت علي خالد وسلمت عليه وبصت ل شريف
شريف. بصلها وبخبث قالها ازيك يا سيلا وسلم عليها
اسيل. برعشه سلمت عليه
صفاء. قعدت اسيل جنبها وحضنتها تاتي واتكلمو علي ايام ما كانت طفله صغيره وقد ايه علاقتها بامها الله يرحمها كانت قويه واتكلمو علي السفر وكل واحد راح بلد غير التاني
عامر وخالد وشريف اتكلمو ف الشغل وشريف عقله هيتجنن ليه عملت كدا وياتري هي فعلا ولا بيتهيئله
وبعد بعض الوقت اتعشو مع بعض وبعد شويه
عامر. قال سيلا اطلعي انتي وشريف الجنينه اتعرفو علي بعض طبعا مشوفتوش بعض من وانتو اطفال
اسيل. بصت ل ابوها وكلها غيظ بس نفذت وخرجت هي وشريف برا الجنينه
شريف. لسه هيتكلم
اسيل. بعند قالت اسمع بقا يا اخ شريف انته
شريف. بصلها قوي وبعدين قالها اخ شريف ايه فاكره نفسك ف الشارع ولا ف
اسيل. قاطعته وقالت بقولك ايه انا الجوازه دي مش موافقه عليها وحوار الشغل والشراكه بينا دا مش عحبني
شريف. باستهزاء قالها ليه يا حيلتها مش عحبك ولا ايه
اسيل. بغرور قالت ايوا مش عحبني وبصتله من فوق لتحت بأرف

 

 

شريف. بعند قالها طيب ايه رأيك بقا اني هتمم الجوازه دي عند فيكي وهخليكي تقولي حقي برقبتي
اسيل. مش هيحصل يابن صافي
شريف. هنشوف ياااا سيلا وسابها ودخل
اسيل اتنهدت وقالت اووووف ودخلت وراه
صفاء. بفرحه اول ما شافتهم قالت ها نقول مبروك
اسيل. ردت قبل شريف وقالت …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى